Bekijk volle/desktop versie : Mahram



19-07-2003, 03:01
Assalaamu 3aleikum wa ra7matullahi wa barakaatuh

Allahumma salli 3ala Mu7ammadien wa 3ala alie Mu7ammadien.

[SIZE=3]

Het alleen zijn met een vrouw zonder MAHRAM ( iemand waarmee zij niet mag trouwen ) dit wordt in de islam Khulwah genoemd, en khulwah is verboden in de Islam, hiervoor het volgende bewijs.

De Boodschapper van Allah (salallahu 3aleyhi wa sallam ) zei : “Geen Man is alleen met een vrouw of Shyataan is de derde persoon bij hen”
(Overgeleverd door Ahmad en Al Tirmidhi in zijn Sunan 2091 Saheeh Al Jaami 2546)


Het is niet toegestaan voor een man om alleen te zijn met een vrouw van wie hij geen familie is, of dit nou in een huis is, of een kliniek, of een lift, of wat voor plaats dan ook, want dit kan ervoor zorgen of aanleiding geven tot het doen van iets haraam. Shyataan is geslepen in het verleiden van mensen en om hen te laten vervallen in slechte daden.
De Fuqaha zijn er over eens dat Khulwah of het alleen zijn met een vrouw die geen bloedverwant is verboden is,
Zei zeggen : Geen een man zou alleen mogen zijn met een vrouw die niet zijn mahram is (een dichte bloedverwant waarmee hij niet mag trouwen ) of zijn vrouw ,of het is een vreemde voor hem, omdat Shyataan influisteringen zal maken en hen zal verleiden tot slechte daden. ( Al Mawsoo’ah al Fiqhiyyah, 19/267) Het is niet toegestaan voor een man om alleen te zijn met een niet-Mahram vrouw ookal leert hij haar de Quran, of leidt hij het gebed.

Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid

Andere bewijs

Het verbodt op Khulwah ligt niet alleen op het alleen zijn van een man met een niet mahram vrouw in afgesloten ruimtes, met andere woorden in ruimtes waar zij niet zichtbaar zijn voor andere mensen, maar het geldt ook voor elke ander plaats waar zij met elkaar kunnen converseren, zelfs als anderen hen wel kan zien maar niet kan horen, ookal is dat in de openlucht, of in de auto, of op het dak van een huis of waar dan ook.
Khulwah is verboden omdat het de inleiding is tot zina, en de aanleiding tot.

Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 17/57

Wie zijn Mahram ???

Een vrouw’s mahram is een persoon die zij nooit is toegestaan om te trouwen wegens hun hechte bloed verhouding (zoals haar vader, grootvader, over-grootvader, enz. en haar zoon, kleinzoon, achter klein zoon, enz., haar vaderlijke en moederlijke ooms, haar broer, broer’s zoon en zus’s zoon) of omdat wegens radaa’ah of borstvoeding (zoals de broer en echtgenoot van de vrouw die haar zoogde) of je moeder’s echtgenoot,vader van dieechtgenoot,grootvader, enz. en de echtgenoot’s zoon, kleinzoon enz..)



Mahrams door banden van bloed



Hierover staat in de Quran in Surat al Noer(interpretatie van de betekenis) :

Vers 31;

En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen.



De mufassireen zeggen:de vrouw’s mannelijke mahrams door banden van bloed, in deze aayah duidelijk genoemd zijn als volgt:’



1- de vrouw’s voorouders, om het even hoe ver terug in de familie lijn van haar vader en moeder, zoals haar vader’s voorouders en haar moeder’s voorouders.Als ook haar echtgenoot’s voorouders, zij zijn haar mahrams door huwelijk, zoals je hieronder ook kunt zien.



2- haar zonen, waarvan ook de kinderen van haar kinderen, hoever de lijn ook doorgaat, en of zij nou van mannen of vrouwen afkomstig zijn, zoals haar zonen’ zonen en haar dochters’ zonen. Als voor haar “echtgenoot’s zonen” in de aayah vermeld, zijn deze de echtgenoot’s zonen van een andere vrouw en deze zijn haar mahrams door huwelijk, niet door bloed.



3- haar broers, of dit nou broers zijn van zowel moeder als vader of van alleende vader of alleen de moeder. (ookwel half broer genoemd)



4- de kinderen van haar zoogmoeder of zij nou van mannen of vrouwen afkomstig zijn, zoals de zonen van haar zus’s dochters.



5- ooms van vaders kant en ooms van moederskant Zij zijn mahrams door bloed ookal worden zij niet in de aayah vermeld, omdat zij zoals ouders zijn en beschouwd worden met dezelfde status als ouders en een oom van vaderskant mag ook vader genoemd worden. Allaah zegt in de Quran (interpretatie van de betekenis)



“Of waart gij aanwezig, toen de dood tot Jacob kwam en hij tot zijn zonen zeide: "Wat zult gij na mij aanbidden?" Zij antwoordden: "Wij zullen uw God aanbidden, de God uwer vaderen, Abraham, Ismaël en Izaäk, de enige God, aan Hem zijn wij onderworpen".” [al Baqarah 2:133]. Ismaa’eel was de vaderlijke oom van de zonen van Ya’qoob.
(Tafseer al Raazi, 23/206; Tafseer al Qurtubi, 12/232, 233; Tafseer al Aaloosi, 18/143; Fath al Bayaan fi Maqaasid al Qur’aan door Siddeeq Hasan Khaan, 6/352)



Mahrams door radaa’ah (borstvoeding)



Een vrouw kan mahrams door radaa’ah hebben. Hierover wordt gezegdt in in Tafseer al Aloosi:


“De relatie van mahram aan wie het voor een vrouw toegestaan is om haar versieringen te tonen kan door radaa’ah als zowel door bloedbanden, dus het is geoorloofd voor een vrouw haar versieringen te tonen aan haar vaders of zonen door radaa’ah ” (Tafseer al Aaloosi. 18/143)
De relatie van mahram door radaa’ah is zoals de relatie van mahram door bloed – het betekent dat trouwen ten alle tijden verboden. Dit is de mening van Imaam al Jassaas over de bovenstaande ayah: hij ( ra7iemullah) zei : “Wanneer Allah de vaders vermeldde en dat trouwen met deze vrouwen ten alle tijden verboden is door radaa’ah, duidt dit aan dat hetzelfde verbod geldt bij de andere verhoudingen van mahram, zoals de vrouws moeder en degenen die mahrams zijn door radaa’ah, enz. ” (Ahkaam al Qur’aan door al Jassaas, 3/317).



De zelfde dingen zijn door radaa’ah haraam, als door banden van bloed.



Het wordt ook vermeld in de Sunnah: “De zelfde dingen woorden door radaa’ah haraam als door de banden van bloed ” Dit betekent dat de mensen die mahram voor een vrouw wegens bloedbanden die zijn ook mahram wegens radaa’ah. Het staat vermeld in Saheeh Moslim dat ‘Aa’ishah Umm al Mu’mineen (radiyaAllahu anha) zei dat Aflah de broer van Abu Qu’ays kwam en toestemming vroeg om haar te zien. Hij was haar oom door radaa’ah. Dit was na de openbaring van de hijaab, waarna zij weigerde om hem toestemming te geven. Wanneer de Boodschapper van Allah(salallahu 3aleyhi wa sallam) kwam, vertelde zij hem over wat zij had gedaan en hij vertelde haar om aan hem toestemming te geven. (Saheeh al Bukhaari bi Sharh al ‘ASQALLAANI, 9/150).

Deze hadeeth werd ook door Imaam Moslim verteld, waar de bewoording ervan als volgt is: overgeleverd van ‘Urwah van ‘Aa’ishah (radiyaAllahu anha), die vertelde hem dat haar oom door radaa’ah, die Aflah genoemd werd, toestemming aan haar vroeg om haar te zien, waaraan zij die toestemming niet aan hem verleende. Zij vertelde dat aan de Profeet (salallahu 3aleyhi wa sallam) en hij zei haar, “draag geen hijaab voor hem, omdat de relatie van mahram door radaa’ah hetzelfde zijn als door bloedbanden” (Saheeh Moslim bi Sharh al Nawawi, 10/22)



Een vrouw’s mahrams door radaa’ah is het zelfde als haar mahrams door bloedbanden



In overeenstemming met de Qur’aan en Sunnah, hebben de Fuqahaa’ verklaard dat een vrouw’s mahrams door radaa’ah het zelfde is als haar mahrams door bloedbanden. Het is geoorloofd voor haar haar versieringen te tonen voor zowel haar mahrams door radaa’ah precies zoals het geoorloofd is voor haar,haar versieringen voor haar mahrams door bloedbanden te tonen. Het is geoorloofd voor haar mahrams door radaa’ah om te zien,wat dan ook van haar lichaam geoorloofd is voor haar mahrams door bloed banden om te zien.





Mahrams door huwelijk



Een vrouw’s mahrams door huwelijk is de vrouw van haar vader, de zoon van haar vaders vrouw en de moeder van haar vaders vrouw (Sharh al-Muntahaa, 3/7).




Dit stukje durf ik niet te vertalen omdat ik het een beetje ingewikkeld vind,

The mahram by marriage of the father’s wife is his son from another wife, for the wife of the son it is his father, and for the mother of the wife it is the husband. Allaah says in Soorat al-Noor (interpretation of the meaning):
“… and not to reveal their adornment except to their husbands, or their fathers, or their husband’s fathers, or their sons, or their husband’s sons…” [al-Noor 24:31]. Their husband’s fathers and their husband’s sons are mahrams of the woman by marriage. Allaah mentioned them along with their (the women’s own) fathers and sons, and made them all the same in the sense that women may display their adornments in front of them. (Al-Mughni, 6/555)

mouhim ik hoop dat het een beetje duidelijk is, alles wat fout is komt van mijzelf en al het goede is van Allah aza wa jal

Sub7anaka Allahumma wa bi7amdika, ashadoe alaa ilaaha illaa anta wa astaghfiroeka wa atoeboe ielayk



19-07-2003, 03:05


assalamaleikomwarahmatullahwiabarakaatuhu

mashaALLAH djazakALLAH gairan agie

wassalaam aleik

19-07-2003, 03:23

Citaat:
Origineel gepost door DeBruineSmurf
assalamaleikomwarahmatullahwiabarakaatuhu

mashaALLAH djazakALLAH gairan agie

wassalaam aleik
wa iyak ..... wa 3aleikum salaam wa ra7matullahi wa barakaatuh wa maghfiratuh


19-07-2003, 16:02

Citaat:
Origineel gepost door musa
wa iyak ..... wa 3aleikum salaam wa ra7matullahi wa barakaatuh wa maghfiratuh

Djazaak ALLAHoe gairan yaa agie

Moge ALLAH swt je belonen met djanat AL fierdouws

21-07-2003, 23:15


Djazak Allah Khairan

21-07-2003, 23:21
yazaakallahoe qairan

21-07-2003, 23:46
Moge ALLAH je belonen met een gigantisch huis in djannat AL fierdaws

Wadjazaak ALLAHoe gajran

Assalamoe 3alaik

22-07-2003, 00:49

Citaat:
Origineel gepost door Oem_Aya
Moge ALLAH je belonen met een gigantisch huis in djannat AL fierdaws

Wadjazaak ALLAHoe gajran

Assalamoe 3alaik
wa iyak......en Moge Allah aza wa jal jou meer geven dan dat en voor alle moeslimien.....

AMIEN

22-07-2003, 00:56

Citaat:
Origineel gepost door musa
wa iyak......en Moge Allah aza wa jal jou meer geven dan dat en voor alle moeslimien.....

AMIEN
Allahoema amien...

Moge Allah jou al Firdaus geven en van je houden. Kom nu snel effe online ranger

22-07-2003, 11:37
As-salaam u'aleikum wara7matAllah wabarakatoehoe,

Khoea, djazaak Allah oe khayran!
Bismillah-i-Ra7maan-i-Ra7im.. moge Allah SwT mij in geval van fout vergeven voor hetgeen ik nu vrij ga vertalen.


Citaat:
The mahram by marriage of the father’s wife is his son from another wife, for the wife of the son it is his father, and for the mother of the wife it is the husband. Allaah says in Soorat al-Noor (interpretation of the meaning):
“… and not to reveal their adornment except to their husbands, or their fathers, or their husband’s fathers, or their sons, or their husband’s sons…” [al-Noor 24:31]. Their husband’s fathers and their husband’s sons are mahrams of the woman by marriage. Allaah mentioned them along with their (the women’s own) fathers and sons, and made them all the same in the sense that women may display their adornments in front of them. (Al-Mughni, 6/555)


De mahram door huwelijk van de vader van de bruid is zijn zoon uit een ander huwelijk; voor de echtgenote van de zoon is het zijn vader en voor de moeder van de vrouw is het de echtgenoot.
Allah zegt in soerra Al-Nour (betreffende interpretatie) "...en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten.." -aya 31-
De vader (schoonvader) en zonen (stiefzonen) van hun man zijn mahram voor de vrouw door huwelijk. Allah bedoelde hen samen met hun (van de vrouw) vader en zonen, en maakte hen allen gelijk in de zin dat vrouwen hun schoonheid in hun aangezicht mogen tonen. (Al-Mughni, 6/555)

Dit is slechts een vertaling van woorden (van Engels naar Nls) en niet naar interpretatie en/of verduidelijking. InshAllah is het nu wat duidelijker.

As-salaam u'aleikum wara7matAllah

22-07-2003, 11:41

Citaat:
Origineel gepost door OemTaqwa
As-salaam u'aleikum wara7matAllah wabarakatoehoe,

Khoea, djazaak Allah oe khayran!
Bismillah-i-Ra7maan-i-Ra7im.. moge Allah SwT mij in geval van fout vergeven voor hetgeen ik nu vrij ga vertalen.



De mahram door huwelijk van de vader van de bruid is zijn zoon uit een ander huwelijk; voor de echtgenote van de zoon is het zijn vader en voor de moeder van de vrouw is het de echtgenoot.
Allah zegt in soerra Al-Nour (betreffende interpretatie) "...en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten.." -aya 31-
De vader (schoonvader) en zonen (stiefzonen) van hun man zijn mahram voor de vrouw door huwelijk. Allah bedoelde hen samen met hun (van de vrouw) vader en zonen, en maakte hen allen gelijk in de zin dat vrouwen hun schoonheid in hun aangezicht mogen tonen. (Al-Mughni, 6/555)

Dit is slechts een vertaling van woorden (van Engels naar Nls) en niet naar interpretatie en/of verduidelijking. InshAllah is het nu wat duidelijker.

As-salaam u'aleikum wara7matAllah [/B]
Djazaak Allahu ghairan oegti...mashaAllah.........ik durfde hetn iet zo goed ...zelf in het NL moet ik het 6 keer lezen hahahahahaha....

Moge Allah aza wa jal je belonen met het boek aan je rechter zijde...

22-07-2003, 19:54
Djazakoe allahoe ghairan...........Barakallahoefikoem!

Moge ALLAH swt. ons allen behoeden van al het kwade op deze dounja,AMIEN!!!

Wa salaam alaikom wa rahmatolah wa barakatoe