Bekijk volle/desktop versie : ‘Een mening hebben, leer je niet zo snel af’



Pagina's : [1] 2

25-10-2006, 07:07
ZWOLLE - Uitgeprocedeerde Afghaanse asielzoeksters kunnen best terug, vindt minister Verdonk. Maar, zegt Marwa (13), zeven jaar hier, vrouwen zijn daar minderwaardig. Er komt actie.

Jaren schuilgaan in een boerka leverde Asma Abdulakhil vooral blauwe plekken op. ‘In zo’n zak weet je niet waar je loopt, ik botste overal tegenaan.’ De 23-jarige Afghaanse heeft vijf jaar geleden in Nederland het streng islamitische gewaad afgeworpen. ‘In zo’n ding wil en kan ik nooit meer lopen.’

Het leven is voor geëmancipeerde vrouwen in Afghanistan niet benijdenswaardig, meldde minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken afgelopen juni in de Tweede Kamer. Toch is dat voor haar geen reden specifiek beleid te voeren voor deze vrouwen. Verwesterd of niet, honderden Afghaanse vrouwen kunnen terug, vindt zij.

Daartegen gaan tientallen naar Nederlands model geëmancipeerde vrouwen komende weken protesteren. Ze hebben zich verenigd in een actiegroep, en zullen op 1 november vrouwelijke politici die hen niet steunen een boerka cadeau doen. Ze krijgen hulp van advocaat Frits Koers uit Zwolle.

Mina Shenwari (19) heeft twee weken geleden een negatief besluit gekregen van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). ‘Zie je mij al in Afghanistan?’ De mbo-scholiere (in spijkerbroek, strakke blouse en met iPod om haar nek) zwaait nog eens met haar lange zwarte haren. ‘Daar moet ik thuiszitten en trouwen met iemand die ik niet kan uitkiezen.’

Haar moeder bevestigt dat verre familie haar ‘al verkocht heeft’. Dochter Shenwari heeft een vriendje hier, en beschouwt zich als ‘Europees meisje’ na een verblijf van zeven jaar in Nederland. ‘Ik heb een eigen mening, daar zitten mannen in Afghanistan niet op te wachten. Een mening hebben leer je niet zo snel af.’

Sinds juni 2003 stelt de UNHCR hetzelfde. Vrouwen die een te westerse levensstijl hebben aangenomen, lopen in Afghanistan het risico van vervolging, aldus de VN-vluchtelingenorganisatie. Na de val van het Taliban-regime is geen einde gekomen aan de onderdrukking van vrouwen. Ze lopen het risico op ontvoering of verkrachting, meldt ook mensenrechtenorganisatie Amnesty International.

Vorige maand werd de vrouwenactiviste Safia Amajan gedood in Kandahar. Afgelopen jaar zijn zeker 150 gemengde scholen in brand gestoken. Conservatieve Afghanen geloven niet in gelijke rechten voor meisjes en jongens, is de boodschap. ‘Is het weer veilig in Afghanistan? Elke dag ontploffen bommen, alleen al in Kabul’, zegt Mina’s moeder Belqiz (43).

Verdonk vindt dat de geëmancipeerde, uitgeprocedeerde asielzoekers ‘in Afghanistan beter kunnen strijden voor de vrouwenrechten’. Onmogelijk, vinden de actievoerders. Mina: ‘Ik spreek geen Afghaans, laat staan dat ik het kan schrijven. Ik ben daar analfabeet.’

Marym Akhtari (37) denkt dat zij ‘het misschien wel zal redden’ in Afghanistan, maar maakt zich zorgen over haar dochters, die het grootste deel van hun leven, zeven jaar, in Nederland hebben doorgebracht. ‘Daar zijn vrouwen minderwaardig’, zegt Marwa (13). De 11-jarige Safa leest op internet over verkrachtingen in Afghanistan. ‘Dan schrik ik me rot en word ik heel bang.’

Abdulakhil is een van de gelukkigen van de club. Na twee maanden en twee dagen in het uitzetcentrum kreeg ze alsnog een status. Toch zal ze ook actie voeren tegen de uitzetting van haar landgenoten. ‘Dat een man niet nadenkt, begrijp ik. Maar Verdonk is een vrouw, zij zou meer begrip moeten hebben voor geëmancipeerde vrouwen.’


http://www.volkskrant.nl/binnenland/article362296.ece/Een_mening_hebben%2C_leer_je_niet_zo_snel_af

25-10-2006, 07:16


In Nederland hebben ze de "vrijheid" om te doen en te zeggen waar ze zin in hebben, waardoor ze gewend zijn zich niet verantwoordelijk op te stellen. Dus dat ze bijv. kunnen uitgaan, met jongens afspreken etc. Terwijl men verantwoordelijk voor zichzelf dient te zijn voordat men ter verantwoording wordt geroepen (op de Dag Des Oordeels).

Een vrouw die haar verantwoordelijkheid kent op deze wereld zou niet met haar losse haren zwaaien, en haar schoonheden openlijk vertonen.

Een andere mening van mij: Daaruit blijkt weer dat Verdonk allesbehalve sociaal is. Dat ze geen medeleven met hun heeft.

25-10-2006, 07:46

Citaat door _rijmaran_:
God heeft de vrouw geschapen met haar en schoonheid en alles erop en eraan, en die moet dan voor wat oubollige moslims weggestopt worden.
Had God hen dan niet ineens ingepakt kunnen ter wereld zetten, dan hoefde dat gedoe om haar schoonheid weg te moeten moffelen niet.


De schoonheden van een vrouw horen alleen gezien te worden door bloedverwanten en haar man. Dat wordt bevestigd in ALLE heilige geschriften, zowel in de 4 evangelieën als in de Psalmen als in de Thauraa als in de Koran.

Dus het is niet iets wat ALLEEN islamitisch is, of ALLEEN maar joods is, dat geldt voor ALLE religies.

En God heeft ons een bepaalde verantwoordelijkheid gegeven op deze wereld om tussen het goede en het kwade te kiezen (wat engelen niet hebben) als we onze rationele (lees: niet-emotionele) verstand daarbij gebruiken komen we al een heel eind, en komen we ook tot de conclusie dat het beter is om de schoonheid te bedekken tegen mensen met een 'zieke' hart. En tegen mensen die alleen maar op uiterlijk vallen en die hun lichaam en lusten volgen.

25-10-2006, 08:08

Citaat door _rijmaran_:
Haar, wordt jij daar geil van?
Ach, vergeten we vooral niet dat boeken door mensen werden geschreven..en boeken als de bijbel of de koran zijn al zeer oud en werden geschreven door mensen die in een heel andere tijdsgeest leefden.
Ik hou van schoonheid, en die mag gerust gezien worden.
Probeer zelf eens na te denken ipv achter een eeuwenoud boek aan te hollen.


Ik heb het niet alleen explicitiet over haar. Maar over een overkleed/sluier (djilbaab) Dus die de lichaamsvormen en figuur bedekken. Als je van schoonheid houdt mag je die bij je vrouw zien, of mogen andere mannen ook van de schoonheid van jou vrouw meegenieten? En dat ze losbandig is (dus de bijbehorende islamitische gedragsetiquette niet hanteert) En het moet je niet verbazen als er iemand met een 'zieke' hart zo erg door haar schoonheid voelt aangetrokken dat ze bijv. met hem afspreekt en weet ik veel wat doet.

Wat een toeval zeg dat al die boeken hetzelfde zeggen over die onderwerp, vind je niet?! Terwijl die profeten ieder in een andere tijd leefden.

Juist omdat ik nadenk heb ik beter dat bijv. me vrouw niet haar schoonheid vertoont tov. andere mannen en niet losbandig is tov. andere mannen. Daartegenover als ik me verstand op nul zou zetten zou het mij niet uitmaken hoe bijv. me vrouw erbij loopt en zou het mij ook niet uitmaken hoe losbandig haar contact met jongens is, etc.

25-10-2006, 08:11


Naar Afghanistan... brrrr.... dat zou ik ook niet willen. Zeker niet als vrouw, gezien de rapporten van mensenrechtenorganisaties zoals Amnesty International.

Ik hoop dat ze mogen blijven.

25-10-2006, 08:12

Citaat door gekkeappie:
In Nederland hebben ze de "vrijheid" om te doen en te zeggen waar ze zin in hebben, waardoor ze gewend zijn zich niet verantwoordelijk op te stellen. Dus dat ze bijv. kunnen uitgaan, met jongens afspreken etc. Terwijl men verantwoordelijk voor zichzelf dient te zijn voordat men ter verantwoording wordt geroepen (op de Dag Des Oordeels).

Een vrouw die haar verantwoordelijkheid kent op deze wereld zou niet met haar losse haren zwaaien, en haar schoonheden openlijk vertonen.

Een andere mening van mij: Daaruit blijkt weer dat Verdonk allesbehalve sociaal is. Dat ze geen medeleven met hun heeft.


Het lijkt wel of je praat over een stel debielen in een gekkenhuis ofzo. Het gaat hier over vrouwen. Dat zijn levende wezens met op zijn minst dezelfde capaciteiten als dat jij hebt. Schepsels van Allah. Het feit dat je misschien fysiek een vrouw de baas kunt en daarmee makkelijk kunt opsluiten en onderdrukken, betekent nog niet dat je op andere punten superieur bent. Kijk maar eens op een gemiddelde universiteit, daar lopen meer Marokkaanse vrouwen rond dan mannen.

Ben je vroeger misschien veel gepest door meisjes? Of val je misschien zelf op jongens en zie je de dames als concurrentie?

En dan nog iets, leg jij jezelf dezelfde beperkingen op als de vrouwen in jouw omgeving? Om in jouw woorden te spreken, ga jij wel eens uit? Of spreek je wel eens af met een meisje? Mag jij dat wel als man en een meisje niet zeker?

Hypocriete %#^%(Ox^%

25-10-2006, 08:16

Citaat door _rijmaran_:
Nou ja, dan is een burqa het meest geschikt
Moffel ze weg zodat je ze niet ziet.
En onderussen zie je de bruin getinte kerels langs de wallen flaneren, staan ze in de souk aan te schuiven om naar de hoeren te gaan, maar belangrijkste is maar dat het eigen vrouwtje lekker ingeduffeld is en haar schoonheid zeker moet wegmoffelen
Middeleeuws en vertrekkende vanuit het standpunt van de overheersende man die zijn vrouw dingen wil opleggen die hij zeker zelf nooit zou doen.



Goedemorgen Uncle Buck .

25-10-2006, 08:19

Citaat door _rijmaran_:
Goh zeg, wat een elan, wat een inhoud.

Zet je bokkenpruik eens af

25-10-2006, 08:22

Citaat door _rijmaran_:
Dag kleuter, al zo vroeg wakker?
Heb jij je tandjes al gepoetst, je plasje al gedaan.



Zo vroeg in de ochtend al zulke smerige gedachten hebben.
U heet toch niet Nihoul van uw achternaam ? Gedraag u dan niet zo.

25-10-2006, 08:23

Citaat door mohammedALI:
Zet je bokkenpruik eens af




25-10-2006, 08:23

Citaat door Zelfkr1tiek:
Het lijkt wel of je praat over een stel debielen in een gekkenhuis ofzo. Het gaat hier over vrouwen. Dat zijn levende wezens met op zijn minst dezelfde capaciteiten als dat jij hebt. Schepsels van Allah. Het feit dat je misschien fysiek een vrouw de baas kunt en daarmee makkelijk kunt opsluiten en onderdrukken, betekent nog niet dat je op andere punten superieur bent. Kijk maar eens op een gemiddelde universiteit, daar lopen meer Marokkaanse vrouwen rond dan mannen.

Ben je vroeger misschien veel gepest door meisjes? Of val je misschien zelf op jongens en zie je de dames als concurrentie?

En dan nog iets, leg jij jezelf dezelfde beperkingen op als de vrouwen in jouw omgeving? Om in jouw woorden te spreken, ga jij wel eens uit? Of spreek je wel eens af met een meisje? Mag jij dat wel als man en een meisje niet zeker?

Hypocriete %#^%(Ox^%


Het kunnen net zo goed jongens zijn die onverantwoord met zichzelf omgaan hoor. Maar het hele artikel begon eigenlijk over afghaanse vrouwen, vandaar dat ik daarop inging. Ik kan net zo goed het woordje 'vrouwen' vervangen door 'mannen' als ik het zo teruglees.

En om jou toch nog tegemoet te komen zodat die "Hypocriete %#^%(Ox^%" weggelaten kan worden door jou laatste vragen te beantwoorden: Nee ik ga niet uit, ik spreek niet af met meisjes, en als klap op de vuurpijl, nogmaals nee als een vrouw dat niet mag dan mag een man dat vanzelfsprekend ook niet.

Ik weet niet wat voor beeld er bij jou is ontstaan over mij, na het lezen van mijn stukjes, maar in ieder geval niet de gewenste beeld, dus om even die kromme beeld over mij recht te zetten: Ik voel me geen haar beter dan wie dan ook. We zijn allen als gelijken geschapen.

25-10-2006, 08:25

Citaat door _rijmaran_:
Goh zeg, wat een elan, wat een inhoud.


Had ik je deze ochtend al verteld dat je mag stikken in je haat?

Bij deze dan

25-10-2006, 08:25



Citaat door mohammedALI:
Zet je bokkenpruik eens af



25-10-2006, 08:29

Citaat door _rijmaran_:
Nou ja, dan is een burqa het meest geschikt
Moffel ze weg zodat je ze niet ziet.
En onderussen zie je de bruin getinte kerels langs de wallen flaneren, staan ze in de souk aan te schuiven om naar de hoeren te gaan, maar belangrijkste is maar dat het eigen vrouwtje lekker ingeduffeld is en haar schoonheid zeker moet wegmoffelen
Middeleeuws en vertrekkende vanuit het standpunt van de overheersende man die zijn vrouw dingen wil opleggen die hij zeker zelf nooit zou doen.


Een man behoort ook zijn schoonheid tov. vreemde vrouwen 'weg te moffelen' zoals jij dat noemt. Het hele stukje begon over afghaanse vrouwen vandaar dat ik daarover doorging. Maar het kunnen dus net zo goed mannen zijn die hun schoonheden niet behoren te laten zien aan iedereen.

En een man hoort zijn vrouw nooit dingen op te leggen (wat eigenlijk zo-ie-zo niet kan en mag volgens de islam) die hij zelf niet doet. Dat geldt voor ieder individu dat ze elkaar geen dingen opleggen (zoals bijv. bidden) terwijl ze daar zelf niet aan houden.

25-10-2006, 08:29

Citaat door _rijmaran_:
Pruik..hoezo, welke pruik.

Je moet je niet voor andermans karretje laten spannen


Pagina's : [1] 2