Bekijk volle/desktop versie : Bijbaan als caissiere verboden in de Islam???



Pagina's : [1] 2

18-11-2006, 14:07
Selem a3laikoem,

Een vraagje... Klopt het dat het niet is toegestaan in de Islam om als caissiere te werken? Dan heb ik het over het verkopen van alcohol en vlees. Dus het feit dat je het de niet-moslims makkelijker maakt om aan haram eten en drinken te komen?

Ik werk namelijk zelf als caissiere maar heb er nooit op die manier over nagedacht... Tot ik uit mensen in mijn omgeving hoor dat het niet toegestaan is.

Hebben jullie daliel (hadith) dat het echt niet is toegestaan in de Islam om als caissiere te werken?

Alvast bedankt

Wa a3laikoem selem

18-11-2006, 14:27


Zou ik ook wel willen weten..

18-11-2006, 14:29

Citaat door nordin_nador:
Zou ik ook wel willen weten..


Nu nog afwachten op reacties waar we wat aan hebben...

18-11-2006, 14:40

Citaat door ..:::Fatima:::.:
Nu nog afwachten op reacties waar we wat aan hebben...



18-11-2006, 14:48


NIET ALLEMAAL TEGELIJK!!!

18-11-2006, 14:49

Citaat door ..:::Fatima:::.:
NIET ALLEMAAL TEGELIJK!!!


Antwoord komt wel denk ik

18-11-2006, 14:50
Salamoe 3alaikoem,

Ik vind dit een heel moeilijke vraag!.. Ik worstel er zelf ook mee..

Wat ik wel "vaag" vind is het volgende.

Van een supermarkt wéét je dat er voedsel wordt verkocht dat niet halal is voor ons. Waar wij sinds een tijd ook achter zijn, is dat de Islamitische slager in de buurt, etc etc.. OOK geen halal vlees verkoopt.. maar gewoon vlees verkoopt onder het mom van "halal".. de marokkaanse groenteboer verkoop alcohol naast de mekka cola.. etc etc.

Een winkel die haram goederen verkoopt.. mag je daar werken of niet? Mag je uberhaupt dingen KOPEN in een winkel die OOK haram goederen verkoopt? ( mag je een blikje halal knakworst kopen als er ook bier wordt verkocht ).. Mag je in een islamtische slagerij werken als zij ZEGGEN dat het halal is? ( jij weet het niet zeker, maar zij zeggen dat het zo is.. ligt de verantwoordelijkheid bij hen? ).. etc etc.. Heel moeilijk allemaal.

Ik zou idd ook graag een antwoord willen hebben!

18-11-2006, 15:02
Nou, ben benieuwd....

18-11-2006, 15:09
Het feit dat je als cassiere werkt betekent dat je vaak genoeg ook haramproducten zult moeten scannen. Denk aan Alcohol en vleeswaren etc. In de Islam is het niet toegestaan om in de keten van alcohol te komen, dus niet maken, consumeren, verkopen, doorgeven etc. Wa la taqraboe.. kom er niet eens i nde buurt. De islam verbiedt niet alleen de zonde, maar alle wegen die erheen leiden moeten worden vermeden. Wallahoe A3lam.

18-11-2006, 15:56

Citaat door hajja_tazia:
Het feit dat je als cassiere werkt betekent dat je vaak genoeg ook haramproducten zult moeten scannen. Denk aan Alcohol en vleeswaren etc. In de Islam is het niet toegestaan om in de keten van alcohol te komen, dus niet maken, consumeren, verkopen, doorgeven etc. Wa la taqraboe.. kom er niet eens i nde buurt. De islam verbiedt niet alleen de zonde, maar alle wegen die erheen leiden moeten worden vermeden. Wallahoe A3lam.
..

Ontsmettingsmiddel bevat acohol.. wanneer jij een wond hebt en die wordt ontsmet in het ziekenhuis, mag dat dan niet omdat er alcohol in het middel zit?

18-11-2006, 16:48
Hier uitspraken die gebasseerd zijn op adillaah en niet op basis van Meningen en eigen fatawa

http://islamqa.com/special/index.php?ref=40651&subsite=15&ln=eng

http://islamqa.com/special/index.php?ref=6682&subsite=15&ln=eng

citaatje eruit:

Al-Nawawi said:

With regard to dead meat, alcohol and pork, the Muslims are unanimously agreed that it is haraam to sell all of these.

18-11-2006, 17:22

Citaat door DreamsToShare:
..

Ontsmettingsmiddel bevat acohol.. wanneer jij een wond hebt en die wordt ontsmet in het ziekenhuis, mag dat dan niet omdat er alcohol in het middel zit?

er zit ook een bestanddeel van varkensvlees in insuine. Heb ik beweerd dat dat niet hoort? Noodzaak is anders, ik heb het hier over het transporteren en gebruiken van alcohol als consumptie.

18-11-2006, 17:27



Citaat door hajja_tazia:
er zit ook een bestanddeel van varkensvlees in insuine. Heb ik beweerd dat dat niet hoort? Noodzaak is anders, ik heb het hier over het transporteren en gebruiken van alcohol als consumptie.


ik VROEG je wat, omdat ik al langer met die vraag zit. Ik heb thuis ontsmettingsmiddel waar alcohol in zit en waarvan ik nu niet weet of ik het mag gebruiken of niet.

Ik kom hier in dit hoekje om vragen te stellen en meer dingen te leren over de islam. Ik vind het erg jammer dat bij zelfs simpele vragen of wat dan ook verschrikkelijke reacties komen; aanvallend, met allerlei vervelende smileys, etc etc.

Als je het zo verschrikkelijk vind, dan Sorry dat ik het woord tot je heb gericht!

18-11-2006, 17:36
Oh oke, mijn excuses als ik je verkeerd heb begrepen. Ik dacht namelijk dat het een aanval op mijn reactie was. Gayr inshallah, bij mijn weten is dat dus niet het geval.

18-11-2006, 17:40

Citaat door DreamsToShare:
..

Ontsmettingsmiddel bevat acohol.. wanneer jij een wond hebt en die wordt ontsmet in het ziekenhuis, mag dat dan niet omdat er alcohol in het middel zit?


Als het met gezondheid te maken heeft, geldt daar een andere regel voor. Zoals iemand hier boven al zei, het is een noodzaak. Als men verhongert is, en dreigt dood te gaan, en de varken de enige wat diegene kan vinden, is het voor hem halaal om het te eten, terwijl het eigenlijk een onrein dier is dat haraam is om te eten, zo hetzelfde met alcohol. Weet alleen niet in welke ayaa het precies staat over die varken... Wa Allaahu a3lam

Pagina's : [1] 2