Bekijk volle/desktop versie : Vergrijzing kost elke werkende straks 3.700 euro extra

31-10-2006, 13:13
Als het begrotingsbeleid niet verandert, dreigt elke werkende vanaf 2010 tot 3.700 euro per jaar extra te moeten bijdragen voor de vergrijzing. Dat schrijft De Standaard dinsdag.

Als we de huidige begrotingspolitiek voortzetten, dreigt er een grote schok voor de generatie werkenden vanaf 2010, aldus ING-econoom Ivan Van de Cloot. Hij baseert zich daarvoor op een studie van Geert Langenus, econoom bij de Nationale Bank. Langenus werkte een aantal hypothesen uit over de houdbaarheid van onze overheidsfinanciën en het begrotingsbeleid in het licht van de vergrijzing.

Daaruit blijkt dat, bij een voortzetting van het huidige begrotingsbeleid, er vanaf 2010 tot 2045 van elke werkende jaarlijks tot 3.700 euro meer bijdrage nodig zal zijn. In de hypothese dat we nu serieuze begrotingsoverschotten inbouwen, is dat bedrag veel lager. Volgens Langenus is het te verkiezen dat België "vanuit een oogpunt van rechtvaardigheid tussen de generaties" onmiddellijk start met het opbouwen van hogere begrotingsoverschotten. "Dan zou de inspanning per werkende 1.500 euro bedragen", zegt Van de Cloot.

http://www.demorgen.be/telex/?news=B350822

Voor mijn ouders mekien moeskiel weten jullie wat dat betekent?????? 2 maanden loon weg

01-11-2006, 15:38

Citaat door BlackFang:
zooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooot

ik werk om te leven, niet andersom

maar dan zou ik toch maatregelen gaan treffen als het zo zou zijn, pensioensparen volstaat dan gewoon niet meer want als het inderdaad zo zou zijn, waarom dan nog werken???? als zij al niet meer toekomen wat wordt het dan met de volgende generatie ookal heb je aan pensioensparen gedaan, nog eens gewoon sparen en + een formule soort sparen waar je op eigen initiatief ook een blokdatum op plakt, nou al doe je zoiets zou het dan wel wat opleveren?????

ik hoop het anders zit ik met een probleem