Bekijk volle/desktop versie : yoenoes



02-12-2006, 22:17
Ik heb eens een verhaal gehoord wat dit bevatteat hij 40 dagen ofzo in de buik van een walvis ofzo zat
Kunne jullie mij dit verhaal vertellen
Bedankt

04-12-2006, 18:47


http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=1111713


Salamoe 3alaikom warahmatoellah,

04-12-2006, 19:18
Het verhaal van Yoenoes met de walvis

Toen Yoenoes in boosheid vertrok vanwege het gedrag van zijn volk,liep hij richting kust en ging aan boord van een schip.Het schip was volgeladen en stootte onderweg op ruw en slecht weer.De reizigers op het schip kwamen overeen om het lot te laten bepalen wie overboord gegooid zou worden om het schip lichter te maken.Het lot viel op Yoenoes,maar zij weigerden hem van boord te gooien.Zij herhaalden de procedure nog eens,maar het lot viel weer op hem,omdat Allah het zo beschikt had.

Allah zei:

“En waarlijk,Yoenoes was één van de boodschappers.Toen hij naar het geladen schip wegliep.Hij (stemde in) om loten te trekken en hij was één van de verliezers.Toen slokte een vis hem op en hij had een schandelijke daad begaan.”

(Qoer-aan 37:139-142)

Toen het lot op hem viel werd hij uiteindelijk overboord gegooid.Hij werd opgeslokt door een grote walvis.Allah beval de walvis zijn vlees niet op te eten en zijn beenderen niet te breken.De walvis zwom rond de hele wereld.Toen Yoenoes in de buik van de walvis vastzat,dacht hij,dat hij dood was,maar toen hij zijn ledematen bewoog,merkte hij,dat hij nog steeds in leven was.Hij boog voor Allah en zei: “O Heer,ik heb U aanbeden in een plaats waar nog nooit iemand U aanbeden heeft.”

Qoer-aangeleerden houden verschillende meningen op na wat het tijdbestek betreft dat hij in de buik van de walvis verbleef.Qatadah zei, dat hij er drie dagen verbleef,terwijl Djafar As-Sadiq zei dat het zeven dagen waren.Er zijn ook nog andere meningen.

Allah zei:

“En (gedenk) Dhan-Noen (Yoenoes),toen hij buiten zichzelf van woede was en dacht,dat Wij hem niet zouden bestraffen! Maar hij riep door de duisternis…” (Qoer-aan 21:87) Ibn ‘Abbas en andere metgezellen zeiden,dat het de duisternis van de buik van de walvis,de zee en de nacht was,Toen zei hij: “Geen heeft het recht om aanbeden te worden behalve U, Verheerlijkt zij U.Waarlijk ik ben een zondaar geweest.”
(Qoer-aan 21:87)

Toen de walvis hem naar de bodem van de zee voerde,hoorde Yoenoes de walvissen Allah prijzen.Hij hoorde zelfs dat de kiezelstenen Allah prezen,waarna hij deze smeekbede deed.

Allah zei:

“Dus beantwoordden Wij zijn roep en brachten hem uit zijn ellende.En zo redden Wij dus de gelovigen.”

(Qoer-aan 21:88.)

Ibn Jarir heeft overgeleverd dat Sa’d bin Abi Waqqas vertelde dat de profeet Mohammed [Salla Allahu 3alaihi wa Sallam] zei: “De heilige naam van Allah,waardoor Hij de smeekbede aanvaardde en Zijn genade schonk,wordt in de smeekbede genoemd.Sa’d zei: “Is dit alleen van toepassing op Yoenoes?” De Profeet [Salla Allahu 3alaihi wa Sallam] zei: “Het was speciaal voor Yoenoes,maar is ook voor de gelovigen in het algemeen als zij Allah om iets vragen.Heb je het gezegde van Allah niet gehoord: …Maar hij riep door de duisternis: “Geen heeft het recht om aanbeden te worden,behalve U,Verheerlijkt zij U.Waarlijk ik ben een zondaar geweest.” Dus beantwoordden Wij zijn roep en brachten hem uit zijn ellende.En zo redden Wij dus de gelovigen. (Qoer-aan 21:88-89)

Degene die Allah aanroept met deze smeekbede, zal verhoord worden.”



Allah zei ook:

“Als hij niet onder degenen was geweest die Allah verheerlijkten,dan zou hij inderdaad in de buik zijn gebleven tot de Dag der Opstanding.”

(Qoer-aan 37:143-144)


Yoenoes’ lofprijzing en zijn gedenking van Allah,zijn berouw en zijn terugkeer tot Hem redden hem van het verblijf in de buik van de walvis,waar hij anders verbleven zou zijn tot aan de Dag van de Opstanding en waarvandaan hij dan zou zijn opgestaan.Er wordt ook gezegd,dat als Yoenoes niet gebeden had en Allah niet voortdurend herdacht had,reeds voordat hij in de buik van de walvis terechtkwam, hij daar gebleven zou zijn tot aan de Dag van de Opstanding.


Bron: Geschiedenis van de Profeten door Ibn Kathir blz 199-201.

04-12-2006, 19:19

Citaat door OumSayfoellah:
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=1111713


Salamoe 3alaikom warahmatoellah,



Djazakoe allahoe ghairoen!

04-12-2006, 19:34



Citaat door MarOciia_Sisi:
Djazakoe allahoe ghairoen!


Wa Iyaki lieve oughti, ik raad je dat boek echt aan: de geschiedenis van de Profeten, heel erg leerzaam, en staat veel nuttige informatie in! ; )

04-12-2006, 19:36

Citaat door OumSayfoellah:
Wa Iyaki lieve oughti, ik raad je dat boek echt aan: de geschiedenis van de Profeten, heel erg leerzaam, en staat veel nuttige informatie in! ; )



Ik ben bezig met een boek, dat heet: Verhaaltjes uit het leven van de profeet Mohammed (Sallalahoe 3laihie wasalaam).

04-12-2006, 19:59
dank u voor het verhaal