Bekijk volle/desktop versie : De juiste soera's bij elk gebed?



Pagina's : [1] 2

20-10-2006, 22:18
Salaam oe alaikom Kan iemand mij deze geven dus de juiste soera s voor dohr, assr, magreb , lscha en fadjr Bedankt

20-10-2006, 23:58


Je begint zowiezo eerste 2 rakaat met al fatiha. Daarna plak je er een surah aanvast die jezelf wilt doen.

21-10-2006, 02:02

Citaat door elmekteb:
Je begint zowiezo eerste 2 rakaat met al fatiha. Daarna plak je er een surah aanvast die jezelf wilt doen.



misschien is t beter te zeggen dat je in iedere rak3aa al fatiha reciteert maar in de eerste 2 er nog een extra surah bij reciteert, de rak3aa na at tahiyaa hoeft dat niet.

Djazak allah voor het antwoorden!

21-10-2006, 11:36

Citaat door dessert.roosje:
misschien is t beter te zeggen dat je in iedere rak3aa al fatiha reciteert maar in de eerste 2 er nog een extra surah bij reciteert, de rak3aa na at tahiyaa hoeft dat niet.

Djazak allah voor het antwoorden!


Wa iyaaki.

Ja, dat bedoel ik te zeggen. Sorry dat het zo raar geformuleerd is ik was gister zo moe.

Barak allahoe fiek

21-10-2006, 17:06


Dus als ik het goed begrijp de eerste 2 rakaat's van het gebed begin je met al fatiha maar el fatiha reciteer je toch als eerste bij iedere rakaat? En hoe zit het dan met 4 rakaats dan zou je alleen de eerste 2 moeten beginnen met al fatiha en de laatste 2 niet????

21-10-2006, 17:53

Citaat door Chouaffa...:
Dus als ik het goed begrijp de eerste 2 rakaat's van het gebed begin je met al fatiha maar el fatiha reciteer je toch als eerste bij iedere rakaat? En hoe zit het dan met 4 rakaats dan zou je alleen de eerste 2 moeten beginnen met al fatiha en de laatste 2 niet????


Salaamoe'3alaikoem

Je bent verplicht om tijdens elke raka '3aat soerat al-fatiha te reciteren.
Het reciteren van soerah al-Faatihah is noodzakelijk. De Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zei, dat geen enkel gebed geldig is als soera al-Faatihah er niet in gereciteerd is.


Citaat:
a) ‘Oebaadah ibn Shaamit (moge Allah tevreden zijn met hem) vertelde dat de Profeet Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem) zei: ‘Geen enkel gebed is aanvaardbaar zonder dat soerah al-Faatihah erin gereciteerd is.’ (Boekharie, Moeslim, Ahmad, Aboe Dawoed, At-Tirmidzi, An-Nasaa’i, Ibn Maadjah)

b) Aboe Hoerairah (moge Alah tevreden met hem zijn) vertelde dat de Profeet Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem) zei, dat wanneer iemand welk gebed dan ook bidt, terwijl hij daarin de Moeder van de Qoer-aan, of zoals in een andere hadietsversie de Opening van het Boek (dit is soera Al-Faatihah) niet leest, zijn gebed onvolledig is, het gebed onvolledig is, het gebed onvolledig is. (Boekharie, Moeslim, Ahmad)

c) Aboe Hoerairah (vertelde) dat Allah’s Boodschapper (v.z.m.h.) zei: ‘Geen gebed zal goed voor iemand zijn wanneer hij er soerah al-Faatihah niet in leest.’ (Ibn Khoezaimah, Ibn Hibban, Ahmad)
Uit bovenstaande ahadiets leren we dat soerah al-Fatiha in elke rakaah van elk soort gebed gereciteerd of gelezen hoort te worden.
Bij de eerste 2 raka'3aat dien je na soerat al-fatiha, een ander soerah te reciteren. Het is aangeraden om in je 1e raka'3a de soerah na soerat al-fatiha te kiezen die eerder in de qur'aan staat dan de soerat in de tweede raka'3a. Ik zal het aan de hand van een voorbeeld uitleggen.

Raka'3a 1: Soerat al-fatiha+ soerat al-ichlaas (Qoel hoewa Allahoe a7ed, Allahoe'Assamad enz)

Raka'3a 2: Soerat al-fatiha + Soerat Al-Falaq (Qoel a'3oedoe birabbie'l falaq, min charrie ma gallak enz)

Raka'3a 3: Soerat al-fatiha

Raka'3a 4: Soerat al-fatiha

Daarnaast moet je rekening houden met de tijden waarop je bid. Ik bedoel hiermee : Fadjr (ook wel sobh genomend), Dhor, Asr, Maghreb en Isha.

De ene moet je hardop reciteren en de ander weer niet.

Fadjr: bestaat uit 2 raka'3aat, allebei hardop reciteren

Dhor: Bestaat uit 4 raka'3aat, alle 4 zacht reciteren. Niet hoorbaar voor iemand die naast je staat (wel je lippen en tong gebruiken)

Asr: Bestaat uit 4 raka'3aat, alle 4 zacht reciteren. Niet hoorbaar voor iemand die naast je staat (je lippen en tong gebruiken)

Maghreb: Bestaat uit 3 raka'3aat, de eerste 2 hardop reciteren en de laatste zacht (je lippen en je tong gebruiken)

Isha: bestaat uit 4 raka'3aat, de eerste 2 hardop reciteren en de laatste 2 zacht (je lippen en je tong gebruiken, maar niet hoorbaar voor iemand die naast je staat)

Ook de vrouwen mogen hardop reciteren mits er een niet-mahram bij haar in de buurt is. Is er een niet-mahram in de buurt dan moet zij zacht reciteren. Zie Fath al-baari, 3/77 - Al-mughni (2/162 + 3/38) - Al-Nawawi (al-majmoo ' 3/371+ 3/390 ). In de 5de bericht hierna kun je deze bronnen van het hardop reciteren voor de vrouwen lezen.


wassalaamoe'3alaikoem

21-10-2006, 20:35

Citaat door Dingess:
Salaamoe'3alaikoem

Je bent verplicht om tijdens elke raka '3aat soerat al-fatiha te reciteren.
Het reciteren van soerah al-Faatihah is noodzakelijk. De Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zei, dat geen enkel gebed geldig is als soera al-Faatihah er niet in gereciteerd is.



Bij de eerste 2 raka'3aat dien je na soerat al-fatiha, een ander soerah te reciteren. Het is aangeraden om in je 1e raka'3a de soerah na soerat al-fatiha te kiezen die eerder in de qur'aan staat dan de soerat in de tweede raka'3a. Ik zal het aan de hand van een voorbeeld uitleggen.

Raka'3a 1: Soerat al-fatiha+ soerat al-ichlaas (Qoel hoewa Allahoe a7ed, Allahoe'Assamad enz)

Raka'3a 2: Soerat al-fatiha + Soerat Al-Falaq (Qoel a'3oedoe birabbie'nnaas, Maalikie'naas enz)

Raka'3a 3: Soerat al-fatiha

Raka'3a 4: Soerat al-fatiha

Daarnaast moet je rekening houden met de tijden waarop je bid. Ik bedoel hiermee : Fadjr (ook wel sobh genomend), Dhor, Asr, Maghreb en Isha.

De ene moet je hardop reciteren en de ander weer niet.

Fadjr: bestaat uit 2 raka'3aat, allebei hardop reciteren

Dhor: Bestaat uit 4 raka'3aat, alle 4 zacht reciteren. Niet hoorbaar voor iemand die naast je staat (wel je lippen en tong gebruiken)

Asr: Bestaat uit 4 raka'3aat, alle 4 zacht reciteren. Niet hoorbaar voor iemand die naast je staat (je lippen en tong gebruiken)

Maghreb: Bestaat uit 3 raka'3aat, de eerste 2 hardop reciteren en de laatste zacht (je lippen en je tong gebruiken)

Isha: bestaat uit 4 raka'3aat, de eerste 2 hardop reciteren en de laatste 2 zacht (je lippen en je tong gebruiken, maar niet hoorbaar voor iemand die naast je staat)

wassalaamoe'3alaikoem



Je bedoelt An-naas??

We zijn allen mensen maar let wel goed op als je antwoord of advies wilt geven, sommige die er geen kennis van hebben nemen dingen klakkeloos over. Wees daar niet verantwoordelijk voor!

Ik weet dat je t goed bedoelt, maar dubble check is in dit sort dingen genoodzaakt!

Ghair inshaAllah!

21-10-2006, 21:32
Salaam aleikom,
ik wist dit ook niet over de soerah's (welke hard op en welke zacht op en over de 2e soerah in de 2e rakaah) barakoe allah fiek.. moge jullie hier veel hassanaat voor krijgen inchallah,

Nu mijn verzoekje, kan iemand voor mij soerah an-naas uittypen hoe je het uitspreekt? en het liefst met de vertaling erbij.

Alvast bedankt!

22-10-2006, 02:15

Citaat door Maryam__:
Salaam aleikom,
ik wist dit ook niet over de soerah's (welke hard op en welke zacht op en over de 2e soerah in de 2e rakaah) barakoe allah fiek.. moge jullie hier veel hassanaat voor krijgen inchallah,

Nu mijn verzoekje, kan iemand voor mij soerah an-naas uittypen hoe je het uitspreekt? en het liefst met de vertaling erbij.

Alvast bedankt!



Inshaallah zal ik dit morgen voor je uittypen zusje!

En oja wat betreft het hardop reciteren van de surahs tijdens t gebed, geldt alleen voor de mannen. Ik heb er geen daliel van bij de hand, wellicht kan een ander dit plaatsen??

22-10-2006, 16:37

Citaat door dessert.roosje:
Je bedoelt An-naas??

We zijn allen mensen maar let wel goed op als je antwoord of advies wilt geven, sommige die er geen kennis van hebben nemen dingen klakkeloos over. Wees daar niet verantwoordelijk voor!

Ik weet dat je t goed bedoelt, maar dubble check is in dit sort dingen genoodzaakt!

Ghair inshaAllah!


Sorry mijn fout, stond er niet bij stil dat ik de verkeerde soerah citeerde. Ik bedoelde Qoel a3oedoe birabbie'l falak (soerat Al-falk) maar ik schreef Qoel a3oedoe birabbi'naas. Allahoema'I3firlie.

Moge Allah jou belonen voor de correctie en de nasee7a beste desert.roosje en moge Hij mij vergeven. insha'Allah zal ik voortaan mijn berichten beter checken.

22-10-2006, 16:49

Citaat door dessert.roosje:
Inshaallah zal ik dit morgen voor je uittypen zusje!

En oja wat betreft het hardop reciteren van de surahs tijdens t gebed, geldt alleen voor de mannen. Ik heb er geen daliel van bij de hand, wellicht kan een ander dit plaatsen??


Zuster Oegtfouzia heeft onderstaande bericht een keer op het forum geplaatst.


Antwoord:

Alle lof is aan Allaah.

Ten eerste:

Het zeggen van "Ameen" is Sunnah voor elke gelovige wanneer hij klaar is met het reciteren van al-faatihah.

Al-Nawawi (moge Allah hem genadig zijn) heeft gezegd in al-majmoo ', 3/371:

Het zeggen van "Ameen" is Sunnah voor elke gelovige na al-faatihah, of hij het gebed leidt of de imam volgt, of het gebed alleen verricht, voor mannen, vrouwen en kinderen, of zij nu staand zittend of liggend bidden, (d.w.z. als zij daarvoor een geldige reden hebben), of zij een verplicht gebed of een naafil (vrijwillig) gebed bidden, of het nu een gebed is dat stil of luid wordt gereciteerd. Er is geen verschil van mening betreffende dit onder om het even welk van onze metgezellen.

Ten tweede:

De vrouwen worden niet toegelaten om hun stemmen te verheffen wanneer zij met mensen aanwezig zijn die niet hun mahrams zijn. Vandaar verbood de Profeet (de vrede en de zegen van Allaah zijn op hem) vrouwen om "subhaan-Allaah" tijdens het gebed te zeggen als zij de imam wilden alarmeren; eerder zouden zij hem moeten alarmeren door in hun handen te klappen.

Het werd verteld van Sahl ibn Sa'd al-saa'idi dat de Boodschapper van Allaah (moge de vrede en zegen van Allah op hem zijn) naar Bani ' Amr ibn ' Awf ging om een verzoening tot stand te brengen. (Ondertussen) kwam de tijd voor het gebed, en de muezzin kwam naar Abu Bakr en zei, "zult u de mensen leiden in gebed, indien ik de iqaamah opzeg?" Hij zei ja, "." Zo begon Abu Bakr om het gebed te leiden. De Boodschapper van Allaah (de vrede en de zegen van Allaah zijn op hem)kwam toen de mensen nog baden, en hij ging door de rijen door tot hij zich in de eerste rij bevond. De mensen klapten maar Abu Bakr was niet gewend zijdelings te kijken terwijl hij bad. Toen het klappen van de mensen verderging, draaide hij zich om en zag de Boodschapper van Allaah (de vrede en de zegen van Allaah zijn op hem).

De Boodschapper van Allaah (de vrede en de zegen van Allaah
zijn op hem) gebaarde hem om te blijven waar hij was, Abu Bakr moge Allaah tevreden met hem zijn) hief zijn handen op en prijste Allaah voor wat de Boodschapper van Allaah (moge de vrede en zegen van Allah op hem zijn) hem gebaarde te doen. Dan stapte Abu Bakr terug tot hij gelijk stond met de mensen van de eerste rij en de Boodschapper van Allaah (moge de vrede en zegen van Allah op hem zijn) vooruit kwam en de rest van het gebed leidde. Toen hij eindigde zei hij, "O Abu Bakr, wat heeft u ervan weerhouden te blijven staan toen ik u gebaarde daar te blijven?" Abu Bakr zei, "het was niet juist voor de zoon van Abu Quhaafah [hij verwees naar zichzelf] om de Boodschapper van Allaah (moge de vrede en zegen van Allah op hem zijn) in het gebed te leiden." De Boodschapper van Allaah (moge de vrede en zegen van Allah op hem zijn),zei "waarom klapten jullie zo veel? Als iets tijdens zijn gebed gebeurt, laat hem Subhaan Allaah, zeggen, als hij Subhaan Allaah zegt, zullen de mensen het opmerken. Het klappen is slechts voor vrouwen."

(Verteld door al-bukhaari, 652; Moslim, 421)

Ibn Hajar zei:

Hij liet geen vrouwen Subhaan Allaah zeggen omdat zij worden bevolen om hun stemmen in gebed onder alle omstandigheden niet te verheffen, wegens de vrees dat hun stemmen fitnah (verleiding) zou kunnen veroorzaken. Hij verbood mensen om in hun handen te klappen omdat dit iets voor vrouwen is.

Fath al-baari, 3/77

Dit verbod is alleen van toepassing als er niet - mahram mensen aanwezig zijn. Maar als zij met een groep vrouwen of met mannen die haar mahrams zijn is, is er niets verkeerd met het luidop reciteren en het zeggen van" Ameen" .

Ibn Qudaamah (moge Allaah hem genadig zijn) zegt in al-mughni (3/38):
Een vrouw kan luid haar gebeden reciteren waar luid de Qur'aan gereciteerd wordt, maar als er mannen zijn, zou zij niet luid moeten reciteren, tenzij zij haar mahrams zijn, waarbij zij dat wel kan doen.


Al-Nawawi zegt in al-majmoo ' (3/390):

Met betrekking tot vrouwen, zeiden het grootste deel van onze metgezellen dat als zij alleen is, of in aanwezigheid van andere vrouwen of mannen die haar mahrams zijn, kunnen zij luid reciteren, of zij nu andere vrouwen in gebed leidt of alleen bidt. Maar als zij in aanwezigheid van niet-mahram mannen bidt zou zij stil moeten reciteren... Dit is onze mening... al-qaadi Abu al-tayyib zei: De uitspraak bij het zeggen van Allaahu akbar in gebeden waar Qur'aan luid gereciteerd word en gebeden waar het stil wordt gereciteerd is het zelfde als de uitspraak bij het reciteren van de Qur'aan.


Ibn Qudaamah (moge Allaah hem genadig zijn) zegt in al-mughni (2/162):

Het is Sunnah voor de imam en de leden van de congregatie om luid (Ameen) te zeggen wanneer Qur'aan luid gereciteerd wordt, en het stil te zeggen in gebeden waar Qur'aan stil gereciteerd wordt.


Al-Nawawi zegt in al-majmoo ', 3/371:

Als het een gebed is waarin de Qur'aan stil wordt gereciteerd, dan zouden de imam en anderen Ameen stil moeten zeggen, de manier van recitatie volgende. Als het een gebed is waarin Qur'aan luid gereciteerd wordt, word het mustahabb (aanbevolen) voor de leden van de congregatie om luid Ameen te zeggen. Er is geen verschil van mening over dit punt.

Samenvattend:

Het is toelaatbaar voor een vrouw om Qur'aan luid te reciteren en Ameen luid te zeggen in het gebed, tenzij zij in aanwezigheid van een niet-mahram man bidt, waarbij zij het stil zou moeten zeggen.

En Allaah weet het best.

24-10-2006, 23:59
Vandaar verbood de Profeet (de vrede en de zegen van Allaah zijn op hem) vrouwen om "subhaan-Allaah" tijdens het gebed te zeggen als zij de imam wilden alarmeren;


ik snap dit stukje niet helemaal, wanneer word er ("subhaan-Allaah&quottijdens het gebed gezegt. Kunt u mij misscien hier de uitleg van geven, is dit iets wat er tijdens de gebed word gezegt waar ik niet van weet.

Ghair Inschallah

25-10-2006, 00:04


En ik heb ok gelezen dat het soenna is om de laatste 2 en 1 arkahats na risja gebed (schfar en rawtar). Dat het soenna is om gebed schfar met soera iglaas en soera ahlal te bidden, en gebed rawtar met soera kafiroen.

25-10-2006, 01:56

Citaat door elmekteb:
Je begint zowiezo eerste 2 rakaat met al fatiha. Daarna plak je er een surah aanvast die jezelf wilt doen.


in sifat as salaah van albaani rahimuhullah staan de soewar die in de gebeden gericiteerd werden... dus er zijn wel degelijk voorkeurs-soewar die specifiek in de 5 salawat werden gericiteerd;.. het hoort echter niet tot de shuroot as salaah

25-10-2006, 17:20

Citaat door angel fatima:
Vandaar verbood de Profeet (de vrede en de zegen van Allaah zijn op hem) vrouwen om "subhaan-Allaah" tijdens het gebed te zeggen als zij de imam wilden alarmeren;


ik snap dit stukje niet helemaal, wanneer word er ("subhaan-Allaah&quottijdens het gebed gezegt. Kunt u mij misscien hier de uitleg van geven, is dit iets wat er tijdens de gebed word gezegt waar ik niet van weet.

Ghair Inschallah


Salaamoe'3alaikoem,

De profeet (salla Allahoe 3alayhie wassallam) verbood de vrouwen dat te zeggen wanneer de imam een fout heeft gemaakt. Dat is bijvoorbeeld het geval indien de imam tijdens het dhor-geed hardop bidt, of dat hij vergeet om na de tweede raka'3a de tashaahoodx te doen. Dus wanneer de imam iets tijdens het gebed vergeet te doen of verkeerd doet dan dienen de mannen "soebhaana'Allah" te zeggen en de vrouwen dienen met hun handen te klappen. Insha'Allah was dit duidelijk voor je.

x Tashaahood: Ta7ieyaatoe lillaahie Sallawaatoe lillaahie attayibaatoe enz enz. BTW: dit is 1 van de vele verschillende tashaahoed dus verbaas je niet indien je een andere hanteerd.

Wassalaamoe'3alaikoem

Pagina's : [1] 2