Bekijk volle/desktop versie : ogen dicht doen tijdens salat?



01-12-2006, 10:55
asalam oealikoem warahmatoelahi wabarakatoe

weet iemand of je je ogen dicht mag doen tijdens de salaat
of heeft een mooie hadith om dit te verklaren

01-12-2006, 11:07


Jah dat vroeg ik me zelf ook al af, want waneer je Soesjoed gaat doen. mag je dan ook je ogen dicht houden.

01-12-2006, 11:11
salaam oe3alaykom,

Ik wist eerst zelf ook niet of het wel mocht of niet. En een keer was ik een programma aan het bekijken van scheikh al moslih als jullie hem kennen en iemand belde en vroeg deze vraag, toen zei hij dat dat niet mag soebhanallah..Je moet je ogen openhouden..

En Allah swt weet het beste!

01-12-2006, 11:12
Soebhan Allah al adim,

dit heeft met concentratie te maken,

als je Allahou Akbar gezegt hebt, is het de bedoeling datjedan alleen maar aan Allah swt denkt.

ookal heb je dan je ogen open of niet, je bent niet bezig met dingen om je heen, niks mag jou uit jou concentratie houden.

maar toch goede vraag masch Allah. de shaytan herinert de mens aan dingen zo probeert hij je uit je slat te houden, daarom meot je goed naast elkaar staan, met voeten en schouders tegen elkaar aan.

zodat de shaytan niet tussen ons kan komen.

denk daarom niet aan wat je wel en niet mag tijdens het gebed, maar insh Allah vraag j ehet aan een imaam, die veel meer weet inshAllah en die je beter kan helpen, insh Allah,

ma3a salam bro

01-12-2006, 11:16


Hier inshAllah een bewijs..

Wat is de regelgeving betreffende het sluiten van de ogen tijdens het gebed?



Wat is de regelgeving betreffende het sluiten van de ogen tijdens het gebed?

Antwoord:
Sheikh Ibn 'Oethaymien zegt in Fatawa arkaanoe l-Islaam:

Het sluiten van de ogen tijdens het gebed is afkeurenswaardig (makroeh), omdat het indruist tegen de manier van handelen van de profeet . De uitzondering hierop is wanneer er een reden voor is; bijvoorbeeld wanneer er patronen op de muur voor hem of op het tapijt aanwezig zijn, of wanneer er vóór hem een fel licht is dat hem in zijn ogen schijnt (waardoor zijn Khoeshoo’ (concentratie, nederigheid) vermindert). Het belangrijkste is dat wanneer hij zijn ogen om een bepaalde reden sluit (zodat zijn Khoeshoo’ beter is), hier dan geen bezwaar tegen is. In andere gevallen is het echter afkeurenswaardig. Degene die hier meer over wil lezen kan het boek Zaadoe l-Ma’aad van Ibn Al-Qayyim (moge Allah de Verhevene hem genadig zijn) erop naslaan.

01-12-2006, 11:22
soebhan ALlah aladim, mascha Allah Tabark Allah alik sis

01-12-2006, 11:23
Wa fieka baaraka Llah soebhaanaho wata3aala..

Allahomma taqabbal minnaa sali7a l-a3maal..Ameen
Fie amaani Llah.

01-12-2006, 11:27
Ameen ya Rabil Alamin, ya Allah swt

01-12-2006, 19:23
ik doe mn ogen meestal dicht, omdat ik me dan uiterst kan concentreren

01-12-2006, 21:34

Citaat door Said007:
ik doe mn ogen meestal dicht, omdat ik me dan uiterst kan concentreren






juist

03-12-2006, 16:17
Ja dat klopt mensen.
Het is niet goed als je ogen sluit tijdens het bidden.
Ik zelf ben een keer daarover aangesproken door een hadji in de moskee en vertelde mij dat het afkeurenswaardig is.
sindsdien bid ik met ogen open.

03-12-2006, 17:12
Soebhanallah, ik heb het een keer nagevraagd en het antwoord was dat het afhangt van hoe je het beste kan concentreren. Sommigen kunnen juist optimaal het gebed verrichten zodra alhetgeen om hen heen verdwijnt naar de achtergrond en doen dit via de ogen te sluiten. Alkhoshoe3 is zeker wel te voelen met de ogen dicht dus verbaas ik me nogal. Wallahoe a3lam uiteraard.

03-12-2006, 17:21


asalam oea3alaikoem

ik heb ook gehoord van een leerling van sjeich Albaani (rahiemahoeallah), dat het de bedoeling is dat je met je ogen naar de plaats van de soedjoed moet kijken daarom is het zo dat je, je ogen moet openhouden.

wallahu alem

hier de video inschallah: http://video.google.com/videoplay?docid=-64659033910080263&q=prayer+islam&pr=goog-sl

inschallah hebben jullie er wat aan agawaat

wasalam