Bekijk volle/desktop versie : Van islam overgestapt naar christendom



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

17-10-2006, 16:05
Hoi,

voor mijn afstuderen ben ik op zoek naar mensen die overgestapt zijn van islam naar christendom, of mensen kennen die christen zijn geworden (en eerst moslim waren).

Aanleiding voor dit onderwerp waren artikelen en tv-programma's waarin werd gezegd dat moslims die christen worden altijd te maken krijgen met bedreigingen vanuit de islamitische gemeenschap. Ik denk dat dit beeld genuanceerd kan worden, maar wil dit wel met onderzoek doen.

Wie o wie wil mij helpen?

Ken je iemand die christen is geworden of ben jij dat zelf, stuur me alsjeblieft een berichtje.

Alvast bedankt!

Carry

20-10-2006, 22:41


reacties hierop mogen trouwens ook!

Niemand die iemand kent?

20-10-2006, 23:01
moslims die christenen zijn geworden??

woow dat heb ik nog nooit gehoord, wel erg dat het gebeurt. het ergste is nog wel dat de moslims de waarheid wisten, en zijn overgestapt naar onwetendheid

21-10-2006, 07:17
Er zijn er amper die bekeren van Islam naar christenDOM. De andere kant op wel veel. De meeste zijn een uitvinding van de EO (propaganda dus)

21-10-2006, 09:52


Jullie kennen ze dus niet zelf? Wat zou je doen als een vriend of vriendin christen zou worden dan?

21-10-2006, 12:33

Citaat door Carry:
Jullie kennen ze dus niet zelf? Wat zou je doen als een vriend of vriendin christen zou worden dan?


Jawel ik ken iemand, maar die woont in Duitsland en ik denk niet dat hij erover gaat uitwijden.

21-10-2006, 12:59
Ik zou contact verbreken,en veel doe3a doen dat Allah diegene mag leiden.

21-10-2006, 13:27
er was laatst iemand bij een of andere programma van de eo
ik kon het niet geloven. hij noemde het christendom 'ons' geloof (hij had t tegen de presentator). Hij was van een praktiserende moslim naar een zeer gelovige christen gegaan. ik kon het niet aanzien en heb maar niet verder gekeken.

21-10-2006, 14:04

Citaat door Carry:
Jullie kennen ze dus niet zelf? Wat zou je doen als een vriend of vriendin christen zou worden dan?


Nope, ken niemand. Zou iemand Christen willen worden, dan is dat zijn/haar keuze, daar heb ik niets over te zeggen. Die vrijheid heeft de persoon, wie ben ik om daarom het contact te verbreken? Echter, wanneer hij/zij begint met Islam bashen, dan komt er wel een weerwoord van mijn kant. Geloofsovertuiging is je eigen individuele zaak, prima. Maar word dan niet zo'n Hafid Bouazza.

21-10-2006, 22:57
Ik denk niet dat je veel respondenten zult vinden. Een belijdende moslim weet dat het laatste boek, de Koran, het ware boek is daar geen mensenwerk aan te pas is gekomen. Daarentegen hebben bijvoorbeeld de romeinen, met de bijbel, de woorden van Allah zo verdraaid om aan de macht te blijven. Er is wetenschappelijk bewijs dat dit destijds is gebeurt. Dus waarom zou een moslim aan zijn geloof twijfelen? Aan het woord van Allah?Dat Allah 1 is, geen geslacht heeft, en geen deelgenoten heeft. Waarom een zoon toekennen aan Allah, als duidelijk expliciet in het laatste Boek, dat wordt verworpen. Iemand met een beetje verstand zou toch niet terug gaan in de tijd als duidelijk is dat een eerder geloof in de loop der tijd is afgedwaald en Allah de laatste Profeet (vrede zij met Hem) heeft gestuurd om de mensen op de goede weg te leiden met het allerlaatste Boek.
Ik denk dat mensen die christen willen worden, behoefte hebben aan mindere verplichtingen en onwetend zijn. Ze hebben wellicht in een regime geleefd die in naam van de Islam mensen uitmoorden. Qua inhoud zijn zij onwetend. Maar dat neemt niet weg dat iedereen mag doen waar hij of zij behoefte aan heeft. Allah leidt diegene die Hij wil.

21-10-2006, 23:09
Tijdens een interview voor de tijdschrift HP de tijd heb ik een vrouw gesproken die van de islaam naar de christendom was overgestapt. Ze was lid van de VVD en ze sprak er openlijk over het dat ze nu christen is.
Haar ouders weten het en haar familie ook. Ze heeft mij wel uitgelegd dat het moeilijk is om voor haar familie, want ze kunnen het haast niet accepteren. Voor enkele jaren had ze ook geen contact met hun, maar nu wel. Ze zei ook: 'Ik moet vaak van mijn ooms koran verzen lezen, of dan laten ze mij stukjes zien uit de koran waar bepaalde dingen in staan over het strikt beleid van de islaam. Ik ben er gewoon niet in geintereseerd!.'
Ik zat wel met een brok in mijn keel toen zei dat vertelde, maar het was haar keuze natuurlijk. Het viel mij wel op dat ze erg veel wijn dronk op die avond en ik dacht wel stiekem bij mezelf 'Ja ja, jij wilt gewoon geen schuldgevoel hebben tegenover de islaam en daarom stap je over naar een makkelijker geloof'
Ze wist ook niet veel over het christndom, maar ze is uiteindelijk wel gedoopt in een kerk.
Ze leidt een rustig leventje, dus zoveel ophef kan het niet voorzaken. Het is ieder ze keuze en ik weet haast zeker dat men er niet mee geconfronteerd zal worden als hij of zij voor een ander geloof kiest. Wel in het hiernamaals natuurlijk .

Kusje Lady

22-10-2006, 10:59
@ lady_chere en welke nationaliteit had die vrouw?

Ik heb er nooit van gehoord, althans alleen Iraniërs dan die staan er bekend om. Die krijgen ook met een totaal verkeerde Islam te maken in hun vaderland, zodra ze uit Iran zijn gaan ze zich afkeren tegen alles wat er mee te maken heeft..

Wat bedreft de bedreigingen, die zijn totaal niet op de Islam gebaseerd, mensen zijn nou eenmaal onwetend, iedereen weet dat er geen drang is in geloof, staat in de koran. Maar men pikt soms, helaas alleen datgene wat hem/haar zint

22-10-2006, 14:35


@Lady: lijkt me trouwens best lastig om iemand te interviewen die lijnrecht tegenover jouw levensvisie staat. Zou je willen zeggen wie dat was, die je geinterviewd hebt? Of misschien in welke HP/De Tijd dat interview heeft gestaan? Ik kan het niet vinden.

Ja, ik lees ook vaak dat er geen dwang is in het geloof.
Juist omdat in tv-programma's en veelgelezen magazines een beeld naar voren wordt gebracht dat alle bekeerlingen te maken krijgen met bedreigingen, ben ik benieuwd of dat echt zo is. Als ik jullie reacties lees valt het wel mee.

Ook heb ik een keer een boek gelezen (van Ibn Warraq), waarin de meeste bekeerlingen inderdaad uit een gewelddadige omgeving komen.

Ik hoop dat ik mensen kan vinden die bekeerd zijn naar het christendom. Ik ben namelijk ook heel benieuwd hoe het in de praktijk zit met het familieleven en het overgaan naar een andee godsdienst. Volgens mij is binnen de islam de familie namelijk heel erg belangrijk. Daar zal toch wel wat in veranderen denk ik...

Als je nog wat meer kan vertellen hierover: graag!

In ieder geval bedankt voor de reacties.

22-10-2006, 16:07

Citaat door Carry:
@Lady: lijkt me trouwens best lastig om iemand te interviewen die lijnrecht tegenover jouw levensvisie staat. Zou je willen zeggen wie dat was, die je geinterviewd hebt? Of misschien in welke HP/De Tijd dat interview heeft gestaan? Ik kan het niet vinden.

Ja, ik lees ook vaak dat er geen dwang is in het geloof.
Juist omdat in tv-programma's en veelgelezen magazines een beeld naar voren wordt gebracht dat alle bekeerlingen te maken krijgen met bedreigingen, ben ik benieuwd of dat echt zo is. Als ik jullie reacties lees valt het wel mee.

Ook heb ik een keer een boek gelezen (van Ibn Warraq), waarin de meeste bekeerlingen inderdaad uit een gewelddadige omgeving komen.

Ik hoop dat ik mensen kan vinden die bekeerd zijn naar het christendom. Ik ben namelijk ook heel benieuwd hoe het in de praktijk zit met het familieleven en het overgaan naar een andee godsdienst. Volgens mij is binnen de islam de familie namelijk heel erg belangrijk. Daar zal toch wel wat in veranderen denk ik...

Als je nog wat meer kan vertellen hierover: graag!

In ieder geval bedankt voor de reacties.


Jammer, jouw benadering wordt net als duizende andere onderzoeken gekenmerkt door een benadering van Islam als of die van nature slecht, dwingend en geweldadig zou zijn. En zeker dat het heel anders aan toe zou gaan bij andere religies. Luister meid, geen enkele geloof zit te wachten op afvalligen. Maar dat wil niet zeggen dat alle individueen allemaal het zelfde op dit soort incidenten reageren. Inplaats van te categoriseren en veralgemeniseren zou ik eens voor een andere benadering kiezen, een objectieve benadering, waarbij je gewoon het individu laat spreken inplaats van eens richting sturende input geeft. Zo wordt je onderzoek onbetrouwbaar...net als 90% van alle andere onderzoeken. Maar op deze manier..... door keiharde conclusies te trekken, krijgt je onderzoek wel aandacht. Je geeft het publiek, wat ze willen horen. Sorry wordt van dit soort onderzoeken spugzat, misschien omdat het ook mijn eigen werkveld is en zie hoe onderzoekers te werk gaan. Anyway good luck met het zoeken van respondenten.

22-10-2006, 16:38
Nou, het was een Marokkaanse vrouw. De interview werd gedaan door een redactrice van Hp de tijd. Wij moesten o.a ook schrijvers een boek lezen (Kostbaar Bezit van Neama Tahir) en daarover onze mening geven.
De interview ging dus eigelijk over een heel ander onderwerp, maar we hadden het wel even over geloof en toen kwam zij met hem feit dat ze geen moslima meer is. Ze wilde oook niet dat het in het blad kwam te staan dus jegens haar privacy zal ik haar naam niet noemen. Als jullie het niet erg vinden.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12