Bekijk volle/desktop versie : Een baan in Marokko



16-10-2006, 22:47
Help!

Ik ben t zat! Sinds een paar jaar ben ik vastbesloten me te vestigen in Marokko. Voor iemand die geboren en getogen is in Nederland is dit feit alleen al een grote stap. Ik ben in ieder geval zo ver dat ik- wat aanpassings en afkickverschijnselen daargelaten- zeker ben dat ik de rest van mijn leven in mijn geliefde vaderland kan slijten, mits in het bezit van een goede baan.
Hier begint de ellende. Ik heb een commerciele opleiding gehad en ben al enige jaren werkzaam op het commerciele vlak, kan me redelijk verstaanbaar maken in het Frans en Spaans en engels is helemaal vloeiend. Mijn grote probleem is dat ik geen Arabisch kan lezen en schrijven.
Ik heb geen idee waartoe ik me kan richten. T mooiste zou zijn : een nederlands bedrijf gevestigd in Marokko, maar ik zou niet weten waar ik me toe moet richten. De Nederlandse ambassade in Rabat kon me ook al niet helpen.
Is er iemand hier die wel een idee heeft. Zonder dat ik een eigen bedrijf zou moeten starten want dat hele Intent verhaal is me al voorgesteld, maar een compleet nieuw bestaan in Marokko oprichten vind ik al moeilijk genoeg zonder de hijgende adem van alle banken in mn nek die mij een lening hebben verleend om dat bedrijfje te starten.
Vast heel erg bedankt!

16-10-2006, 23:03


salam alikoem
ik ben nu lekker in marokko k woon hier al 7 jaar
you are welcome brother
salam alikoem

17-10-2006, 10:21
Grappig sale dat heb ik zelf ook altijd al gewild. Ik heb pcies met hetzelfde te maken, de taalbarriere, dus niet kunnen schrijven en lezen, evt wel spreken maar waarschijnlijk niet voldoende.
Ben benieuwd hoe onze dromen zullen vergaan.

17-10-2006, 10:53
count me in!

Ook ik heb t helemaal gehad hier en wil graag terug naar ons vaderland.
Mijn arabisch, lezen en schrijven, is prima, maar dat maakt t niet makkelijker om n baan te vinden daar.

Maar inderdaad...

kan iemand ons helpen met meer info?

17-10-2006, 11:39



Citaat door MRKKN:
count me in!

Ook ik heb t helemaal gehad hier en wil graag terug naar ons vaderland.
Mijn arabisch, lezen en schrijven, is prima, maar dat maakt t niet makkelijker om n baan te vinden daar.

Maar inderdaad...

kan iemand ons helpen met meer info?

17-10-2006, 14:31
blijf lekker in nederland joh!!!!!
mensen in marokko plegen moord om naar ned te kunnen.
ikzelf zou nooit in marokko willen wonen ben juist trots dat ik in ned woon
maar begrijp me niet verkeerd ik hou van marokko mn hele famillie woont daar maar daar voorgoed WONEN nee echt niet.
maar ja ieder z`n eigen keus veel succes verder met jullie plannen

17-10-2006, 15:20
in het marokkaanse zaken leven gaat bijna alles in de frans.
je zegt dat je frans goed is, dus dat hoeft geen belemmering te zijn.
de laaste jaren gaan de mensen engels spreken in marokko.
heel veel bedrijven vestigen zich in marokko, omdat het goedkoop en een gustige gelegen land is(afrika, europa, azie en amerika ligt zeg maar on de hoek).
als je echt iets wil dan is er altijd een weg.
is dat je grote wens ga er dan voor.
en op mosterboard kan je op zoek gaan naar vacatures over de hele wereld

ik wens je heel veel suc6

17-10-2006, 16:47
salam alikoem
jah inderdaad hier in marokko gebruiken ze veel frans....ik heb ook veel moeite me frans maar ik begrijp wel engels hmdl teminste beter dan mijn klasgenoten.......en k heb ook gemerkt dat ze geen engels accent hebben. ze hebben namelijk een frans accent......en hmdl ik heb ook arabisch geleerd. en ik heb hier ook veel vriendinnen die ook in nl zijn geboren.dus k ben niet alleen de enigste en vele mensen zeggen tegen mijn ,dat me vader gek is waarom we terug zijn gekeerd....ze zeggen dat mensen hun eigen doden alleen maar om naar europa te gaan .en jullie komen terug maar hmdl we leven goed ik mag alles wat k wil mohim mana9esa takhir
salam alikoem broeders en zusters

17-10-2006, 17:05

Citaat door mouslima1:
salam alikoem
jah inderdaad hier in marokko gebruiken ze veel frans....ik heb ook veel moeite me frans maar ik begrijp wel engels hmdl teminste beter dan mijn klasgenoten.......en k heb ook gemerkt dat ze geen engels accent hebben. ze hebben namelijk een frans accent......en hmdl ik heb ook arabisch geleerd. en ik heb hier ook veel vriendinnen die ook in nl zijn geboren.dus k ben niet alleen de enigste en vele mensen zeggen tegen mijn ,dat me vader gek is waarom we terug zijn gekeerd....ze zeggen dat mensen hun eigen doden alleen maar om naar europa te gaan .en jullie komen terug maar hmdl we leven goed ik mag alles wat k wil mohim mana9esa takhir
salam alikoem broeders en zusters


wat voor werk heeft jou vader daar?

17-10-2006, 18:23
salam alikoem
me vader heeft een hele hele heleeee grote (koeri) dierentuin tbarkelah.
en hij verkoopt kippen,maar dan garage's vol met kippen he, en hij verkoopt ook koeien, en verkoopt ook schapen als het bijna (el3ied lekbier) suikerfeest is, en kippen......en we leven hmdl heel goed.
maar k zal jullie een tip geven. als jullie iets hier in marokko willen openen dan moeten jullie wel een handje geholpen worden door familie.vriend...ect.
want alleen lukt het niet egt en jullie moeten ook (floes shahien) hebben he want marokko vind ik egt duur joh...alleen groeten is hier niet egt duur


salam alikoem

17-10-2006, 20:04

Citaat door mouslima1:
salam alikoem
jah inderdaad hier in marokko gebruiken ze veel frans....ik heb ook veel moeite me frans maar ik begrijp wel engels hmdl teminste beter dan mijn klasgenoten.......en k heb ook gemerkt dat ze geen engels accent hebben. ze hebben namelijk een frans accent......en hmdl ik heb ook arabisch geleerd. en ik heb hier ook veel vriendinnen die ook in nl zijn geboren.dus k ben niet alleen de enigste en vele mensen zeggen tegen mijn ,dat me vader gek is waarom we terug zijn gekeerd....ze zeggen dat mensen hun eigen doden alleen maar om naar europa te gaan .en jullie komen terug maar hmdl we leven goed ik mag alles wat k wil mohim mana9esa takhir
salam alikoem broeders en zusters



Ik heb ook een tijdje in Marokko gewoond, destijds vond ik het maar niks. Maar nu, verlang ik zooooow naar mijn vaderland. Het liefst wil ik daar een bestaan opbouwen. Nu ben ik nog te jong, maar later als ik afgestudeerd ben, wil ik InshAllah naar Marokko terugkeren.

Ik zie het leven in NL niet meer zo zitten.

18-10-2006, 13:57
salam alikoem
soba7nallah vele mensen wille terugkeren naar marokko.....
ik zelf heb ook een breor die nog in nl woont....die ook heel graag terug wilt keren naar marokko.
soeb7anallah ik ken hier een puure hollandse vrouw(prakisteerd) die hier ook woont ,ze zegt altijdt tegen mijn dat het een groot verschil is tussen nl en marokko.maar tog wil ze daar never nooit meer terug...want ze wil hier blijven in een islamitsche land ....soeb7anallah nl dat is haar vaderland.
broeders en zusters hoop inschalalh het beste voor jullie....



salam alikoem jullie zuster

19-10-2006, 22:41


ik ga inscha alah ook na de zomervakantie voor altijd in marokko wonen, ik wil het heel graag ik ga inscha alah daar iets beginnen voor me zelf samen met me nigt en ga ook inscha alah trouwen en me man die werkt internationaal en die vind het ook een hele leuke idee om in marokko te gaan wonen.. we komen dan wel eens naar nederland voor een korte vakantie onze familie zien en dan weer terug het lijkt me super leuk en het is ook iets wat ik heel lang wil..