Bekijk volle/desktop versie : Menstruatie mag je naar de moskee



19-10-2006, 18:48
Weet iemand het antwoord en nee niet voor te bidden.

19-10-2006, 21:20


Waarom ga je dan naar moskee als je niet gaat bidden???

19-10-2006, 21:43
ja dat mag, je mag alleen niet bidden en/of Qoran reciteren.

[ik zal de daliel hiervan plaatsen insha'Allah.]

20-10-2006, 00:39

Citaat door Berberinn_:
ja dat mag, je mag alleen niet bidden en/of Qoran reciteren.

[ik zal de daliel hiervan plaatsen insha'Allah.]


wees voorzichting in het geven van oordelen..wij zijn daar niet toe bevoegd

ik heb twee adillaah die het tegenspreken.. en dit is de meerderheid van de fuqaha

http://islamqa.com/special/index.php?ref=60213&subsite=14&ln=eng

http://islamqa.com/special/index.php?ref=33649&subsite=14&ln=eng

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) said:

een citaat eruit

'' It is haraam for a menstruating woman to stay in the mosque; it is even haraam for her to stay in the Eid prayer place, because of the hadeeth of Umm ‘Atiyah (may Allaah be pleased with her) who said: “He (meaning the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him)) commanded us to bring out on the two Eids the adolescent girls and the virgins in seclusion, but he commanded the menstruating women to stay away from the prayer-place of the Muslims.” Narrated by al-Bukhaari, 324; Muslim, 890. Risaalat al-Dima’ al-Tabee’iyyah li’l-Nisa’, p. 52-53. ''

20-10-2006, 07:13


Alle lof zij Allah,

Asalaamoe alaikoum wa rahmatoellAllah wa barakatoeh,

Ik volg zelf de mening van Sheigh Albaanie dat het wel is toegestaan inshaAllah. Maar beiden meningen van de grote geleerden zijn goed, dus je hebt keuze in beiden en kan daarmee niet de fout mee ingaan inshaAllah.
Allahoe Allam

Wa asalaamoe alaikoum wa rahmatoellAllah wa barakatoeh


1. De Profeet salla'ALLAHo 3aleihie wasallem heeft tegen 3aaishah gezegd
toen zij menstrueerde tijdens de hajj: "Doe hetzelfde als een hajj (iemand
die de hajj verricht) doet, behalve het verrichten van de tawaaf om het Huis
(de Ka3bah), totdat je weer rein bent." ( Sahih El-Boekhari; Hadith Nr.
1650, & Sahih Moeslim; Hadith Nr. 5120.

Een hajj betreedt uiteraard de moskee, reciteert de Qor'aan, etc. Op grond
van onder andere deze 7adieth heeft Sjeikh Al-Albaanie Ra7imaho'ALLAH
gesteld dat het de menstruerende vrouw toegestaan is de moskee te betreden.
Deze hadieth wilde ik graag als bewijsvoering vermelden, omdat ik deze nog
niet van de broeders en de zuster voorbij heb zien komen.

Ik heb met interesse de discussie omtrent het aanraken van de Qor'aan en het
betreden van de moskee voor de menstruerende vrouw gevolgd. Voorheen kreeg
ik inderdaad vaak te horen dat het voor een menstruende vrouw niet
toegestaan is de Qor'aan aan te raken of de moskee te betreden, maar later
is mij dus gebleken dat dit een onderwerp is waar onze 3oelamaa' over van
mening verschillen. Kort geleden heb ik een boek gekregen, met als
onderwerp: "Essailoe El-faaiedie fie jawaazie messie'lmoes7afie'essharief
wadoeghoelie elmasjiedie lieljoenoebie wa'l 7aa'ied". Dit boek is geschreven
door Baa7ith ibn A7med El-Ghazrajiey El-Ansaariey, en in feite is dit een
samenvatting van alle bewijsvoeringen die de voor- en tegenstanders van dit
aspect aandragen. De conclusie die de schrijver op het einde stelt is dat
het de menstruerende vrouw wèl toegestaan is de Qor'aan aan te raken en de
moskee te betreden, puur om het feit dat er enig authentiek bewijs over het
verbieden ervan ontbreekt. Dit is ook de mening van Sjeikh Mohammed
Nasiroeddien Al-Albaanie.

Verder hierbij nog twee audio-opnamens van Sjeikh Al-Albaanie over dit
onderwerp.

http://www.islamway.com/?iw_s=Lesson&iw_a=view&lesson_id=10633&scholar_id= 47&series_id=466
(Met name het laatste half uur van de les)

http://www.islamway.com/?iw_s=Lesson&iw_a=view&lesson_id=10706&scholar_id= 47&series_id=466
(Vanaf de 14de minuut van de les)

http://www.islamway.com/?iw_s=Lesson&iw_a=view&lesson_id=10633&scholar_id= 47&series_id=466
(Met name het laatste half uur van de les)

http://www.islamway.com/?iw_s=Lesson&iw_a=view&lesson_id=10706&scholar_id= 47&series_id=466
(Vanaf de 14de minuut van de les)

20-10-2006, 13:46

Citaat door FirqatunNajiyah:
wees voorzichting in het geven van oordelen..wij zijn daar niet toe bevoegd

ik heb twee adillaah die het tegenspreken.. en dit is de meerderheid van de fuqaha

http://islamqa.com/special/index.php?ref=60213&subsite=14&ln=eng

http://islamqa.com/special/index.php?ref=33649&subsite=14&ln=eng

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) said:

een citaat eruit

'' It is haraam for a menstruating woman to stay in the mosque; it is even haraam for her to stay in the Eid prayer place, because of the hadeeth of Umm ‘Atiyah (may Allaah be pleased with her) who said: “He (meaning the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him)) commanded us to bring out on the two Eids the adolescent girls and the virgins in seclusion, but he commanded the menstruating women to stay away from the prayer-place of the Muslims.” Narrated by al-Bukhaari, 324; Muslim, 890. Risaalat al-Dima’ al-Tabee’iyyah li’l-Nisa’, p. 52-53. ''


ik citeer: " De Profeet[SAAS] moedigede alle vrouwen aan om de vreugde van 'eid mee te maken en erin te delen. Dit strekt zich zelfs uit tot de menstruerende vrouwen. Hoewel ze natuurlijk niet mee kunnen doen met het gebed, kunnen ze wel deelnemen aan de takbirat.

Umm Atiyya[RA] vertelde: "Bij de boodschapper van Allah[SAAS] droeg ons op oude vrouwen, jonge meisjes en vrouwen van middelbare leeftijd naar de 'eid-gebedsplaats te brengen op beide 'eid-feesten, maar de vrouwen die hun maandelijkse periode hebben, mogen niet meedoen aan het 'eid-gebed." [Bukhari, Muslim]

Umm Atiyya[RA] vertelde: "Bij de gelegenheid van elke 'eid kwam er een opdracht van de Boodschapper van Allah[SAAS] dat we ook de menstruerende vrouwen naar de 'eid-gebedsplaats moesten brengen, zodat zij met de andere vrouwen mee konden doen met het zeggen van de takbirs." [Bukhari]

hier is het voor de hand liggend te concluderen dat het toegestaan is.

oua Allahou a3lam - en Allah weet het beste.!

20-10-2006, 16:28
dan spreken deze ahadith elkaar tegen... in die van jouw is de matn anders dan deze vam mij die dezelfde is.. namelijk die van Umm Atiyyah:

Umm ‘Atiyah (may Allaah be pleased with her) who said: “He (meaning the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him)) commanded us to bring out on the two Eids the adolescent girls and the virgins in seclusion, but he commanded the menstruating women to stay away from the prayer-place of the Muslims.” Narrated by al-Bukhaari, 324; Muslim, 890. Risaalat al-Dima’ al-Tabee’iyyah li’l-Nisa’, p. 52-53. ''

20-10-2006, 16:55

Citaat door FirqatunNajiyah:
dan spreken deze ahadith elkaar tegen... in die van jouw is de matn anders dan deze vam mij die dezelfde is.. namelijk die van Umm Atiyyah:

Umm ‘Atiyah (may Allaah be pleased with her) who said: “He (meaning the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him)) commanded us to bring out on the two Eids the adolescent girls and the virgins in seclusion, but he commanded the menstruating women to stay away from the prayer-place of the Muslims.” Narrated by al-Bukhaari, 324; Muslim, 890. Risaalat al-Dima’ al-Tabee’iyyah li’l-Nisa’, p. 52-53. ''


huh.!?

soubhana'Allah.! wat is de verklaring voor deze tegenstellingen.?