Bekijk volle/desktop versie : Is het Soefisme een Bid`ah? - Sheikh Nuh Ha Mim Keller



Pagina's : [1] 2

02-12-2006, 01:25

Is het Soefisme een Bid`ah?
Sheikh Nuh Ha Mim Keller



Om deze vraag te beantwoorden, zal ik kijken naar hoe de traditionele geleerden naar het soefisme gekeken hebben. Gedurende het grootste deel van de Islāmitische geschiedenis, vanaf het tijdperk van de Umayyaden, de Abbasieden, de Mamelukken en tot aan het eind van het Ottomaanse Rijk, werd het soefisme onderwezen en beschouwd als een Islāmitische wetenschap, net als Hadīth, tafsīr (exegese), tajwīd (Qur’ānische recitatie), tawhīd (geloofsleerstukken) en iedere andere wetenschap die allen een bepaald aspect van de dīn van de Islam behoedden. Terwijl de details en terminologie van deze vakgebieden van de Sharī`ah onbekend waren voor de eerste generatie Moslims, werden ze bij hun ontstaan niet meteen als bid`ah (verwerpelijke innovatie) beschouwd. Dit vanwege het feit dat bid`ah niet op het middel slaat, maar op het doel om iets te bereiken, of specifieker die doeleinden die geen basis in de Islām hebben. Om ons punt te illustreren, maken wij de opmerking dat de Profeet (Allāh zegene hem en geve hem vrede), nooit bad in een Moskee gebouwd van staal en beton, met een tapijt en ramen van glas enzovoorts. Toch wordt dit niet als bid`ah beschouwd, omdat wij als Moslims verplicht zijn om samen te komen in de Moskee om te bidden, en grote nieuwe gebouwen zijn slechts een middel om dit bevel te kunnen uitvoeren. In de aftakkingen van kennis waren boeken met gedetailleerde uitleg over de Qur’ān, van vers tot vers en hoofdstuk tot hoofdstuk, niet bekend bij de eerste generatie Moslims. Noch was de term tafsīr gangbaar onder hen, maar om een vitaal aspect van de Openbaring te beschermen en de Qur'ān te kunnen begrijpen, werd bij haar ontstaan erkend dat de tafsīrliteratuur een zeker nut diende en werd het niet als bid`ah verworpen. Hetzelfde geldt voor de meeste Islāmitische wetenschappen, zoals de `ilm al-jarh wal ta`dīl (de wetenschap van de betrouwbaarheidsbeoordeling van Hadīthoverleveraars) of de `iIm al-tawhīd (de wetenschap van geloofsleerstukken) en andere wetenschappen die essentieel zijn voor de Sharī`ah. In dit verband heeft Imam Shafi`ī gezegd:

“Alles wat ondersteund wordt door de Sharī`ah is geen bid`a, ook als de eerste Moslims het niet kenden.”
(Ahmad al-Ghumārī, Tashnīf al-adhān p.133, Cairo: Maktabat al-Khanj&#299



`Ilm al-tasawwuf (de wetenschap van het soefisme) ontstond op vergelijkbare wijze met als doel een bepaald aspect van de Sharī`ah te behouden en door te geven, namelijk ikhlās (oprechtheid). Het werd erkend dat de Sunnah van de Profeet (Allāh zegene hem en geve hem vrede) niet alleen woorden en daden omvatte, maar ook zijnstoestanden; dat een Moslim niet alleen maar bepaalde dingen zegt en doet, maar het ook iets moet zijn. De Sharī`ah beveelt iemand bijvoorbeeld, in vele Qur’ānische verzen en Profetische Hadīths, om Godvrezend te zijn, om oprecht te zijn, om zo zeker te zijn van Allāh (Hoog en Verheven is Hij!) dat je Hem aanbidt alsof je Hem ziet, om liefdevoller tegenover de Profeet (Allāh zegene hem en geve hem vrede) te zijn dan wie dan ook, om liefdevol en respectvol te zijn tegenover mede Moslims, om vergevingsgezind te zijn en nog veel meer andere toestanden van het hart te bereiken. Op dezelfde wijze verbiedt de Sharī`ah ons ook toestanden zoals jaloezie, kwaadaardigheid, trots, arrogantie, liefde voor deze wereld, woede omwille van ons zelf, enzovoorts. Al-Hakīm al-Tirmidhī haalt bijvoorbeeld, met een overleveringsketen die door Ibn Ma`īn ten strengste beoordeeld en sahīh (authentiek) bevonden werd, de volgende Hadīth aan:

“Woede verpest imān (het geloof) zoals [de bitterheid van] aloësap honing verpest”
(al-Tirmidhī, Nawādir al-usūl p.6, Istanbul 1294/1877. Herdruk Beiroet: Dar Sādir)



Als we even stilstaan bij deze zijnstoestanden, die verplicht zijn om te bereiken of te verlaten, merken we op dat ze uitgaan van neigingen. Dit zijn neigingen die niet alleen ontbreken in het onherboren menselijk hart, maar ook enkel te verkrijgen zijn met enige moeite. Dit leidt tot een dusdanig diepgaande verandering in de mens, dat ze in vele verzen van de Qur’ān zuivering genoemd worden, zoals het volgende vers waarin Allāh (Hoog en Verheven is Hij!) zegt:

“Hij die zich reinigt [van zijn zonden] zal waarlijk slagen.”
(Qur’ān, Sūrat al-A`lā 87:14)



Het doel van de Islāmitische wetenschap die bekend staat als het soefisme is deze verandering teweeg te brengen. Ze kan dus geen bid`ah worden genoemd, omdat het bevel tot het voltooien van deze verandering uit de Sharī`ah afkomstig is. Op het praktische niveau geldt dat de aard van deze wetenschap, namelijk zuivering van het hart [net als nagenoeg alle andere Islāmitische wetenschappen], vereist dat de kennis wordt genomen van hen die deze kennis bezitten. Dit is waarom wij in de geschiedenis terugvinden dat groepen studenten zich rond bepaalde Sheikhs verzamelden om de `ilm al-tasawwuf te leren. Terwijl dergelijke [groepen studenten binnen de] tariqas (wegen of scholen) van het soefisme, zowel vandaag de dag als in het verleden, allemaal op verschillende manieren de nadruk legden om het hart te binden aan Allāh (Hoog en Verheven is Hij!), zoals geboden door de Islāmitische openbaring, zijn sommige elementen bij allen terug te vinden. Eén hiervan is het opnemen van kennis bij een leraar door middel van voorschrift en voorbeeld, om zodoende structureel de imān te vergroten door middel van de verplichte en vrijwillige aanbiddingen, waarvan één van de grootste uit die laatste categorie de dhikr (het gedenken van Allāh) is. Er is veel terug te vinden in de Qur’ān en Sunnah dat de geldigheid van deze benadering onderbouwt, zoals de volgende Hadīth Qudsī overgeleverd door Imām al-Bukhārī waarin Allāh (Hoog en Verheven is Hij! zegt:

“Mijn slaaf nadert Mij met niets dierbaarder toe dan dat wat Ik hem verplicht heb gesteld, en mijn slaaf komt steeds dichter bij Mij met vrijwillige werken, tot ik van hem houd. En wanneer ik van hem houd, ben Ik het gehoor waarmee hij hoort, zijn zicht met wat hij ziet, zijn hand waarmee hij grijpt, en zijn voet waarmee hij loopt. Wanneer hij Mij aanroept, zal Ik het hem zeker geven, en als hij toevlucht zoekt in Mij, zal Ik hem zeker beschermen.”
(Sahīh al-Bukhārī, vol.5 131:6502, 9 vols. Cairo 1313/1895. Herdruk Beirut: Dar al-Jil)


02-12-2006, 01:26


Dit is een manier om te laten zien dat een dergelijke persoon zich het bewustzijn van de tawhīd (éénheid van Allāh, Hoog en Verheven is Hij!) heeft verinnerlijkt. Dit is verplicht gesteld in de Sharī`ah, en leidt ook tot volledige oprechtheid jegens Allāh (Hoog en Verheven is Hij!) in alle daden. Vanwege deze Hadīth, maar ook andere Hadīths, hebben traditionele geleerden allang erkend dat de `ilm (heilige kennis) niet genoeg is op zichzelf, maar dat het ook `amal (het toepassen of in de praktijk brengen ervan) is, en zo ook de resulterende hāl (prijzenswaardige spirituele toestand) zoals genoemd wordt in de Hadīth.

Door de hele geschiedenis van de Islām heen is opgemerkt dat wanneer een geleerde deze eigenschappen weet te combineren, zijn woorden nederigheid en oprechtheid weerspiegelen en daarom de harten van de luisteraars bereiken.Dit is ook de reden waarom we zien dat heel veel geleerden die tawfīq of succes hadden in hun werk, sūfī waren. Sterker nog, om alle traditionele werken uit de Islāmitische wetenschappen geschreven door geleerden die zijn onderwezen waren door sūfīs weg te gooien, zou betekenen dat je 75 % of meer van alle Islāmitische boeken moet afdanken.Onder deze groep bevinden zich geleerden zoals de Hanafī Imām Muhammad Amīn Ibn `Abidīn, Sheikh al-Islām Zakariya al-Ansārī, Imām Ibn Daqīq al-`Eīd, Imām `Izz ibn `Abd al-Salām, Imām `Abd al-Ghānī al-Nablūsī, Sheikh Ahmad al-Sirhindī, Sheikh Ibrahīm al-Bajūrī, Hujjat al-Islām Imām al-Ghazāli, Sheikh Shah Wālīullāh al-Dahlāwī, de Shafi`ī Imām al-Nawawī, de Hadīthgeleerde en behouder `Abd al-`Adhīm al-Mundhirī, de Hadīthgeleerde `Abd al-Ra`ūf al-Manāwī, de Hadīthgeleerde Jalāl al-Dīn al-Suyūtī, de Hadīthgeleerde Tāqī al-Dīn al-Subkī, Imām Rafi`ī, Imām Ibn Hājar al-Haytamī, Sheikh Zayn al-Dīn al-Mallibārī, Imām Ahmad ibn Naqīb al-Misrī en vele anderen. Imām al-Nawawī’s houding jegens het soefisme wordt duidelijk in zijn werk “Bustān al-`arifīn” (Het woud der kenners van Allāh), zo ook aan zijn referenties naar Imām al- Qushayrī's vermaarde sūfī handboek “al-Risala al-Qushayriyya” (De Qushayrītische Boodschap) door zijn gehele eigen “Kitāb al-adhkār” (Boek der Gedenkingen), en het feit dat vijftien van de zeventien citaten ikhlās (over het oprecht zijn) en sidq (waarheidsgetrouw zijn) in de introductie van zijn grootste juridische boek, namelijk “al-Majmu`: sharh al-Muhadhdhab” van sūfīs afkomstig zijn die bij naam bekend staan in Sheikh al-Sulāmī’s “Tabaqat al-Sufiyya” (De opeenvolgende generaties der Sūfīs). Zelfs Sheikh Ibn Taymiyyah [wiens visie op het soefisme merkwaardig onbekend is, zelfs bij diegenen wiens Sheikh al-Islām hij is] heeft deel 10 en 11 van zijn “Majmu` al-fatāwā” gewijd aan het soefisme. Terwijl zijn leerling Imām Ibn al-Qayyim al-Jawziyya, zijn driedelig boek “Madarij al-salikīn” schreef bij wijze van gedetailleerd commentaar op `Abdullāh al-Ansārī’s “Manazil al-Sā’irīn, een gids tot de madārij (spirituele staten) van het sūfī pad. Zij en vele andere Islāmitische geleerden kenden uit de eerste hand de waarde van het soefisme als assisterende discipline binnen de Sharī`ah, nodig om het hart te zuiveren. Dit is wederom ook de reden waarom de Ummah als geheel het soefisme niet als een bid`ah beschouwde, maar deze erkende als de wetenschap van de ihklās, die elke Moslim zo hard nodig zal hebben:

“Op de dag, waarop rijkdom en zonen niet zullen baten.
Allen hij [zal gebaat zijn] die naar Allāh komt met een zuiver hart.”
(Qur’ān, Sūrat al-Shu‘arā 26:88-89)



En Allāh alleen geeft succes.

Sunni Publicaties


02-12-2006, 15:11

Citaat door Hamoudeh:
Zelfs Sheikh Ibn Taymiyyah [wiens visie op het soefisme merkwaardig onbekend is, zelfs bij diegenen wiens Sheikh al-Islām hij is] heeft deel 10 en 11 van zijn “Majmu` al-fatāwā” gewijd aan het soefisme. Terwijl zijn leerling Imām Ibn al-Qayyim al-Jawziyya, zijn driedelig boek “Madarij al-salikīn” schreef bij wijze van gedetailleerd commentaar op `Abdullāh al-Ansārī’s “Manazil al-Sā’irīn, een gids tot de madārij (spirituele staten) van het sūfī pad. Zij en vele andere Islāmitische geleerden kenden uit de eerste hand de waarde van het soefisme als assisterende discipline binnen de Sharī`ah, nodig om het hart te zuiveren. Dit is wederom ook de reden waarom de Ummah als geheel het soefisme niet als een bid`ah beschouwde, maar deze erkende als de wetenschap van de ihklās, die elke Moslim zo hard nodig zal hebben:


Merkwaardig hoe de citaten van shaykh ibn taymiyya en imam ibnul qayyim worden weggemoffeld als ze positief spreken over soefisme. Sterker nog, in bepaalde edities uitgegeven door de salafi's hebben ze bepaalde citaten gewoon eruit gehaald!

Ibnul Qayyim zegt in zijn bovengenoemde werk:

بها يدرك التصوف والتصو&#160 1; : زاوية من زوايا السلوك الحقيق&#161 0; وتزكية النفس وتهذيبه& #1575; لتستعد لسيرها إلى صحبة الرفيق الأعلى ومعية من تحبه فإن المرء مع من أحب كما قال سمنون : ذهب المحبو&#160 6; بشرف الدنيا والآخر&#157 7; فإن المرء مع من أحب والله أعلم



- Tasawwuf is one of the cornerstones of true wayfaring and the purification and disciplining of the self so that it may prepare itself for its journey to the company of the Highest Assembly and for being together with its beloved. For 'One is with the one he loves' as Sumnun stated: 'The lovers of Allah have gained the honor of both the world and the hereafter, for 'he is with the one he loves.' And Allah knows best.

De citaat is online te vinden indezelfde werk:

madarij as-salikien
http://www.almeshkat.net/books/open.php?cat=26&book=716&PHPSESSID=1a17f00ab7b4fea 9542868cbe213dbad

En de verzameling fatawa van ibn taymiyya en dan met name zijn 11e die alleen over soefisme behandelt (met vele positieve uitspraken) is ook online te vinden:

al-adaab wa attasawwuf
http://www.almeshkat.net/books/open.php?cat=15&book=47

02-12-2006, 15:37
die Nuh Ha Mim Keller heeft de aqieda van een Hindoe.
Dus plaats niks van deze dwalende

02-12-2006, 15:46


Sheikh Nuh Ha Mim Keller is een sheikh van ahloel Bidha...

02-12-2006, 16:00

Citaat door Jarirodana:
Sheikh Nuh Ha Mim Keller is een sheikh van ahloel Bidha...


Kan je wat meer vertellen hierover?

04-12-2006, 13:54

Citaat door Sheikha_Fawaz:
die Nuh Ha Mim Keller heeft de aqieda van een Hindoe.
Dus plaats niks van deze dwalende


Na'oudhu billah, zomaar een Shaykh beschuldigen van polytheïsme. Toon berouw! Je doet hier gewoon takfir op een Shaykh!

04-12-2006, 14:18
Jij hebt zijn boek tareeqa notes nooit gelezen of wel?zoja, als jij hem hierna nog als 'shaykh' ziet ben je echt draaaaannn!! en zwaaaaaarrr ook
hij plaatst zichzelf zelfs hoger dan de profeet salallahu aleihee wa salam wal 3iyadhubillah!! moge allah hem hiervoor zwaar bestraffen!!
je hebt me zwaaar gekwetst met je puntje :moe

04-12-2006, 14:22
Je hebt verscheidene soorten soefisme. Niet meteen oordelen.

Als het gaat om soefi's die bijeenkomen om te dansen en naar muziek te luisteren, dan is het inderdaad bid'ah.

Als het echter gaat om mensen die bijeenkomen om samen zikr te doen op een wijze die niet ingaat tegen de Koran en de Soennah, dan zie ik er geen kwaad in. Het soefisme is geen stroming of afscheiding op zich. Het is gewoon een manier om Allah swt te gedenken met het hart en het lichaam. De mens is immers geschapen om Allah swt te aanbidden, dit kan dmv het gebed, dmv Koranrecitatie en dmv zikr (gedenken van Allah swt door het uitspreken van Zijn naam en het prijzen van Zijn eigenschappen).

"Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust" (Koran 13:28)

04-12-2006, 14:32

Citaat door Sheikha_Fawaz:
Jij hebt zijn boek tareeqa notes nooit gelezen of wel?zoja, als jij hem hierna nog als 'shaykh' ziet ben je echt draaaaannn!! en zwaaaaaarrr ook
hij plaatst zichzelf zelfs hoger dan de profeet salallahu aleihee wa salam wal 3iyadhubillah!! moge allah hem hiervoor zwaar bestraffen!!
je hebt me zwaaar gekwetst met je puntje :moe


Subhanna'Allah, waar doet hij dat dan, als dat werkelijk zo is dan zal geen een oprechte moslim hem kunnen volgen maar dat spreekt voor zich.

Laat eens precies zien waar want dan weet ik teminste wat ik met zijn teksten behoor te doen?

04-12-2006, 14:34
Salaah el Asr is geweest

04-12-2006, 14:56

Citaat door Sheikha_Fawaz:
Jij hebt zijn boek tareeqa notes nooit gelezen of wel?zoja, als jij hem hierna nog als 'shaykh' ziet ben je echt draaaaannn!! en zwaaaaaarrr ook
hij plaatst zichzelf zelfs hoger dan de profeet salallahu aleihee wa salam wal 3iyadhubillah!! moge allah hem hiervoor zwaar bestraffen!!
je hebt me zwaaar gekwetst met je puntje :moe


Laat een zien. Ik wil letterlijk zien staan: IK PLAATS MEZELF HOGER DAN DE HOOGSTE DER SCHEPSELEN, DE GENADE DER WERELDEN, SAYYIDIL MURSALEEN MUHAMMADUR RASULALLAH (SALLALLAHU ALAYHI WA SALLAM). LAAT HET ZIEN OF ZWIJG!!!

04-12-2006, 15:01


Wanneer jij dingen beweerd te kennen die de profeet aleihee salatu wa salam niet eens wist wat doe je op zo een moment en geduld bewijs word u geleverd maar dan wil ik wel weten: bezit u het boek?

04-12-2006, 15:16
Als je het tegen mij hebt, nee. Ik heb het boek niet, maar als men zomaar leugens verspreidt over traditionele Shuyukh dan wil ik het ook zien of houd anders je mond en zwijg.

06-12-2006, 14:20
dan word het tijd voor jou om het boek aan te schaffen en niet zomaar te gaan lopen kletsen over een dwalende gestoorde die je loopt af te schilderen als een geweldige geleerde noem het geen leugens want de enige leugenaar in dit verhaal is die gestoorde mafketelHier ben je voorlopig wel zoet mee ik zou zeggen: lees
http://www.allaahuakbar.net/individual_callers/nuh_ha_mim/nuh_ha_mim_keller.htm

Pagina's : [1] 2