Bekijk volle/desktop versie : Hoe komt een vrouw in het paradijs?



08-11-2006, 12:31
In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Beste zusters, wanhoop niet

Moge Allah je leiden tot al het goede en je behoeden voor al het slechte. De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei in een betouwbare hadieth: “ wanneer de moslimvrouw haar 5 dagelijkse gebeden verricht, en haar maand vast, en haar kuisheid bewaard, en haar man gehoorzaamd, zal ze het paradijs betreden via elke deur van het paradijs die zij wil”. (overgeleverd door At-tabarani, hadieth hassen). Verder wil ik je erop attenderen dat niet specifiek onze daden ons het paradijs zullen doen binnentreden, maar de barmhartigheid van Allah (Glorieus en Verheven is Hij). Zoals overgeleverd in een betrouwbare hadieth waarin de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: “ Niemand zal het paradijs binnengaan met (alleen) zijn daden. Daarop vroegen de metgezellen hem: ook jij niet, o profeet van Allah? Nee ook ik niet! Antwoordde de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem). Behalve wanneer Alllah mij overspoelt met Zijn Barmhartigheid! (sahih moslim.)

Goede daden zijn een reden dat een moslim(a) het paradijs binnentreed. Maar hoe meer goede daden een moslim(a) verricht hoe hoger de gradatie is in het paradijs. Zoals de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei in een betrouwbare hadieth dat het paradijs bestaat uit 100 rangen of gradaties, waarvan de hoogste rang ‘alfirdaws’ is (hadieth sahih). Moge Allah ons deze schenken. Amien.

Zo zijn er veel goede daden die een moslim(a) kan verrichten tijdens zijn/haar leven:

1. vasten: hadieth: “ In het paradijs is een poort ‘riaan genaamd. Deze poort zal alleen betrede worden door degenen die vasten.” ( sahih moslim).

2. vrijwillige gebeden: hadieth: “ Er is geen dienaar die dagelijks 12 vrijwillige gebeden verricht naast de verplichte of er zal een huis voor hem/haar gebouwd worden in het paradijs.” ( sahih moslim).

3. recteren van de Qor-aan: hadieth: “ Wie maar een letter leest uit de Qoraan verdient een hassana, en elke hassana word vertienvoudigd.Ik zeg niet dat Alif Lăấm Mim een letter is, maar Alif is een letter en Lấấm is een letter en Mim is een letter.”(tirmidi hadieth hassen).

4. geloofbelijdenis uitspreken na de wodoo-e: hadieth: “ wie de wodhu verricht en daarna zegt: ‘aschadoe an la’ilaha illa llah wahdaho la sharieka llah wa’aschadoe anna mohamadn rasoelloellah, allahoema dj'alni mina ttawwaabin wadj'alni mina lmoetatahirien’, zullen de acht deuren van het paradijs geopend worden. Hij mag zelf weten welke deur hj neemt.” (overgeleverd door tiermidhi en moeslim).

5. het geven van aalmoezen (sadaqa): hadieth: er is geen dag of er dalen 2 engelen neer: de één zegt: O, Allah geef degene die (aalmoezen) geeft compensatie, en degene die niks weggeeft verlies.”(overgeleverd door Bugari en Moslim).

6. h'adj (bedevaart): hadieth: “….en een aanvaarde bedevaart heeft geen andere beloning dan het paradijs.”( overgeleverd Bugari en Moslim). En beste zuster dit zijn niet alle goede werken die een moslim (a) kan verrichten, maar enkel voorbeelden.

En Allah weet het beste

08-11-2006, 13:14


je hebt hier echt goeie topics geopent.

machaallah

ik denk dat veel mensen zulke topics nodig hebben, want dat zet ze aan het denken.

salaam alaikom

08-11-2006, 22:53
mooi mahsa allah mag allah je belonen met het paradijs