Bekijk volle/desktop versie : Annan:Vs zit gevangen in Irak



21-11-2006, 14:16
De Verenigde Staten zitten 'gevangen' in Irak en er lijkt geen uitzicht op een probleemloze aftocht uit het land. Dat heeft VN-secretaris-generaal Kofi Annan dinsdag gezegd.


Volgens de VN-baas moet Washington hard en goed nadenken over een strategie die op termijn moet leiden tot een vertrek uit Irak, echter zonder dat het land vervalt in chaos. "Er zijn deskundigen die de Amerikaanse aanwezigheid in Irak beschouwen als een belangrijke reden voor het aanhouden van het geweld in het land en er zijn er die stellen dat de toestand erger zal worden als de VS zich op korte termijn terugtrekken", zegt Annan.

Het doel van de Amerikanen moet volgens Annan zijn om Irak te verlaten zodra de militair-politieke situatie dat toelaat. Terugkijkend op zijn op 1 januari aflopende ambtstermijn zei Annan de Irak-oorlog te beschouwen als de grootste mislukking tijdens zijn voorzitterschap van de VN. Volgens Annan was de oorlog te voorkomen geweest als Washington er niet ten koste van alles op uit was geweest om Irak aan te vallen en Saddam Hussein ten val te brengen. Als de VN-wapeninspecties in Irak op een normale manier zouden zijn afgerond, was de internationale gemeenschap waarschijnlijk tot de conclusie gekomen dat een oorlog tegen Irak onnodig was, stelt Annan.

De secretaris-generaal had de afgelopen dagen gesprekken met de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad en de Syrische president Bashar Assad. Annan heeft beiden opgeroepen een bijdrage te leveren aan het tot stand brengen van vrede in Irak en het stabiliseren van de politieke situatie in de regio. De VS beschuldigen Iran en Syrië ervan terreurgroepen te steunen die verantwoordelijk zijn voor een groot deel van het geweld in Irak.

Bron:http://buitenland.nieuws.nl/438972/Annan__VS_zit_gevangen_in_Irak

21-11-2006, 16:53


laten ze hem maar een poosje gijzelen.. want hij heeft niets te zoeken in irak

21-11-2006, 17:58
De werkelijkheid is keihard anders, midden-oosten al 50 jaar gegezijzeld door de VS... Maar ja de VN neem ik niet zo serieus!

21-11-2006, 19:21

Citaat door Ya_Bad_Boy:
De werkelijkheid is keihard anders, midden-oosten al 50 jaar gegezijzeld door de VS... Maar ja de VN neem ik niet zo serieus!



Ben ik hellemaal met je eens als je het goed gaat bekijken dan is de VS gewoon de VN. De Verenigde Staten gebruikt (misbruikt) de Verenigde Naties voor eigen belang .

23-11-2006, 10:42



Citaat door tanger_19:
Ben ik hellemaal met je eens als je het goed gaat bekijken dan is de VS gewoon de VN. De Verenigde Staten gebruikt (misbruikt) de Verenigde Naties voor eigen belang .




23-11-2006, 12:33
Ik vind dat de VS uit de VN gekickt moeten worden. Zo'n totaal disrespect voor de internationale politiek heb ik nog nooit gezien. Ik begrijp niet dat de VN zich niet KEIHARD uitspreekt tegen die vieze klootzak van een Bush.

Tjonge, wat klink ik radicaal vandaag. Ik kan me er ook behoorlijk boos over maken als je ook nog eens meerekent dat Bush de verkiezingen gestolen heeft en daarbij de Amerikaanse wet met voeten getreden heeft. Daar was gisteren nog een documentaire over op Nederland 2.

23-11-2006, 13:27

Citaat door _BECOOL_:
laten ze hem maar een poosje gijzelen.. want hij heeft niets te zoeken in irak





Laat maar.

23-11-2006, 18:10

Citaat door Cyberman:



Laat maar.





lach je me uit

23-11-2006, 18:11

Citaat door jimmy_page:
Ik vind dat de VS uit de VN gekickt moeten worden. Zo'n totaal disrespect voor de internationale politiek heb ik nog nooit gezien. Ik begrijp niet dat de VN zich niet KEIHARD uitspreekt tegen die vieze klootzak van een Bush.

Tjonge, wat klink ik radicaal vandaag. Ik kan me er ook behoorlijk boos over maken als je ook nog eens meerekent dat Bush de verkiezingen gestolen heeft en daarbij de Amerikaanse wet met voeten getreden heeft. Daar was gisteren nog een documentaire over op Nederland 2.



saffie anta adem in adem uit, je hoeft je nergens boos om te maken, die Bush agamboub an Mous, krijgt zen verdiende straf later.

geloof me broeder