Bekijk volle/desktop versie : chocola smelten..



Pagina's : [1] 2

20-10-2006, 19:26
wie kan mij een goede tip geven over het smelten van chocola?
als ik nu chocolade smelt wordt die niet vloeibaar en doe ik daar water bij.
maar mag/kan dat wel?
wie kan mij helpen?

alvast bedankt.
kim

20-10-2006, 19:31


ik doe het au bain marie==>

Breng wat water aan de kook in een kookpot, neem van het vuur en hang er een kom in met de chocolade die je wil smelten of opwarmen.

20-10-2006, 19:34
Ik doe het heel gemakkelijk in de micro wave, in een kommetje doe stukjes chocolade en 3 soeplepels room erbij en je zet op halve temperatuur enkele minuutjes af en toe beetje roeren om te kijken als alles gesmolten is en klaar en nooit geen korrels.

20-10-2006, 19:35

Citaat door badger1:
Ik doe het heel gemakkelijk in de micro wave, in een kommetje doe stukjes chocolade en 3 soeplepels room erbij en je zet op halve temperatuur enkele minuutjes af en toe beetje roeren om te kijken als alles gesmolten is en klaar en nooit geen korrels.


die room moet je er niet altijd bij doen, het hangt af van wat je wil maken,toch?

20-10-2006, 19:35


Zo maak ik ook de warme chocoladesaus voor op ijscreme, maar die moet je wel iets langer laten staan.

20-10-2006, 19:36
Ik doe er die altijd bij en das heel makkelijk je moet het eens proberen je zal staan te kijken.

20-10-2006, 19:40

Citaat door Lena:
ik doe het au bain marie==>

Breng wat water aan de kook in een kookpot, neem van het vuur en hang er een kom in met de chocolade die je wil smelten of opwarmen.

ja zo heb ik het ook al geprobeerd en dan is de chocolade nog dik en dan zitten er nog klontjes in maar in eerder geval bedankt voor de tip

kim

20-10-2006, 19:40
gevonden via food.net

Hoe smelt je chocolade?
Er zijn twee manieren om chocolade te smelten: in een warmwaterbad (au bain marie) of in de magnetron:

1. Warmwaterbad

Hiervoor zijn speciale au bain-mariepannen te koop, maar een gewone, niet te lage pan met heet water en een daarin passende metalen hittebestendige kom of een tweede pan, werkt net zo goed. Let erop dat de bodem van de kom of pan niet de bodem van de pan met water raakt, anders treedt er oververhitting op. Breek de chocolade in kleine stukjes, op deze wijze wordt de smelttijd gereduceerd. Reguleer het vuur zodanig dat het water in de onderste pan heet is maar niet kookt. Doe de chocolade in de bovenste pan en roer regelmatig. Van de diverse soorten chocolade is pure chocolade het meest hitte bestendig. Vooral melk en witte chocolade smelten zeer makkelijk en branden gemakkelijk aan als je niet goed oplet, daarom moeten deze goed geroerd worden.

2. Magnetron methode

Plaats de chocolade in stukjes in een magnetronbestendige schaal en verhit het in de magnetron gedurende 30 seconde. Haal de schaal uit de magnetron, roer en plaats de schaal weer terug in de magnetron voor nogmaals 30 seconden. Herhaal dit totaal de chocolade gesmolten is. Waarschijnlijk ben je geneigd om de tijdsintervallen te verlengen, maar hou in je achterhoofd dat chocolade zijn vorm behoudt totdat er geroerd wordt. Bepaal niet alleen de tijd aan de hand van hoe het eruit ziet. Wanneer de chocolade vrijwel geheel is gesmolten, haal het dan uit de magnetron en roer het vervolgens door en laat de warmte doordringen totdat alles gesmolten is.


mijn methode en die van badger dus

20-10-2006, 19:40

Citaat door badger1:
Ik doe er die altijd bij en das heel makkelijk je moet het eens proberen je zal staan te kijken.

wat voor room moet je er in doen?

20-10-2006, 19:41

Citaat door kim_:
ja zo heb ik het ook al geprobeerd en dan is de chocolade nog dik en dan zitten er nog klontjes in maar in eerder geval bedankt voor de tip

kim


ik roer en dan blijven er echt geen klonters.. maar Allah ou a3lam.. misschien hangt het ook af van de soort chocolade? merk chocolade?

20-10-2006, 19:42

Citaat door kim_:
ja zo heb ik het ook al geprobeerd en dan is de chocolade nog dik en dan zitten er nog klontjes in maar in eerder geval bedankt voor de tip

kim


weet je dan wat het beste oplossing s probeer wat zonnebloemolie bij te doen, maar niet al te veel..en kijk hoe het eruit gaat ziet..


20-10-2006, 19:43
ik neem gewoon die blauwe kartonnekes van de aldi , ik heb diet recept gekregen wan iemand die in een ijssalon werkt en die hadden altijd dikke warme chocoladesaus en ik kreeg ze nooit hetzelfde tot ik dat van haar probeerde.
Groetjes

20-10-2006, 19:44



Citaat door Lena:
gevonden via food.net

Hoe smelt je chocolade?
Er zijn twee manieren om chocolade te smelten: in een warmwaterbad (au bain marie) of in de magnetron:

1. Warmwaterbad

Hiervoor zijn speciale au bain-mariepannen te koop, maar een gewone, niet te lage pan met heet water en een daarin passende metalen hittebestendige kom of een tweede pan, werkt net zo goed. Let erop dat de bodem van de kom of pan niet de bodem van de pan met water raakt, anders treedt er oververhitting op. Breek de chocolade in kleine stukjes, op deze wijze wordt de smelttijd gereduceerd. Reguleer het vuur zodanig dat het water in de onderste pan heet is maar niet kookt. Doe de chocolade in de bovenste pan en roer regelmatig. Van de diverse soorten chocolade is pure chocolade het meest hitte bestendig. Vooral melk en witte chocolade smelten zeer makkelijk en branden gemakkelijk aan als je niet goed oplet, daarom moeten deze goed geroerd worden.

2. Magnetron methode

Plaats de chocolade in stukjes in een magnetronbestendige schaal en verhit het in de magnetron gedurende 30 seconde. Haal de schaal uit de magnetron, roer en plaats de schaal weer terug in de magnetron voor nogmaals 30 seconden. Herhaal dit totaal de chocolade gesmolten is. Waarschijnlijk ben je geneigd om de tijdsintervallen te verlengen, maar hou in je achterhoofd dat chocolade zijn vorm behoudt totdat er geroerd wordt. Bepaal niet alleen de tijd aan de hand van hoe het eruit ziet. Wanneer de chocolade vrijwel geheel is gesmolten, haal het dan uit de magnetron en roer het vervolgens door en laat de warmte doordringen totdat alles gesmolten is.


mijn methode en die van badger dus

zo dank je voor al die moeite, je ben echt super
maar eerst wordt tie vloeibaar en als ik hem van het vuur haal wordt die gelijk dik.
kan het dan ook zijn dat ik het te lang op het vuur laat staan?

kim

20-10-2006, 19:45
als je olie bijdoet word het vettiger naar mijn mening ik zet de micro op 4 min en ondertussen roer ik een keer om dan zie ik al als hij al ver genoeg afgesmolten is.

20-10-2006, 19:46
Kim op het vuur krijg je altijd klonters en verdikt het je mag dat normaal niet omroeren volgens piet Huysentruyt die kok van t v

Pagina's : [1] 2