Bekijk volle/desktop versie : Paradijs EN de hel



31-10-2006, 13:46
hey lieve broeders en zusters hier
kheb een vraagje.
Ik wil graag meer weten over het Paradijs en de hel
ik hoor van verschillende mensen dingen maar dat is allemaal zo oppervlakkig.
kan iemand me helpen ?


alvast bedankt souhi

31-10-2006, 13:52


Het Paradijs


Als we ons afvragen wat ons voornaamste doel is in dit wereldse leven, dan zullen velen van ons als antwoord: gelukkigheid in het wereldse leven.
Daar is waar iedereen (of de meesten van ons) naar streeft, we zitten op school, om later een goede baan te krijgen, om geld te verdienen, om gelukkig te zijn…
Maar laten we niet vergeten dat dat niet alles is, en dat er veel meer van ons wordt verwacht. Alles in dit wereldse leven vergaat.
Een mooi voorbeeld waar we veel van kunnen leren is dat van de kameel van de profeet saw. Zij heette AL-Qaswaae, en stond bekend als het snelste rijdier temidden van de rijdieren van de sahaba. Niemand van de sahaba twijfelde er ooit over om de kameel van de profeet in te halen. Op een dag kwam er een oude man met een ezeltje, en die haalde met alle gemak al-Qaswaae in…
De profeet zei hierop: “Allah heeft vastgesteld dat er niets in deze wereldse leven zal rijzen, of ooit zal het weer dalen.”
Dit geldt voor alles, na gezondheid komt ziekte, na rijkdom komt armoede, na een leuk uitje, ben je moe en na het leven komt de dood...
Gelukkigheid in het wereldse leven is dus niet volmaakt, je hebt eigenlijk geen garantie en er volgt vaak iets negatiefs…In het paradijs zal het insha allah anders zijn, daar heb je andere maatstaven, andere soorten blijdschap en gelukkigheid, en waaronder dat daar wel geldt, dat dat je uiteindelijke doel is, en dat het eeuwig zal zijn.
Laten we eens wat dichterbij gaan…laten we ons eens voorstellen hoe het paradijs eruit zal zien. Hoe ziet die plek er nou uit, waar we zo hard voor werken en waar we zo erg naar streven??
De profeet saw heeft ons een aantal beschrijvingen gegeven, waar we veel uit kunnen halen…in ieder geval genoeg om ons leven ervoor op te offeren.
Stel je eens voor….
Het einde van de dag des oordeels is nabij…alles is geweest, iedereen weet wat zijn eindbestemming zal zijn, voor de moslims, de godsvrezende mensen op het aardse leven, is het zwaarste voorbij, hen staat een eeuwig leven vol verassingen te wachten.
Zij zijn ook voorbij de siraat, dit is de ‘brug’ die boven het hellevuur loopt. Volgens een overlevering van de profeet saw, is deze zo hun als een haartje, en zo scherp als een zwaard, en het ligt aan je daden hoe snel je eroverheen komt!! De profeet saw zegt dat er mensen zijn die in een fractie van een seconde erover heen zijn, de ander doet er wat langer over, ook zijn er die er kruipend overheen komen…..Zorg ervoor dat je ook deze siraat zo snel mogelijk voorbij bent, zorg er dus voor dat je altijd godsvrezend bent, dat ja altijd gehoorzaam bent, en Allah swt zal Zijn hulp aan jou schenken.
Goed, je bent de siraat voorbij, aan deze kant staan alleen maar moslims, iedereen die het wereldse leven goed heeft doorgebracht, we staan allemaal voor de poorten van het paradijs, maar…ze zijn gesloten!!
We gaan op zoek naar degene die de poorten voor ons zal openen, alle profeten zeggen dat ze daar niet voor bestemd zijn.
Dan... komt de profeet Mohammad saw, hij loopt naar de poort, en klopt daarop…de engel die binnen staat, die de taak heeft deze poort te bewaken, vraagt: “Wie is daar?”
De profeet saw antwoordt: “Ik ben het, Mohammad ibn 3abdillah!”,
waarop de engel antwoordt: “Welkom Mohammad! Allah heeft mij verboden deze poort te voor iedereen te openen, behalve voor jou!”
De profeet vertelt ons dat deze poort een breedte heeft even groot als de afstand van Mekka tot Shaam (Syrie), en ondanks deze breedte, zal het erg druk worden voor deze poorten, tenslotte willen alle moslims zo snel mogelijk binnen zijn..Ook dat wordt bepaald door je daden….zullen wij tot diegenen behoren die samen met de profeet het paradijs binnengaan..of….zij die al laatste binnentreden??? Doen wij wel hard genoeg ons best om het paradijs als eersten naar binnen te gaan, of kan het ons allemaal niet zoveel schelen??
Is dat niet nog een goede reden om nog meer en meer je best te doen in dit leven?
De profeet saw zei: “Er is een groep die het paradijs binnengaat, en hun gezichten zijn als de volle maan in een donkere nacht (van blijdschap), de groep die daarna komt, is als het licht van een planeet, en die daarna komt…” en het wordt steeds minder. Natuurlijk is je blijdschap niet te beschrijven als je als eerste, samen met onze profeet saw het paradijs binnentreedt!! Wie zal dat niet willen??Ik wil dat….jij wilt dat..iedereen!! Maar werken we er wel hard genoeg voor??
Hopelijk zal deze les ons meer moed geven, en meer kracht om ons nog meer naar onze schepper te richten….
Dat was de binnenkomst, in het paradijs. De profeet saw gaat door met het beschrijven: “De kammen zijn van goud…parfum zijn muskus geuren…en veranderen voortdurend.”
Stel je voor..als slechts een kam van goud zal zijn…waar zal de rest uit bestaan??
De profeet saw gaat verder: “De bewoners van het paradijs, zijn constant bezig met tasbee7, het is een instinctief iets, zoals jullie nu ademen”
Je zou je afvragen..je bent in het paradijs gekomen omdat je hier, in dit leven, hard hebt gewerkt, en Allah hebt aanbeden..moet dat in het paradijs ook?? Moeten we daar ook tasbee7 doen??
Nee, maar in het paradijs is alles zo prachtig, dat je niet anders kan, dan Allah swt gedenken voor al deze schoonheden, net als hier, in dit leven, als je een mooi uitzicht ziet, roep je meteen : “Subhaaana Allah”. Daarmee kun je het vergelijken. Maar in het paradijs veranderd alles constant, het wordt steeds mooier en mooier, waardoor je nog meer Allah swt gaat gedenken….
Aan de poorten van het paradijs roept Allah swt naar ons, en hij zegt woorden, die je alle moeite en verdriet van het aardse leven doen vergeten..Hij zegt:
“O bewoners van het paradijs! Jullie zijn nu gezond, en zullen nooit meer ziek worden, jullie zijn jong, en zullen nooit meer oud worden, jullie zijn levend, en zullen nooit sterven, jullie zijn gelukkig en zullen nooit verdriet meemaken!”
Hoe zou jij je voelen als Allah swt dit tegen jou zou zeggen..Het maakt allemaal niet meer uit, je hebt eeuwige garantie, je hebt bereikt wat je wilt, je hebt echte geluk en blijdschap bereikt! Deze woorden alleen, zijn meer dan alles van jou waard wat je in dit leven doet…
Hoe kunnen mensen nog hun gebeden nalaten, in ruil voor al dit moois?? Hoe kun je nog bewust ervoor keizen zonden te begaan als je al deze dingen hebt gehoord??
Maar er is meer:
De profeet Mousa as vroeg aan Allah swt: “O Allah, wie heeft de laagte gradatie in het paradijs?”

31-10-2006, 13:52
Allah swt zei: “Degene die de laagste gradatie heeft, is diegene die het laatste uit het vuur komt. Elke keer als hij eruit probeert te komen, wordt hij weer teruggetrokken, hij probeert het weer, en hij wordt teruggetrokken, de derde keer komt hij eruit. Als hij eruit is zegt hij: Alhamdolillah, voor degene die mij van jou heeft gered. Daarna zeg ik tegen hem: “O mijn dienaar, ga mijn paradijs binnen. Wil jij een bezit zo groot als de machtigste koning op aarde? Je krijgt net zoveel als de machtigste koning, en dat nog een keer, en nog een keer en nog een keer, en nog een keer, en nog een keer (5x), en daarbij krijg je alles wat je hart begeert.”
Yaa Subhana Allah, dit is degene die het laagst staat in het paradijs, hoe zal het zijn met diegene die het hoogst staat??? Zo groot is de barmhartigheid van Allah swt!!
De profeet saw zei ook: “Hij met de laagste gradatie heeft een bezit, die zo groot is, dat hij er meer dan 1000 jaar ervoor nodig heeft om het helemaal te bezichtigen, hij met de hoogste gradatie, bezichtigt Allah swt dag en nacht.”
Masha allah, dag en nacht, wat zou je nog meer willen, als je constant naar een schoonheid zit te kijken!!!
En 1000 jaar, stel je voor…paleizen, rivieren, dieren, bossen, voetbalvelden (als je ervan houdt&#8230 etc..etc…allemaal voor jou!!
De sahaba vroegen eens aan de profeet saw: “Beschrijf de gebouwen van het paradijs voor ons, o profeet van Allah.” De profeet antwoordde: “Een baksteen van goud en een baksteen van zilver, het cement is van musk, en de kiezelsteentjes zijn parels… ”
Stel je de geur van het paradijs eens voor…alleen het cement is al van musk…en de gebouwen…subhaana Allah…
Maar de hadeeth is nog niet af…het mooiste is: “…en het plafond is de troon van de Barmhartige…”
Masha Allah…dus boven al datgene, heb je nog altijd Allah naast je…wat wensen wij nog meer???? Hoe kun je het nog maken jou verplichtingen niet na te komen??!!
De volgende overlevering zou je ook aan het denken moeten zetten:
“Een afmeting van een boog in het paradijs is beter dan de wereld en wat erbij hoort.”
De afmeting van een boog, komt ongeveer overeen met 1 meter...dus een meter, is beter dan al het goede wat we hier op aarde hebben gezien?? Alle blijdschap, alle feesten, etc…1 vierkante meter uit het paradijs, overwint het?? En dan nog te bedenken, dat je nooit dat kleine stukje zult krijgen…maar meer…veel meer!!
De vrouwen in het paradijs:
De profeet saw zei: “Als een van 7oor al3ayn een puntje van haar vinger naar buiten zou steken, lichten de hemelen en aarde daarvan op, zonder de zon en de maan.”
Allah swt zegt in Soerat ar-Rahmaan-30: “Voorwaar, Wij hebben dezen tot een wonderlijke schepping gemaakt, Wij maakten haar maagden, Beminnelijk, van gelijke leeftijd.”
De profeet zei: “Als een vrouw haar paleis binnenkomt, en tegen haar man praat, zal hij het hele paradijs vergeten…”
Dus al die zaken die hebben opgenoemd&#8230;vergeet hij&#8230;in een paar seconden&#8230;door zijn eigen vrouw&#8230;.??<o></o>

In de tijd van de sahaba kwam het eens voor dat als een briesje langs kwam, een metgezel zei dat hij daarin de geur van het paradijs rook&#8230;.
Aan het begin van een slag rook ieder de geur van het paradijs op bepaalde plaatsen, als men na het gevecht naar ze op zoek ging&#8230;lagen de martelaren precies daar waar ze geur van het paradijs voordat de slag begon roken&#8230;.Subhna Allah, de profeet zegt: &#8220;De geur van het paradijs is te ruiken van een afstand van een reis van 500 jaar!&#8221;
Dus de metgezellen stonden zo dicht bij het paradijs&#8230;.en wij&#8230; staan wij verder dan een reis van 500 jaar van het paradijs&#8230;..
Er is nog een punt: Adam as werd toen hij geschapen werd in het paradijs gezet, velen van ons denken dat dat zijn huis en eeuwige verblijfplaats was, maar let op de volgende aya, voordat Allah swt Adam schiep: &#8220;En toen uw Heer tot de engelen zeide: "Ik wil een stedehouder op aarde plaatsen,"&#8221; al-Baqara, 30
Dus het paradijs was zijn eerste thuis, het is alsof Allah tegen ons wil zeggen, dat is waar jullie vandaan komen, dus zorg ervoor dat je daar terugkomt!! Je kunt het vergelijken met het verlangen naar je vaderland, hier in het wereldse leven&#8230;zo moeten wij ook verlangen naar het paradijs&#8230;
Tenslotte nog een mooi moment:
Allah swt zal de mensen van het paradijs bij zich roepen, en zegt: &#8220;O mijn dienaren, ik wil dat jullie mij komen bezoeken!&#8221;
Dan komt iedereen rond de troon van Allah swt zitten. Allah zegt: &#8220;Vrede zij met jullie allen.&#8221;
Zij antwoorden: &#8220;O Allah, u bent de vrede, en de vrede komt van u, geprezen zij u, de meest bramhartige en vrijgevige.&#8221;
Allah zegt: &#8220;Wens iets.&#8221;
Zij antwoorden: &#8220;Wij wensen slechts het aanschouwen van uw gezicht&#8230;&#8221;
Allah swt benaderd iedereen persoonlijk en zegt: &#8220;O mijn dienaar, ik ben tevreden over jou, ben jij ook tevreden over mij? Herinner je je die zonde, en die zonde, en die zonde&#8230;?&#8221;
De dienaar: &#8220;Maar Allah, u had mij toch vergeven?&#8221;
Allah swt zegt dan: &#8220;Zeer zeker, met mijn vergeving heb je jou status in het paradijs bereikt. Wens maar mijn dienaar!&#8221;
De dienaar begint op te noemen: &#8220;Ik wil dat, en dat, en ook nog dat mijn Heer&#8230;en dat en dat&#8230;&#8221;
Totdat de dienaar niks meer weet..dan zegt Allah swt: &#8220;Ben je dat en dat en dat niet vergeten???&#8221;
Subhaana Allah&#8230;Hoe Barmhartig is onze heer??? Zouden wij al dit goede van ons willen laten gaan..voor een kort leven, wat wij hier doorbrengen???
Alhamdolillaah, het is Ramadan de heilige maand, de maan van de grote gunsten, een grote kans om dit alles waar te maken, laat deze kans niet voorbij gaan!!
Ik vraag Allah ons allen het paradijs te schenken, ik vraag hem om ons de "Firdaus Al'a3la" te schenken..Ameen

31-10-2006, 13:53
Het Paradijs en de Hel (deel 1)

Als je moslim bent moet je in het Paradijs en de Hel geloven. Het hoort bij de basispunten van im&#226;n (geloof).
Er word wel eens gezegd dat alle mensen naar het Paradijs gaan. Met andere woorden; een moordenaar en rechtgeleide persoon zijn hetzelfde. Je zou dus een moordenaar laten moorden en hem uiteindelijk daarvoor belonen en iemand die goede werken verricht en streeft om op het rechte pad te blijven ook. Maar dat is een zeer onrechtvaardige, onzinnige dwaze, en onwetende uitspraak.

Makkelijk uitgelegd de gelovigen worden beloont en de ongelovigen worden bestraft.

Zoals Allah onze Schepper uitlegt in de Qor&#8217;aan:

&#8221;..wie slecht doet wordt er voor vergolden&#8230;&#8221; (Soerah An-Nis&#226;&#8217; 4 aya 123)&#8221;..En wie goed doet, man of vrouw en zij zijn gelovig: zij zijn degenen die het Paradijs binnengaan en zij zullen in het geheel niet onrechtvaardig behandeld worden.&#8221; (Soerah An-Nis&#226;&#8217; 4 aya 124)

De beschrijving van het Paradijs dat aan de moettaq&#244;en (godsvrezenden) beloofd is: &#8221;&#8230;er stromen rivieren onderdoor, de vruchten en de schaduw erin is eeuwigdurend. Dit is de loon (de eindbestemming) van de godsvrezenden maar de loon (de eindbestemming) van de ongelovigen is de Hel.&#8221; (Soerah Ar-Ra&#8217;d 13 aya 35)


Allah beschrijft in de Qor&#8217;aan de overwinning van het Paradijs in deze termen.

De geweldige overwinning

Overwinning wat inhoudt bescherming tegen alle slechte en schadelijke dingen. Geweldige wordt hiermee bedoeld in werkelijkheid is het groot en goed. Deze verwoording wordt op 16 plaatsen benoemd in de Qor&#8217;aan

Allah zegt in de Qor&#8217;aan: &#8221;Allah heeft de gelovige mannen en de gelovige vrouwen Tuinen (het Paradijs)

Beloofd waar onder door de rivieren stromen. Ze zijn daarin eeuwig levenden. En goede woonplaatsen in de tuinen van Adn (Eden). En de tevredenheid van Allah is groter.Dat is de geweldige overwinning.&#8221; (Soerah At-Taubah 9 aya 72)

De duidelijke overwinning

Allah zegt over deze verwoording in de Qor&#8217;aan: &#8221;Zeg: Voorwaar, ik vrees als ik mijn Heer ongehoorzaam ben, de bestraffing op de geweldige Dag. Van wie op die Dag (de bestraffing) afgewend wordt, die heeft Hij dan waarlijk begenadigd. En dat is een duidelijke overwinning.&#8221; (Soerah Al-An&#8217;&#226;m 6 ay&#226;t 15 & 16)

De grote overwinning

Allah zegt over deze verwoording in de Qor&#8217;aan:&#8221;Voorwaar, degenen die geloven en goede daden verrichten voor hen is het Paradijs waar de rivieren onder door stromen. Dat is de grote overwinning.&#8221; (Soerah Al-Boer&#244;edj 85 aya 11)

De geweldige overwinning, de grote overwinning en de duidelijke overwinning betekent bescherming van de bestraffing van de Hel en het toetreden van Het Paradijs.<o></o>

De mensen van het Paradijs zullen na toegetreden te zijn in het Paradijs het zelf bevestigen als een geweldige overwinning. De Qor&#8217;aan bevestigt dit als volgt: &#8221;Zullen we dan niet sterven? Naast ons eerste sterven? En zullen wij niet worden bestraft? Voorwaar, dat is zeker de geweldige overwinning.Voor zoiets laat de werkende daarvoor werken.&#8221; (Soerah As-Shaff&#226;t 37 aya 58 t/m 61)

Allah beschrijft in de Qor&#8217;aan hoe de geweldige overwinning bereikt kan worden en de goede handelingen die er naar leiden.

&#8221;Dit zijn de door Allah vast gestelde bepalingen en hij die Allah en Zijn Boodschapper gehoorzaamt: Hij (Allah) zal hem het Paradijs binnenleiden, waar onder door de rivieren stromen. Zij zijn eeuwig levenden daarin. En dat is de geweldige overwinning.&#8221; (Soerah An-Nis&#226;&#8217; 4 aya 13

Het duidelijke verlies

Deze verwoording die de Qor&#8217;aan benoemd houdt in dat degene bij de verliezers behoort door zijn eigen daden en handeling. De eindbestemming is de Hel

Allah zegt hierover in de Qor&#8217;aan:

&#8221;Zeg: &#8221;Voorwaar, de verliezers zijn degenen die zichzelf en hun familie verlies toebrengen op de Dag der Opstanding, Weet dat dat het duidelijke verlies is.&#8221; (Soerah Az-Zoemar 39 aya 15)

Allah beschrijft ook in de Qor&#8217;aan wat de oorzaak is van het duidelijke verlies.

&#8221;En wie in plaats van Allah de Satan tot beschermer neemt, die zal waarlijk een duidelijke verlies lijden.&#8221; (Soerah An-Nis&#226;&#8217; 4 aya 119)

&#8221;En hij die Allah en Zijn Boodschapper ongehoorzaam is en Zijn bepalingen overtreedt, Hij (Allah) zal hem de Hel binnenleiden. Zij zijn eeuwig levenden daarin. En voor hem is er een vernederende bestraffing.&#8221;
(Soerah An-Nis&#226;&#8217; 4 aya 14)

Allah legt in vele Ay&#226;t (verzen) van de Qor&#8217;aan uit, dat de reden van verlies in deze wereld en het hiernamaals komt door ongehoorzaamheid aan Allah en/of Zijn Boodschapper .

Degene die Allah en zijn Boodschapper gehoorzamen en zijn regels niet overtreden hebben de geweldige overwinning bereikt. Het Paradijs, eeuwigdurend. En degene die Allah en/of de Boodschapper ongehoorzaam zijn en Zijn regels overtreden hebben het duidelijke verlies bereikt. De bestraffing van de Hel.

31-10-2006, 13:53


Blijde tijdingen van het Paradijs

In vele ay&#226;t (verzen) van de Qor&#8217;aan verteld Allah over de blijde tijdingen van het Paradijs. Een Paradijs dat eeuwigdurend is. Gereedgemaakt voor de gelovigen waarvan de goede daden zwaarder wegen dan de slechte daden.

&#8221;En verkondig blijde tijdingen aan degenen die geloven en goede werken verrichten: dat er voor hen Tuinen (in het Paradijs) zijn waar onder door rivieren stromen. Telkens wanner hun daaruit een vrucht wordt gegeven als voorziening, zeggen zij: &#8220;Dit is waarmee wij vroeger zijn voorzien&#8221;, en het soortgelijke zal hun gegeven worden en er zijn daarin reine echtgenoten voor hen, en zij zijn daarin eeuwig levenden.&#8221; (Soerah Al-Baqarah 2 aya 25

Het Paradijselijke leven is voor een mens onvoorstelbaar; de vreugde daarin, het geluk, de liefde, het genot, het gevoel eeuwigdurend kunnen we ons niet voorstellen.

Aboe Hoerayrah verhaalde dat de Profeet zei: &#8221;Allah, de meest verhevene, de meest Glorieuze heeft gezegd: &#8221;Ik heb voor Mijn vrome dienaren voorbereid, wat geen oog heeft gezien, wat geen oor heeft gehoord en wat geen mensenhart heeft waargenomen.&#8221; (Hadith Qoedsie, Muslim)

Maar door de boek van Allah is bevestigd: &#8221;Niemand weet wat voor een vreugde voor hen verborgen is als een beloning wat zij gedaan hebben&#8221;. (Soerah As-Sadjdah 32 aya 17

Welke mens zou nou niet naar de allermooiste plaats van de aarde willen gaan en er de rest van zijn leven in vakantie willen doorbrengen? Waarbij hij dag en nacht bediend zou worden en alles wat hij zou wensen zou kunnen krijgen.

Dit zou de mens zich enigszins kunnen voorstellen. De allermooiste plaats van de aarde met al haar genot en plezier, kan niet eens vergeleken worden met de minst mooie plaats van het Paradijs

De Profeet Mohammed vergeleek deze wereld en het Paradijs als volgt: &#8221;De waarde van de wereld in vergelijking met het Hiernamaals is alsof &#233;&#233;n van jullie zijn vinger in de zee stak en dan zag hoeveel vocht er aan zijn vinger bleef kleven nadat hij hem terugtrok.&#8221; (Muslim)

De wereld met al haar plezier, vreugde en genot is als het vocht dat aan de vinger blijft kleven. In verhouding met het vocht aan de vinger, is het water in de zee het plezier, genot en vreugde van het Paradijs.

Waarschuwing voor de bestraffing van de Hel

In vele ay&#226;t (verzen) van de Qor&#8217;aan verteld Allah over de verschrikking van de Hel, en worden er vaak waarschuwingen benoemd. Allah zegt in de Qor&#8217;aan:

&#8221;En voorwaar, Ons behoort zeker het laatste (hiernamaals) en het eerste (het wereldse leven). Daarom waarschuw Ik (Allah) jullie voor een laaiende Vuur (de Hel). Daarin gaan slechts de ergste ellendeling binnen. Degene die ontkende en afwendde.&#8221; (Soerah Ad-Dhoeh&#226; 92 ay&#226;t 13 t/m 15)

&#8221;O jullie die geloven, redt jullie zelf en jullie gezinsleden voor de Hel, die als brandstof mensen en stenen heeft, waarover strenge en hard optredende Engelen zijn aangesteld, die Allah niet ongehoorzaam zijn in wat Hij hun beveelt, en die uitvoeren wat is bevolen.&#8221; (Soerah At-Tahr&#238;m 66 aya 6)

Dit betekent dat we Allah moet gehoorzamen in wat Hij ons heeft opgelegd en onszelf afhouden van wat Allah ons verboden heeft. En de familie, je vrienden en je kennissen in te lichten om het goede te doen en het verbieden van slechte handelingen. En ze allemaal te helpen om het goede te doen en hen aanmoedigen om Allah te vrezen bij iedere handeling.

De Profeet Mohammed was meegekomen met de boodschap om te waarschuwen voor deze straf van de Hel. Aboe Hoerayrah verhaalde dat de Profeet Mohammed zei: &#8221;Mijn voorbeeld is zoals een man die een vuur ontsteekt, wanneer het vuur de omgeving verlicht, wordt het omgeven door vlinders, motvlinders en andere gelijksoortige schepsels. De man probeert hen van het vuur af te houden, maar ze ontwijken de man en belandden in het vuur. Dit is de vergelijking van jullie en mij. Ik probeer jullie tegen te houden en zeg: &#8220;Blijft weg van het vuur, blijft weg van het vuur&#8221;. Maar jullie luisteren niet en werpen jezelf in het vuur.&#8221; (Muslim)

31-10-2006, 13:54
De plaats van het Paradijs en de plaats van de Hel

De plaats van het Paradijs

Allah zegt hierover in de Qor&#8217;aan: &#8221;Nee, voorwaar, het boek van de deugdzame is zeker in &#8216;Illiyy&#244;en. En wat doet jou weten wat &#8216;Illiyy&#244;en&#8217; is.&#8221; (Soerah Al-Moethaffifin 83 ay&#226;t 18 & 19)

Ibn Abb&#226;s zei: Illiyy&#244;en is het Paradijs, het is boven de zevende hemel onder de troon van Allah

De plaats van de hel

Allah zegt hierover in de Qor&#8217;aan: &#8221;Nee, voorwaar, het boek van de zondigen is in Siddj&#238;en.

En wat doet jou weten wat Siddj&#238;en is.&#8221; (Soerah Al-Moethaffifin 83 ay&#226;t 7 & 8

&#8221;Siddj&#238;en&#8221; betekent: Een gevangenis die eeuwig duurt, en waar bestraffingen plaatsvinden. De plaats ervan is onder de zeven aardoppervlakken, Terwijl Het Paradijs daartegenover boven de zevende hemel is. (Ibn kath&#238;r)

De poorten van het Paradijs en de poorten van de Hel

Het Paradijs heeft 8 poorten:

Omar ibn Chattab verhaalde dat de Profeet zei: &#8221;Degene die met volledige overtuiging zegt:

&#8221;Ik getuig dat er geen andere god dan Allah is en ik getuig dat Mohammed Zijn dienaar en Boodschapper is. Dan zullen de poorten voor hem worden geopend en hij heeft de keus om iedere poort binnen te treden.&#8221;

(Muslim)

En er is een hadith (overlevering) die zegt: &#8221;De afstand tussen twee poorten van het Paradijs heeft de afstand van 40 jaar reizen. De dag zal komen dat het overbevolkt zal zijn met mensen.&#8221; (Muslim)

Sahl Ibn Sa&#8217;d verhaalde dat de Profeet zei: &#8221;Er zijn acht poorten van het Paradijs, &#233;&#233;n poort is genoemd Ar-Rayyan. En de mensen die hebben gevast mogen erin.&#8221; (Al-Bucharie)

De poorten van de Hel

De Hel heeft 7 poorten. Allah zegt hierover in de Qor&#8217;aan:

&#8221;En voorwaar, de Hel is aan hen allen zeker toegezegd. Zij heeft zeven poorten. Aan iedere poort is een deel van hen toegewezen.&#8221; (Soerah Al-Hidjr 15 ay&#226;t 43 & 44)

De poorten van de Hel zullen worden geopend zodra de toegewezen Helbewoners er voor zijn. Allah zegt hierover in de Qor&#8217;aan: &#8221;En degene die ongelovig waren zullen in groepen naar de hel gevoerd worden.

Totdat wanneer zij bij haar zijn aangekomen, haar poorten geopend zullen worden en haar bewakers tot hen zullen zeggen: &#8221;Zijn er geen Boodschappers van jullie volk tot jullie gekomen, die jullie de Verzen van jullie Heer hebben voorgedragen en die jullie hebben gewaarschuwd voor deze Dag voor jullie&#8221;? Zij zullen zeggen: &#8221;Welzeker, maar het woord van de bestraffing is bewaarheid voor de ongelovigen.&#8221; (Soerah Az-Zoemar 39 aya 71

Zodra de Helbewoners in de Hel worden geleid zullen de poorten zich sluiten en er zullen geen uitgangen zijn.

Allah zegt in de Qor&#8217;aan: &#8221;En degenen die niet in Onze Verzen geloven, zij zijn degenen die de mensen van de linkerzijde zijn. Over hen is een omhullend vuur (de Hel).&#8221; (Soerah Al-Balad 90 ay&#226;t 19 & 20)

De eerste Paradijsbewoners

Degene die als eerste het Paradijs mag binnentreden is de Profeet Mohammed .

Ibn Anas verhaalde dat de Profeet zei: &#8221;Ik zal gaan naar de poort van het Paradijs op de Dag Des Oordeels en vraag toestemming om naar binnen te gaan, de Bewaker zal zeggen: &#8220;Wie bent U&#8221;? Waarop ik zal antwoorden dat ik Mohammed ben. De bewaker zal zeggen: mij is de opdracht gegeven om voor niemand als eerste de poort te openen behalve voor U.&#8221; (Muslim)

De oemmah (gemeenschap) van Mohammed zal de laatste gelovige oemmah op de aarde zijn en de eerste gemeenschap voor de beoordeling op de Dag des Oordeels. De Profeet zei hierover:

&#8221;Wij zijn de laatste en de eerste op de Dag des Oordeels en wij zijn de eerste oemmah (gemeenschap) die het Paradijs mag betreden.&#8221; (gedeelte Muslim)

De arme, gelovige mensen zullen het Paradijs eerder binnentreden dan de rijke, gelovige mensen.

Abdullah ibn Amr verhaalde dat de Profeet zei:

&#8221;De arme mensen zullen 40 jaar eerder het Paradijs binnentreden dan de rijke mensen op de Dag des Oordeels.&#8221; (Muslim)

31-10-2006, 13:55
De eerste die beoordeeld worden op de Dag des Oordeels.


Aboe Hoerayrah verhaalde dat de Profeet zei: &#8221;De eerste onder de mensen tegen wie het oordeel wordt uitgesproken op de Dag des Oordeels zal een man zijn, die als martelaar gestorven is, Hij zal voor Allah geleid worden en Allah zal Zijn gunsten aan hem bekend maken en hij zal ze erkennen. (De Almachtige) zal dan zeggen: &#8221;En wat heb je er meegedaan? Hij zal zeggen: &#8221;Ik heb voor U gevochten tot ik als martelaar stierf.&#8221; Allah zal dan zeggen: &#8221;je hebt gelogen. Je vocht slechts, dat er (van jou) gezegd zou worden: &#8220;Hij is moedig.&#8221; En zo werd het gezegd. Dan zal het bevolen worden dat hij op zijn gezicht voort gesleurd wordt, tot hij in de Hel geworpen wordt.

Dan zal een man komen die (religieuze) kennis heeft vergaard en onderwezen en die gewend was om de Qor&#8217;aan te reciteren. Hij zal voor Allah gebracht worden en die zal Zijn gunsten aan hem bekend maken en hij zal ze erkennen. (De Almachtige) zal zeggen: &#8220;En wat heb je er meegedaan? Hij zal antwoorden: &#8220;Ik heb (religieuze) kennis vergaard en onderwees deze en ik heb voor U de Qor&#8217;aan gereciteerd. Allah zal zeggen: &#8220;Je liegt. Je hebt alleen (religieuze) kennis vergaard, zodat er (van jou) gezegd zou worden: &#8220;Hij is een geleerde, en je hebt de Qor&#8217;aan gelezen zodat er (van jou) gezegd zou worden: &#8220;Hij is een recitant.&#8221; En zo wordt het gezegd. Dan zal er bevolen worden dat hij op zijn gezicht wordt voort gesleurd tot hij in de Hel geworpen wordt.

Dan komt er een man, die Allah rijk heeft gemaakt en aan Hij allerlei soorten dingen heeft gegeven. Hij zal voor Allah geleid worden en Hij zal hem Zijn gunsten tonen, die hij zal erkennen, (De Almachtige) zal zeggen: &#8220;En wat heb je ermee gedaan?&#8221; Hij zal zeggen: &#8220;Ik heb geen gelegenheid voorbij laten gaan, om geld uit te geven omwille van Uw zaak zoals U dat wenste.&#8221; Hij zal zeggen: &#8220;Je liegt. Je hebt dat alleen maar gedaan opdat men zou zeggen: &#8220;hij is vrijgevig.&#8221; En zo is het gezegd. Dan zal er bevolen worden dat hij dat hij op zij gezicht wordt voort gesleurd tot hij in de Hel geworpen wordt. (Muslim)


De groet van het Paradijs en de groet van de Hel.

De groet van het Paradijs

Allah zegt in de Qor&#8217;aan hoe de groet zal zijn in het Paradijs onder de bewoners: &#8221;Voorwaar, degenen die geloven en goede werken verrichten, hun Heer zal hen leiden vanwege hun geloof, (naar de plaats) waar onder door de rivieren stromen in de Tuinen van gelukzaligheid (het Paradijs). Zij smeken daarin: &#8221;Soebh&#226;naka Allahoema,&#8221; (Heilig bent U, O Allah), en hun begroeting daarin is: &#8221;Sal&#226;m!&#8221; (Vrede, veiligheid). En hun laatste smeekbede is: &#8221;Alhamdoe lill&#226;hi Rabbil &#194;lamin!&#8221; (Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden).&#8221; (Soerah Y&#244;enoes 10 ay&#226;t 9 &10)



De groet van de Hel

De Helbewoners zullen zeker niet de vredesgroet krijgen, hun eindbestemming zal zeker niet vredig en veilig zijn.

Allah zegt in de Qor&#8217;aan: &#8221;Zo is het. En voorwaar, voor de overtreders is er zeker de slechtste plaats van terugkeer. De Hel, daarin zullen zij binnentreden en dat is de slechtste rustplaats. Zo is het, Laten zij hem (de bestraffing) proeven: kokend water en etter. En andere, daarop lijkende soorten. Dit is een groep die samen met jullie binnenstroomt. Er is geen welkom voor hen. Voorwaar, zij treden de Hel binnen. Zij (hun volgelingen zullen) zeggen: &#8220;Nee, juist voor jullie is er geen welkom, jullie zijn het die dit over ons hebben gebracht. &#8221;Dat is dan de slechtste bestemming.&#8221; (Soerah Sh&#226;d 38 ay&#226;t 55 t/m 60)

De meeste Paradijsbewoners en de meeste Helbewoners

De meeste paradijsbewoners

? De Oemmah van de Profeet Mohammed

Allah zegt over de oemmah van de Profeet in de Qor&#8217;aan: &#8221;Jullie zij de beste gemeenschap die uit de mensen is voortgebracht, zolang jullie tot het goede oproepen en het slechte verbieden, en jullie in Allah geloven.

? De vrouwen

Wanneer alleen de aardse vrouwen in het Paradijs zijn, zijn ze in de minderheid.

De meeste vrouwen zullen in Het Paradijs zijn alleen wanneer de Houris (De Paradijselijke vrouwen) erbij zijn.

De Profeet zei hierover: &#8221;Het gezicht van de eerste die het Paradijs zullen betreden zal schitteren als het licht van de volle maan. Het gezicht van degenen die na hen het Paradijs betreden zal schitteren als de felst schitterende planeet in het heelal. Een ieder die het Paradijs zal betreden zal twee vrouwen hebben. Het merg van hun been zal onder hun huid te zien zijn, niemand zal in het Paradijs ongehuwd zijn.&#8221; (Muslim & Al-Bucharie

? De armen

31-10-2006, 13:56
Een deel van de Paradijsbewoners zijn de armen. Imran Ibn Hoesain verhaalde dat de Profeet zei: &#8221;Ik zag het Paradijs waarvan de meeste bewoners de armen waren en ik zag de Hel waarvan de meeste bewoners vrouwen waren.&#8221; (Al-Bucharie)



De meeste Helbewoners

? De zondenaren

De mensen waarvan de weegschaal (Miez&#226;n) met slechte daden zwaarder weegt dan de weegschaal met goede daden. Allah zegt hierover in de Qor&#8217;aan:

&#8221;Welzeker, degenen die slechte daden verrichten, en door hun zonden omsloten zijn, degenen dan, zijn de bewoners van de Hel. Ze zijn daarin eeuwig levenden.&#8221; (Soerah Al-Baqarah 2 aya 81)

Bekijk/raadpleeg voor Al-Miez&#226;n (de weegschaal) eens het al geschreven stuk: "Al-Miez&#226;n" - "De Weegschaal"!!!

? De vrouwen

De meeste Helbewoners zullen vrouwen zijn, de Profeet zei hierover:

Abdullah Ibn Omar verhaalde dat de Profeet zei: &#8221;O vrouwen doe aan liefdadigheid en vraag om Allah&#8217;s vergeving. Ik heb gezien dat jullie de meeste Helbewoners zijn. Een vrouw vroeg: waarom O&#8217; Profeet van Allah zijn wij de meeste in de Hel? Waarop hij antwoordt: jullie gebruiken te vaak slechte woorden en jullie zijn te vaak ondankbaar tegen jullie partners.&#8221; (Al-Bucharie & Muslim)



De kleding van de Paradijsbewoners en de kleding van de Helbewoners

Elke plaats heeft weer zijn eigen kledingdracht voor het Paradijs en de Hel. Allah zegt over de kleding van het Paradijs In de Qor&#8217;aan: &#8221;Voorwaar, degenen die geloven en goede werken verrichten: voorwaar, Wij zullen de beloning van wie een goed werk verricht niet verloren doen gaan. Zij zijn degenen voor wie er de Tuinen van Adn (het Paradijs) zijn, waar onder door de rivieren stromen, zij zullen er in versierd worden met kettingen van goud en zij dragen groene gewaden van zijde en brokaat &#185;x, er in leunend op kussens. De beste beloning en de beste verblijfplaats.&#8221; (Soerah Al-Kahf 18 ay&#226;t 30 & 31)

&#8221;Voorwaar, Allah zal degenen die geloven en goede daden verrichten de Tuinen (het Paradijs) binnen doen gaan, waar de rivieren onder door stromen. Daarin zullen zij gesierd worden met gouden armbanden en parels en hun kleding erin is van zijde.&#8221; (Soerah Al-Haddj 22 aya 23)

&#185;x Brokaat: is een zware zijden stof met zilver of goud draad of met opgewerkte gouden en zilveren bloemen enz.

De kleding van de Helbewoners

(Moge Allah ons hiervoor beschermen) Allah zegt over de kleding van de Hel in de Qor&#8217;aan:

&#8221;En jij zal de misdadigers (de ongelovigen in Allah) zien, bijeengebonden in ketenen. Hun kleding zal van teer zijn.&#8221; (Soerah Ibr&#226;h&#238;m 14 ay&#226;t 49 & 50)

&#8221;Dit zij twee tegenstanders (gelovigen en ongelovigen) die over hun Heer twisten. Voor degenen die niet geloven zullen daarom gewaden uit vuur gesneden worden, van boven hun hoofd zal kokend water worden uitgegoten. Wat zich in hun buiken bevindt zal erdoor smelten en (ook) de huiden.&#8221; (Soerah Al-Haddj 22 ay&#226;t 19 & 20)

De tapijten van het Paradijs.

Allah zegt hierover in de Qor&#8217;aan:

&#8221;En uitgerolde tapijten.&#8221; (Soerah Al-Gh&#226;siyah 88 aya 16)

&#8221;Leunend op groene kussens en op prachtige tapijten.&#8221; (Soerah Ar-Rahm&#226;n 55 aya 76

&#8221;Leunend op tapijten van brokaat aan hun binnenzijden en (de vruchten) van beide Tuinen hangen binnen handbereik.&#8221; (Soerah Ar-Rahm&#226;n 55 aya 54)

31-10-2006, 13:56
De tapijten van de Hel

Allah zegt hierover in de Qor&#8217;aan: &#8221;Er zullen voor hen lagen van vuur zijn en onder hen lagen. Zo maakt Allah Zijn dienaren daarmee bevreesd. O Mijn dienaren, Vreest Mij daarom.&#8221;

(Soerah Az-Zoemar 39 aya 16)

Voor de Helbewoners zijn de lagen vuur de tapijten.


Voedsel in het Paradijs

Allah zegt hierover in de Qor&#8217;aan

&#8221;Voorwaar de Moettaq&#244;en (Godvrezende) bevinden zich in Tuinen en in genietingen.&#8221;

&#8221;(Er wordt gezegd &#8220;Eet en drinkt smakelijk wegens wat jullie hebben verrichten.&#8221;

&#8221;En Wij geven hun vruchten en vlees, van welke soort zijn wensen.&#8221; (Soerah At-Th&#244;er 52 ay&#226;t 17, 19 & 22)

Voedsel van de Hel

Allah zegt hierover in de Qor&#8217;aan: &#8221;Voorwaar, de Zaqqoem-boom. Voedsel van de zondenaar. Als kokende olie dat in de buiken kookt. Als kokend heet water.&#8221; (Soerah Ad-Doekh&#226;n 44 ay&#226;t 43t/m46)

&#8221;Daarna zullen jullie, O dwalende, ontkenners (van de Dag des Oordeels). Zeker van de Zaqqoem-boom eten. Dan zullen jullie daarmee de buiken vullen. Daarna zullen jullie er (kokend water) van drinken.&#8221;

(Soerah Al-W&#226;qi&#8217;ah 56 ay&#226;t 51t/m54)

De Zaqqoem-boom is een verschrikkelijke boom in de Hel met een bittere smaak. De Helbewoners eten het met haat en het is moeilijk om door te slikken. (Tafs&#238;r Al-Bucharie)

Voedsel van de zondenaar (Ta&#8217;am al-at-hiem) de slecht-doener. (Tafs&#238;r Al-Bucharie)

verder staat er in de Qor&#8217;aan: &#8221;En voedsel dat in de keel blijft steken en een pijnlijke bestraffing.&#8221;

(Soerah Al-Moezzammil 73 aya 13)

&#8221;Er is voor hen geen ander voedsel dan van doornen plant. Dat niet dik maakt en de honger niet stilt.&#8221; (Soerah Al-Gh&#226;siyah 88 ay&#226;t 6 & 7)

De doornen plant zal wanneer die gedroogd is, het ergste en verschrikkelijkste voedsel zijn. (Tafs&#238;r Baghawi)

De drank van het Paradijs

Allah zegt hierover in de Qor&#8217;aan: &#8221;Voorwaar, de deugdzame zullen drinken uit een beker waarvan de mengdrank van K&#226;f&#244;er (kamfer) is. Een bron waarvan de dienaren van Allah drinken. Zij laten deze overvloedig stromen.&#8221; (Soerah Al-Ins&#226;n 76 ay&#226;t 5 & 6)

De betekenis van: &#8221;Drinken uit een beker waarvan de mengdrank van K&#226;f&#244;er.&#8221; Is bekend als een verkoelende drank met een lekkere geur. (Tafs&#238;r Ibn Kathir en Tafs&#238;r Al-Baghawi)

De Qor&#8217;aan zegt verder: &#8221;En onder hen wordt rondgegaan met kruiken van zilver en glazen van kristal. Kristalhelder, van zilver gemaakt, die naar wens schenken. En daarin wordt er voor hen geschonken uit een beker (van wijn) waarvan de mengdrank gember is. Er bevindt zich daarin een bron die Salsabil genoemd.&#8221; (Soerah 76 ay&#226;t 15t/m18) (Tafs&#238;r ibn Kath&#238;r)

&#8221;Is het (geluk) van het Paradijs dat aan de Moettaq&#244;en (Godvrezende) beloofd is, waarvan rivieren zijn met versblijvend water, en van melk waarvan de smaak niet verandert, en rivieren van Gamr (wijn waarvan je niet dronken wordt), als een genieting voor hen die drinken, en rivieren van zuivere honing, en waarin voor hen allerlei vruchten zijn en vergeving van hun Heer; gelijk (aan de ellende van) hen die eeuwig levenden in de Hel zijn, in wie kokend water wordt gegoten, dat hun ingewanden aan stukken snijden.&#8221; (Soerah Moehammad 47 aya 15)

De rivier Kauthar is beloofd aan de Profeet Mohammed . Abdullah Ibn Amir verhaalde dat de Profeet zei: &#8221;Mijn rivier is een maand reizen. Het water is witter dan melk, de geur is lekkerder dan musk. De gevulde glazen ervan lijken op sterren in de lucht. Degene die ervan drinkt zal nooit dorstig zijn.

(Al-Bucharie & Muslim)

De lengte en breedte van de rivier zijn hetzelfde. De lengte is een maand reizen en de breedte is ook een maand reizen.

De drank van de Hel

Allah zegt hierover in de Qor&#8217;aan: &#8221;En zij (de Boodschappers) vroegen om een overwinning (van Allah), en iedere opstandige geweldenaar (die niet in Allah wilde geloven) verloor. V&#243;&#243;r hen (de opstandige geweldenaar) ligt de hel. En hij zal worden begoten met ettervocht. Hij drinkt het slokje voor slokje, en hij kan het bijna niet doorslikken. En de dood komt tot hem van alle kanten, maar hij sterft niet, en voor hem ligt een zware bestraffing.&#8221; (Soerah Ibr&#226;h&#238;m 14 ay&#226;t 15t/m17)

Ettervocht (Sadied) is een vloeistof dat uit de lichamen van de ongelovigen komt en uit de buiken komt etter en bloed.

(Tafsir Ibn Kath&#238;r)

&#8221;&#8230;in wie kokend water wordt ingegoten, dat hun ingewanden dan aan stukken snijdt? (Soerah Moehammad 47 aya 15)

&#8221;&#8230;van boven hun hoofden zal kokend water worden uitgegoten. Wat zich in de buiken bevindt zal erdoor smelten en (ook) de huiden.&#8221; (Soerah Al-Haddj 22 ay&#226;t 19 & 20)

Jabar verhaalde dat de Profeet zei: &#8221;Elke bedwelmende middel is Haram (verboden). Allah heeft een regel voor degene die bedwelmende middelen gebruikt. Diegene zal de modder van Khabal moeten drinken, zij vroegen wat de modder van Khabal is? Hij zei: &#8221;het zweet van de Helbewoners of de etter van hen.&#8221;

(Muslim, At-Tirmidhi en Aboe Dawoed)

31-10-2006, 13:57
Dit is het enige wat ik heb kunnen vinden zuster.

01-11-2006, 14:06
dankje heb het juist allemaal geleze helemaal door ik kon niet stoppen

dankje wel zuster

01-11-2006, 14:07
weetje misschien hoe het zal zijn met je familie en vrienden en buren enz. ?ga je ze herkennen ?

01-11-2006, 14:59


ik heb t boek de dood, het graf en wat erna gebeurt.. gelezen en volgens mij kun je ze wel herkennen.. allah oe a3lam ik weet t niet zeker,, ik zal t op zoeken..

dit staat beschreven in het boek:

eerder overleden zielen bezoeken de pas gestorvene en laten zich door hem informeren.

Door Aboe Ayoeb Al Ansari is overgeleverd dat de Edele Profeet (vzmh) zei, dat als de ziel van een moslim wordt eggenomen, de zielen van de goede moslims hem komen bezieken, net als in deze wereld de mensen die goed nieuws brengen, begroet worden. Zij overleggen dan met hem, om hem wat tijd te geven om te herstellen want hiervoor was hij in grote moeilijkheden. Dan vragen zij wat er met zo iemand is gebeurt. En over een vrouw, is ze getrouwd? Als zij informeren naar iemand die overleden is, zegt hij: "Hij is v&#243;&#243;r mij gestorven." De zielen zeggen: "Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raadjioen!" Hij heeft een plaats gekeregen in de verblijfplaats beneden (de hel). Het is een erg slechte plaats. Toen zei hij dat al je daden aan je overleden vrienden en familieleden zullen worden getoond. Zijn zijn blij als de daden goed zijn. Zij zullen zeggen: "O Allah! Dit is uw genade en Uw zegening, geef hem meer en laat hem in deze toestand sterven. " Zijn slechte daden worden ook getoond. Hierover zeggen zij: "O Allah! Geef hem goede daden waardoor U tevreden bent. "(at-Thabranie)

Door Aboe Labiebah is overgeleverd dat Bisjr stierf. Zijn moeder was zeer bedroefd en verdrietig en huilde vaak. Op een dag ging zij naar de Edele Profeet (vzmh) en zei: "Er sterven vaak mensen van mijn familie, herkennen de zielen elkaar en als zij elkaar herkennen, kan ik dan salaam aan Bisjr sturen. Hij zei: "Ja, zij herkennen elkaar zoals vogels op een boom elkaar herkennen." Hij zwoer dat dit waar is. Toen een ziek persoon van de familie van Bisjr op sterven lag, ging zij daar heen en vroeg hem salaam voor haar zoon Bisjr te geven. (Ibn Abid Doenja)

Door Moehammad Ibn al-Moenkadir is overgeleverd dat hij naar Djabir ibn 'Abdoellah ging toen die stierf. Hij vroeg hem salaam te geven aan de Edele Profeet (vzmh). (Ibn Maadjah) In een andere overlevering kwam, nadat Aboe Qataadah gestorven was, zijn dochter Oem'al Banien na 15dagen bij de zieke 'Abdoellah ibn Anies. Zij zei: "O oom! Geef salaam aan mijn vader." Dit is door Al- Boecharie overgeleverd.

Door Aboe Hoeraiarah is overgeleverd dat de Edele ProfeetX(vzmh) zei dat als een gelovige sterft en het goede van het paradijs ziet, zijn ziel zelf naar buiten wil komen en dat Allah hem ook wil zien. De ziel van de gelovige gaat naar de hemel waar een ziel van een gelovige hem groet en met hem praat en vraagt hoe zijn vrienden het maken. Hij antwoordt dat die nog steeds in de wereld zijn (en dat zij tevreden zijn). Zij verwonderen zich daarover. En als het antwoord is dat iemand overleden is, dan spijt het hen dat hij niet bij hen is. (al-Bazzaar)

Door 'Abdoer Rahman ibn Mahdi is overgeleverd dat toen Soefjan erg ziek was, hij ongeduldig werd. Marhoen ibn Abdoel 'Aziz bij hem en zei: "Waarom ben je zo ongeduldig? Je zult naar de Heer gaan Wiens aanbidding je gedurende zestig jaar hebt verricht,, voor Wie je elke dag gevast hebt en elke dag gebeden en voor Wie je je Hadj hebt verricht. Als je aardig voor iemand bent geweest en je gaat hem ontmoeten, verwacht je dan niet dat hij ook aardig voor jouw zal zijn? " Toen werd hij geduldig en voelde zich gerust gesteld.
Door Aboe Naiem is overgeleverd dat toen Al-Hasan ziek werd, hij ogerust was. Iemand zei: "Waarom dat ongeduld? ALs een ziel weg wordt genomen, zal je je ouders 'Alie en Fatimah, je grootvader Moehammad(vzmh), je grootmoeder Khadidja, je oom Hamza en 'Abbas, je oom Qaasim, Tajeb, Tahit en Ibrahiem en je zal je tantes Roekaiya, Khalthoem en Zaineb ontmoeten." Toen voelde hij zich blij en gerustgesteld.

Er is overgeleverd, dat 'Alie twee gelovige vrienden en twee ongelovige vrienden kende. Toen een gelovige overleed en hij het goede nieuws van het paradijs gekregen had, dacht die aan zijn vriend en zei: "O Allah! Mijn vriend beval mij U te aanbidden en de Edele Profeet(vzmh) te gehoorzamen. Hij nodigde mij uit tot de goedheid en liet het rechte pad zien, laat hem zien wat U mij laat zien en maak hem blij zoals U mij blij gemaakt heeft." Toen de tweede vriend stierf, verzamelde de zielen zich op eenzelfde plaats en de ziel van de ene vriend zei tegen hem: "Je bent een goede vriend en een goede breoder."

Toen een ongelovige vriend stierf werd hem de hel getoond, hij dacht aan zijn vriend en zei: "O Allah! Mijn vriend spoorde mij aan tot ongehoorzaamheid tegenover U en de Edele Profeet (vzmh). Hij nodigde mij uit tot het kwaad en weerhield goedheid en hij zei dat wij elkaar weer zouden ontmoeten. O Allah houdt hem op het slechte pad en laat hem zien wat U mij heeft laten zien. Wees toornig op hem zoals U toornig op mij bent. Toen de andere ongelovige vriend stierf, ontmoetten de zielen elkaar en de ene ziel zei tegen de andere: "Je was een kwade partner en een kwade vriend." (Al- Baihaqie)