Bekijk volle/desktop versie : Verboden en mogelijke verboden stoffen



11-11-2006, 01:26
Geachte broeders en zusters in het geloof,


Hieronder vindt u een lijst met verboden en mogelijke verboden stoffen. Het is dus niet toegestaan om deze stoffen te consumeren. Leest de lijst goed door. De lijst is met uiterste zorgvuldigheid gemaakt.




E153 Koolstof Wordt gemaakt uit verbrand organisch materiaal. Eigenlijk altijd plantaardig (houtskool). Theoretisch ook uit verbrand vlees, maar dit wordt niet gedaan.
E161g Canthaxanthine Wordt gewonnen uit de cantharel (paddestoel) of synthetisch uit beta-caroteen. Vroeger wel uit veren van flamingo's of kreeften.
E270 Melkzuur Wordt door bacteriën gemaakt uit suikers. Komt niet in melk voor, wel in yoghurt en andere zure melkproducten. Wordt gemaakt door bacteriën die groeien op afval van de suikerindustrie. Het kan echter ook uit verzuurde melkwei gewonnen worden. Dus Haraam.
E325, E326, E327 Lactaten (melkzuur-zouten) Zie E270 hierboven.
375 Nicotinezuur (vitamine B3) Wordt uit plantaardige bronnen of gist gemaakt. Ook synthetisch. Kan uit lever worden gewonnen. Dus beter niet eten.
E422 Glycerol Bestanddeel van dierlijk en plantaardig vet. Dus niet eten.
E620t/mE625 Natriumglutamaat en andere glutamaten Normaal gesproken gemaakt mbv micro-organismen. Deels ook uit soja en zeewier. Ook uit melk, eieren of ander dierlijk eiwit. Dus Haraam.
E927b Ureum Chemisch gemaakt. Zou ook uit urine gewonnen kunnen worden, maar dat is veel lastiger. Mag je zelf weten.
- Vitamine B12 Wordt gemaakt mbv micro-organismen. Kan ook uit vlees gewonnen worden. Dus kies maar.
E120 Karmijn, Cochenille Schildluizen (extractie uit gedroogde luizen)
430 Polyoxyethyleen-8-stearaat Stearinezuur is een vetzuur kan dierlijk zijn dus kijk maar hoe sterk je Imaan is.
E431 Polyoxyethyleen (40) stearaat Stearinezuur is een vetzuur kan dierlijk zijn dus kijk maar hoe sterk je Imaan is.
E432 Polyoxyethyleen-20-sorbitaan monolauraat Laurinezuur is een vetzuur kan dierlijk zijn dus kijk maar hoe sterk je Imaan is.
E433 Polyoxyethyleen-20-sorbitaan mono-oleaat Oliezuur is een vetzuur kan dierlijk zijn dus kijk maar hoe sterk je Imaan is.
E434 Polyoxyethyleen-20-sorbitaan monopalmitaat Palmitinezuur is een vetzuur kan dierlijk zijn dus kijk maar hoe sterk je Imaan is.
E435 Polyoxyethyleen-20-sorbitaan monostearaat Stearinezuur is een vetzuur kan dierlijk zijn dus kijk maar hoe sterk je Imaan is.
E436 Polyoxyethyleen-20-sorbitaan tristearaat Stearinezuur is een vetzuur kan dierlijk zijn dus kijk maar hoe sterk je Imaan is.
441 (vervallen) Gelatine Gemaakt uit botten en huid van slachtdieren (runderen, kippen, varkens, vissen). Door de BSE crisis tegenwoordig niet veel meer van runderen.
E470 Zouten van vetzuren Gemaakt van dierlijke vetzuren.
E471, E472 Dierlijke vetten Dierlijk soms plantaardig maar staat dan aangegeven.
E473 Suikeresters van vetzuren Vetzuren kan dierlijk zijn dus kijk maar hoe sterk je Imaan is.
E474 Suikerglyceriden Combinatie van suiker met vetten. Vetzuren kan dierlijk zijn dus kijk maar hoe sterk je Imaan is.

E475 Polyglycerolesters van vetzuren Vetzuren kan dierlijk zijn dus kijk maar hoe sterk je Imaan is.
E477 Propyleenglycolesters van vetzuren Vetzuren kan dierlijk zijn dus kijk maar hoe sterk je Imaan is.
478 Glycerol- en polypropyleenglycolesters van melkzuur en vetzuren Vetzuren kan dierlijk zijn dus kijk maar hoe sterk je Imaan is.
E479, E479b Thermisch verhitte sojaolie, veresterd met vetzuren Vetzuren kan dierlijk zijn dus kijk maar hoe sterk je Imaan is.
E481, E482 Natrium/Calcium-stearoyllactylaat Mengsel van melkzuur en stearinezuur, een vetzuur. Vetzuren kan dierlijk zijn dus kijk maar hoe sterk je Imaan is.
E483 Stearyltartraat Mengsel van wijnsteenzuur en stearinezuur, een vetzuur. Vetzuren, kan dierlijk zijn dus kijk maar hoe sterk je Imaan is.
484 Stearylcitraat Mengsel van citroenzuur en stearinezuur, een vetzuur. Vetzuren kan dierlijk zijn dus kijk maar hoe sterk je Imaan is.
E485 (vervallen) Gelatine Gemaakt uit botten en huid van slachtdieren (runderen, kippen, varkens, vissen). Door de BSE crisis tegenwoordig niet veel meer van runderen.
E491t/m E495 Verbindingen van sorbitol (een plantaardige stof) met diverse vetzuren Vetzuren kan dierlijk zijn dus kijk maar hoe sterk je Imaan is.
542 Beendermeel Gemaakt uit botten van slachtdieren (runderen, kippen, varkens, vissen). Door de BSE crisis tegenwoordig niet veel meer van runderen.
E570t/mE573 Stearinezuur en stearaten Stearinezuur is een vetzuur vaak dierlijk.
E626t/mE629 Guanylzuur en guanylaten Vooral gewonnen uit gist, maar voor een deel ook uit sardines of synthetisch. Kan dierlijk zijn.
E630t/mE635 Inosinezuur en inosinaten Vooral gewonnen uit vis en sardines. Wordt ook synthetisch gemaakt of (steeds meer) met bacteriën. Ook van dierlijk materiaal.
E640 Glycine Wordt gemaakt uit gelatine, dus uit botten.
E904 Schellak Uitscheidingsproduct van luizen. De luizen zelf zitten vaak opgesloten in de lak, maar het product op zich bevat geen luizen.
913 Lanoline Een vetachtig uitscheidingsproduct van schapen (om hun wol waterafstotend te houden).
920-921 Cysteine en cystine Gewonnen uit eiwitten, vooral uit haar (meestal paarden, maar ook koeien, mensen, varkens)
E966 Lactitol Gemaakt uit (koe)melksuiker,????.
1000 Cholinezuur Uit rundergal.



Kijk voor alles geld: je bent zelf verantwoordelijk voor wat je eet. Bovenstaande is een beknopte beschrijving van Ingedriënten die niet Halal of mogelijk niet Halal zijn. Weet wat je eet! Als je Haraam eet dan lijdt je Imaan daardoor flinke schade!
Moge Allah mij vergeven voor de onjuistheden in deze tekst Amin.
xKopieer deze lijst zoveel mogelijk en deel hem zoveel mogelijk uit.x

Wassalamo 3alykom wa rahmatollah wa barakatoh


Broeder Aba Ryan

11-11-2006, 03:15


HamdoeliLlah was ik lang naar opzoek.
Maar als ik het zo bekijk, die lijst die ik kende was een pak korter, mogen we niets eten wat al bereid is in fabrieken, of niet soms? Uiteindelijk is het toch het beste als je zelf je eten bereid.