Bekijk volle/desktop versie : hand geven



06-11-2006, 16:25
Asalamo 3aleikom


wie heeft voor mij een hadith waarin staat dat hand geven aan vrouwen/mannen haraam is..! baraka Allaho fiekom!


waslamo aleikom

06-11-2006, 16:51


ok :P ik het al gevonden!

Het is haram voor een man om de hand van een niet-mahram vrouw te schudden en het is in geen geval toegestaan. Onder het bewijs hiervoor is de hadith van Ma’qal ibn Yassar (radiAllahu anhu) die zei: “De Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: ‘Als één van jullie op het hoofd zou worden geslagen met een ijzeren naald, zou dit beter voor hem zijn dan wanneer hij een vrouw aan zou raken die voor hem niet toegestaan is (om aan te raken).’” (Overgeleverd door al-Tabarani; ingedeeld als sahih door al-Albaani in Sahih al-Jaami’ 5045)


‘Aishah heeft gezegd: “De Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam) zei tegen de gelovige vrouwen die met deze voorwaarden instemden: ‘Ik accepteer jullie bay’ah met woorden.’ Bij Allah, zijn hand heeft nooit de hand van een andere vrouw aangeraakt wanneer hij hun bay’ah accepteerde; hij accepteerde hun bay’ah door te zeggen: ‘Op basis hiervan heb ik jullie bay’ah geaccepteerd.’” (Overgeleverd door al-Bukhaari, 4512)


http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/search/handen/qanda/182

06-11-2006, 16:55

Citaat door Iemandd:

zo... nieuwe hadieth, die kende ik nog niet.

06-11-2006, 17:06

Citaat door anash:
zo... nieuwe hadieth, die kende ik nog niet.




ewa nu weet je het ALhamdolilaah!!