Bekijk volle/desktop versie : Lot



09-10-2006, 17:58
Selaam aleikoum, inshaAllah kunnen jullie mijn vraag beantwoorden

Het volk van de profeet Lot was verwoest omdat zij de mannen naderden ipv hun vrouwen. Lot en zijn familieleden zijn gered, behalve zijn vrouw.

Waarom zijn vrouw niet? Wat voor verkeerds deed zij?

Zie o.a. :

[37.133] En Lot was voorzeker óók een der boodschappers.

[37.134] Toen Wij hem en zijn familieleden redden,

[37.135] Met uitzoudering van zijn vrouw die tot de achterblijvenden beboorde.

[37.136] En Wij vernietigden de anderen.

Djaazakoem Allahoe gairen

09-10-2006, 19:08


Het levensverhaal van Lot vind je volledig in de Bijbel (Genesis 11.26 - 19.38). De reden waarom Lot's vrouw niet gered werd staat in Genesis 19.26

Bijbelonline

09-10-2006, 23:15
Ik heb liever de Koran of ahadieth als bron.

In de Bijbel staan mij te veel fouten en tegenstrijdigheden.

09-10-2006, 23:44

Citaat door MaxProper:
Ach, het is allemaal mythologie en de oudste editie vindt men in de Bijbel. Lot en de andere asielzoekers mochten van de Barmhartige God niet naar achteren kijken naar de vernietiging van Sodom en Gomorrah. Lot's vrouw deed het toch en veranderde in een zoutpilaar. Niet echt barmhartig van God, zeg nu zelf. (stel je bent in New York op 11 september 2001 en je mag niet kijken naar het WTC)

In de Koran kan je lezen hoe Abraham ten tijde van Alexander de Grote met een divisie krijgsolifanten de stad Mekka belegert. Geen idee hoe deze crap in de Koran is terecht gekomen? Wie het weet mag het zeggen. Die twee figuren leefden 1700 jaar na elkaar.



Waar in de Koran staat dat?

09-10-2006, 23:46



Citaat door Beloved:
Ik heb liever de Koran of ahadieth als bron.

In de Bijbel staan mij te veel fouten en tegenstrijdigheden.

Dat lees ik hier vaker. Maar er wordt op dit forum uitgebreid uit de Bijbel geciteerd als het thema 'Mohammed is voorspeld in de Bijbel' aan de orde is, of om te bewijzen dat de Drieeenheid een verzinsel is. Dus waarom zou de de Bijbel niet als bron kunnen nemen als je het antwoord op je vraag niet in de Koran of ahadieth vindt.

09-10-2006, 23:48
Lot en zijn vrouw moesten vluchten zonder om te kijken, zijn vrouw deed dit wel.

09-10-2006, 23:57

Citaat door dromer:
Lot en zijn vrouw moesten vluchten zonder om te kijken, zijn vrouw deed dit wel.



BarakAllahoe fiekie, eindelijk een antwoord waar ik iets aan heb.

Heb je ook de bron voor mij? Voorzover ik heb gelezen staat in de koran telkens alleen dat zijn vrouw werd achtergelaten.

09-10-2006, 23:58

Citaat door MaxProper:
Dat mag je zelf even opzoeken waarde makker.



Die moeite neem ik niet.

10-10-2006, 00:01

Citaat door Beloved:
BarakAllahoe fiekie, eindelijk een antwoord waar ik iets aan heb.

Heb je ook de bron voor mij? Voorzover ik heb gelezen staat in de koran telkens alleen dat zijn vrouw werd achtergelaten.


Het hele verhaal staat in qisas el-anbiya.

10-10-2006, 00:07
Gair inshaAllah, ik ben niet bekend met die Arabische boeken. Maar nu weet ik het in ieder geval, zat me telkens op mn hoofd te krabben waarom zn vrouw nou werd achtergelaten, want het wordt elke keer vermeld.

10-10-2006, 00:10

Citaat door Beloved:
Gair inshaAllah, ik ben niet bekend met die Arabische boeken. Maar nu weet ik het in ieder geval, zat me telkens op mn hoofd te krabben waarom zn vrouw nou werd achtergelaten, want het wordt elke keer vermeld.


Er is een vertaling van dat boek; verhalen van de profeten van ibn kathir. Raad ik wel aan.

10-10-2006, 00:18
Soera 11


81. Zij (de boodschappers) zeiden: 'O Lot, Wij zijn de boodschappers van uw Heer, zij zullen u stellig niet bereiken. Vertrek met uw familie gedurende de nacht, laat niemand uwer omkijken dan uw vrouw. Zeker zal haar overkomen wat hun gaat overkomen. Voorwaar, de vastgestelde tijd is de ochtendstond. Is de morgen niet nabij?'

82. Toen Ons gebod kwam, keerden Wij die stad ondersteboven en Wij deden er brokken klei laag boven laag op regenen;

Genesis 17

15 Zodra het licht begon te worden zetten de engelen Lot aan tot spoed: ‘Vlug, ga hier weg met uw vrouw en uw twee dochters, anders komt u om en wordt u het slachtoffer van de misdrijven die in deze stad zijn begaan.’ 16 Toen Lot aarzelde, grepen de mannen hem en zijn vrouw en zijn twee dochters bij de hand, omdat de HEER hem wilde sparen, en ze trokken hem mee de stad uit. Pas buiten de stad bleven ze staan. 17 Toen zei een van hen: ‘Vlucht, uw leven is in gevaar! Kijk niet om en sta nergens in de vallei stil. Vlucht de bergen in, anders komt u om.’
....
24 Toen liet de HEER uit de hemel zwavel en vuur neerkomen op Sodom en Gomorra 25 en hij vernietigde die steden en de hele vallei, met de inwoners van al de steden en met alles wat er op het land groeide. 26 De vrouw van Lot, die achter hem liep, keek om en veranderde in een zuil van zout.

16-10-2006, 12:16



Citaat door dromer:
Er is een vertaling van dat boek; verhalen van de profeten van ibn kathir. Raad ik wel aan.



Dat zal dan inshaAllah mijn volgende aanschaf zijn.

16-10-2006, 13:16

Citaat door Daliatje:
Dromer, dat stukje is niet authentiek! De reden waarom Lot's vrouw samen met de bewoners van die steden bestraft werd: Ze dreef de spot met haar echtgenoot toen hij haar waarschuwde voor de bestraffing van de steden in de toekomst. Ze had leiding in de lokale afgodentempels waar ze vrouwen tot tempelprostituees opleidde en beraamde samen met invloedrijke personen daar een plan om haar echtgenoot te vermoorden, vandaar dat ze bestraft werd!

'
Dit heb ik idd eerder gehoord ja....wa Allah wa 3lem.

16-10-2006, 13:38

Citaat door Daliatje:
Dromer, dat stukje is niet authentiek! De reden waarom Lot's vrouw samen met de bewoners van die steden bestraft werd: Ze dreef de spot met haar echtgenoot toen hij haar waarschuwde voor de bestraffing van de steden in de toekomst. Ze had leiding in de lokale afgodentempels waar ze vrouwen tot tempelprostituees opleidde en beraamde samen met invloedrijke personen daar een plan om haar echtgenoot te vermoorden, vandaar dat ze bestraft werd!


Nee ze werd inderdaad niet alleen bestraft omdat ze nou omkeek, maar ze was inderdaad ook een van de tegenstanders van Lot (vrede zij met hem). Ondanks dat zij zijn vrouw was. Maar het feit dat ze omkeek (omdat dit de wil van Allah was) en dit de aanleiding was die tot haar straf leed, is onbewistbaar, want dit staat in de Quran. Zoals we eerder zagen.

11:81. Zij (de boodschappers) zeiden: 'O Lot, Wij zijn de boodschappers van uw Heer, zij zullen u stellig niet bereiken. Vertrek met uw familie gedurende de nacht, laat niemand uwer omkijken dan uw vrouw. Zeker zal haar overkomen wat hun gaat overkomen. Voorwaar, de vastgestelde tijd is de ochtendstond. Is de morgen niet nabij?'