Bekijk volle/desktop versie : concurerren met een ´vriendin´ over opleiding/beroep etc. toegestaan in de islam?



17-10-2006, 15:20
Ik heb een ´vriendin´ die best wel vaak rare uitspraken tegen mij zegd.. we hebben allebei havo.. alleen zij is vorig jaar blijven zitten in 4havo.. en ik zit nu in 5havo... ik vond het echt zielig voor haar.. en probeerde mijn blijdschap van mijn overgang niet te laten merken.. ik praat er zelfs helemaal niet over.. alleen zij begint er zelf elke keer over.. ze zegd dat ik over ben gegaan omdat ik cultuur en maatschappij heb.. en dat zij is blijven zitten omdat haar sector natuur en gezondheid moeilijker is... en ze zegd erbij dat het niet eerlijk is dat ik makelijkere vakken heb.. maar dan denk ik jij hebt die profiel toch zelf gekozen ofniet soms.. en wete je wat ze laatst ook erbij had gezegd..
ze zei: wat wil je later worden?
ik zo: geen idee eigenlijk
zij: word anders grondstuwardes en dan word ik architect van shiphol dan ontwerp ik shiphol

ok.. toen ik dit hoorde toen d8 ik.. zij voeld zich echt beter dan mij

nou is mijn vraag mag je in de islam zoiets als motivatie hebben om heel goed je best te doen op school?

.. want nadat ik dit hoorde.. heb ik besloten om na mijn havo vwo te gaan doen en dan het profiel natuur en gezondheid.. als zij niet zoiets had gezegd dan was ik wel iets geworden wat ik zelf leuk vind.. alleen nu wil iets worden wat heel veel waardering krijgt in de maatschappij.. jah ik wete het het klinkt erg.. maar ik vind het gewoon te erg voor worden dat zij denkt dat ze later een veel betere en rijkere leven gaat lijden dan mij... en dat ik het slechter ga hebben.. en haar moeder zegd ook af en toe van die uitspraken tegen mijn moeder.. op zo´ n manier netalsof ze bedoeld te zeggen dat haar dochter slimmer is dan mij


als iemand mij een antwoord daarop kan geven ben ik je dankbaar.. is er geen hadith hier over?.. shoukran

beslama

17-10-2006, 15:50


Salaam alaikoem,

Als je 1 ummah wilt zijn dan wens je voor je broeders en zusters het zelfde als wat je voor jezelf wenst...

17-10-2006, 15:53
Eén advies: Zoiets houd je niet lang vol. Als je dat als motivatie hebt.

Wie weet of haar leven niet genomen wordt, in de tussentijd? Daar gaat jouw motivatie, welke plaats zal maken voor schuldgevoelens.

Ik heb persoonlijk ook C&M (Vwo) en het klopt inderdaad dat dat een stuk gemakkelijker is dan N&G. Walakien Khair Insha Allah.