Bekijk volle/desktop versie : Kat



Pagina's : [1] 2

11-11-2006, 14:32
Is het hebben van een kat als huisdier haraam?

11-11-2006, 14:34


Nope.

Een hondje wel als ie binnen komt. Als bewaker van bijv. een erf weer niet.

11-11-2006, 14:43
Neen, Aboe Hurayrah was immers "vader van de kat".


Question:
Is it permissible to have a CAT in the house according to Islam and its teachings ?.

Answer:
Praise be to Allaah.

Firstly:

It is permissible to keep cats in the house, and there is nothing wrong with that because cats are not harmful or naajis (impure).

With regard to cats not being harmful, no one disputes that, rather they are useful because they eat snakes, rats bugs and other things that may be in the house or yard.

With regard to cats not being naajis, this is known from the hadeeth of Kabshah bint Ka’b ibn Maalik, who said that Abu Qutaadah – her husband's father – entered upon her and she poured water for him to do wudoo’, and a cat came to drink from it, so he tipped the vessel for it to drink. Kabshah said: “He saw me looking at him and said, “Do you find it strange, O daughter of my brother?’ I said, ‘Yes.’ He said, ‘The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said, “They ( cats) are not naajis, rather they are of those who go around amongst you.”’”

(Narrated by al-Tirmidhi, 92; al-Nasaa’i, 68; Abu Dawood, 75; Ibn Maajah, 367. classed as saheeh by al-Albaani. Ibn Hajar narrated in al-Talkhees that al-Bukhaari classed it as saheeh).

Secondly:

It was narrated that Ibn ‘Umar (may Allaah be pleased with him) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “A woman entered Hell because of a cat which she tied up and did not feed, nor did she let it loose to feed upon the vermin of the earth.” (Narrated by al-Bukhaari, 3140; Muslim, 2242).

The vermin of the earth means insects and mice, etc.

This hadeeth does not denounce the woman for keeping a cat, but it demonstrates that the woman’s sin was in not feeding it or leaving it to eat from the vermin of the earth.

Thirdly:

The great Sahaabi Abu Hurayrah (literally “Father of the Kitten&#8221 was so called because he used to love cats and keep them. He became well known by this name and people forgot his real name, until the scholars disputed concerning his real name and there were nearly thirty different opinions as to what it was. Ibn ‘Abd al-Barr said in al-Istee’aab: “The most correct view is that his name was ‘Abd al-Rahmaan ibn Sakhr but none of them disputed that he was Abu Hurayrah.”

Fourthly:

Note: It is permissible to keep cats but it is not permissible to buy or sell them; they may be given as gifts or given away. That is because of the hadeeth of Abu’l-Zubayr who said: “I asked Jaabir about the price of dogs and cats. He said, ‘The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) forbade that.’” (Narrated by Muslim, 1569).

And Allaah knows best.

11-11-2006, 14:46
Dames, mag ik jullie bedanken! Ik denk niet dat mijn moeder jullie zal bedanken, maar nu kan ze dat excuus tenminste doorstrepen. Dat wordt maandag meteen naar de dierenwinkel gaan. Shukrane bezaf!

11-11-2006, 14:47


dameS ? Oei, ben ik veranderd?

11-11-2006, 14:49

Citaat door MuSe:
dameS ? Oei, ben ik veranderd?
Smehli.

11-11-2006, 14:52

Citaat door Female25:
Dames, mag ik jullie bedanken! Ik denk niet dat mijn moeder jullie zal bedanken, maar nu kan ze dat excuus tenminste doorstrepen. Dat wordt maandag meteen naar de dierenwinkel gaan. Shukrane bezaf!


Hahaha! Weet je al wat voor een kat je neemt?

Ik wilde ook zoooo graag een kat maar mamma heeft hooikoorts en is allergisch voor stof en huismijt. Ik zag de link niet tussen een kat en een huismijt maar ze wilde absoluut niet 'zo'n ding' in huis. Ze wist zeker dat ze er allergisch voor was

Nu ik getrouwd ben heb ik eigenlijk geen zin in die verantwoordelijkheid..

11-11-2006, 15:14

Citaat door Winterdip:
Hahaha! Weet je al wat voor een kat je neemt?

Ik wilde ook zoooo graag een kat maar mamma heeft hooikoorts en is allergisch voor stof en huismijt. Ik zag de link niet tussen een kat en een huismijt maar ze wilde absoluut niet 'zo'n ding' in huis. Ze wist zeker dat ze er allergisch voor was

Nu ik getrouwd ben heb ik eigenlijk geen zin in die verantwoordelijkheid..


Ik vind zwarte katers wel mooi. Heb geen zin in (ongewenste) zwangerschappen van poesjes.

Laat dat maar mijn moeder niet horen. Ze zal dat dan vast (ook) als excuus gaan gebruiken .

11-11-2006, 15:47

Citaat door Female25:
Ik vind zwarte katers wel mooi. Heb geen zin in (ongewenste) zwangerschappen van poesjes.

Laat dat maar mijn moeder niet horen. Ze zal dat dan vast (ook) als excuus gaan gebruiken .


Succes meid! Volgens mij was Whiskas in de aanbieding bij de C1000

11-11-2006, 15:50
Trouwenssss...als je interesse hebt in kleine katjes van ongeveer 3 weken moet je me dat even laten weten. Een collega had er volgens mij nog drie 'over'.
Ze zijn gratis!

11-11-2006, 16:09

Citaat door Winterdip:
Trouwenssss...als je interesse hebt in kleine katjes van ongeveer 3 weken moet je me dat even laten weten. Een collega had er volgens mij nog drie 'over'.
Ze zijn gratis!


Zijn ze zwart?

11-11-2006, 16:17

Citaat door Female25:
Zijn ze zwart?


Dat weet ik niet. Kan er pas maandag achterkomen. Weet wel hij er nog drie had en ze gratis weggaf

11-11-2006, 16:19



Citaat door Winterdip:
Dat weet ik niet. Kan er pas maandag achterkomen. Weet wel hij er nog drie had en ze gratis weggaf


Overigens wel lief dat je het me aanbiedt. Shukrane. Ik zou het op prijs stellen als je maandag navraag zou doen en het me zou doen laten weten (via PM).

11-11-2006, 16:32

Citaat door Female25:
Overigens wel lief dat je het me aanbiedt. Shukrane. Ik zou het op prijs stellen als je maandag navraag zou doen en het me zou doen laten weten (via PM).


Afgesproken!

11-11-2006, 16:44
Denk er wel goed over na want ze moeten eten en drinken, ook tijdens vakanties... (6 weken marokko!) en die haren... overal overal haren, ik word er gek van... Heb deze kat zo'n 11/12 jaar, maar als ie dood gaat neem ik geen nieuwe... oh nog zo'n irritant ding, de kattebak iew...

Pagina's : [1] 2