Bekijk volle/desktop versie : mijn deeg voor brood (tsnift) niet luchtig genoeg!

Pagina's : 1 [2] 3 4 5 6

04-11-2006, 08:55

Citaat door liesje1204:
dan moet je wat meer water gebruiken

vertel eens meer

04-11-2006, 10:13

Als ik brood bak gebruik ik altijd verse gist.(maar kan ook met droge gist)
Voor 1 kg meel en smid gebruik ik ong. 30 gram gist. Ik doe eerst meel,smid en gist. Gist beetje aan de kant kiep daar eerst wat water bij ff oplossen.
Dan alle 3 ingredienten bij elkaar mengen en water toevoegen tot je het kan kneden. Dan steeds kneden en wat water toevoegen. OP de helft ongeveer voeg ik pas het zout toe en dat doe ik op gevoel. Hoe vaker je brood bakt hoe beter je de hoeveelheid weet. Die zout op dat moment bind het deeg heel mooi samen dan , nog even doorkneden en tot een bal vormen. Nu laten rijzen met een paar theedoeken erop en een warme deken! Na ongeveer 1 uur misschien iets langer is tie mooi gerezen je maakt er broden van en laat ongeveer weer ruim een hafuur rijzen met die deken er weer op. Dan doe je het in de oven ongeveer 10 min in mijn oven(verschilt per oven).Ik doe altijd op de hoogste stand. Hoe sneller gaar hoe zachter het brood! Ik heb altijd heel lekker zacht en luchtig brood. Ik hoop t zo goed uitgelegd te hebben. Su6 fatihaatje

04-11-2006, 10:42
IK MAAK ALTIJD BROOD MET DROGE GIST.(LUCHTIGGGGGGGG HMMMMMM)

ik doe 500 á 600 gram meel (gewoon meel +smida of volkorenmeel)
beetje zout
hele pakje droge gist. dus geen lepeltje
beetje suiker( een lepel ongeveer)
en 1 lepel of 2 van olie.
en uiteraard water.

ik blijf mengen met mijn handen tot ik een zachte plakkerige deeg krijg.
dus dat je met moeite een bolletje kan maken.( als je het deeg aanraakt plakt het helemaal aan je handen) dan doe je meel op je werkgrond en pak je een stuk van die deeg en doe je het erop. en dan maak je er een mooi plat broodje van. (ja je ziet het goed, het hoeft niet te reizen)
pas als je die platte broodje hebt gemaakt laat je het reizen.ik laat het ongeveer 30 minuten reizen tot 45 minuten. dat kan je aan de broden zien. en dan bak ik ze in de oven of in pizzapan. geloof me nou maar. echt luchtig brood word het.mijn man is er gek op.en het geheim is in de hoeveelheid gist. als je bovenstaande recept doet. lukt het zeker incha allah

04-11-2006, 10:52
Ja op die manier kan het ook , dus 1 keer laten rijzen . Persoonlijk kies ik er liever voor om 2 keer te laten rijzen. Alleen als je een keer haast hebt ofzo dan wel op die manier.

05-11-2006, 02:37

als het hetzelfde resultaat behaalt kies ik liever voor de kortere versie, dus 1 keer laten reizen. maar twee keer is ook goed

05-11-2006, 16:48

Citaat door laila2:
IK MAAK ALTIJD BROOD MET DROGE GIST.(LUCHTIGGGGGGGG HMMMMMM)

ik doe 500 á 600 gram meel (gewoon meel +smida of volkorenmeel)
beetje zout
hele pakje droge gist. dus geen lepeltje
beetje suiker( een lepel ongeveer)
en 1 lepel of 2 van olie.
en uiteraard water.

ik blijf mengen met mijn handen tot ik een zachte plakkerige deeg krijg.
dus dat je met moeite een bolletje kan maken.( als je het deeg aanraakt plakt het helemaal aan je handen) dan doe je meel op je werkgrond en pak je een stuk van die deeg en doe je het erop. en dan maak je er een mooi plat broodje van. (ja je ziet het goed, het hoeft niet te reizen)
pas als je die platte broodje hebt gemaakt laat je het reizen.ik laat het ongeveer 30 minuten reizen tot 45 minuten. dat kan je aan de broden zien. en dan bak ik ze in de oven of in pizzapan. geloof me nou maar. echt luchtig brood word het.mijn man is er gek op.en het geheim is in de hoeveelheid gist. als je bovenstaande recept doet. lukt het zeker incha allah

Net zoals dat mensen in alle vormen en maten voorkomen, is dat ook het geval met "pakjes" (gist). Hebben we het hier over een pakje gist van 100, 200, 500 of 1000 gram gist??

05-11-2006, 16:49

Citaat door fatihaatje:
Voor 1 kg meel en smid gebruik ik ong. 30 gram gist. Ik doe eerst meel,smid en gist. Gist beetje aan de kant kiep daar eerst wat water bij ff oplossen.
Dan alle 3 ingredienten bij elkaar mengen en water toevoegen tot je het kan kneden. Dan steeds kneden en wat water toevoegen. OP de helft ongeveer voeg ik pas het zout toe en dat doe ik op gevoel. Hoe vaker je brood bakt hoe beter je de hoeveelheid weet. Die zout op dat moment bind het deeg heel mooi samen dan , nog even doorkneden en tot een bal vormen. Nu laten rijzen met een paar theedoeken erop en een warme deken! Na ongeveer 1 uur misschien iets langer is tie mooi gerezen je maakt er broden van en laat ongeveer weer ruim een hafuur rijzen met die deken er weer op. Dan doe je het in de oven ongeveer 10 min in mijn oven(verschilt per oven).Ik doe altijd op de hoogste stand. Hoe sneller gaar hoe zachter het brood! Ik heb altijd heel lekker zacht en luchtig brood. Ik hoop t zo goed uitgelegd te hebben. Su6 fatihaatje

Dank je wel, ik zal het een keer op deze manier proberen

05-11-2006, 17:57

Citaat door Miss-Understood:
Net zoals dat mensen in alle vormen en maten voorkomen, is dat ook het geval met "pakjes" (gist). Hebben we het hier over een pakje gist van 100, 200, 500 of 1000 gram gist??

droge gist wordt altijd in de supermarkt in kleine pakjes verkocht. in 1 pak zitten er drie pakjes van 7 gram. dus gewoon 1 zakje van 7 gram.

05-11-2006, 18:05

Citaat door fatihaatje:

Ik doe het percies zoals jij het doet
Alleen gebruik ik droge gist, vindt ik persoonlijk veel beter
En ik heb idd erg lekker luchtig brood, krijg vaak complimenten over ( mijn man is dan trotser dan ikzelf )

05-11-2006, 19:33

Citaat door laila2:
droge gist wordt altijd in de supermarkt in kleine pakjes verkocht. in 1 pak zitten er drie pakjes van 7 gram. dus gewoon 1 zakje van 7 gram.

Dus voor de duidelijkheid je gebruikt 3 van die zakjes à 7 gram. Of bedoel je dat je 1 zakje à 7 gram gebruikt voor jouw hoeveelheid deeg?

05-11-2006, 20:42
Ik doe mijn tasnift zo

ik gebruik die lepel die in nutrilon zit ( baby melk)

500 gr meel 500 gr volkoren meel halve soep kom smid
zout wat suiker ( zodat ie mooi bruin wordt) 3 lepels droge gist
( zoniet droog 1 blokje verse gist) en natuurlijk een beetje heet water
niet al te heet en goed kneden olie op het laast doen en weer kneden
een bal van maken en laten rijzen
als het gerezen is maak je ronde plate brood vorm met behulp van een beetje smid en meel en weer laten rijzen ongeveer 25 min
en dan warm maken
alleen ik gebruik een fent en die is aangesloten op een gas fles
daar krijg je echt een lekkere orgineele tasnift van arif
groetjes

05-11-2006, 20:59
dames ik heb 2 vragen:
kan dat als je een grof volkoren meel gebruikt, jouw brood niet gaat rijzen.
wat gebeurt er als je de gist met koken water oplost, gaat de brood niet rijzen?
alvast bedankt

05-11-2006, 21:06

please dames

05-11-2006, 21:27

Citaat door megeribia:
dames ik heb 2 vragen:
kan dat als je een grof volkoren meel gebruikt, jouw brood niet gaat rijzen.
wat gebeurt er als je de gist met koken water oplost, gaat de brood niet rijzen?
alvast bedankt

Nooit kokend water gebruiken!!!!
Dan doodt je de gistcellen en rijst je brood niet, je brood rijst ook niet goed als je het vermengt met een vetstof of met zout, daarom dat je pas het zout mag toevoegen als je al een deeg hebt gevormd.

05-11-2006, 21:34
dank je lieverd
doe ik nooit meer

Pagina's : 1 [2] 3 4 5 6