Bekijk volle/desktop versie : het heelal expandeert



24-10-2006, 18:36
dat kun je lezen in het boek van harun yahya. Alleen hij beperkt zijn uitspraak tot het astronomische wanneer hij stelt dat sterren en melkwegen niet alleen van ons vandaan bewegen maar ook van elkaar bewegen. (de conclusie die je hieruit kunt trekken is dat als we de tijd terug konden draaien alles tot één punt terug gebracht kan worden).

iets waar ik niet uitkom en iets dat ik me afvraag:

Zou het dan ook zo zijn dat de aarde bezwijkt onder de expanderende kracht?
de kracht van een explosie vervaagd op een geven moment.
wie kan me vertellen waarom of hoe?

zou die kracht van de bing bang al verdwenen zijn komt er bij mij een nieuwe vraag op: wat doet het heelal nu nog uitdijen? waar komt die kracht vandaan?

help me out here!

24-10-2006, 21:23


http://www.urania.be/sterrenkunde/kosmologie/bigbang.php

Lees dit eens door.

Het antwoord dat de wetenschap niet kan geven is wat de Big Bang veroorzaakt. Het enige antwoord daarop van de Islam is: Allah.

25-10-2006, 10:34
de link bevat een dieper inzicht op wat harun yahyah in zijn boek heeft gepubliceerd maar ook hier staat niets over 'de kracht' die ervoor zorgt dat het heelal blijft uitdijen...

toch bedankt hoor..

25-10-2006, 12:20
http://www.kubrussel.ac.be/WSetew/kosmos/kosmostekst.html

dit vind ik een interessante tekst over het onderwerp, hopelijk vind je er ook wat aan

26-10-2006, 12:30



Citaat door Agmy:
http://www.kubrussel.ac.be/WSetew/kosmos/kosmostekst.html

dit vind ik een interessante tekst over het onderwerp, hopelijk vind je er ook wat aan


hier ben ik wel even zoet mee

26-10-2006, 16:30

Citaat door maryam_maroc:
dat kun je lezen in het boek van harun yahya. Alleen hij beperkt zijn uitspraak tot het astronomische wanneer hij stelt dat sterren en melkwegen niet alleen van ons vandaan bewegen maar ook van elkaar bewegen. (de conclusie die je hieruit kunt trekken is dat als we de tijd terug konden draaien alles tot één punt terug gebracht kan worden).

iets waar ik niet uitkom en iets dat ik me afvraag:

Zou het dan ook zo zijn dat de aarde bezwijkt onder de expanderende kracht?
de kracht van een explosie vervaagd op een geven moment.
wie kan me vertellen waarom of hoe?

zou die kracht van de bing bang al verdwenen zijn komt er bij mij een nieuwe vraag op: wat doet het heelal nu nog uitdijen? waar komt die kracht vandaan?

help me out here!



De[URL="http://nl.wikipedia.org/wiki/Heelal"] big-bangtheorie[/URL] (ook wel het oerknalmodel genoemd) staat ter discussie en is dus niet onomstreden.

De natuurwetenschappen heeft als basis de quantummechanica en de relativiteitstheorie. Het oerknalmodel is niet strijdig met de relativiteitstheorie maar kan de bevindingen van de quantummechanica niet verklaren.

De quantummechanica gaat over de drie fundamentele krachten in de natuur nl. de sterke kernkracht, de zwakke kernkracht en de elektro-magnetische kracht.
Deze krachten moeten eigenlijk een rol spelen vlak na de grote knal maar in het oerknalmodel worden ze genegeerd.

Eén van de alternatieve theorieën voor de oerknaltheorie is de [URL="http://nl.wikipedia.org/wiki/Snaartheorie"]snaartheorie [/URL].

Trouwens wat ook in tegenspraak is met de big-bangtheorie is dat er plekken zijn in de kosmos waar sterrenstelsel "samenklonteren" terwijl volgens deze theorie alle materie gelijkmatig in het heelal verspreid zou moeten zijn. (Ellips, jaargang 31. nr 270. blz 16)


al7qq.

26-10-2006, 19:50
1. de bing bang theorie staat voor mij niet ter discussie, het staat namelijk in de koraan en is voor mij een feit:
"weten degene die ongelovig zijn niet dat de hemelen en de aarde als een gemengde massa waren en dat Wij hen beide daarop splitsten en dat Wij alle levende dingen uit het water maakten? geloven zij dan niet?"
(soerat al-anbiyaa -21- ayaah 30)

2. één enkel bewustzijn omvat de wijsheid van het gehele universum met zijn kennis. quantum is een subatomische materie dat een bepaald niveau van wijsheid en infromatie bevat dat ons naar een verbazingwekkend punt hebben gebracht. dat wijsheid het universum omvat.

voor mij betekend dit dat het materiele universum geen chaotische hoop; atomen is maar een manifestatie van wijsheid is welke reeds voor het universum bestond en welke absolute soevereiniteit heeft over alles dat bestaat.
kwantumfysica is het punt waarop de wetenschap en theologie elkaar ontmoeten.

in de koraan staat ook:
"voorwaar, jullie god is alleen allah, er is geen god dan hij. hij omvat alle zaken met zijn kennis.
(soerat taa haa (20) ayaah 98)

26-10-2006, 20:31

Citaat door maryam_maroc:
1. de bing bang theorie staat voor mij niet ter discussie, het staat namelijk in de koraan en is voor mij een feit:
"weten degene die ongelovig zijn niet dat de hemelen en de aarde als een gemengde massa waren en dat Wij hen beide daarop splitsten en dat Wij alle levende dingen uit het water maakten? geloven zij dan niet?"
(soerat al-anbiyaa -21- ayaah 30)

2. één enkel bewustzijn omvat de wijsheid van het gehele universum met zijn kennis. quantum is een subatomische materie dat een bepaald niveau van wijsheid en infromatie bevat dat ons naar een verbazingwekkend punt hebben gebracht. dat wijsheid het universum omvat.

voor mij betekend dit dat het materiele universum geen chaotische hoop; atomen is maar een manifestatie van wijsheid is welke reeds voor het universum bestond en welke absolute soevereiniteit heeft over alles dat bestaat.
kwantumfysica is het punt waarop de wetenschap en theologie elkaar ontmoeten.

in de koraan staat ook:
"voorwaar, jullie god is alleen allah, er is geen god dan hij. hij omvat alle zaken met zijn kennis.
(soerat taa haa (20) ayaah 98)


Hoe zijn die drie fundamentele krachten in de natuur nl. de sterke kernkracht, de zwakke kernkracht en de elektro-magnetische kracht
dan ontstaan vlak na de grote knal?

Het ontwerpen van een theorie of een model is mensenwerk en dus feilbaar. Om je geloofswaarheid daarmee te verbinden lijkt mij niet zo slim.
Wetenschappelijke theorien komen en gaan...

Uit een religieus boek kan je nooit een wetenschappelijk model en theorie halen. In de religie gaat het om de beantwoording van de "WAAROM-vragen", zoals wat is het doel van het leven en waarom zijn we hier op aarde.

Bij de wetenschap gaat het om de "HOE-vragen". Hoe is leven ontstaan en bijv. hoe kan een aidsremmer effectief werken. etc etc.

al7qq.