Bekijk volle/desktop versie : Gediscrimineerd,vanwege..dit ..jij ook!!

Pagina's : [1] 2 3 4

26-06-2002, 16:01
Salaam aleykoem iedereen,

Ik ben een paar maanden geleden een ervaring rijker geworden. Ik ben een moslim zoals meerdere hier en ik dacht dat dit al algemeen bekend moet zijn hier in Nederland dat er moslims wonen, werken of studeren. Een gedeelte van deze groep draagt el Hijaab ook daarvan dacht ik dat dit al helder moet zijn hier in dit Kikkerlandje!

Nou ben ik me echt rot geschrokken na de volgende gebeurtenis!
Ik moet voor mijn opleiding min. een jaar stage lopen in een instelling die te maken heeft met de opleiding die ik doe.

Na 11 september dacht ik, het is denk ik niet de juiste moment om eve bij een instelling waar 90% Hollanders werken te solliciteren, dus pakte ik de sociale kaart erbij en zocht een instellng die in een deelgemeente moet staan waar vooral allochtonen wonen en vooral van Turks/ Marokkaanse afkomst, na een paar bladzijdes dacht ik dat ik de juiste instelling had gevonden:

Ik pakte de telefoon en draaide het nummer, de Meneer aan de andere kant vertelde dat dit mogelijk was (achteraf concludeerde ik de reden dat hij mij de mogelijkheid aanbood, vanwege het accentloze Nederlands en mijn achternaam).

Hij zij dat hij een afspraak met mij kon maken, en dat ik op die datum en dag kon komen:

Zo gezegd zo gedaan; ik had hierover een goed gevoel, ik mocht immers gelijk komen en hij klonk bovendien en hele aardige Nederlandse man.
Ik naam mijn CV mee en wat diploma' s/ certificaten, zodat hij mij niet kon verwijten dat dit de reden zo moeten zijn dat ik afgewezen wordt.
Ook had ik op die dag mijn hijaab en kleding extra aandacht gegeven, zodat deze ook niet aangemerkt kon worden, vanwege mogelijk irritatie of de velle kleurgeving, en ik was ruim van tevoren in de wachtkamer aan het wachten om dat ik vroeg was (eve de vooroordeel van de wereld schoppen dat alle Marokkanen altijd te laat komen!)

Ik ging dus naar de balie om te informeren naar man waarmee ik de sollicitatiegesprek zou voren, de Mevrouw zei (voordat ik de kans kreeg om te zeggen wat ik wou): " Mevrouw je moet een nummertje trekken en in de wachtkamer zitten totdat je opgeroepen wordt!"

Ik vertelde dat ik hier voor een sollicitatie ben en die meneer nodig had: " Ze keek mij aan alsof ik Japans net tegen haar sprak, en zei kattig:" Dan nog moet je een nummertje pakken en wachten op je buurt"

Om 10:00uur (de tijd waarop ik afgesproken had, zag ik een Grote meneer met een snor achter de balie staan, toen eve opkeek zag ik de receptioniste van daarnet samen met hem in gesprek en wezen mijn kant op). '
Ik deed eve snel en dou3ha en de man deed een gebaar om zijn kant op te komen ( niet eve de moeite om zich voor te stellen en naar mij te komen). Oke, dacht ik en ging naar hem toe:

Hij had een grijns in ze gezicht, en ik kon bijna letterlijk van zijn ogen het word " Haat" lezen. Hij voegde daarboven nog aan toe" Je bent wel vroeg he!!!!!!! en lachte daarom, ik zette een lachje op en hij beval me om hem te volgen.

26-06-2002, 16:07

GA VERDER !! DIT IS TOCH NIET HEEL JE VERHAAL??

26-06-2002, 16:17
uuuuuhhh wordt vervolgd.....????

26-06-2002, 16:19
WAS JE NOU AANGENOMEN OF NIET??

26-06-2002, 16:24

Ik volgde hem, en hij ging achter zijn bureau zitten, zonder dat iemand dat tegen mij zei, pakte ik een stoel en ging daarop zitten.
Hij vroeg hoe ik het in mijn hoofd haalde om bij hun contact op te nemen! (natuurlijk niet zo, maar dit was wat ik kon opmaken uit zijn zin)
Ik vertelde dat ik al een tijdje oog had op deze instelling, omdat het mijn aanspreekt op wat betreft de doelstelling en de doelgroep.

Hij knikte, en begon vertelde mij nog een vraag waarbij een paar keer moest slikken voor ik een antwoord kon geven:
Vraag 2 luid: Denk je dat je aan onze doelstelling kan werken zonder intensieve begeleiding, die je denk ik wel een paar maanden nodig hebt om ingewerkt te worden?

Hoezo intensieve begeleiding antwoordde ik: " Ik moet het systeem hier onder de knie krijgen zoals iedere nieuwe medewerker/ stagiaire, dat is logisch ieder instelling heeft zijn beleid, zijn methodiek. (intensieve begeleiding kwam mij over alsof ik een debiel ben die het alfabet moest leren).
Ik maakte mij alvast klaar voor vraag 3:
die luidt: Heb je weleens eerder ergens gesolliciteerd en ben je daar aangenomen ondanks dat jij en hoofddoekje op hebt?

.Oke, dacht ik daar gaan we weer...HOOFDDOEK...ja, zeker natuurlijk heb ik ergens gesolliciteerd als je mijn CV leest dan zie dat ik werkervaring hebt in allerlei verschillende instanties en in die tijd droeg ik inderdaad een hoofddoek en ik werd aangenomen en zij hadden geen spijt!

Nu komt het:
In plaats mij zinnige sollicitatievragen te stellen bleef hij doorkwekken over mijn hoofddoek:
- hij zij ik ken meerdere moslima' s die bij mij hebben gesolliciteerd maar die tijdens hun stage/ werk hun hoofddoek uit deden;
" Meneer mijn hijaab draag ik niet vanwege mijn ouders of iets dergelijks, ik heb hier bewust voor gekozen vanwege geloofsovertuiging.

Hij zei: " GELOOFSOVERTUIGING" , ( als hij met zijn collega was geweest had ik geraden dat hij zou zeggen MOET JE HOREN GELOOFSOVERTUIGING, haha!) Ik ben ook overtuigt van mijn geloof, maar ik ga hier niet met een grote monnikkapsel of pak en een enorme kruis rondlopen door het gebouw, of met een keppel op mijn hoofd!!

Bovendien zij hij: DOOR MIDDEL VAN JE HOOFDDOEK, LOK JE AL ONZE CLIENTEN WEG!!
Ik bleef spraakloos naar hem kijken,( wij tollereren, no way!) en zij hoe kan ik jullie clienten weglokken als de meeste clienten ook moslim zijn en trouwens en heel wat collega' s zag ik net zijn ook van allochtone/ moslimse afkomst.
HIj zei: Die stralen niet zoveel subjectiviteit uit, zoals jij dat zal doen als je achter een van onze spreekkamers gaat zitten!!!

Na het gesprek zou hij mij terugbellen na overlegt te hebben met zijn collega' s!!
Nou dit is in het jaar 2002 gebeurt en in Nederland.

Ik ben benieuwd of iemand dit ook mee heeft gemaakt, gediscrimineerd is en wat hij/ zij gedaan heeft!!!

Kijk uit naar jullie reacties!

26-06-2002, 16:29
.................hij belde terug en zei:

" nou, ik heb met mijn collega' s overlegt en wij hebben besloten om je voorlopig niet aan te nemen, Misschien wel in de toekomst!! en lachtte om zijn eigen grap.
Ik ken een project zei hij: waar meer moslims komen en waar je kunt solliciteren misschien dat het daar lukt! .............ik had inmiddels al neergelegd!!!!

26-06-2002, 16:39
KIJK IK BEN EEN MAN, DUS IK ZAL NIET GEDISCRIMINEERD WORDEN OM EEN HOOFDOEK OF ZO, MAAR IK MERK WEL DAT NEDERLANDERS OP ONS NEERKIJKEN ALSOF WE ECHT NIKS WETEN.
MIJN VADER MOEST VORIGE WEEK NAAR DE BELASTINGDIENST OMDAT ZE EEN VERKEERDE AANSLAG HADDEN OPGESTELD EN IK ZEI NOG : PA, WACHT TOT IK MET JE MEEGA, WANT DIE MENSEN DOEN ALTIJD MOEILIJK. MIJN VADER ZEI NEE JONGEN IK GA WEL ALLEEN.
TOEN MIJN PA DAAR DUS AANKWAM OM EEN BEZWAARSCHRIFT IN TE DIENEN ZEIDEN ZE, NOG VOORDAT HIJ DE SITUATIE HAD UITGELEGD!!!!!!!!!, NEE MENEER GEWOON BETALEN, NEE GEWOON BETALEN, GEEF UW IDENTITEITSKAART MAAR MENEER!! EN TOEN PAKTE MIJN PA ZIJN ID EN TOEN WAS DIE xxxxx GELIJK STIL!!!! WANT WAT ZAG ZE DAAR: EEN NEDERLANDSE ID-KAART !!!! EN TOEN PAS VERONTSCHULDIGDE DIE xxxxx ZICH!!! EN GING ZE HARD AAN HET WERK OM MIJN PA ZIJN OPDRACHT UIT TE VOEREN.

26-06-2002, 19:54

Citaat:
Origineel gepost door Rhizlane
.................hij belde terug en zei:

" nou, ik heb met mijn collega' s overlegt en wij hebben besloten om je voorlopig niet aan te nemen, Misschien wel in de toekomst!! en lachtte om zijn eigen grap.
Ik ken een project zei hij: waar meer moslims komen en waar je kunt solliciteren misschien dat het daar lukt! .............ik had inmiddels al neergelegd!!!!
hoi hoi,

ik was even superbenieuwd wat voor soort instelling het nou was...niet zo relevant hoor-= maar gewoon benieuwd...

26-06-2002, 20:07
Hai,
Jij bent dus niet aangenomen omdat jij een hijaab draagt??
Jij kunt daar melding van maken bij de anti-discriminatie bureau.
Zij mogen jou niet weigeren om jouw hoofdoek.
Jij kunt hier wel werk van maken meid.
Ik zou daar dan niet eens meer willen werken, maar zo
laat jij ze wel zien dat jij je rechten kent.

Ik wens jou heel veel succes verder.
En weet dat jij ook rechten hebt.

Groetjes

27-06-2002, 13:00
mijn dag begon goed vandaag, maar nadat ik dit heb gelezen voel ik me echt ineens klote.

mensen proberen het te ontkennen, maar het is er toch en het zal er altijd zijn.

hey, als je me zegt wie het precies is, dan wil ik hem wel een annonieme bezoekje brengen als je begrijpt wat ik bedoel.

groetjes

p.s. wat safira net al zei, ik ben ook best wel benieuwd wat voor instelling het was

27-06-2002, 13:18
Salaam aleykoem beste broeders en zusters,
Ik heb jullie reacties gelezen, en ik jullie willen weten welke instelling dit was, het heeft geen zin om het te verwijten aan deze instelling. Het is een instelling die wel honderden vestigingen heeft over heel Nederland, en die een grote groep allochtone clienten heeft.

Ik heb geen anti- discriminatiebureau ingelicht of iets dergelijks. Ik maak mij handen der niet vies aan, maar daarna dacht ik ik plaats het hier zodat als er meerdere mensen dit soort verhalen herkennen omdat ze ook meegemaakt hebben, deze klacht moeten indienen zodat er misschien wat aangedaan kan worden.

Ik zou graag van iemand een landelijk nummer willen krijgen.

Salaam aleykoem wa rahmathoe Allah wa Barakahtoe.

27-06-2002, 13:29
goed, maar ik ben toch benieuwd wat voor instelling en functie...hoeft niet de naam- maar gewoon een beschrijving, zodat het verhaal beter te plaatsen is.

27-06-2002, 14:26

Citaat:
Origineel gepost door Rhizlane
Salaam aleykoem beste broeders en zusters,
Ik heb jullie reacties gelezen, en ik jullie willen weten welke instelling dit was, het heeft geen zin om het te verwijten aan deze instelling. Het is een instelling die wel honderden vestigingen heeft over heel Nederland, en die een grote groep allochtone clienten heeft.

Ik heb geen anti- discriminatiebureau ingelicht of iets dergelijks. Ik maak mij handen der niet vies aan, maar daarna dacht ik ik plaats het hier zodat als er meerdere mensen dit soort verhalen herkennen omdat ze ook meegemaakt hebben, deze klacht moeten indienen zodat er misschien wat aangedaan kan worden.

Ik zou graag van iemand een landelijk nummer willen krijgen.

Salaam aleykoem wa rahmathoe Allah wa Barakahtoe.
Dit heb ik opgezocht voor jou.

http://www.lvadb.nl/

Hier staat info voor jou op en tel. nummers.

Groetjes,

27-06-2002, 14:38
Asalaam moechaleikum,

Meid ik zou zeggen scre.w hun!!!!

Laat die honden doe gewoon wat in je weg staat en het onmogelijke achter wege laten doe ik ook en om eerlij kte zeggen het is me goed uitgepakt.

Zoals mijn vader altijd zegt:

"onze lot is in de handen van god en niet in die van hun,
als hij mij niet aanneemt ga ik dan sterven van de honger? "

Dus nogmaals scre.w hun en hun mooie banen als god wil krijg je vast en zeker wat beters .

Macha salaama

27-06-2002, 15:05
nou meid ik vindt dat je je nog wel rustig hield ik had hem allang de te.r.i.ng in gescholden
ik persoonlijk heb daar nooit problemen mee gehad meestal schrikken ze juist als ik zeg ik ben marokaans best leuk om te zien
en nog iets wat voor instelling was het eigenlijk als ik vragen mag?

Pagina's : [1] 2 3 4