Bekijk volle/desktop versie : Oke help me ff bij deze keuze.... ( GAAT OVER EEN FEESTJE )



Pagina's : [1] 2 3

20-07-2003, 21:35
Hey allemaal,

Ik ga vrijdag naar marokko met me ouders en met de auto dus we hopen inschallah zondag aan te komen in Marokko.. Me moeder gaat dan waarschijnlijk op me verjaardag, 17 Augustus een groot feest voor me houden ter gelegenheid van het behalen van mij Havo Diploma... en dan doet ze ook me verjaardag in één... Me moeder vreog me of ik dakka marrakchia wou of een band. Nou ik ben gek op dakka marrakchia en ik kan echt uren lang erop dansen dat is het probleem niet. Het is alleen dat een normale dakka marrakchia band niet zo lang speelt voor je.. hoogstens drie uurtjes. En een band kan wel 7 uurtjes lang voor je spelen... Een band vind ik ook relaxed daar niet van ik bedoel zolang die maar Senhaji en Daoudi voor me speelt vind ik alles oke weet je wel Dus wat moet ik doen...een lang feestje met een band of een kort feestje met dakka marrakchia waar ik dol op ben....

Help ik moet me keuze echt snel maken want we moeten een band regelen want we blijven daar maar een maandje

20-07-2003, 21:46


HAAL DIE BAND!

20-07-2003, 21:48

Citaat:
Origineel gepost door Bent Dagilia
Hey allemaal,

Ik ga vrijdag naar marokko met me ouders en met de auto dus we hopen inschallah zondag aan te komen in Marokko.. Me moeder gaat dan waarschijnlijk op me verjaardag, 17 Augustus een groot feest voor me houden ter gelegenheid van het behalen van mij Havo Diploma... en dan doet ze ook me verjaardag in één... Me moeder vreog me of ik dakka marrakchia wou of een band. Nou ik ben gek op dakka marrakchia en ik kan echt uren lang erop dansen dat is het probleem niet. Het is alleen dat een normale dakka marrakchia band niet zo lang speelt voor je.. hoogstens drie uurtjes. En een band kan wel 7 uurtjes lang voor je spelen... Een band vind ik ook relaxed daar niet van ik bedoel zolang die maar Senhaji en Daoudi voor me speelt vind ik alles oke weet je wel Dus wat moet ik doen...een lang feestje met een band of een kort feestje met dakka marrakchia waar ik dol op ben....

Help ik moet me keuze echt snel maken want we moeten een band regelen want we blijven daar maar een maandje
Vertelde jij niet dat jouw ouders naar de hadj zijn geweest? Dan moeten zij toch beter weten? Een verjaardag vieren is haram. Dat is 1. En ten tweede is muziek haram. En zeker om een band binnen te halen.

20-07-2003, 21:50
me ouders die zijn naar Mekka gegaan en me moeder die gaat zelfs een vrouwen band halen voor de vrouwen wanneer die naar haar toe komen om haar een Hajd mabrouk te wensen... Mijn moeder heeft zoiets van je bent jong en ik gun je een feestje en je verdiend het omdat ik zo hard heb gewerkt voor me diploma... Ik weet dat het haram is maar ik ga niet ontkennen dat muziek een deel van me leven is en dat ik het belangerijk vind als ik iets te vieren heb...

20-07-2003, 21:55


Ik heb het gezegd, mijn plicht gedaan. Doe verder wat je wil.

20-07-2003, 21:58
Bedankt najib dat je me toch hebt gewezen op deze fout die ik bega

20-07-2003, 22:02
En jouw moeder ook. Zo zie je maar weer dat het helemaal niets over de beleving van iemand zegt dat die persoon op hadj is geweest. Zo iemand kan ook grote zondes blijven begaan. Of onwetend zijn over bepaalde zaken in de islam. Naar de hadj gaan, dat kan iedereen. Maar de islam op een goede manier praktiseren, dat is moeilijker.

20-07-2003, 22:05
Mijn moeder die is niet blijven grote zondes te begaan.. je doet alsof er een hele reeks is Ze doet het heel goed vind ik en Tbarkallah 3lieha en Allah die kan vergeven en ik hoop dat hij weet dat ze het doet omdat ze gewoon erg trots is op haar Hadj ervaring.. het is gewoon een klein beetje feesten met de vrouwen...

20-07-2003, 22:09

Citaat:
Origineel gepost door Bent Dagilia
Mijn moeder die is niet blijven grote zondes te begaan.. je doet alsof er een hele reeks is Ze doet het heel goed vind ik en Tbarkallah 3lieha en Allah die kan vergeven en ik hoop dat hij weet dat ze het doet omdat ze gewoon erg trots is op haar Hadj ervaring.. het is gewoon een klein beetje feesten met de vrouwen...
Verjaardag vieren is een vernieuwing in de islam. Dat is nog erger dan een gewone zonde. Hoezo niet erg? En jouw moeder organiseert dat.

Muziek is haram.

Een muziekband ook. Het maakt niet uit of het vrouwenband is. Haram is haram.

Plus je vertelde dat jouw moeder aan dansen met bloedlakens doet (na ontmaagding van de bruid).

Sorry zuster, maar dat zijn zeker geen kleine zondes.

20-07-2003, 22:10
Is het vieren van een verjaardag haram?



Vraag: Ik heb een vraagje.Is het vieren van je verjaardag nou verboden? Mijn vader zegt van niet maar ik hoor van andere mensen dat het wel haram is. Kunt u mij daar een atntwoord op geven. Alast bedankt,


Antwoord:

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest barmhartige

Beste broeder

Alle lof zij Allah, verschillende bewijzen uit de Qor-aan en de soenna tonen aan dat het vieren van verjaardagen een innovatie is in de islam, die op geen enkele bron gebaseerd is in de shari'a. Het is niet toegestaan om de uitnodiging te accepteren tot het bijwonen van zulke feesten, dit vanwege het bijdragen aan de verspreiding van innovaties.

Allah de Verhevene zegt: "Hebben zij deelgenoten die hun in de godsdienst dat voorschrijven waartoe Allah geen toestemming heeft gegeven?" As sjoera:21

"Vervolgens plaatsen Wij jou (O Mohammed) op een juiste weg (Shari'a) van de godsdienst. Volg deze dan en volg niet de begeerten van degenen die niet weten x Voorwaar, zij zullen jou beslist in niets kunnen beschermen tegen (de bestraffing van) Allah. En voorwaar, de onrechtvaardigen zijn elkaars helpers. En Allah is de Beschermer van de Moettaqoen " Al-Djathiyah:18-19

"Volgt dan hetgeen aan jullie is neergezonden van jullie Heer em volgt buiten Hem geen leiders. Weinig is het dat jullie je laten vermanen." Al A'raf:3

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Wie iets doet wat niet in overeenstemming is met onze zaak, zal daar zelf de gevolgen van ondervinden" Boekharie en Moesliem.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft ook gezegd: "De beste uitspraak (woord) is, is het boek van Allah. De beste leiding is de leiding van Mohammed (Allah's vrede en genade zij met hem), en de slechtste zaken, zijn nieuwigheden (toevoegingen) in de religie, en iedere nieuwigheid is een innovatie, en ieder innovatie behoort tot dwaling"

Er zijn verschillende ahadith die deze betekenis dragen. Verjaardagen zijn geinnoveerde zaken die niet bij de islam horen. Het behoort zelfs tot het imiteren van christenen en joden.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Jullie zullen de manieren van degenen die voor jullie leefden imiteren, handlengte met handlengte, en armslengte met armslengte (uitdrukking om een vergelijking te maken dat wanneer zij iets doen dat moslims hen zullen volgen), zelfs wanneer zij de hol van een salamander binnen treden dat jullie hen zullen volgen, wij zeiden (de metgezellen) Oh boodschapper van Allah, Christenen en Joden?, "hij zei: Wie anders?" " Overgeleverd door Boekharie

"Wie een volk imiteert zal tot hen behoren" (Uit "Islamitische uitspraken" boek 1 blz 115)

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com

20-07-2003, 22:12
Najib je hebt niet goed verder gelezen ...Mijn moeder wist niet dat het haram was en ze gaat het niet meer doen... en me moeder die geeft een examenfeestje die op me verjaardag valt want dat vond ze leuk, dat is haar kado voor mij en ja najib wil je zeggen dat jij nooit iets aan muziek doet of nooit naar trouwfeesten gaat waar muziek wordt gedraaid?

Iwa ya rabi tmahlieha ou saffie ze doet haar best om een goede moslim te zijn en ik zie het en merk het ook... en ja ze is ook maar een mens die fouten maakt maar ze doet zovee,mogelijk goed elhamdoelah.

20-07-2003, 22:19

Citaat:
Origineel gepost door Bent Dagilia
Najib je hebt niet goed verder gelezen ...Mijn moeder wist niet dat het haram was en ze gaat het niet meer doen... en me moeder die geeft een examenfeestje die op me verjaardag valt want dat vond ze leuk, dat is haar kado voor mij en ja najib wil je zeggen dat jij nooit iets aan muziek doet of nooit naar trouwfeesten gaat waar muziek wordt gedraaid?

Iwa ya rabi tmahlieha ou saffie ze doet haar best om een goede moslim te zijn en ik zie het en merk het ook... en ja ze is ook maar een mens die fouten maakt maar ze doet zovee,mogelijk goed elhamdoelah.
Van die bloedlakens: alhemdoelilah, dat is 1 zonde minder.

En het is wel heeeeeeeeel toevallig dat jouw examenfeest op dezelfde dag als jouw verjaardag valt. Het is toch heel makkelijk om het op een andere dag te organiseren? En dan zonder al die harammuziek.

Ik ga inderdaad nooit naar bruiloften met muziek. En op mijn bruiloft later is muziek verboden. Als ik maar 1 seconde muziek hoor, dan ben ik weg. Mogen ze al dat eten zelf opeten zonder bruidegom.

Het is erger om zoiets zelf te organiseren. Je begaat dan 2 zondes: voor jezelf en voor de mensen die uitnodigt.

20-07-2003, 22:22


Me moeder vond het leuk en ja aangezien ik al me leven lang me verjaardag matig vier dacht ze laat ik een uitbundige feest geven.. toen ik 4 jaar was het de laatste keer dat ze echt een uitbundig feest gaf op me verjaardag en je bij ons iets Viert dan hoort er altijd muziek bij .. elmohiem een feest zonder muziek is geen feest bij ons sorry

20-07-2003, 22:23
Najib, heb je een dalil dat het 7ram is om het bloedlaken te laten zien. Ik had dit namelijk tegen iemand in een topic gezegd en die geloofde het niet en vroeg me om een dalil, maar ik kan 'm nie vinden...

20-07-2003, 22:33

Citaat:
Origineel gepost door Bent Dagilia
Me moeder vond het leuk en ja aangezien ik al me leven lang me verjaardag matig vier dacht ze laat ik een uitbundige feest geven.. toen ik 4 jaar was het de laatste keer dat ze echt een uitbundig feest gaf op me verjaardag en je bij ons iets Viert dan hoort er altijd muziek bij .. elmohiem een feest zonder muziek is geen feest bij ons sorry
Zeg sorry tegen Allah, niet tegen mij. Weer een bewijs dat bij veel Marokkanen cultuur boven islam gaat

Pagina's : [1] 2 3