Bekijk volle/desktop versie : Islamoloog gaat keihard onderuit in zaak Samir A



19-10-2006, 16:57
Donderdag 19 oktober 2006 - AMSTERDAM – De groep terreurverdachten rond Samir A. gelooft vurig in de gewapende jihad en sluit elke discussie daarover uit. Ze hebben zich ver teruggetrokken uit de Nederlandse samenleving en versterken elkaar in hun radicale overtuigingen.
Dat verklaarde islamoloog Roel Meijer gisteren tegenover de rechtbank, op de tweede dag van het Piranhaproces in Amsterdam.

Meijer baseert zich op boeken die justitie in beslag nam en op documenten die zijn aangetroffen op de computers van de verdachten Samir A. en Mohamed C.

Het overgrote deel daarvan gaat volgens hem over de gewelddadige strijd tegen ongelovigen. Samir A. gaat volgens de islamoloog het verst, door in zijn videotestament op te roepen tot geweld tegen de hele bevolking.

Onderuit

De verdediging haalde het onderzoek van Meijer in een urenlang kruisverhoor hard onderuit. De Nijmeegse islamoloog werd daardoor gedwongen een deel van zijn conclusies stevig af te zwakken.

„U oordeelt over iemands denkbeelden, puur op basis van wat die persoon op zijn computer heeft staan“, fileerde Victor Koppe, de advocaat van Samir A., het rapport. „Dat is nogal wat. Welke expertise hebt u eigenlijk over hoe moslims in Nederland hun geloof beleven?“ Meijer moest toegeven zich daar nooit eerder mee bezig te hebben gehouden. Hij erkende dat, had hij beschikt over de informatie waar de advocaten hem tijdens de zitting mee om de oren sloegen, hij tot andere conclusies zou zijn gekomen.

Lijst

Koppe kwam met een lijst van boeken die Samir A. en zijn vrouw thuis op de plank hadden staan, maar die justitie niet in beslag had genomen. Die lijst bevatte vooral algemene, niet-extremistische werken over de islam.

„Dat werkt wel ontlastend, ja“, aldus Meijer. Dat Samir elke avond televisie kijkt en nooit een djellaba draagt, past ook niet in het beeld van de extremistische moslim, moest Meijer toegeven.

Advocaat Britta Böhler stelde aan het eind van het zes uur durend verhoor de kernvraag aan de islamoloog: „In hoeverre zijn uw indrukken en vermoedens wetenschappelijk te verantwoorden?“ Niet, moest die toegeven. „We kunnen het niet hard bewijzen.“

http://www.bndestem.nl/binnenland/article751312.ece

19-10-2006, 17:01


Tjah..dat zat er dik in he.

19-10-2006, 17:02
tsja, dan ga je hard onderuit


de pantoffel islamoloog

19-10-2006, 17:48

Citaat door soldier_of_alla:
tsja, dan ga je hard onderuit


de pantoffel islamoloog
Samir Aapjes krijgt de islamoloog die hij verdient.

19-10-2006, 17:58


De kwestie ligt gevoelig. Ik heb "Mein Kampf" gesigneerd en wel ik heb links- en rechtsextemistische boekjes. Ik lees het allemaal.

Maar als ze iets tegen me zouden hebben en ze komen mijn huis binnen.... dan heb ik heel wat uit te leggen.

19-10-2006, 18:14

Citaat door rooiemao:
Maar als ze iets tegen me zouden hebben en ze komen mijn huis binnen.... dan heb ik heel wat uit te leggen.


Soms denk ik dat die rechercherende jongens en meisjes niet sporen. In de rechtzaak van Lucia B. is een boek van Stephen King gebruikt om aan te tonen dat ze moordlustige gedachten zou hebben..

19-10-2006, 18:15

Citaat door Scottie:
Samir Aapjes krijgt de islamoloog die hij verdient.


Als ik die jongen zie dan denk ik: 'ach gos..'

En als ik zijn vrouw beluister dan denk ik: 'ach so...'

19-10-2006, 18:20

Citaat door Achnee:
Soms denk ik dat die rechercherende jongens en meisjes niet sporen. In de rechtzaak van Lucia B. is een boek van Stephen King gebruikt om aan te tonen dat ze moordlustige gedachten zou hebben..


Terug naar de jaren vijftig dus. Toen had je in Amerika een psycholoog die wist aan te tonen dat je van het lezen van "Batman" comics homosuxueel zoe worden. Verder wist hij aan te tonen dat je van de EC-comics uit de jaren vijftig (compleet in mijn biblliotheek) onherroepelijk aan de drugs zou gaan en een moordenaar zou worden.

Heeft nog veel effect gehad ook.