Bekijk volle/desktop versie : gelatine in voedingsmiddelen haram of halal ?



Pagina's : [1] 2 3 4

27-06-2002, 18:56

Citaat door Turkishgirl:
hallo allemaal,

IK heb een vraagje: ik heb een paar maanden geleden op yasmina een stukje gelezen over gelatine in voedingsmiddelel, nl dat het halal was etc..( stond bij de vragen van de cyberimam ). Het is verwijderd ik wil het heel graag hebben kan iemand mij helpen, want het is nogal belangrijk om het te weten voor velen aangezien veel moslims geen voedingswaren met gelatine erin consumeren.
Mijn email: miss_ayten@hotmail.com
Groetjes,
Turkishgirl
.

27-06-2002, 22:46


ik snap het niet meer hoor!!
ik eet geen snoepjes, toetjes enzo meer waar die gelatine in zit!
volgens mij is dat gewoon verboden hoor!
maar ja wie ben ik om dat te zeggen....
ik ben dr ook nieuwsgierig naar!
dus mensen als je iets weet laat het mij dan ook effe weten

28-06-2002, 21:37
dank u, dank u!!!!!!!!!!!!

18-07-2002, 20:23
salaam ma3lekom,

1) wat is gelatine?
gelatine is het afkooksel van dierlijke beenderen,(meestal afkomstig
van het varken--is het goedkoopste)
en daarom is het haram,gelatine bevat o% vet, en geen calorién.

beslama iedereen.
xxxxxxxxxxxxxxx

18-07-2002, 21:00


voor mij ook geen gelatine

Salahdin

22-07-2002, 11:04
Sallaam Alikoem Warahamtoe Allah,

Gelatine is haram.

Alle dierlijke vetten die verwerkt zijn in levensmiddelen is niet toegestaan in de Islam.

Ma'sallama

Malika

01-10-2002, 01:17
Title of Fatwa Islamic Ruling on Gelatin
Date of Fatwa 4/ June/ 2001
Date of Reply 4/ June/ 2001
Topic Of Fatwa Food
Question of Fatwa Dear scholars, As-Salaam `Alaykum. Is it allowed for a Muslim to eat gelatin? Jazakum Allah khayran.

Name of Mufti Islam Online Fatwa Editing Desk
Content of Reply Wa`alykum As-Salaamu Warahmatullahi Wabarakaatuh.

In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

All praise and thanks are due to Allah, and peace and blessings be upon His Messenger.

Dear brother in Islam, we’d like first to thank you for having confidence in us, hoping that our efforts, which are purely for Allah’s Sake, meet your expectations.

Almighty Allah has blessed His servants by creating all kinds of provision on earth for them and He has permitted them to eat everything that is Halal (permissible) and good. Allah says: "O mankind! Eat of that which is lawful and wholesome in the earth, and follow not the footsteps of the devil. Lo! He is an open enemy for you." (Al-Baqarah: 168)

However, Allah forbids a limited number of foods that are bad and can be detrimental to one’s health. He Almighty says: "Say: I find not in that which is revealed unto me naught prohibited to an eater that he eat thereof, except it be carrion, or blood poured forth, or swine flesh for that verily is foul or the abomination which was immolated to the name of other than Allah. But whose is compelled (thereto), neither craving nor transgressing (for him) Lo! Your Lord is Forgiving, Merciful." (Al-An`aam: 145)

The Prophet, peace and blessings be upon him, has forbidden Muslims to eat any carnivorous animal with fangs and any bird having talons. (Narrated by Muslim) He is also reported to have forbidden the flesh of domesticated donkeys. (Narrated by Al-Bukhari)

As far as the Islamic ruling on gelatin is concerned, Dr. Su`aad Salih, professor of Fiqh at Al-Azhar Univ., gives the following Fatwa:

“Gelatin is a brittle substance extracted by boiling bones, hoofs, and animal tissues. So it depends on the animal itself. If it is an animal whose meat is Halal, such as cow, camel, sheep and so on, then gelatin is Halal, and so is the case with all foods prepared from it. However, if the animal is of Haram meat such as pigs, then the gelatin made of it is unlawful.

Thus, gelatin is Halal unless it is derived from an animal whose meat is Haram to consume. This is the ruling on gelatin extracted from animals. As for vegetable and artificial gelatin, they are Halal and there is nothing wrong in eating and using them.”

As for gelatin extracted from animals that have not been slaughtered according to Shari`ah, Sheikh `Abdus-Sattar F. Sa`eed, Professor of the Exegesis of the Qur'an at Al-Azhar Univ., gives the following Fatwa:

“If the animal is slaughtered by one of the People of the Scripture, or if the butcher is unknown, then the meat is Halal and the gelatin is Halal too. However, if the animal is slaughtered by means of electric shock, suffocation, and other unlawful ways, then the meat is Haram and gelatin is Haram too, because it is a product of that unlawful animal.”


Allah Almighty knows best.

01-10-2002, 11:46
is kippeneiwit ook haram dat is toch ook gelatine of heb ik het nu verkeerd???

ik heb aan een paar imams via internet gevraagd of gelatine haram is en ik kreeg verschillende antwoorden de meeste vertelden dat het halal is omdat de oorsprong verandert of zo maar ik weet het ook niet meer, je hoort steeds verschillende verhalen. ik probeer zelf om zo ver mogelijk te blijven van etenswaren met gelatine erin.

20-12-2007, 11:02
volgens mij zijn er gelleerden die het goed hebben verklaart (halaal)als je een lager precentage gelantine hebt omdat het dan gemangt gaat met andere stoffen bijv water en dan iis die galentine weg.
beetje duidelijk of niet

20-12-2007, 11:04
lle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.
De meest correcte uitspraak hierover die door de recente geleerden is gedaan, is dat dit toegestaan is omdat het hier een product betreft die een verandering heeft ondergaan en niet meer in zijn oorspronkelijke staat verkeert.
En Allah weet het beter.
Sheich Fawaz Jneid

20-12-2007, 21:42
Als je er twijfels over hebt kun je het beter niet consumeren.
Sinds ik het weet ben ik in ieder geval ermee gestopt.

21-12-2007, 13:06
die e-nummers hierboven werken niet bij mij, kan iemand mij die lijst geven, van haram e-nummers
alvst bdankt

21-12-2007, 17:50


Ik heb gehoord dat in al het brood ook varkensresten zitten behalve oerbrood.
Klopt dit?

01-06-2008, 17:17
Moge Allah jullie vergeven. Het bestempelen van harram zonder voorkennis, of het bestempelen van halal zonder voorkennis. Dit zal de mensen doen lijden richting de hel. Moge Allah jullie vergeven als jullie je tekst terugnemen.

Dan zijn druiven ook harram omdat het later wordt verwerkt in wijn? Zonder kennis kunnen we niets gaan bestempelen voor halal of harram. Beter zeggen we Allahu Al'im, zelfs de metgezellen zeiden dat altijd.

Inderdaad, de beginsubstanties zijn harram (de varken, etc), maar de latere uitkomsten zijn halal. De Profeet zegt dat bindmiddel halal is en dat we er niet verder over moeten vragen.

En inderdaad, in brood zit het ook.

http://islamleer.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=2380&st=0&sk=t&sd=a&start=0

01-06-2008, 18:21
Ik denk dat het Haram is, ik eet het ook niet. Ze zeggen dat als je niet zeker weet of iets Haram of Hallal is, dat je het dan als iets Haram moet zien.

"Wat betreft gelatine.. die wordt gewoon uit varkens gewonnen. Dat mag niet (er zijn hier trouwens meningsverschillen over..). Stel dat het wel mocht.. hij wordt alsnog niet halal geslacht.. ook de andere e-nummers. De dieren zijn vanaf het begin al niet halal geslacht. Als je dat eet dan geef je toch eigenlijk een soort 'toestemming' om niet-halal te slachten."

Tekst wat ik heb overgenomen van Cengizhan zijn link. Ik ben het met die persoon eens.


Edit: Wat betreft emulgator E471..dat eet ik ook niet.

"E471 Mono- en diglyceriden
Herkomst:
Synthetische vetten, verkregen uit glycerol en natuurlijke vetzuren. De vetzuren kunnen van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn. In de praktijk is het vrijwel altijd plantaardig vet. Het gaat hierbij meestal om een mengsel van allerlei producten, vergelijkbaar met deels afgebroken natuurlijk vet."

http://www.food-info.net/nl/e/e471.htm

Waarom zou je het eigenlijk eten, als je al weet dat er iets niet klopt?



Pagina's : [1] 2 3 4