Bekijk volle/desktop versie : help



20-11-2006, 01:12
wie weet de hoeveelste van deze maand afloopt waarin je nog ajar mag vasten

20-11-2006, 15:54


assalaamoe 'alaikoem...

De islamtische maand shawaal/chouwaal is afgelopen op 21 of 22 november. Dan begint de maand Doul Kadaa.

Hopelijk heb je hier wat aan....

Liefs Ouard_yasmina

20-11-2006, 15:56
..en ajar kan je altijd vasten. Maar volgens mij bedoel jij de 6 dagen vasten na de ramadan, die dan voor een heel jaar gelden.

Aboe Ayyoeb (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de boodschapper van Allah (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) gezegd heeft: "Wie de maand Ramadan gevast heeft en vervolgens 6 dagen van (de maand) shawwaal vast, het is alsof hij het hele jaar gevast heeft."

Overlevering: Muslim, Aboe Dawoed, At-Tiermidie, Nasa'ie en ibn Madjah

20-11-2006, 16:04
De Maand Sha'baan

Genomen van de woorden van Sheikh Mohammad Saalieh' al Moenadjied
Verzameld en bewerkt door Aboe Dardaa-e

Sha'baan is de naam van de achtste maand, en het wordt zo genoemd omdat de Arabieren in deze maand zich verspreidden (tasha'aba) op zoek naar water; er is ook gezegd dat zij zich verspreidden ergens om overvallen dan wel invallen te plegen. Uit verschillende overleveringen kunnen wij tevens herleiden dat Sha'baan verschijnt, of zich vertakt, tussen Radjab en de Ramadhaan. De meervoudsvorm van het woord Sha'baan is Sha'baanaat en Sha'aabeen.


Het wordt aanbevolen te vasten tijdens Sha'baan:

De moeder der gelovigen, 'Aa-ishah (moge Allah tevreden met haar zijn), zei: "De boodschapper van Allah (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) was gewoon om te vasten totdat wij dachten dat hij nooit zijn vasten zou verbreken, en (hij was gewoon) niet te vasten totdat wij dachten dat hij nooit zou vasten. Ik heb de boodschapper van Allah nooit een gehele maand zien vasten behalve in de Ramadhaan, en ik heb hem nooit meer zien vasten dan hij deed in Sha'baan." (Overgeleverd door Boekhaarie, 1833; Moesliem, 1956).

Het is tevens overgeleverd dat Oesaamah ibn Zayd (moge Allah tevreden met hen zijn) zei: "Ik zei, 'O boodschapper van Allah, ik zie u niet vasten in een andere maand zoals ik u zie vasten in Sha'baan.' Hij (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) zei, 'Dat is een maand waaraan mensen geen aandacht besteden, tussen Radjab en Ramadhaan, en het is een maand waarin de handelingen opgeheven worden naar de Heer der Werelden. Ik hou ervan dat mijn daden opgeheven worden terwijl ik vast.'" (Overgeleverd door anNasaa-ie, zie Sah'eeh' at-Targhieb wa't-Tarhieb, pagina 425).

Ibn Radjab (moge Allah hem genadig zijn) zei: "Het vasten in Sha'baan is beter dan het vasten in de Heilige Maanden, en de beste van de vrijwillige vasten zijn die, die het meest dichtbij (verricht worden) de Ramadhaan zijn, voor of na. De status van deze vastdagen zijn zoals as-Soenan ar-Rawaatieb die verricht worden voor en na verplichte gebeden, en die gebrek in het aantal verplichte gebeden goedmaken. Hetzelfde geldt voor vastdagen die verricht worden voor en na Ramadhaan. Zoals as-Soenan ar-Rawaatib beter zijn dan andere vrijwillige vasten, zo zijn vastdagen (in de maanden) voor en na Ramadhaan beter dan vastdagen op andere tijdstippen.<WBR>"

Het is overgeleverd in as-Sah'ieh'ayn dat Ibn 'Abbaas (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de boodschapper van Allah nooit een gehele maand vastte, afgezien van de Ramadhaan." (Overgeleverd door Boekhaarie, 1971; Moesliem, 1157).

Imaam Ibn H'adjar zei: "Hij (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) verrichtte meer vrijwillige vasten in Sha'baan dan in andere maanden, en hij was gewoon het grootste gedeelte van Sha'baan te vasten."

Eveneens, als de profeet (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) een aantal Soennah gebeden had gemist, of als hij (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) Qiyyaam al-Layl had gemist, dan maakte hij dit goed. 'Aa-ishah (moge Allah tevreden met haar zijn) maakte voornamelijk gebruik van deze gelegenheid om verplichte vastdagen van de Ramadhaan goed te maken, die zij gemist had wegens menstruatie; gedurende andere maanden was zij te druk met de profeet, waardoor zij niet kon vasten. Wij dienen hier tevens aan te geven, dat wie enkele dagen van de Ramadhaan gemist heeft, deze dient in te halen alvorens de volgende Ramadhaan begint. Het is niet toegestaan om dit te vertragen tot na de volgende Ramadhaan, behalve in gevallen van noodzaak (zoals een geldig excuus dat voortduurt tussen de 2 Ramadhaans). Degene die in staat is om de gemiste vastdagen goed te maken v&#243;&#243;r de (tweede) Ramadhaan en dit niet doet, hij dient deze in te halen na de (tweede) Ramadhaan en in toevoeging hiertoe dient hij berouw te
tonen en &#233;&#233;n arme persoon te voeden voor elke dag die hij gemist heeft. Dit is de zienswijze van Imaam Maaliek, Shafi'ie en Ahmad (moge Allah hen genadig zijn).

Een ander voordeel van het vasten in Sha'baan, is dat het een soort van training is voor de vastdagen van de Ramadhaan, in geval een persoon het moeilijk vindt om te beginnen met vasten wanneer de Ramadhaan begint; als hij vast in Sha'baan dan zal hij gewend zijn geraakt aan het vasten en zal hij zich sterk en energiek voelen wanneer Ramadhaan begint. Sha'baan is als een introductie op de Ramadhaan en het heeft een aantal aspecten die in overeenstemming zijn met de Ramadhaan, zoals het vasten, het reciteren van de Qor-aan en het geven in liefdadigheid.

Salamah ibn Soehayl was gewoon te zeggen: "De maand van Sha'baan is de maand van de recitatoren (van de Qor-aan)." Habieb Ibn Abi Thaabit was gewoon te zeggen, wanneer Sha'baan kwam, "Dit is de maand van de recitatoren (van de Qor-aan)." Wanneer Sha'baan kwam begon 'Amr ibn Qays al-Malaa'i zijn winkel te sluiten en zijn tijd te wijden aan het lezen van de Qor-aan.


Het vasten na halverwege Sha'baan:

Het is overgeleverd van Aboe Hoerairah (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de boodschapper van Allah (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) zei: "Wanneer Sha'baan half voorbij is, vast dan niet." (Overgeleverd door Aboe Dawoed, 3237; at-Tirmidhie, 738 en Ibnoe Maadjah, 1651; geclassificeerd als authentiek door Sheikh al-Albaanie in Sah'ieh'at-Tirmidhi<WBR>e, 590)

Deze h'adieth geeft aan dat het niet toegestaan is om te vasten na de helft van Sha'baan. Er bestaat echter ook overleveringen die aangeven dat het toegestaan is om in die periode te vasten. Enkele voorbeelden zijn:

Aboe Hoerairah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de boodschapper van Allah (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) zei: "Anticipeer niet op Ramadhaan door &#233;&#233;n of twee dagen te vasten voor het begint, maar als een man uit gewoonte vast, laat hem dan vasten." (Overgeleverd door Boekhaarie, 1914; Moesliem, 1082)

Het is tevens overgeleverd dat 'Aa-ishah (moge Allah tevreden met haar zijn) zei: "De boodschapper van Allah was gewoon alles van Sha'baan te vasten, hij was gewoon om Sha'baan te vasten behalve een paar dagen." (Overgeleverd door Boekhaarie, 1970; Moesliem, 1156).

Imaam Nawawi (moge Allah hem genadig zijn) zei: "De boodschapper van Allah (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) was gewoon alles van Sha'baan te vasten, hij (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) was gewoon om Sha'baan te vasten behalve een paar dagen - de tweede zin geeft een uitleg van de eerste zin, en het geeft (hiermee) aan dat het woord 'alles' de betekenis draagt van 'grootste (gedeelte)'"<WBR>.

Deze overleveringen geven aan dat het toegestaan is om te vasten na de helft van Sha'baan, maar dit is dus enkel toegestaan voor degenen die doorgaan met vasten nadat zij aan het begin van Sha'baan waren begonnen met vasten, tevens is het toegestaan om te vasten voor degenen die een vast patroon hebben in hun vastdagen.

De geleerden van de Shafa'itische wetschool volgden al deze overleveringen en zeiden: "Het is niet toegestaan om te vasten na de helft van Sha'baan, behalve voor degenen die een gewoonlijk patroon hebben van vasten, of degenen die doorgaan met vasten nadat zij al begonnen waren met vasten aan het begin van de maand."

(Zie al-Madjmoe', 6/399-400; Fath' al-Baari, 4/129)

Imaam an-Nawawi (moge Allah hem genadig zijn) zei in Riyaadh as-Saalih'ien (pagina 412): "Hoofdstuk over het verbod op het anticiperen van de Ramadhaan door te vasten na de helft van Sha'baan, behalve door degene die doorgaat met vasten (waarmee hij begonnen is) voor de helft van de maand, of degene die een regelmatig patroon heeft van vasten, zoals het vasten op maandagen en donderdagen.<WBR>"

Sheikh 'Abdoel 'Aziez Ibn baaz (moge Allah hem genadig zijn) werd gevraagd over de h'adieth waarin wordt gesproken over het verbod om na de helft van Sha'baan te vasten. Hij zei: "Dit is een authentieke h'adieth zoals Sheikh al Albaanie heeft gezegd. Wat hiermee (d.w.z., de h'adieth) bedoeld wordt is dat het niet toegestaan is om te beginnen met vasten n&#225; de helft van de maand. Echter, als een persoon bijna de hele maand vast of de hele maand, dan volgt hij de Soennah." (Madjmoe' Fataawa as-Sheikh Ibn Baaz, 15/385).

Sheikh Ibn 'Oethaymien zei in zijn commentaar op Riyaadh as-Saalih'ien (3/394): "Zelfs als de h'adieth sah'ieh'is, het verbod erin betekent niet dat dit (d.w.z vasten) haraam is, het is juist enkel makroeh, zoals sommige geleerden dit eruit begrepen. Degene die echter de gewoonte heeft om regelmatig te vasten dient te vasten, zelfs als het n&#225; de helft van Sha'baan is."

[Toevoeging van Aboe Dardaa-e: Er bestaat een meningsverschil betreffende de authenticiteit van de h'adieth van Aboe Hoerairah waarin het verbod op het vasten, in de tweede helft van Sha'baan, genoemd wordt. Dit meningsverschil is te herleiden naar de meest vroege en prominente h'adiethgeleerden, die hier zeer nuttige opmerkingen over gemaakt hebben (velen hebben de h'adieth als da'ief verklaard; onder hen Imaam Ibn H'adjar, Imaam Rah'maan ibn Mahdi, Imaam Ahmad, Imaam Ibn Qoedaamah etc.). Daar er aan de andere kant ook vele geleerden zijn die deze h'adieth als sah'ieh' hebben geclassificeerd - Imaam Ibnoel Qayyim heeft in Tadhieb as-Soenan bijvoorbeeld sterk beargumenteerd waarom deze h'adieth authentiek is - heeft men getracht om vrede te sluiten tussen alle overleveringen door voorwaarden te stellen voor het vasten in het tweede gedeelte van Sha'baan - Wallaahoe A'lam].

Concluderend kan gesteld worden, dat het niet is niet toegestaan om te vasten gedurende de tweede helft van Sha'baan, en dit is haraam ofwel makroeh.