Bekijk volle/desktop versie : Waarom moslimmeisjes graag een man zoeken via internet



Pagina's : [1] 2 3 4 5

24-11-2006, 13:02
Om met een leuke jongen in contact te komen hoeven moslima's de deur niet uit. Ook onder moslimjongeren is internetdaten erg populair aan het worden, hoort Renate van der Zee.

Eigenlijk was Tarik (26) helemaal niet op zoek naar een vriendin. Het was puur toeval dat hij via marokko.nl in contact kwam met het Marokkaanse meisje dat nu zijn vrouw is. Hij raakte met haar in gesprek via een internetforum en ze gaf hem haar e-mail-adres. Na een tijd lang te hebben gemaild, spraken ze af. 'Het was helemaal geen liefde op het eerste gezicht', zegt hij. 'We wilden gewoon vriendschappelijk contact. Maar langzaam groeide het. Ik had nog nooit een serieuze relatie gehad maar ik zag dat zij een meisje was met wie ik iets zou kunnen opbouwen. En als je een goede vindt, moet je haar niet laten gaan. Ik heb haar ten huwelijk gevraagd op Valentijnsdag. Ik wilde haar verrassen, maar ze had het door.'

Tarik is een van het groeiende aantal moslimjongeren dat hun levenspartner via internet vindt. Onder autochtone Nederlanders is internetdaten allang een succes, maar ook allochtonen maken steeds vaker gebruik van datingsites om te flirten, contact te zoeken of een huwelijkspartner te vinden.

Sites als maroc.nl en marokko.nl hebben speciale dating-afdelingen. Je treft er oproepen aan als: 'Marokkaanse schoonheid zoekt leuke man', 'Ik ben moslim en wil trouwen' en 'Geïntegreerde berggeit gezocht'. 'Shahinez' meldt op zoek te zijn naar 'huisje-boompje-tuintje'. 'BlackWarrior' heeft bij zijn oproep een filmpje van een voluptueuze buikdanseres geplaatst en schrijft: 'Als je een lekker ding bent, zoals deze buikdanseres en je ook zo kan buikdansen, dan ben ik je man. Het kan me dan ook niet schelen of je de tajine of couscous altijd laat aanbranden.' 'Yossi30' stelt zich wat bescheidener op: 'Ik ben geen machotype of uitgaanstype, want ik ga alleen uit naar de snackbar bij mij om de hoek en mijn grootste hobby is slapen en eten.' Zou hij met zo'n oproep de 'serieuze, mollige, stevige Marokkaanse dame' van wie hij tijdens zijn grootste hobby droomt, wel vinden? inshallah

Op de site xxxxxxxxxx valt minder te lachen. De oproepen daar zijn meestal in de trant van: 'Via deze weg wil ik (Inshallah) kennis maken meteen goede moslima om te trouwen.' xxxxxxxxxx is dan ook een site voor vrome trouwlustige moslims, die steevast worden aangeduid als broeders en zusters. Behalve zoeken naar een geschikte man of -vrouw, kun je er ook verhullende kleding en hoofddoekspeldjes met een islamitische tekst aanschaffen, of religieuze teksten lezen.

Maar of ze nou lol trappen op marokko.nl of een echtgenoot met een baard op xxxxxxxxxx zoeken, internetdaten biedt moslimmeisjes een belangrijke nieuwe manier om contact te leggen met leden van het andere geslacht. Meisjes die van hun ouders weinig bewegingsvrijheid krijgen, kunnen via zo'n internetsite toch jongens leren kennen, zonder dat ze de deur uit hoeven.

Volgens internetpionier Mohammed El Aissati, voorzitter van maroc.nl (dat met meer dan vierduizend aanmeldingen de grootste islamitische datingsite in Nederland bezit), kunnen datingsites als de zijne zelfs een vermindering van het aantal importhuwelijken bewerkstelligen. 'Verdonk probeert dit via allerlei sancties te bereiken, maar met goede initiatieven kun je veel verder komen', zegt hij. 'Allerlei onderzoeken hebben uitgewezen dat jongeren van de tweede en derde generatie helemaal niet willen trouwen met een partner uit het land van herkomst. Ze zoeken hun huwelijkskandidaat liever in Nederland. Maar soms is het heel lastig om zo'n partner uit het land van herkomst te vermijden. Meisjes staan vaak onder druk om te trouwen. Meestal is er wel ruimte voor eigen initiatief, maar alleen als ze binnen een bepaalde tijd met een acceptabele man komen aanzetten. Lukt dat niet, dan zoeken haar ouders een echtgenoot uit hetland van herkomst voor haar. En om de lieve vrede in de familie te bewaren,gaan deze meisjes dan maar overstag. Een datingsite als de onze kan waardevolle hulp bieden bij het vinden van een geschikte levenspartner in Nederland'.

Volgens El Aissati staan de meeste moslimouders 'niet meer te trappelen' om een huwelijk voor hun kinderen te regelen, omdat ze inzien dat gearrangeerde huwelijken vaak eindigen in een scheiding. 'Steeds meer families laten het traditionele denken los. Maar dan moet zo'n meisje wel een geschikte jongen kunnen vinden en dat is vaak een probleem. School is een te kleine vijver om in te vissen, de straat is tricky om contact te leggen en uitgaan is niet altijd toegestaan. Internet is dus hét alternatief.'

Maar niet alle moslims vinden zo'n datingsite een goed idee. Toen maroc.NL ruim drie jaar geleden zijn dating pagina oprichtte, was de kritiek dat er mensen zouden worden aangezet tot overspel. Bovendien zou deleeftijdsgrens van zestien jaar veel te laag zijn. El Aissati: 'Ja, we zijn toen erg op de korrel genomen door verzuurde conservatieve moslims. Maar eigenlijk was het meer kritiek om de kritiek. Jongeren zijn hier gewoon bij gebaat. Het voorziet in een grote behoefte.'


Taboe


Steeds meer moslimjongeren maken gebruik van datingsites, maar ze praten er liever niet over. Er rust een taboe op om toe te geven dat je je partner hebt gezocht via een datingsite. Het idee dat je een sukkel bent als je internet nodig hebt om een huwelijkspartner te vinden, is wijdverbreid. Desondanks zijn datingsites erg populair. Het datingforum van marokko.nl trekt bijvoorbeeld 20.000 bezoekers per dag, onder wie overigens ook veel autochtonen die interesse voor de doelgroep hebben.

Volgens Khalid Mahdauoi, mede-oprichter van marokko.nl, is de meerderheid van die bezoekers vrouw, namelijk zestig procent. 'In onze cultuur zijn meisjes nu eenmaal meer aan huis gebonden en dit biedt een laagdrempelige manier om toch met jongens in contact te komen. Ook vooralleenstaande moeders of gescheiden vrouwen is het ideaal. Het is voor hen extra moeilijk om aan een serieuze huwelijkspartner te komen. Ze hebben vaak minder bewegingsvrijheid vanwege hun kinderen en daar komt bij dat Marokkanen geen gescheiden vrouwen willen. Dom, want er zitten leuke dames bij.'

Tarik krijgt binnenkort gezinsuitbreiding. Heeft hij allemaal te danken aan internet. Of aan Allah natuurlijk, want het huwelijksgeluk heeft van hem een serieuze moslim gemaakt die zich nauwgezet aan zijn religieuze plichten houdt. Toch zet uitgerekend hij zo zijn vraagtekens bij het internetdaten. 'Er kan ook misbruik van gemaakt worden. Meisjes kunnen in handen vallen van slechte jongens. Heel veel jonge Marokkaanse meisjes zijn erg naïef. Een paar mooie woorden en ze zijn verkocht. Persoonlijk geloof ik niet dat internetdaten haram is, maar je moet er wel mee weten om te gaan. En zolang je maar geen dingen doet die tegen je geloof ingaan, is het beter dan de straat of de kroeg.'

Uitgaan is niet altijd toegestaan, dus is internet hét alternatief.
Jongeren willen geen partner uit het land van herkomst .

Bron: NRC Handelsblad, 2006-03-25, Renate van der Zee

24-11-2006, 13:07


Niks nieuws.

24-11-2006, 13:09

Citaat door saidaaatje:
Niks nieuws.


Nee, maar wel leuk.

24-11-2006, 13:10

Citaat:
'Shahinez' meldt op zoek te zijn naar 'huisje-boompje-tuintje'.
!

24-11-2006, 13:10



Citaat door IlLeGal_NaDoR:
Nee, maar wel leuk.



Ja.

24-11-2006, 13:11

Citaat door saidaaatje:
Ja.


Ow.

24-11-2006, 13:12

Citaat door IlLeGal_NaDoR:
Ow.




24-11-2006, 13:13

Citaat door saidaaatje:
Niks nieuws.



Hey jij.

Niets voor jou, m.nl prins?

24-11-2006, 13:13

Citaat door saidaaatje:



Dank.

24-11-2006, 13:15
Het wordt wel goed verteld want het is inderdaad een taboe!

Liefs Ouasima

24-11-2006, 13:16

Citaat door Endless:
Hey jij.

Niets voor jou, m.nl prins?



Ben al voorzien, in overvloed zelfs

24-11-2006, 13:17
Het klopt inderdaad wel, ik ken veel stelletjes die getrouwd zijn via Marokko.nl of de chat of wat...

24-11-2006, 13:18



Citaat door saidaaatje:
Ben al voorzien, in overvloed zelfs



Vraag niet teveel bruidschat, zoals de meeste doen.

-Een pricipieel iets-

24-11-2006, 13:19

Citaat door Endless:
Vraag niet teveel bruidschat, zoals de meeste doen.

-Een pricipieel iets-



Ben anti-bruidsschat, dus komt wel goed.

Principieel.

24-11-2006, 13:20

Citaat door Sweet_lailaatje:
Het klopt inderdaad wel, ik ken veel stelletjes die getrouwd zijn via Marokko.nl of de chat of wat...



Ik ook.
Leukste geval:
Turk uit Nederland getrouwd met een Turkse uit Duitsland.

Pagina's : [1] 2 3 4 5