Bekijk volle/desktop versie : Onderwerp "Ribba" (rente)



26-11-2006, 12:26
Onderwerp "Ribba" (rente)

--------------------------------------------------------------------------------

salam broeders en zuster,

Vandaag wil ik het over een onderwerp hebben die vaak vergeten word, maar tog een hele belangrijke is. "De Ribba (rente)."

Zoals jullie weten is het tegewoordig heel normaal, om leningen, of hypotheken met rente te nemen en te betalen. Omdat men tog de gedachten gang heeft van maak niet uit iedereen doet het toch. Maar wat mensen vaak vergeten is dat "ribba", in de top 7 van de ernstige zondes in de islam word gezien (allah a3lem).

Laat ik eerst maar met mn zelf beginnen. Ik heb de dilemma wat ik denk dat heel veel praktiserende broeders en zusters hebben (allah a3lem), is wanneer je goed doorheb en goed leert dat het niet mag dat je het ook niet doet verder om leningen met ribba te nemen of iets dergelijks.

Maar hoe zit dat dan als je het niet meer doet leningen met ribba nemen, maar toch nog openstaande lening(en) hebt? en die terug moet betalen Houd in de gedachten dat je ook geen ribba mag betalen. En hoe zit het dan dat als je het niet mag terug betalen, dat je wel met een schuld zit en schulden hebben en niet terug betalen mag ook niet?[b]

Graag hoor ik jullie reacties hierop broeder en zuster. Moge allah inshallah vergeven voor onze zondes en houden op de tarik al-mostakiem.

Wa alaikom salam.

27-11-2006, 19:47


Bismilahi rahmani rahim,

Beste broeder,

Allereerst een hadith van onze profeet (vrede zij met hem) waarin de profeet (vrede zij met hem) zegt dat rente 40 keer erger is dan het plegen van zina.
en de het minste van de 40 is alsof je gemeenschap heb met je moeder.

In jouw situatie beste broeder raad ik jou aan om de leningen waarover jij rente betaalt deze zo snel mogelijk aflost. Het is voor een moslim niet verboden om een schuld te hebben maar het is de RENTE wat voor de moslim verboden is.
Wat ik bv zou doen is geld lenen bij jou familie, vrienden, kennisen etc. waarmee jij de lening bij de banken aflost, want dan ben je af van de rente en daarna je best doet om de schuld bij jou familie, vrienden, kennisen etc. zo snel mogelijk af te lossen. Zij mogen natuurlijk geen rente vragen!!

Walaho a3lam

Ter afsluiting wil ik nog zeggen dat de gene die in contact staat met rente, in oorlog is met ALLAH swt en zijn boodschapper Mohamed (vrede zij met hem).
Wil jij in oorlog zijn met ALLAH en zijn boodschapper????

30-11-2006, 23:21
waarom is ribba haram?
Wat zit er precies achter?
Er moet toch een goede reden zijn waarom ribba haram is want anders kan het niet zomaar geweigerd worden.

03-12-2006, 15:23

Citaat door zagie:
waarom is ribba haram?
Wat zit er precies achter?
Er moet toch een goede reden zijn waarom ribba haram is want anders kan het niet zomaar geweigerd worden.



riba is haram omdat het de armen armer maakt en de rijken rijker!!

Geloof me, NIET DOEN!!!!!!

Ik heb het gedaan en wil er zo snel mogelijk van af geraken!! Sinds vorig jaar leef ik in miserie... (vorig jaar heb ik een hypotheeklening afgesloten)...

DUS MENSEN.... NIET DOEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

03-12-2006, 15:38



Citaat door hardvshard:
riba is haram omdat het de armen armer maakt en de rijken rijker!!

Geloof me, NIET DOEN!!!!!!

Ik heb het gedaan en wil er zo snel mogelijk van af geraken!! Sinds vorig jaar leef ik in miserie... (vorig jaar heb ik een hypotheeklening afgesloten)...

DUS MENSEN.... NIET DOEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Ik sta rood en ik werk niet en heb ook kosten die ik moet betalen zoals eten . Wat zou je me aanraden om te doen, ik ben op dit moment opzoek naar een baan maar ik kan ook niet al teveel werken omdat ik een studeer.

03-12-2006, 15:47

Citaat door kelikel:
Ik sta rood en ik werk niet en heb ook kosten die ik moet betalen zoals eten . Wat zou je me aanraden om te doen, ik ben op dit moment opzoek naar een baan maar ik kan ook niet al teveel werken omdat ik een studeer.


Misschien even je studies uitstellen tot je uit het rood komt!! Als je gaat inkopen, koop niet al te dure spullen...

Dat is de raad die ik je nu kan geven! En geloof me, je kunt het perfect combineren, studies en werken!

03-12-2006, 22:05
ik heb hamdoullilah geen lening staan , maar ik wil graag gewoon bij een Islamtische bank kunnen bankieren..

Weet iemand waar die zijn toevallig?

03-12-2006, 22:51
salaam
ik heb het gedaan drie jaar geleden gedaan een lening van de bank nu heb ik er erg spijt mee .
ik voel me niet echt gelukkig in mijn ribbahuis .
maar wat kan ik doen ik heb drie kinderen en in brussel is het heel erg duur om te wonen 700euro voor 2 kamers om te huren kan ik echt niet betalen
.
nu hoop ik dat ik het vlug kan terugbetalen
moge allah swt ons vergeven voor al onze zondes

07-12-2006, 18:18
kan er dan niemand ons helpen