Bekijk volle/desktop versie : Mens en Neanderthaler mengden in Roemenië



Pagina's : [1] 2

02-11-2006, 15:26
Mens en Neanderthaler mengden in Roemenië

AMSTERDAM - Een menselijk skelet dat in 1952 werd opgegraven in een grot in Roemenië blijkt een mengvorm van een anatomisch moderne mens en een Neanderthaler. Dat schrijft de Neanderthal-expert Erik Trinkhaus in PNAS, het blad van de Amerikaanse academie van wetenschappen.

De eenvoudige hypothese dat de moderne mens de Neanderthaler verdreef, is daarmee van de baan, aldus Trinkhaus. Een tijdlang is er sprake geweest van een gemengde tussengroep.

De Neanderthalers verdwenen weliswaar zo’n 30 duizend jaar geleden, terwijl de moderne mens zich over het continent verspreidde. Maar, aldus Trinkhaus, daarbij was sprake van een ‘gecompliceerd reproductief scenario’.

Paleontologen nemen aan dat de Neanderthalers geen voorlopers zijn van de moderne mens, maar een doodlopende tak in de menselijke evolutie. Waarom dat 30 duizend jaar geleden gebeurde, staat niet vast. Wel is opvallend dat de teloorgang parallel loopt aan de opmars van moderne mensen in Europa, vanaf 35 duizend jaar geleden vanuit Oost-Europa en het Nabije-Oosten.

Trinkhaus en Roemeense collega’s analyseerden opnieuw de vorige eeuw gevonden resten uit Pestera Muierii (de Grot van de Oude Vrouw) in Roemenië. Uit koolstofdatering blijkt dat die 30 duizend jaar oud zijn. Daarmee is het een van de oudste moderne mensachtigen die in Europa zijn gevonden. De meeste daarvan zijn niet ouder dan 28 duizend jaar.

De anatomie van het skelet is zeer bijzonder, aldus de onderzoekers. Veel kenmerken zijn onmiskenbaar al modern. Maar er zijn ook duidelijk trekken van de Neanderthaler in te vinden, vooral in de zware wenkbrauwbrug en het gebit en aanhechtingen van grote kaakspieren.

Het schouderblad van het skelet geeft tegelijk aan dat ook de moderne kenmerken nog niet volledig ontwikkeld waren. Dat is volgens Trinkhaus niet geschikt voor het werpen van speren of andere projectielen. Een van de kenmerken van moderne mensen is het gebruik van werpwapens tijdens de jacht.

Bron: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/article364175.ece/Mens_en_Neanderthaler_mengden_in_Roemenie

02-11-2006, 15:28


Ik heb ook al eens gelezen dat juist de roodharige mens een kruising was tussen die twee soorten.

Dat maakt mij een Nederlanderthaler.

02-11-2006, 15:29

Citaat door rooiemao:
Ik heb ook al eens gelezen dat juist de roodharige mens een kruising was tussen die twee soorten.

Dat maakt mij een Nederlanderthaler.





02-11-2006, 15:30

Citaat door rooiemao:
Ik heb ook al eens gelezen dat juist de roodharige mens een kruising was tussen die twee soorten.

Dat maakt mij een Nederlanderthaler.




02-11-2006, 16:58



Citaat door _Aplat:

En de motorische beheersing van de handspieren,bij de moderne mens ja.

Neanderthalers zouden goede worstelaars kunnen zijn geweest, maar geen pianovirtuozen.

HM. Oost Europa daar kan men veel nederzettingen vinden van Neanderthalers.

Ben benieuwd of er een DNA-analyse van mogelijk is.



Er is een bekende legende dat duizenden jaren geleden in het gebied Turkije/Oost-Europa etc een vreemde soort mensen woonden die alles aten en de toenmalige leider zou hun in de bergen hebben opgesloten achter een ijzeren deur.


CItaat:

De namen Gog en Magog komen ook voor in de Koran) maar worden daar Yajooj-Majooj genoemd. In de islamitische traditie betekent de komst van de beide volken het einde van de wereld. Gog en Magog bestaan dan al langer, maar Zulqarneyn (een figuur uit de Koran) heeft ze van de rest van de wereld afgescheiden met een muur nadat andere volken hem daarom gevraagd hadden. Op het einde der tijden zijn Gog en Magog in staat om door de muur heen te breken.

Het zou best kunnen dat het volk van Gog en Magog neanderthalers zijn.




Koran:

90. Totdat hij het land van de rijzende zon bereikte, en ontdekte dat zij over een volk opging voor hetwelk Wij geen beschutting er tegen hadden verschaft.

91. Zo was het, en Wij hadden volledig kennis van wat hij bezat.

92. Vervolgens ging hij weer een andere weg.

93. [B]Totdat hij tussen twee bergen kwam, waar hij een volk aantrof dat amper een woord verstond.[/B]

94. [B]Zij zeiden: "O Zol-Qarnain, Gog en Magog stichten onheil op aarde, mogen wij u dan schatting betalen mits gij een afscheiding tussen hen en ons opricht?"[/B]

95. Hij antwoordde: "De macht waarmee mijn Heer mij heeft bekleed is beter, doch gij kunt mij met lichamelijke kracht helpen. Ik zal tussen u en hen een sterke afscheiding oprichten."

96. "Brengt mij blokken ijzer." (Zij deden dit) totdat hij de ruimte tussen de beide rotsen had opgevuld; toen zeide hij: "Blaast." totdat (het ijzer) wit gloeiend werd, nu zeide hij: "Brengt mij gesmolten koper, opdat ik het er overheen giete."

97. Derhalve waren zij (Gog en Magog) niet (meer) in staat er overheen te klimmen, noch waren zij bij machte er doorheen te graven.

02-11-2006, 18:45

Citaat door Kosmopoliet:
Onmogelijk! De Neanderthaler en de Homo Sapiëns waren genetisch zo verschilend dat zij zich niet kónden vermengen. Wat ik weet is dat Homo Sapiëns de Neanderthaler vermoordde. Een van de eerste uiroeiingspraktijken van de moderne mens, en met behulp van honden! Het verhaal van Kaïn en Abel uit de Bijbel!


Weet je dat heel zeker aangezien moderne mens en chimp zich theoretisch zelfs kan vermengen, wat zeg ik theorie, er hebben zulke mixen bestaan in onze moderne tijd, meen uit mijn hoofd dat er ergens halverwege de 19de eeuw nog zo'n mix heeft bestaan, het is iig niet zo bar lang geleden uitgebreid in het nieuws geweest dat mens en chimp zich konden mixen.

Het gaat wel om eenzelfde lijn van ontwikkeling, net zoals er kruisingen bestaan tussen de tamme katten en sommige wilde kat-achtige soorten, alhoewel beide genetisch anders zijn komen ze uit dezelfde lijn en kan er nageslacht uit voortkomen, weliswaar over het algemeen steriel maar toch.

Neem ezel en paard, genetisch toch echt wel verschillend, maar in dezelfde lijn, het kan mixen, jongen zijn steriel, maar het mixed...

02-11-2006, 18:50

Citaat door Serpico_73:
Een aap is geen mens en een mens is geen aap. Een mens is een mens en een aap is een aap.


Maar zijn wel verwand via eenzelfde voorouder.

02-11-2006, 18:51

Citaat:
Verwar een theologische visie nooit met een biologische visie mijn beste. Deze fout treedt regelmatig naar voren op dit forum.
-
Een uitspraak die hout snijdt.

02-11-2006, 18:53

Citaat door Serpico_73:
Aan een eencellig micro-organisme.
In ieder geval in door ons "dieren" genoemde individuen.

02-11-2006, 19:03

Citaat door Serpico_73:
Wat was er voor de oerknal (Big Bang) en door wat (welk mechanisme) is die oerknal in gang gezet ? (En s.v.p. niet met een of andere vage theorie komen)

Waarlijk, iemand die zo goed kan knippen en plakken als u, zou hier vast en zeker een antwoord op weten.
Energie was er altijd.

02-11-2006, 19:03

Citaat door Kosmopoliet:
Onmogelijk! De Neanderthaler en de Homo Sapiëns waren genetisch zo verschilend dat zij zich niet kónden vermengen. Wat ik weet is dat Homo Sapiëns de Neanderthaler vermoordde. Een van de eerste uiroeiingspraktijken van de moderne mens, en met behulp van honden! [COLOR=red]Het verhaal van Kaïn en Abel uit de Bijbel![/COLOR][/SIZE]


Maar van dat verhaal weten we weer dat het onzin is.

Hoe kunnen we afstammen van twee zonen van de eerste twee mensen als er naast deze zonen maar één vrouw op de wereld was (Eva).

Zijn de mensen die na Adam en Eva kwamen het resultaat van een incestueuze relatie tussen twee zoons en hun moeder. Of (nog gekker) stammen we allemaal af van een homoseksuele relatie tussen twee broers.
Oh nee, de een sloeg de ander dood, dus dat is uitgesloten. Zou Kain het dan met zijn moeder gedaan hebben nadat hij Abel uit de weg geruimd had?


Tja, zo zie je maar weer, het scheppingsverhaal draait zichzelf de nek om al voordat het goed en wel is begonnen.

02-11-2006, 19:08

Citaat door Serpico_73:
Wat was er voor de oerknal (Big Bang) en door wat (welk mechanisme) is die oerknal in gang gezet ? (En s.v.p. niet met een of andere vage theorie komen)


Volgens de snaar- of M-theorie was er toen nog een heelal.. en daarvoor nog een en nog een.. Werd de big bang veroorzaakt doordat verschillende dimensies elkaar raakten..

Die theorie kan misschien wat te vaag voor je zijn.. is ook niet makkelijk te doorgronden.

02-11-2006, 19:10



Citaat door Serpico_73:
Een aap is geen mens en een mens is geen aap. Een mens is een mens en een aap is een aap.


Dat is waar, maar we komen uit dezelfde lijn voort, hebben zoveel overeenkomsten dat chimpansee en mens kunnen mixen, er jongen uit voort kunnen komen, wat tot mijn grote verontrusting dus werkelijk is gebeurt.

Zie het als een boom die lijnen, bij de basis komt het voort uit hetzelfde, maar nu heb je verschillende takken, op 1 van die takken zit de mens, maar ook de mensapen...
Op een andere tak vindt je weer paarden, maar ook ezels...en zo verder...

02-11-2006, 19:12

Citaat door _Aplat:
Het gaat om evolutionaire verwantschap, niet om familiaire verwantschap.

Wegens hun evolutionair nauwe verwantschap met mensen worden zij vaak gebruikt voor medische en gedragsproeven. Toch is de mate waarin chimpansees en mensen genetisch gelijk zijn een onderwerp van geschil. Opgaven van het percentage identiek DNA lopen uiteen van 94,6% tot 99,4%. Sinds het genoom van de chimpansee, net als dat van de mens, in kaart is gebracht is hier echter veel meer over te zeggen (genoom mens en chimpansee). Een manier om het uit te drukken is dat de genetische verschillen tussen een mens en een chimpansee ongeveer tien keer zo groot zijn als die tussen twee niet-verwante mensen. Grote delen van het DNA zijn nagenoeg identiek. Chimpansees hebben een chromosoom meer, omdat zij het chromosoom dat bij de mens nummer 2 is in twee aparte delen hebben.
-
De bekendste mogelijke mens-chimpansee-hybride was een wezen genaamd Oliver dat bij een reizend circus hoorde en oorspronkelijk uit de Kongo zou komen. Oliver ging liever met mensen dan met chimpansees om, liep rechtop en zat in stoelen. Hij had minder haar, een kleinere kin, een kleiner en ronder schedeldak en puntigere oren dan de meeste chimpansees. Na erotische interesse te hebben getoond voor de vrouw van zijn baas werd hij verkocht aan een New Yorkse advocaat genaamd Michael Miller.

Een kruising tussen een mens en een chimpansee is misschien mogelijk aangezien het DNA van de twee soorten voor ongeveer 99,4% (andere wetenschappers houden het op 96%) overeenkomt. De overeenkomst is te vergelijken met die tussen paard en ezel (een muilezel). In het Engels worden dergelijke wezens chumans of humanzees genoemd (van human mens en chimpanzee chimpansee). Hun bestaan is nog hypothetisch: er is geen enkel wetenschappelijk erkend voorbeeld van zo'n hybride.

http://www.vpro.nl/programma/dokwerk/afleveringen/27958058/



Aplat DNA zegt helemaal niks, het DNA van de mens lijkt ook veel op die van muizen, schimmels etc.



Citaat:

Muizen of fruitvliegen. Dat zijn organismen die zich snel kunnen voortplanten, zodat de overdracht van erfelijke eigenschappen van generatie op generatie goed is te volgen. Uit vergelijkend onderzoek van hun genomen blijkt dat ze op DNA niveau veel overeenkomsten hebben met het menselijk genoom. De overeenkomsten verschillen natuurlijk sterk van organisme tot organisme; een muis lijkt meer op een mens dan een fruitvlieg of een rondworm, maar zelfs in een bacterie zijn veel genen te vinden die sterk lijken op hun menselijke tegenhanger.




[B]Zhang et al. schatten het aantal genen in een mens op 37,000, waarvan er 30,000 gelijk zijn aan de genen van muizen. Begin 2002 rapporteerden wetenschappers in dienst van Celera Genomics in Rockville, Maryland, nieuwe informatie over de overeenkomsten tussen mens en muis. Ze ontdekten dat slechts veertien genen op muis chromosoom16 niet waren terug te[/B]
vinden bij mensen. Alle anderen—meer dan 700 muis genen—komen voor bij mensen. Bovendien komen de menselijke genen in dezelfde clusters en in bijna dezelfde volgorde voor als in het muizengenoom.

02-11-2006, 19:12

Citaat door Serpico_73:
Wat was er voor de oerknal (Big Bang) en door wat (welk mechanisme) is die oerknal in gang gezet ? (En s.v.p. niet met een of andere vage theorie komen)

Waarlijk, iemand die zo goed kan knippen en plakken als u, zou hier vast en zeker een antwoord op weten.


Niemand weet hoe dat presies werkt, het zullen dus altijd vage theorieen blijven...

Maar voor sommige dingen zijn wel bewijzen, in oude vondsten, of zelfs in de moderne tijd waar we rare kruisingen tegenkomen...

Pagina's : [1] 2