Bekijk volle/desktop versie : Piraterij treft Marokkaanse artiesten hard



Pagina's : [1] 2 3

12-10-2006, 12:50
"90% CDs & DVDs IS ILLEGAAL"[/SIZE]
[SIZE="4"]MAROKKAANSE ARTIESTEN HET HARDST GETROFFEN[/SIZE]

[SIZE="2"]Miljoenen illegale CD's en DVD's overstromen Marokko's traditionele markten. "In Marokko is illegaal kopiëren als een tsunami - het vernietigd alles," zegt een official uit de recording industrie.

Tot nu toe hebben de autoriteiten 17 invallen gedaan in Casablanca, Fez, Marrakesh en Meknes, waarbij meer dan 1.5 miljoen illegale CD's en DVDs in beslag werden genomen. Maar nog veel meer worden verkocht bij de stalletjes en soukhs door heel het land.




Het is heel triest dat Marokko een van de meest getroffen landen is die getroffen wordt door deze piraterij," zegt Khalid El Nakri, van de Professionele Associatie van Phonografische Uitgevers (APPE). "Iedere artistieke uiting wordt getroffen," legt hij uit, "inclusief televisiezenders, voetbalwedstrijden die op tv komen, en buitelandse en lokale films."

De gemiddelde illegale DVD verkoopt voor minder dan een dollar - een fractie van de normale prijs. Klant in Rabat: "Zelfs als ik het origineel kan betalen, koop ik liever de illegale kopie". De reden, zo zegt hij, is simpel - ze zijn goedkoper en hebben dezelfde geluidskwaliteit.

Er is ook een uitgebreid assortiment. Duizenden gekopieerde hoesjes laten populaire filmtitels te zien, zowel als de namen van bekende musici. De markt voor illegale CD's is gigantisch.

De artiesten die het treft zijn niet blij met hoe de industrie zich ontwikkelt. Top artiest Malik, die bij Platinum Records onder contract staat, zegt dat het probleem groter en groter wordt. "25 jaar geleden toen ik begon was de informele markt ongeveer 40%, vandaag de dag 90%," zegt hij.

In Marokko worden jaarlijks ongeveer 40 miljoen albums verkocht, maar heel weinig opbrengst daarvan eindigt in de portemonnee van de artiest - die moet veruit de meeste inkomsten halen uit concerten, en niet uit de CD verkoop.

Een nieuwe copyright-wet die in februari in Marokko werd ingevoerd betekent dat diegene die betrapt worden op het verkopen van illegale kopieën van muziek en films grote boetes krijgen.

Maar, met de miljoenen aantallen die constant worden gekopieerd, en zo de lucratieve zwarte markt opgaan, zijn die scherpere wetten maar een druppel in de oceaan.

Bron BBC News

12-10-2006, 14:16


Downloaden voor eigen gebruik is niet illegaal in Nederland, alleen uploaden

Ik download meestal eerst dingen om te kijken of het iets is, en als ik het goed vind koop ik het om de maker te ondersteunen.

Ik ga geen dingen kopen die gedownload zijn. Dat valt onder heling, en is wel illegaal.

12-10-2006, 14:18
Oh, en wanneer het om films gaat kijk ik meestal ook wanneer ik het orgineel heb nog een geripte versie, zodat ik niet eerst 5 minuten lang wordt lastig gevallen met allerlei NSB praatjes van Brein en dat soort maffioso.

12-10-2006, 14:18
EEN CEEDEETJE KOPEN IS TE LUXE VOOR MIJ
Kjat muziek

12-10-2006, 14:29



Citaat door Skyclad:
Downloaden voor eigen gebruik is niet illegaal in Nederland, alleen uploaden

Ik download meestal eerst dingen om te kijken of het iets is, en als ik het goed vind koop ik het om de maker te ondersteunen.

Ik ga geen dingen kopen die gedownload zijn. Dat valt onder heling, en is wel illegaal.


Ik ben weer overgestapt op Vinyl.

12-10-2006, 15:17
Het is toch logisch...die artiesten verdienen al goed genoeg om er een lekkere luxe leventje van te hebben dus ze moeten niet zo klaagen...ze moeten blij zijn dat er tenminste nog iemand naar hun albums wil luisteren

12-10-2006, 15:19
Zijn er dan officiele CD's en DVD's te koop in Marokko?

12-10-2006, 15:28

Citaat door aboeYasmin:
Zijn er dan officiele CD's en DVD's te koop in Marokko?



Ik heb ze tenminste nog nooit gezien

12-10-2006, 15:34

Citaat door Rachid_Breda:
Ik heb ze tenminste nog nooit gezien


ik ook niet, alleen gekopieerde cd's / dvd's

12-10-2006, 16:54
tuurlijk heb je ze ook maar niemand koopt die dingen.
het is net zoals kleding. Alles is imitatie, je kan echte merk kleding alleen vinden in een paar winkels in de hele stad.

12-10-2006, 16:55
als het goedkoop kan.....

12-10-2006, 17:14
Ze noemen 't nog piraterij.

12-10-2006, 17:18



Citaat door Rachid_Breda:
Het is toch logisch...die artiesten verdienen al goed genoeg om er een lekkere luxe leventje van te hebben dus ze moeten niet zo klaagen...ze moeten blij zijn dat er tenminste nog iemand naar hun albums wil luisteren


Er ziin genoeg beginnende artiesten die erg veel geld investeren in een album maar die hun hele investering naar de knoppen zien gaan door dit gekopieer.

Het is gewoon diefstal.

Wat mij betreft zouden de platenmaatschappijen (dat zijn dus niet de artiesten) de prijzen van hun CD's wel wat lager in kunnen zetten. Dan wordt er vanzelf minder gekopieerd. ik ken bands die een maximum verkoopprijs aan hun CD geven. Daar mag de handel niet boven gaan zitten.
En vreemd genoeg verkopen die bands erg veel CD's en wordt er van hun weinig gekopieerd.

12-10-2006, 17:21

Citaat door no_brains:
als het goedkoop kan.....


Whoehahahahaha.

En dan wordt hier regelmatig door Marokkanen geroepen hoe zuinig en hoe gierig "De Hollanders" zijn.

Kennelijk zijn we bijna allemaal precies hetzelfde.

12-10-2006, 17:27

Citaat door SuperPeej:
Er ziin genoeg beginnende artiesten die erg veel geld investeren in een album maar die hun hele investering naar de knoppen zien gaan door dit gekopieer.

Het is gewoon diefstal.

Wat mij betreft zouden de platenmaatschappijen (dat zijn dus niet de artiesten) de prijzen van hun CD's wel wat lager in kunnen zetten. Dan wordt er vanzelf minder gekopieerd. ik ken bands die een maximum verkoopprijs aan hun CD geven. Daar mag de handel niet boven gaan zitten.
En vreemd genoeg verkopen die bands erg veel CD's en wordt er van hun weinig gekopieerd.



Ik vind de prijzen die ze vragen juist pure diefstal..ik neem de mensen die de illigale albums kopen echt helemaal niks kwalijk en ja ook ik download mijn albums en als ik ze beu ben dan gooi ik ze weer van mijn pc af..

Pagina's : [1] 2 3