Bekijk volle/desktop versie : Weet iemand wat voor salades ??????????



30-11-2006, 13:55
Weet iemand wat voor salade je kan maken met knolselderij
alvast bedankt

30-11-2006, 14:07


je kan het rauwraspen en met mayonaise mengen is echt lekker
dan in het midden van een bord leggen en rondom versieren naar smaak
met eieren slaablaadjes tomaat enz gewoon je fantasie gebruiken

30-11-2006, 14:31

Citaat door noha_tanger:
je kan het rauwraspen en met mayonaise mengen is echt lekker
dan in het midden van een bord leggen en rondom versieren naar smaak
met eieren slaablaadjes tomaat enz gewoon je fantasie gebruiken


hoef ik het helemaal niet te koken of zo

30-11-2006, 16:11

Citaat door margareth:
hoef ik het helemaal niet te koken of zo



nee meid hoeft niet ik hou veel van rauwkorts maar wel eerst goed wassen en schillen
ik hou ook van geraspte rauwe rode bieten zo blijven alle vit in de groente

30-11-2006, 16:12



Citaat door noha_tanger:
je kan het rauwraspen en met mayonaise mengen is echt lekker
dan in het midden van een bord leggen en rondom versieren naar smaak
met eieren slaablaadjes tomaat enz gewoon je fantasie gebruiken


thanx het is echt lekker

30-11-2006, 16:14
kijk deze heb ik gegoogld:

Knolselderij-salade
Voor 4 personen

Benodigd:
· 50 ml mayonaise
· 4 el azijn
· 3 thl Dijon-mosterd
· Zout en peper naar smaak
· 300 gram knolselderij, in blokjes (of bleekselderij in plakjes)
· 2 el verse koriander of peterselie, fijngehakt

Bereidingswijze:
1. Meng in en slakom de mayonaise, azijn, mosterd, en zout en peper.
2. Voeg de knolselderij (of Bleekselderij) toe en schep goed om.
3. Bestrooi de salade met koriander of peterselie en serveer direct.

Menutip van uw poelier:
Dit is een heerlijke salade bij gebraden kipkarbonades.

Houd U er rekening mee dat knolselderij een seizoensgroente is. Als deze niet te verkrijgen is neemt U ter vervanging gewoon bleekselderij.


Salade van knolselderij en wortel
Ingrediënten (voor 4 personen)
300 g. knolselderij
200 g. winterpeen
3 eetlepels mayonaise
50 g. zonnebloempitten
Sap van halve citroen.

Bereiding
In hete koekenpan zonder vetstof de zonnebloempitten roosteren. Terwijl men dit doet moet men de pan goed omschudden of de pitten met lepel goed omroeren en omscheppen anders worden ze snel zwart. Wanneer ze lichtbruin geroosterd zijn en een lekkere notengeur afgeven moeten ze direct uit de koekenpan gehaald worden.
In slakom mayonaise met citroensap mengen.
Groenten schoonmaken, wassen en fijn raspen.
De groenten mengen met de dressing.
De geroosterde zonnebloempitten over de salade strooien.

30-11-2006, 16:15
hier nog een paar

Basisrecept
Gekookte knolselderij: 2 middelmatig grote selderijknollen, zout, sap van% citroen, 35 g boter Maak de groente schoon en snijd ze in repen of blokjes en deze in een bodempje water met zout en citroensap gaar koken in ongeveer 20 minuten. Voor het opdienen boter toevoegen, laten smelten en doorroeren.

Variaties
Knolselderij met saus: Gekookte en gesneden knolselderij vermengen met Bechamelsaus (smelt 25 g boter, roer er 25 g bloem door, vervolgens al roerend 2,5 dl melk, even doorkoken en zout, peper en nootmuskaat naar smaak toevoegen) of een afleiding daarvan: roomsaus (een flinke scheut room erbij), tomatensaus (1 eetl tomatenpuree en scheutje room), kerriesaus (1 theel kerriepoeder en scheutje room), Mornaysaus (75 g geraspte kaas en 1 eidooier doorroeren).

Lekkere combinaties
voeg aan de knolselderij wat gekookte prei en kerriepoeder toe. Meng in plaats van saus geraspte kaas en mosterd door de knolselderij. Strooi wat verse tuinkruiden over de knolselderij. Roer er een beetje zure room doorheen.

PROVENÇAALSE KNOLSELDERIJ
1 knolselderij in blokjes,1 winterwortel in schijfjes, 25 g boter, 1 gesnipperde ui, 1 teentje knoflook uit de pers, 1 rode paprika in reepjes,1 theel Provençaalse kruiden,1 eetl tomatenpuree, 2 dl bouillon, zout en peper, 50 g geraspte kaas Blancheer de knolselderij en wortel. Smelt de boter en fruit de ui met de knoflook lichtbruin, voeg de overige groenten toe en laat ze meesmoren tot alles goed heet is. Strooi er de kruiden over en roer er de tomatenpuree doorheen. Schenk de bouillon er bij en laat alles ongeveer 10 minuten op een laag pitje gaar sudderen. Op smaak brengen met peper en zout. Breng het gerecht over in een ovenvaste schaal, strooi er de kaas overheen en plaats de schaal onder de grill tot de kaas uitgesmolten is en bruin wordt.

WINTERSE SALADE
250 g knolselderij, zout, sap van een halve citroen, 1 appel in blokjes gesneden, 1 klein blikje mandarijntjes,100 g leidse kaas, 2 eetl kwark, 1 theel kerriepoeder, 2 eetl mandarijnenvocht, sla. Snijd de knolselderij in plakken, schil deze, was ze en snijd ze in luciferreepjes. Kook ze even voor in weinig water met zout en citroensap, laat ze uitlekken en afkoelen. Voeg de appel toe. Laat de mandarijntjes uitlekken, maar bewaar het vocht. Snijd de kaas in blokjes. Vermeng de kwark met de kerrie, iets zout en het mandarijnenvocht en schep alles luchtig door elkaar. Neem 4 cocktailglazen, leg onderin een blaadje sla of andijvie, hierop 1/4 deel van de salade en garneer met een mandarijntje en een toef peterselie.

GEBONDEN KNOLSELDERIJSOEP
500 g knolselderij (1 knol), sap van 1/2 citroen, 25 g boter, 2 gesnipperde uitjes, 200 g in blokjes gesneden ham,1 l bouillon (blokjes),1 mespunt chilipoeder, 2 eidooiers, 1/8 l room, gehakte peterselie. Maak de knolselderij schoon en snijd deze in Kleine blokjes en wrijf ze met citroensap in om verkleuren tegen te gaan. Smelt de boter en fruit daarin de ui glazig en laat de ham enkele minuutjes meebakken. Voeg bouillon toe en breng dit aan de kook. Chilipoeder toevoegen. Klop de eidooiers los met de room, neem de pan van het vuur en roer er het roommengsel doorheen. Niet meer koken anders gaat de soep schiften.

30-11-2006, 16:18
deze is heel bekend

WALDORFSALADE

Een 'classic' volgens het recept van mijn moeder. Ik weet dus niet of dit wel geheel volgens de goede traditie is maar het is wel erg lekker.

Ingredienten:

1 bos bleekselderij
1 ons walnoten (ongezouten!)
2 ons kip
3 zoet/zure appels (grannys ofzo)
2 eetlepels mayonaise


Bereiding:
Snij de kip in hapklare brokken en laat deze bak dit gaar met peper en zout. Laat de kip een tijdje afkoelen.
Neem ongeveer 3 stronken bleekselderij en snij die in niet al te dikke stukken. doe hetzelfde met de appel en bestrooi deze eventueel met citroen tegen het bruin worden. Gooi alles bij mekaar en voeg 2 eetlepels mayonaise en peper en zout naar smaak toe.
Lekker maar voor een salade vrij machtig.




Russische salade
Ingrediënten (voor 4 personen)
2 vastkokende aardappelen
150 gram knolselderij
1 winterpeen
100 gram augurk
100 gram doperwten diepvries
150 gram garnalen
2 eieren
Enkele blaadjes kropsla
1 tomaat
1/4 komkommer
zout, peper en azijn
2 eetlepels mayonaise
1/2 ui
peterselie

Bereiding
Slasaus maken van mayonaise, versnipperde ui, gehakte peterselie en enkele druppels azijn.
Eieren hard koken, pellen, afkoelen en in partjes snijden. Aardappelen, winterpeen en knolselderij schillen en wassen.
De groenten in gelijkmatige dobbelsteentjes snijden.
Een pan met water opzetten, zout en een scheutje azijn toevoegen en aan de kook laten komen.
Aardappel-, knolselderij- en wortelblokjes in het kokende water doen en 5 minuten laten koken.
Diepvriesdoperwten toevoegen en opnieuw aan de kook brengen. Nog eens 3 minuten laten koken.
De groenten afgieten en laten afkoelen.
Augurk in dobbelsteentjes snijden.
De groenten mengen met garnalen en slasaus.
Kropsla wassen en droogmaken, tomaat en komkommer in plakjes snijden.
De borden bedekken met kropsla, daarop de Russische salade en afwerken met plakjes tomaat, komkommer en partjes ei.

30-11-2006, 20:19
Hé, ik weet niet wat ik moet zeggen je bent echt een kanjer, tot heden wist ik niet wat ik met knol-bleekselderij moet, dankzij jou nu een heleboel, dus
bedankt bedankt bedankt

30-11-2006, 20:25

Citaat door margareth:
Hé, ik weet niet wat ik moet zeggen je bent echt een kanjer, tot heden wist ik niet wat ik met knol-bleekselderij moet, dankzij jou nu een heleboel, dus
bedankt bedankt bedankt




graag gedaan lieferd ik vind het ook lekker maar is echt duur hier
en niet altijd kan je het vinden

30-11-2006, 21:25

Citaat door noha_tanger:
deze is heel bekend

WALDORFSALADE

Een 'classic' volgens het recept van mijn moeder. Ik weet dus niet of dit wel geheel volgens de goede traditie is maar het is wel erg lekker.

Ingredienten:

1 bos bleekselderij
1 ons walnoten (ongezouten!)
2 ons kip
3 zoet/zure appels (grannys ofzo)
2 eetlepels mayonaise


Bereiding:
Snij de kip in hapklare brokken en laat deze bak dit gaar met peper en zout. Laat de kip een tijdje afkoelen.
Neem ongeveer 3 stronken bleekselderij en snij die in niet al te dikke stukken. doe hetzelfde met de appel en bestrooi deze eventueel met citroen tegen het bruin worden. Gooi alles bij mekaar en voeg 2 eetlepels mayonaise en peper en zout naar smaak toe.
Lekker maar voor een salade vrij machtig.




Russische salade
Ingrediënten (voor 4 personen)
2 vastkokende aardappelen
150 gram knolselderij
1 winterpeen
100 gram augurk
100 gram doperwten diepvries
150 gram garnalen
2 eieren
Enkele blaadjes kropsla
1 tomaat
1/4 komkommer
zout, peper en azijn
2 eetlepels mayonaise
1/2 ui
peterselie

Bereiding
Slasaus maken van mayonaise, versnipperde ui, gehakte peterselie en enkele druppels azijn.
Eieren hard koken, pellen, afkoelen en in partjes snijden. Aardappelen, winterpeen en knolselderij schillen en wassen.
De groenten in gelijkmatige dobbelsteentjes snijden.
Een pan met water opzetten, zout en een scheutje azijn toevoegen en aan de kook laten komen.
Aardappel-, knolselderij- en wortelblokjes in het kokende water doen en 5 minuten laten koken.
Diepvriesdoperwten toevoegen en opnieuw aan de kook brengen. Nog eens 3 minuten laten koken.
De groenten afgieten en laten afkoelen.
Augurk in dobbelsteentjes snijden.
De groenten mengen met garnalen en slasaus.
Kropsla wassen en droogmaken, tomaat en komkommer in plakjes snijden.
De borden bedekken met kropsla, daarop de Russische salade en afwerken met plakjes tomaat, komkommer en partjes ei.





Doe je ook knolselder puree? is heerlijk.