Bekijk volle/desktop versie : Motivatie



09-11-2006, 18:48
-

Salaam Ou'alaikoum wa rahmatoullahi wa barakatouh.

Leden, ik wil iets met jullie delen opdat jullie mij mogelijk kunnen helpen.
Zoals vele van ons werden we op vroege leeftijd elk weekend naar de moskee gebracht om arabisch en quraan lessen te volgen, vaak stopten de meeste leerlingen rond 13 jarige leeftijd. Toen ik in het weekend m'n lessen volgde organiseerde een teamleider een vrijdag voor jongeren die zich interesseerde in het leren van Surat Al-baqara en mogelijk meer. Vol enthausiasme schreven we ons in, (een stel vriendinnen en ik). Het eerste jaar boekten we vooruitgang, de meesten zaten op 150 ayaat sommige zelfs 200. Het tweede jaar ging wat minder soepel, er werd meer gekletst tijdens de lessen en we begonnen stukken te vergeten. Dit komt doordat wij ons focuste op wat komen moest wat wij leerden en elke vrijdag overhoorden lieten we gaan. We kenden het immers toch ? Op een gegeven moment hielden we examens en het was vreselijk, iedereen zat met het zelfde probleem we haalden ayaat's door elkaar etc. De zomervakantie zat er op en er werd ons beloofd na de zomer een nieuwe methode te hebben gevonden om ons incha'allah oprecht Surat Al-baqara volledig te leren en elk woord te laten onthouden. Die zomer overleed de 'leider' met z'n gezin enkel 1 zoon overleefde het ongeluk. Allahi ra7mhoum, Wij leden hier allemaal onder, hij was immers de leider en motiveerde ons elke week weer.
Nu is het zo ver dat ik mezelf er op betrap elke week een excuus bedenk. "Ik heb het druk, ik kan niet leren." "Ik doe het morgen wel!" Als het eenmaal vrijdag is en ik weer niet heb geleerd verzuim ik zelfs de lessen omdat ik me schaam. Dit probleem hebben 2 andere vriendinnen van me ook en we vinden het ongelovelijk jammer dat het zo moet. De Surat is prachtig als je er eenmaal aan begint, het brengt een ontwikkeling met zich mee en zorgt er voor dat je veel dingen ineens een stuk beter begrijpt.

Mijn probleem : Hoe kom ik weer in mijn ritme ? en zijn er leden die ook ooit aan een Surat zijn begonnen en het niet hebben 'kunnen' afmaken. ?

Excuses voor de langdradige tekst maar anders zouden jullie er niets van snappen.

09-11-2006, 18:55


Niemand.

09-11-2006, 18:57
salam ahleikum,

Bismillahie rahmanie rahiem

Dit is de shaijtan die je probeert te doen dwalen. Dat gebeurt elke mens die iets goeds wil.
Begin de Soeraath opnieuw te reciteren met de stukken die je al kent zodat je een gevoel opkweekt dat je het kunt en leer er elke keer een stukje bij.
Stap per stap kom je er wel insjallah met de hulp van God
Allah weet het beste

Met veel respect
Yassin

09-11-2006, 19:08

Citaat door yassinsin:
salam ahleikum,

Bismillahie rahmanie rahiem

Dit is de shaijtan die je probeert te doen dwalen. Dat gebeurt elke mens die iets goeds wil.
Begin de Soeraath opnieuw te reciteren met de stukken die je al kent zodat je een gevoel opkweekt dat je het kunt en leer er elke keer een stukje bij.
Stap per stap kom je er wel insjallah met de hulp van God
Allah weet het beste

Met veel respect
Yassin



Incha'allah.
Shoukran voor je advies broeder.

09-11-2006, 19:15


Tuurlijk heb je motivatie nodig om dingen te leren.Want als je die niet krijgt zul je het niet leuk vinden om te gaan leren.K zelf leer nooit voordat k een planning heb gefixt.En dat helpt hamdolilah wel als k kijk naar mijn mede zusters en mezelf.

kortom k raad je dus aan om een planning te fixen.En dat je jezelf plechtig beloofd om je er aan te houden.Iedereen kan namelijk een prachitge planning maken maar of we ons er aan houden is de volgende vraag.......

wa 3alaykom wa salam.

09-11-2006, 19:17
Assalamoe Alaikoem zuster, ik heb hetzelfde probleem, alleen bij mij niet surat elbaqara maar surat khaf, ik kon die surat bijna geheel uit mijn hoofd, ik had nog een kwart te gaan maar heb die ene kwart nooit geleerd en nu ben ik zelfs heel surat kahf vergeten, ik kon 6 hiseb geheel uit mn hoofd, en wat kan ik nu?? alleen een aantal surats waar ik mee bid

motivatie is zeker belangrijk, en we hebben altijd wel een smoes, te druk en we stellen het steeds uit, helaas willen we niet weten hoe belangrijk het is, terwijl wij het wel weten. Allahie 3awan waha

ik kreeg trouwens niet les in moskee maar gewoon thuis van mn vader, en toen we het zelf moesten doen, hebben we alles laten gaan

wa salam

09-11-2006, 19:21

Citaat door rachida_moslima:
Tuurlijk heb je motivatie nodig om dingen te leren.Want als je die niet krijgt zul je het niet leuk vinden om te gaan leren.K zelf leer nooit voordat k een planning heb gefixt.En dat helpt hamdolilah wel als k kijk naar mijn mede zusters en mezelf.

kortom k raad je dus aan om een planning te fixen.En dat je jezelf plechtig beloofd om je er aan te houden.Iedereen kan namelijk een prachitge planning maken maar of we ons er aan houden is de volgende vraag.......

wa 3alaykom wa salam.


een planning?? bij mij lukt dat dus echt niet, heb het zo vaak geprobeerd, k had een ramadan planning gemaakt, ver voordat ramadan begon, en weet je wanneer ik er achterkwam dat ik die planning had gemaakt? na de ramadan

09-11-2006, 19:35

Citaat door nesh_tarifest:
een planning?? bij mij lukt dat dus echt niet, heb het zo vaak geprobeerd, k had een ramadan planning gemaakt, ver voordat ramadan begon, en weet je wanneer ik er achterkwam dat ik die planning had gemaakt? na de ramadan




ahahah ewa jah het enige wat dan nog helpt is les krijgen met de stok.hahahahaha.

joke voordat sommige gaan aanvallen...........

09-11-2006, 20:10

Citaat door nesh_tarifest:
Assalamoe Alaikoem zuster, ik heb hetzelfde probleem, alleen bij mij niet surat elbaqara maar surat khaf, ik kon die surat bijna geheel uit mijn hoofd, ik had nog een kwart te gaan maar heb die ene kwart nooit geleerd en nu ben ik zelfs heel surat kahf vergeten, ik kon 6 hiseb geheel uit mn hoofd, en wat kan ik nu?? alleen een aantal surats waar ik mee bid

motivatie is zeker belangrijk, en we hebben altijd wel een smoes, te druk en we stellen het steeds uit, helaas willen we niet weten hoe belangrijk het is, terwijl wij het wel weten. Allahie 3awan waha

ik kreeg trouwens niet les in moskee maar gewoon thuis van mn vader, en toen we het zelf moesten doen, hebben we alles laten gaan

wa salam


Juist !
Precies het zelfde probleem, mijn planningen lopen óok altijd mis. Enthousiast met pen en papier maak ik echt een planning van een stuk of 2 maanden, met ook zogenaamde resultaat als ik me er aan houd.
Maar als het er op aan komt ben ik continu bezig met excuses bedenken, het is écht niet leuk.

15-09-2011, 13:20
Bismillaahir Rahmaanir Raheem,

Oke misschien wel 5 jaar later maar beter laat dan nooit.
Mijn advies: Correct your inentions and ask Allaah sincerely for His Aid. Zonder Zijn Hulp kunnen we niets behalen, hoe goed onze inenties ook zijn. En vooral niet opgeven, hoevaak je ook je schema niet na komt, hoeveel je ook vegergeten bent denk nooit: Het is te laat! zolang je leeft is het nooit te laat!

Heb je trouwens als Surah Al-Baqarah geleerd inmiddels? Let me know ukhti. Ik wil nu ook Surah Al Baqarah leren!! Who knows I might just do so In Shaa Allaah....
Fee aman Allaah !

15-09-2011, 13:59
Als ik merk dat ik niet meer gemotiveerd ben tot het verrichten van aanbevolen handelingen, dan weet ik dat mijn iemaan is verzwakt en mijn ikhlaas mogelijk vertroebeld en verzwakt is geraakt. Ik probeer mezelf dan het ultieme doel voor ogen te houden en stem mezelf hierbij de volgende vragen:

1. Waarom verricht ik hetgeen ik verricht?

2. Voor wie doe ik hetgeen dat ik verricht?

3. Van wie verwacht ik de lof en beloning?

4. Wie is in staat mij te voorzien van de meest geweldige beloning?

Het enige juiste antwoord op deze vragen moet Allaah subhaanahu wa-ta3aala zijn. Zoals imaam ibnul Qayyim rahimahu-llaah mooi heeft gezegd; dienen wij de hebzucht naar faam te slachten met het mes van wanhoop (ya3ni; door niet te hopen op het wereldse maar de beloning te berekenen bij Allaah). Als het gaat om de vraag waarom ik hetgeen verricht dat ik verricht, dient het antwoord hierop te zijn; omdat het Allaah subhaanahu wa-ta3aala tevreden stelt en omdat ik hiermee dichter naar Hem toe kan groeien en hierin zich het grootste profijt bevindt.

Ik herinner mezelf vervolgens aan de volgende feiten:
0. Dat ik mijn intentie zuiver dien te houden, dat ik de zaken enkel en alleen dien te verrichten omdat Allaah ze graag ziet en omdat Ik het meeste van Hem houdt zal ik er alles aan doen om Hem tevreden te stellen. Vervolgens probeer ik Zijn gunsten te tellen; waar ik absoluut niet toe in staat ben en reflecteer. Allaah staat me bij in zoveel zaken en vraagt enkel hetgeen wij kunnen dragen, hierdoor neemt mijn liefde voor Hem toe, en naarmate mijn liefde voor Hem toeneemt, naarmate ik me dichter bij Hem wens te begeven en wat is een betere manier dan middels de Qur'aan; Zijn woord?

1. Dat het wereldse leven niets voorstelt en ik dien te streven naar het hiernamaals voordat het te laat is; het leven als een vreemdeling.

2. Dat het verwaarlozen van aanbevolen handelingen een list van shaytaan is om mij te doen bezig houden met daden die mij van de geringste beloning voorzien in plaats van de daden met de meeste beloning.

3. Dat Allaah subhaanahu wa-ta3aala de Enige is die ons kan leiden en dat we ons onderdanig dienen op te stellen tegenover Hem waarbij wij Hem om hulp en leiding smeken en ondertussen asbaab verrichten; dus gewoon een plan van aanpak maken voor het leren van die surah.

4. Dat Allaah subhaanahu wa-ta3aala de Enige is die mij heeft geleid tot het beginnen met het leren van de surah, of dat de wil überhaupt aanwezig is. Zonder Zijn hulp of leiding zou ik nooit tot dit initiatief zijn gekomen dus ben ik dankbaar, onderdanig en blijft ik Hem aanhoudend smeken om leiding; maar ook dat Hij me beschermt tegen de eventuele vloek van het opdoen van kennis en deze niet in praktijk brengen.

5. Dat ik Allaah subhaanahu wa-ta3aala tot mijn ambitie moet maken, met andere woorden; dat ik mijn liefde dien te structureren naar gelang hetgeen Hij van houdt en dat ik mijn afschuw dien te structureren naar gelang hetgeen Hij hekelt, zo houd ik mijn begeerten in de hand.

6. Dat het maken van Allaah tot je ambitie inhoud dat je met Hem wakker wordt, met Hem werkt, studeert, eet, slaapt. Je bent continu bezig met het gedenken van Allaah (adhkaar, ad3iyaa', khushoe3 in jezelf opwekken tijdens het gebed) waarbij het op een gegeven moment zelfs je dromen overneemt en je wakker wordt met de Qur'aan op je lippen. (:

7. Dat het aanbidden van Allaah plezieriger zou moeten zijn dan wat dan ook op aarde. Waarom? Het voorziet ons van de meest geweldige profijten; rust (zelfs ten tijde van onrust), genezing, geduld, standvastigheid, zuivere intentie en bi-idhni-llaah het paradijs. Daarnaast, maar vooral ook omdat het jouw grootste Liefde tevreden stelt, jouw Heer; Allaah subhaanahu wa-ta3aala.

8. Dat ik bezorgder moet zijn dat ik mijn tijd verspil en gieriger moet zijn als ik deze tijd niet goed inzet; gieriger dan een persoon ten opzichte van zijn meest dierbare bezit. Het gedenken van de dood is hierbij een goed middel voor mij persoonlijk.

wa-billaahi tawfieq.