Bekijk volle/desktop versie : bidden



Pagina's : [1] 2

11-10-2006, 17:19
salaam...
ik schaam me eigenlijk voor deze vraag maar ik stel m toch want ik wil het goed doen...ik bid elke dag 5 keer per dag alleen heb ik een vraagje over het wassen voor je bid...moet je elke keer wanneer je naar de wc bent geweest weer de hele was ritueel overdoen?inclusief vanonderen weer wassen met water?...want ik was wel met papier enzo en daarna was ik me handen..
Kan iemand die vraag beantwoorden??

11-10-2006, 17:28



Citaat door AboeJamal:
Aleikoem salaaam wa rahmatoellahi wa barakatoe,

Je dient na elk wc gebruik je geslachtsdeel te wassen met water, de oelemma hebben gezegd dat wc papier ook mag. Heel veel mensen denken dat het geslachtsdeel wassen voor de woedoe een verplichting is maar dat is niet zo. Het geslachtsdeel hoor je dus te wassen na toilet gebruik en hierna moet je dus je woedoe opnieuw te doen, maar je hoeft dus niet opnieuw je geslachtsdeel te wassen. Insha'Allah ben ik duidelijk geweest.



jazaak al gair broeder dat was wat ik wou weten..

11-10-2006, 17:29

Citaat:
Je dient na elk wc gebruik je geslachtsdeel te wassen met water, de oelemma hebben gezegd dat wc papier ook mag.
Is het toegestaan ook al heb je water tot je beschikking? kun je hierover daliel plaatsen, djazaak Allah.

11-10-2006, 17:53
Al-istinzâh is het reinigen met water van de urine- en/of de ontlastingsuitgang.

Ibn 'Abbâs verhaalt dat de Profeet langs twee graven liep en zei: “Zij worden (op dit moment) gefolterd, en niet vanwege een grote (zonde). Eén van hen deed geen istinzâh en de andere verspreidde roddels onder de mensen.” (Al-Buchari & Muslim)

11-10-2006, 17:55


Het is niet toegestaan om met de rechterhand je geslachtsdeel vast te houden tijdens het urineren of er Istinzâh’ mee te verrichten. Aboe Qatâdah overlevert dat de Boodschapper van Allah zei: “Als één van jullie urineert dan is het niet toegestaan om zijn geslachtsdeel met zijn rechterhand vast te houden of er Istinzâh’ mee te verrichten.” (Sahih Soenan Ibn Mâdjah)

11-10-2006, 17:56
Het is toegestaan om na het toileteren jezelf met water, stenen of iets dergelijks te reinigen. Maar het reinigen met water geniet de voorkeur. Anas overlevert dat wanneer de Profeet naar de toilet ging, ik (Anas) en een leeftijdsgenoot van mij brachten de Profeet een Idâwâh (een klein leren kommetje) met water en een stok, waarna hij met het water zichzelf reinigde. (Al-Buchari & Muslim)

11-10-2006, 17:57
Het is niet toegestaan jezelf te reinigen met botten of met (opgedroogde) uitwerpselen. Djâbir zei: “De Profeet verbood het vegen met een bot of een (opgedroogde) uitwerpsel.” (Sahih al-Jami' as-Saghir)

11-10-2006, 18:03

Citaat door OemAicha_Aliraq:
Het is niet toegestaan om met de rechterhand je geslachtsdeel vast te houden tijdens het urineren of er Istinzâh’ mee te verrichten. Aboe Qatâdah overlevert dat de Boodschapper van Allah zei: “Als één van jullie urineert dan is het niet toegestaan om zijn geslachtsdeel met zijn rechterhand vast te houden of er Istinzâh’ mee te verrichten.” (Sahih Soenan Ibn Mâdjah)



dus moet je met je linkerhand je geslachtdeel wassen?

11-10-2006, 18:06

Citaat door laila_mocro2:
dus moet je met je linkerhand je geslachtdeel wassen?


Na'aam zuster, je linkerhand is voor het onreine en je rechter dient voor het reine

11-10-2006, 18:08

Citaat door AboeJamal:
JA Zeker !!!!


De hypotheeker

11-10-2006, 18:12

Citaat door AboeJamal:
Gaan we de grapjas uithangen


Neen, maar was wel grappig..hahah

11-10-2006, 18:13
salaam ma3lekom wara7matoeh allahi ta3lah wa barkatoeh ...mOge allah alle moslims broeders en zusters met de Paradijs belOnen AMIEN

Djezekallahoegairen!!!


salaam ma3lekom wara7matoeh allahi ta3lah wa barkatoeh ...mOge allah alle moslims broeders en zusters met de Paradijs belOnen AMIEN

11-10-2006, 21:13


nu snap ik het helemaal niet meer sorry..dus moet je alsnog het hele was ritueel over doen :S nadat je naar de wc bent geweest?

12-10-2006, 05:54

Citaat door AboeJamal:
Nadat je naar de wc bent geweest moet je de woedoe opnieuw doen ja. alleen hoef je je geslachtsdeel niet opnieuw te wassen, omdat je dat hoort te doen gelijk na je toiletgebruik.


Ja, precies..dat is tocj logish dat je dan je Woedoe opnieuw moet doen. Ghair inchjAllah

"0 gij, die Gelooft, wanneer gij u opstelt tot de Salaat, wast dan uw gezichten en uw handen tot aan de ellebogen en wrijft over uw hoofden en uw voeten tot aan de enkels." (Soera 5:6)

Hoe kan de Wodhoe ongeldig (verbroken) worden?

De Wodhoe kan ongeldig worden door:
1. Urineren of stoelgang hebben
2. Windjes laten
3. Afscheiding prostaatvloeistof, voorvocht e.d.
4. Zaadlozing veroorzaakt door shock, een val, e.d.
5. De Wodhoe wordt ook ongeldig door menstruatiebloed, sperma, Nifaas, e.d. die een persoon verontreinigen, welke persoon dan een bad moet nemen om zich te reinigen.
6. diepe slaap, flaauwte en bedwelming

12-10-2006, 14:11

Citaat door OemAicha_Aliraq:
Na'aam zuster, je linkerhand is voor het onreine en je rechter dient voor het reine




dankjewel zuster

Pagina's : [1] 2