Bekijk volle/desktop versie : Het krabbenmand-effect: de postie van de Marokkaanse vrouw



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

14-10-2006, 16:16
Vrouwen die niet verder komen in het leven zullen alles op alles zetten om een vrouw die het wel maakt naar beneden te halen. Dit fenomeen heet het krannenmand-effect. Als krabben in een mand wachten we tot een van ons het presteert zich op te klauteren en de mand uit te kunnen klimmen. Gebeurt dit, dan gaan we met zijn allen aan die ene krab hangen net zolang deze weer terug de mand in valt.

Momenteel wordt de gemiddelde Nederlandse vrouw vanaf 27e sterk financieel afhankelijk. Dit blijkt uit de statistieken over financiele onafhankelijkheid van mannen en vrouwen van het CBS gepubliceerd in september 2006. Deze plotselinge financiele afhankelijkheid heeft er alles mee te maken dat zodra vrouwen aan trouwen en kinderen beginnen achter de begonia's verdwijnen en op de portemonnee van hun wederhelft teren.

Nu we bewust zijn van het krabbenmand-effect en de financiele afhankelijkheidsontwikkeling vanaf onze 27ste verjaardag kunnen we verandering doorvoeren. Laten we ons verenigen om een aantal krabben de mand uit te helpen én erop vertrouwen dat deze vrije krabben daarna ons ook de mand uit helpen als blijk van dank.

Het percentage financieel onafhankelijke vrouwen van dertig jaar is slechts een miserabele vijftig procent. Extra schrikbarend is dit getal als je het gaat vergelijken met onafhankelijkheid van mannen van dezelfde leeftijd. Mannen zijn voor maar liefst negentig procent financieel onafhankelijk!

Zoals ik al eerder benadrukte gelden deze cijfers voor de gemiddelde Nederlandse vrouw. We kunnen er rustig van op aan gaan dat dit beeld een stuk schrikbarender en schrijnender is voor de Marokkaanse vrouw. Wetend dat wij Marokkanen vier keer vaker werkloos zijn kun je wel raden hoe het gesteld is met de positie van de Marokkaanse vrouw.. Kort samengevat: de-sa-streus! Ik geef de gemiddelde Marokkaanse vrouw van dertig nog geen 25% financiele onafhankelijkheid. Waarschijnlijk is dit idee nog veel rooskleuriger dan de werkelijkheid.

Het is van groot belang dat wij Marokkaanse vrouwen deze situatie verbeteren. We moeten mondig worden om onze belangen onder de aandacht te brengen en gerespecteerde leden te worden van deze samenleving. Het is ook van belang dat onze dochters sterke voorbeelden hebben: vrouwen waar ze naar op kunnen kijken en in hun voetsporen kunnen treden en de fakkel over kunnen dragen naar hun dochters.

Dát je kinderen krijgt zou niet mogen betekenen dat je je ontwikkeling stil legt. Dit doen onze mannen toch ook niet? We moeten af van de ouderwetse traditionele rolmodellen. Het is niet vanzelfsprekend dat vrouwen niets anders doen dan kinderen baren, de was doen en hun mond houden. Dit is niet Islamitisch zoals de heren islamgeleerden ons willen doen geloven door indirecte hints die richting uit. Islamitisch gezien is kinderen opvoeden en het huishouden doen (zorgdragen voor hygiene) de taak van zowel de man als de vrouw. Dit wordt onderling afgesproken.

Onze positie is in het geding en daar zijn we nota bene zelf de veroorzakers van. We komen niet genoeg op voor onszelf, weten te weinig (kennis is macht), laten ons daardoor onzin aanpraten (zoals onislamitische rolmodellen) en halen vrouwen die het maken op alle mogelijke manieren onderuit. Het is de hoogste tijd dat we hier aan gaan werken. Dit is noodzakelijk voor onze generatie en de generaties vrouwen na ons.

14-10-2006, 16:23


Financieel onafhankelijk zijn is niet het einge waar een vrouw naar moet streven ..... Het leven heeft meer te bieden. Er zijn vrouwen die er zelf voor kiezen ( dus zonder dwang van een ander ) om thuis te zitten en de kinderen op te voeden en er zijn vrouwen die aangeven dat ze willen werken en laten de opvoeding deels over aan een ander.....

Wie zijn wij om daar een mening over te geven .. Lekker boeied wat een onderzoek voor uitslagen heeft.. als ik in MIJN leven maar lekker in mijn vel zit ....

14-10-2006, 16:24

Citaat door MaRoKaAaNtJe:
Nu komen ze allemaal zeiken dat Huisvrouw ook hard werken is en bla bla...en dat hun mannen genoeg verdienen voor 2...en bla bla...ze doen meer dan alleen thuiswerk...ze ontwikkelen zich ook...beter leren koken enzo..noemen zij ook ontwikkeling.

Deze topic gaan ze als een aanval ervaren. Doe geen moeite. Het niveau van de huisvrouwen hier is niet hoger dan onzinhoekje.



Van een vooroordeel....
Ps: Volgens mij ben je aan het vasten, dus gaarne geen leugens verspreiden

14-10-2006, 16:28

Citaat door Miss_Magrebia:
Financieel onafhankelijk zijn is niet het einge waar een vrouw naar moet streven ..... Het leven heeft meer te bieden. Er zijn vrouwen die er zelf voor kiezen ( dus zonder dwang van een ander ) om thuis te zitten en de kinderen op te voeden en er zijn vrouwen die aangeven dat ze willen werken en laten de opvoeding deels over aan een ander.....

Wie zijn wij om daar een mening over te geven .. Lekker boeied wat een onderzoek voor uitslagen heeft.. als ik in MIJN leven maar lekker in mijn vel zit ....


Je hebt meer verantwoordelijkheden dan je eigen leven alleen. We zitten in een samenleving en er zijn dingen die we alleen gezamelijk voor elkaar kunnen krijgen. Als je denkt dat alleen je eigen ding relevant is dan zou je vooral afstand moeten doen van je kinderen en als kluizenaar ver van de bewoonde wereld moeten wonen.

De samenleving maakt het mogelijk dat jij er warmpjes bij zit, jij daags je boterham kunt smeren, kunt telefoneren, je kunt kleden en uberhaupt in veiligheid kun leven. Wat doe jij terug voor de samenleving? Wat doe jij terug voor je zusters in Islam? Allah swt eerbiedigen is meer dan alleen vijf keer per dag knielen goede daden hebben dikwijls te maken met menselijke interacties.

14-10-2006, 16:34



Citaat door Feminist:
Je hebt meer verantwoordelijkheden dan je eigen leven alleen. We zitten in een samenleving en er zijn dingen die we alleen gezamelijk voor elkaar kunnen krijgen. Als je denkt dat alleen je eigen ding relevant is dan zou je vooral afstand moeten doen van je kinderen en als kluizenaar ver van de bewoonde wereld moeten wonen.

De samenleving maakt het mogelijk dat jij er warmpjes bij zit, jij daags je boterham kunt smeren, kunt telefoneren, je kunt kleden en uberhaupt in veiligheid kun leven. Wat doe jij terug voor de samenleving? Wat doe jij terug voor je zusters in Islam? Allah swt eerbiedigen is meer dan alleen vijf keer per dag knielen goede daden hebben dikwijls te maken met menselijke interacties.



Maar wat is nu je punt? Wat wil je dmv deze topic bereiken.

14-10-2006, 16:37

Citaat door MaRoKaAaNtJe:
Wat is een leugen volgens jou? Moeilijk he...een voorspelling en een leugen uit elkaar halen. Dat bevestigd idd mijn vooroordeel. Het niveau is niet hoger dan onzinhoekje.


Veroorzaken jullie zelf hoor.


Niveau? Gooi het op iets orginelers ipv weer de standaard zinnen. Mensen komen niet hun Niveau testen op " De wereld van de Marokkaanse vrouw" ... neem niet alles zo serieus hier... velen komen hier om hun tijd te verdoen ... en wellicht om wat tips met mekaar te verwisselen ... en blijf SVP niet praten in termen als JULIIE

14-10-2006, 16:37

Citaat door Miss_Magrebia:
Maar wat is nu je punt? Wat wil je dmv deze topic bereiken.


Vanwaar die achterdocht? Bang om eindelijk eens ergens over te praten dat er aan toe doet?

Ja, dit is inderdaad wat anders dan nekgezwets over schoonmaak en schoonmoeders. Laat je brein eens kraken en discussieer gewoon mee.

Je oppert een eigen mening te hebben. Nou ja, daar kun je dan vast wel wat mee.

14-10-2006, 16:40

Citaat door Feminist:
Vanwaar die achterdocht? Bang om eindelijk eens ergens over te praten dat er aan toe doet?

Ja, dit is inderdaad wat anders dan nekgezwets over schoonmaak en schoonmoeders. Laat je brein eens kraken en discussieer gewoon mee.



Waarom meteen naar de "achterdocht"overgaan. ik stel je 2 doodnormale vragen...

Bang om over iets te praten dat er aan toe doet? Nope, ben daar alrijd wel voor in ....

14-10-2006, 16:41
Hoe zie jij het voor je, als je kinderen krijgt? Fulltime blijven werken?
Wil je full-time blijven werken, dan moet je geen kinderen willen.

14-10-2006, 16:42

Citaat door Miss_Magrebia:

Waarom meteen naar de "achterdocht"overgaan. ik stel je 2 doodnormale vragen...

Bang om over iets te praten dat er aan toe doet? Nope, ben daar alrijd wel voor in ....


ga je je tijd echt aan haar verspillen?????

vertel ons liever bij "wat eet jij vandaag" wat er op jouw eettafel zal komen te staan vandaag

14-10-2006, 16:44

Citaat door Bintje:
ga je je tijd echt aan haar verspillen?????

vertel ons liever bij "wat eet jij vandaag" wat er op jouw eettafel zal komen te staan vandaag



Eten is bijna klaar, mijn sociale contacten ( buiten de familliekring ) heb ik eigenlijk vandaag niets meer te melden ) ... huis is schoon ..... Hmmmmmmmmmmm Opzich nog tijd genoeg

Ik eet vandaag ...

- Soep Serba
- Beetje Karan
- Rijstsalade

14-10-2006, 16:46

Citaat door nova:
Hoe zie jij het voor je, als je kinderen krijgt? Fulltime blijven werken?
Wil je full-time blijven werken, dan moet je geen kinderen willen.


Er zijn genoeg maatregelen en concessies die je als vrouw kunt maken. Het feit dat mannen ruim 3x zo vaak financieel onafhankelijk zegt eigenlijk meer dan genoeg.

Waarom zouden vrouwen met kinderen moeten parttimen als mannen dat ook kunnen? Waarom zouden mannen en vrouwen elkaar niet kunnen afwisselen? Waarom zou de man niet eens een keer fulltime thuis kunnen zitten en het huishouden doen?

En finaciele onafhankelijkheid is slechts een voorbeeld. Het draait natuurlijk meer om ontwikkeling, mondigheid en een zusterverbond aangaan om elkaar gezamelijk omhoog te helpen. Wij vrouwen worden achtergesteld en we hebben het zelf niet eens in de gaten!

14-10-2006, 16:48



Citaat door Bintje:
ga je je tijd echt aan haar verspillen?????

vertel ons liever bij "wat eet jij vandaag" wat er op jouw eettafel zal komen te staan vandaag


Citaat door Miss_Magrebia:
Eten is bijna klaar, mijn sociale contacten ( buiten de familliekring ) heb ik eigenlijk vandaag niets meer te melden ) ... huis is schoon ..... Hmmmmmmmmmmm Opzich nog tijd genoeg

Ik eet vandaag ...

- Soep Serba
- Beetje Karan
- Rijstsalade


Dames, ga eens ergens anders offtopic zitten wezen. Jullie honger is naar jullie hoofden gestegen. Overigens is tijd aan relevante zaken besteden nooit verspilling. Je wordt wijzer, beter ontwikkeld en sterker van debatteren, niet van kletspraat.

14-10-2006, 16:50

Citaat door Feminist:
Er zijn genoeg maatregelen en concessies die je als vrouw kunt maken. Het feit dat mannen ruim 3x zo vaak financieel onafhankelijk zegt eigenlijk meer dan genoeg.

Waarom zouden vrouwen met kinderen moeten parttimen als mannen dat ook kunnen? Waarom zouden mannen en vrouwen elkaar niet kunnen afwisselen? Waarom zou de man niet eens een keer fulltime thuis kunnen zitten en het huishouden doen?

En finaciele onafhankelijkheid is slechts een voorbeeld. Het draait natuurlijk meer om ontwikkeling, mondigheid en een zusterverbond aangaan om elkaar gezamelijk omhoog te helpen. Wij vrouwen worden achtergesteld en we hebben het zelf niet eens in de gaten!


Hetgeen wat jij nu roept, is iets wat ik in mijn omgeving echt niet zie terugkomen .. ........ ik denk dat dat de mentaliteit van ieder zelf is .... een man die 1 of 2 dgn opgeeft wanneer er kinderen zijn, is iets wat een normale vader hoort te doen wanneer jullie beiden fulltime werken ... Maar om nu een zusterverbond te starten ... vrouwen die onderdrukt worden etc zullen niet eens de kans krijgen om omzich aan te melden voor dat soort verbond ... als je echt iets wil betekenen voor die groep : Doe dat via de Islamitische weg, lezingen, vrouwen bewust laten zijn van hun rechten en plichten binnen de Islam

14-10-2006, 16:51

Citaat door Feminist:
Dames, ga eens ergens anders offtopic zitten wezen. Jullie honger is naar jullie hoofden gestegen. Overigens is tijd aan relevante zaken besteden nooit verspilling. Je wordt wijzer, beter ontwikkeld en sterker van debatteren, niet van kletspraat.




Ik post nog altijd, waar IK wil posten
Is even dat je dat in je oren knoopt

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15