Bekijk volle/desktop versie : 100 friese paarden gered.



03-11-2006, 17:13

Citaat door _Aplat:
100 friese paarden gered.

Belijk video


[video]http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/nos/nieuws/2006/november/video/20061103/paarden.wmv [/video]


De reddingsactie voor de gestrande paarden bij het Friese Marrum is succesvol afgerond. De ruim honderd paarden zijn rond 14.00 uur weer aan wal gebracht.

Ruiters van een lokale vereniging zijn met hun paarden het water in gegaan om de gestrande paarden te lokken. In een lange rij liepen ze door het water naar de dijk. De meeste dieren konden gewoon door het water lopen, enkele kleinere paarden moesten zwemmen.

Alle dieren hebben de oversteek overleefd. Eén paard, dat na de inspanning ineen zakte, is overgebracht naar een kliniek.

De paarden krijgen nu tijd om te rusten. Ze zijn naar een weiland achter de dijk gebracht om de nacht door te brengen.

Duikers hebben het traject dat de paarden moesten afleggen 's ochtends grondig gecontroleerd op eventuele obstakels. Voorafgaand aan de reddingsactie bekeek een veearts of de dieren in goede conditie verkeerden.

Risico
Gisteren ging de reddingsoperatie niet door, omdat het water nog te hoog stond. De dieren liepen daardoor het risico in geulen of sloten terecht te komen, die ze door het water niet konden zien. Ook was de kans te groot dat ze verstrikt zouden raken in prikkeldraad.

De paarden kwamen in de nacht van dinsdag op woensdag in nood toen hun wei in het buitendijkse gebied door de storm onder water liep. Ze hebben dagenlang ingesloten gezeten door het water van de Waddenzee.

Het aantal dode paarden is opgelopen tot negentien. Achttien dieren waren al verdronken of op een andere manier omgekomen. In de nacht van donderdag op vrijdag is nog een paard overleden.


Onvoorzichtig
De Algemene Inspectiedienst van het ministerie van Landbouw onderzoekt hoe het komt dat de paarden niet op tijd in veiligheid zijn gebracht. It Fryske Gea, eigenaar van het weiland, en de eigenaar van de paarden beschuldigen elkaar ervan dat ze onvoorzichtig zijn omgesprongen met de dieren. De Partij van de Dieren heeft aangifte tegen hen gedaan.

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2006/11/3/031106_paarden.html
.

03-11-2006, 17:18



Citaat door _Aplat:
100 friese paarden gered.

Belijk video


[VIDEO]http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/nos/nieuws/2006/november/video/20061103/paarden.wmv [/VIDEO]


De reddingsactie voor de gestrande paarden bij het Friese Marrum is succesvol afgerond. De ruim honderd paarden zijn rond 14.00 uur weer aan wal gebracht.

Ruiters van een lokale vereniging zijn met hun paarden het water in gegaan om de gestrande paarden te lokken. In een lange rij liepen ze door het water naar de dijk. De meeste dieren konden gewoon door het water lopen, enkele kleinere paarden moesten zwemmen.

Alle dieren hebben de oversteek overleefd. Eén paard, dat na de inspanning ineen zakte, is overgebracht naar een kliniek.

De paarden krijgen nu tijd om te rusten. Ze zijn naar een weiland achter de dijk gebracht om de nacht door te brengen.

Duikers hebben het traject dat de paarden moesten afleggen 's ochtends grondig gecontroleerd op eventuele obstakels. Voorafgaand aan de reddingsactie bekeek een veearts of de dieren in goede conditie verkeerden.

Risico
Gisteren ging de reddingsoperatie niet door, omdat het water nog te hoog stond. De dieren liepen daardoor het risico in geulen of sloten terecht te komen, die ze door het water niet konden zien. Ook was de kans te groot dat ze verstrikt zouden raken in prikkeldraad.

De paarden kwamen in de nacht van dinsdag op woensdag in nood toen hun wei in het buitendijkse gebied door de storm onder water liep. Ze hebben dagenlang ingesloten gezeten door het water van de Waddenzee.

Het aantal dode paarden is opgelopen tot negentien. Achttien dieren waren al verdronken of op een andere manier omgekomen. In de nacht van donderdag op vrijdag is nog een paard overleden.


Onvoorzichtig
De Algemene Inspectiedienst van het ministerie van Landbouw onderzoekt hoe het komt dat de paarden niet op tijd in veiligheid zijn gebracht. It Fryske Gea, eigenaar van het weiland, en de eigenaar van de paarden beschuldigen elkaar ervan dat ze onvoorzichtig zijn omgesprongen met de dieren. De Partij van de Dieren heeft aangifte tegen hen gedaan.

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2006/11/3/031106_paarden.html


helaas voor die dieren telaat

Maar.....

Geweldig dat ze de rest hebben kunnen redden..Great job

03-11-2006, 17:19
Ik was je net voor, maar ik zal het weghalen. Met video erbij is veel beter.

Hulde aan de redders.

03-11-2006, 17:20
Schandalig vind ik het, als je weet dat er een zware storm aankomt en dan niet je dieren in veiligheid brengt.

Ik hoop dat die man er zwaar voor wordt beboet en dat hij nooit geen dieren meer mag houden.

03-11-2006, 17:23



Citaat door _Aplat:
Die "eigenaar" is een dierenbeul denk ik.
Er was een paar jaar geleden ook al iets aan de knikker met die man, heb
ik gehoord.


Nalatigheid van die lompe boer.
Zwaar straffen die dickhead.

03-11-2006, 17:27

Citaat door Einherjer:
Nalatigheid van die lompe boer.
Zwaar straffen die dickhead.


Dat ben ik met je eens.

03-11-2006, 17:38

Citaat door _Aplat:
Een paard is een edel dier.

Inderdaad, wat een boer´nlul is dat zeg, die beul.




En Focus, thnx!



triest dat het zover heeft moeten komen. gelukkig dat de grootste gedeelte gered is.

03-11-2006, 17:41

Citaat door rianne:
Schandalig vind ik het, als je weet dat er een zware storm aankomt en dan niet je dieren in veiligheid brengt.

Ik hoop dat die man er zwaar voor wordt beboet en dat hij nooit geen dieren meer mag houden.


Inderdaad.

Gelukkig hebben ze de andere diertjes kunnen redden.

03-11-2006, 17:46

Citaat door Agmy:
Inderdaad.

Gelukkig hebben ze de andere diertjes kunnen redden.



Gelukkig wel ja, maar toch.......... het had niet moeten gebeuren.

03-11-2006, 17:49

Citaat door rianne:
Gelukkig wel ja, maar toch.......... het had niet moeten gebeuren.


in ieder geval had het niet hoeven gebeuren. nalatigheid troef!

03-11-2006, 17:52

Citaat door _Aplat:
Wat ik wonderlijk vind is dat die 100 paarden op een kluitje en zonder merkbare paniek zo op die manier 3 dagen roerloos in het water hebben kunnen doorstaan in weer en wind!



Ja inderdaad dat is onbegrijpelijk, wij waren allang in paniek geraakt.

03-11-2006, 17:53

Citaat door _Aplat:
Wat ik wonderlijk vind is dat die 100 paarden op een kluitje en zonder merkbare paniek zo op die manier 3 dagen roerloos in het water hebben kunnen doorstaan in weer en wind!



Het gebeurt blijkbaar wel vaker op het wad dat de paarden in een gebied staan waar het water komt. Zij gaan dan naar hoger gelegen gebieden.

http://wadvogel.avifaunagroningen.nl/wadactueel.html#paarden

Maar nu was het wel heel extreem en er was een waarschuwing uitgegaan. Die stomme boer had daar op moeten anticiperen.

03-11-2006, 17:59



Citaat door _Aplat:
Ja zeg dat wel.

Ben je wel eens in de Camarque geweest ? Bij Marseille in de buurt.

Dan kun je zien hoe goed paarden met moerasland overweg kunnen.

Maar een waddenzee met zout water (!) en stromingen is toch wel wat
anders natuurlijk.


Ja, ik ben er wel eens geweest. Helaas geen paarden gezien, terwijl we er speciaal voor de paarden naar toe waren gegaan.

Wel een mooi gebied trouwens.