Bekijk volle/desktop versie : 'Deelneemster Gouden Kooi verwaarloost kinderen'



04-10-2006, 13:40
'Deelneemster Gouden Kooi verwaarloost kinderen'

04 oktober 2006, 12:20 (12 reacties)

DEN HAAG (ANP) - Volgens de PvdA-Kamerleden Kalsbeek en Dijsselbloem verwaarloost een deelneemster aan het Talpa-programma De Gouden Kooi haar twee kinderen. De twee Kamerleden hebben hierover vragen gesteld aan de ministers van justitie en onderwijs.

De parlementariërs willen van de bewindslieden weten of de ouders die deelnemen aan het realityprogramma ,,verwaarlozing van hun kind kan worden verweten, conform de definitie van het Burgerlijk Wetboek'', schrijven zij woensdag.

In De Gouden Kooi worden tien deelnemers opgesloten in een luxe landhuis vol camera's in Eemnes. Degene die het er het langst uithoudt kan de villa winnen, evenals een fors geldbedrag. Onduidelijk is hoe lang de wedstrijd gaat duren. Dat hangt af van het zitvlees van de deelnemers en/of het verloop van de kijkcijfers.

Borg

Waarschijnlijk zullen de deelnemers minimaal een jaar blijven, omdat ze anders hun ingelegde borg van 10.000 euro kwijt zijn. Het programma begon zondag en daarin was te zien hoe een moeder haar twee kinderen van 6 en 9 jaar verliet. Eén kind moest voortdurend huilen, maar de 32-jarige Natasia zei dat zij ,,normaal'' moest doen en dat ze deze uitdaging ook voor haar kinderen aanging. Deze beelden stuitten de PvdA'ers zeer tegen de borst.

Een woordvoerder van Talpa laat woensdag weten dat zijn tv-zender deelname volledig de verantwoordelijkheid acht van de kandidaten zelf. ,,Natasia geeft aan dat ze zich zeer weloverwogen heeft opgegeven voor het tv-programma. Wij hebben haar vooraf ook uitgebreid gescreend. Juist voor haar kinderen wil ze proberen om relatief snel geld te winnen. Wij zijn niet de zender om haar die kans te ontnemen.''

http://www.home.nl/nieuws/cultuur/artikel/00253533?view=all#reacties



Wat kunnen mensen soms toch zeuren. Natasia is juist voor haar kinderen in de gouden kooi gegaan, zodat ze ze een goede toekomst kan geven. Daarbij zijn de kinderen goed onder gebracht bij familie en wordt er voor hen gezorgd.


Dat ze zich maar druk maken over kinderen die echt verwaarloosd worden, en die nu al tijden op de wachtlijsten bij de jeugdzorg staan omdat er "geen geld" is voor deze kinderen. Daar zit namelijk een veel groter probleem.

04-10-2006, 13:56



Citaat:
Waarschijnlijk zullen de deelnemers minimaal een jaar blijven, omdat ze anders hun ingelegde borg van 10.000 euro kwijt zijn. Het programma begon zondag en daarin was te zien hoe een moeder haar twee kinderen van 6 en 9 jaar verliet. Eén kind moest voortdurend huilen, maar de 32-jarige Natasia zei dat zij ,,normaal'' moest doen en dat ze deze uitdaging ook voor haar kinderen aanging
Tijdens het zappen afgelopen weekeinde heb ik het programma gezien, ik begreep er eerst helemaal niets van, uit nieuwsgierigheid toch blijven kijken. Het is nogal wat, een jaar lang, misschien wel langer in een huis verblijven, in de hoop dat je het wint. Het is een luxe optrekje, waar de deelnemers zitten, maar dat gaat vervelen, al die luxe.

En je kinderen achterlaten, tja, daar zullen ze vast over nagedacht hebben, dat is niet de verantwoordelijkheid van de omroep, die dat dan ook terecht vermeld.

Het beeld van dat kind, die zo huilde om haar moeder, was best hartverscheurend, ze ging plots weg, eerder dan was aangekondigd in de hoop 100.000 euro te kunnen bemachtigen. Dat was zeker niet leuk om te zien en voor het kind al helemaal niet. Het ergste vond ik toen Natasja zei: Doe normaal! Hoezo: doe normaal? Is het normaal dat een moeder plots weggaat voor misschien min. 1 jaar voor eh een leuk optrekje? Nee moeder, doe jij normaal!

Btw: er zijn ergere dingen waar GL zich druk om kan maken. Genoeg kinderen die in veel mindere situaties leven, zonder familie etc.

04-10-2006, 14:02
Een van die kinderen is ziek; ik dacht nierpatient. Misschien is het wel dood tegen de tijd dat ze het huis uitkomt.

04-10-2006, 14:05

Citaat door frank herbert:
Een van die kinderen is ziek; ik dacht nierpatient. Misschien is het wel dood tegen de tijd dat ze het huis uitkomt.


Ja, daar kwam ik dus ook achter tijdens het kijken, ze moesten iemand nomineren voor dat geldbedrag. Ik verwacht dat ze gauw weer de Gouden Kooi uit gaat, ze lijkt me geen kouwe kikker nl.

04-10-2006, 14:43



Citaat door Rebel_1963:
Tijdens het zappen afgelopen weekeinde heb ik het programma gezien, ik begreep er eerst helemaal niets van, uit nieuwsgierigheid toch blijven kijken. Het is nogal wat, een jaar lang, misschien wel langer in een huis verblijven, in de hoop dat je het wint. Het is een luxe optrekje, waar de deelnemers zitten, maar dat gaat vervelen, al die luxe.

En je kinderen achterlaten, tja, daar zullen ze vast over nagedacht hebben, dat is niet de verantwoordelijkheid van de omroep, die dat dan ook terecht vermeld.

Het beeld van dat kind, die zo huilde om haar moeder, was best hartverscheurend, ze ging plots weg, eerder dan was aangekondigd in de hoop 100.000 euro te kunnen bemachtigen. Dat was zeker niet leuk om te zien en voor het kind al helemaal niet. Het ergste vond ik toen Natasja zei: Doe normaal! Hoezo: doe normaal? Is het normaal dat een moeder plots weggaat voor misschien min. 1 jaar voor eh een leuk optrekje? Nee moeder, doe jij normaal!

Btw: er zijn ergere dingen waar GL zich druk om kan maken. Genoeg kinderen die in veel mindere situaties leven, zonder familie etc.



Ja, het was idd niet leuk om te zien, maar het meisje dacht dat dat haar moeder helemaal niet meer terug zou komen. Op een gegeven moment, terwijl haar moeder haar troost zegt ze:"ik wil je niet kwijt".
Natuurlijk is het voor dat kind ook niet leuk om je moeder te missen. Maar ik denk ook dat het kind zo overstuur was omdat het nu echt ging gebeuren. En sommige kinderen reageren nu eenmaal emotioneler als de anderen.
Toch lijkt het me wel leuk als kind zijnde dat je op school komt en iedereen heeft het over jouw moeder die het zo goed doet in de gouden kooi.

Maar het is mijn inziens geen verwaarlozing te noemen als een moeder met pijn in haar hart haar kinderen voor minimaal een jaar achterlaat, om diezelfde kinderen een mooie toekomst te kunnen geven.

trouwens het was niet GL maar de PVDA, maar die kunnen zich ook wel over iets anders druk maken.

04-10-2006, 14:48

Citaat door frank herbert:
Een van die kinderen is ziek; ik dacht nierpatient. Misschien is het wel dood tegen de tijd dat ze het huis uitkomt.


Ik heb dat ook gehoord, dat een van de kinderen ziek is, maar ik denk dat als de situatie van dat kind in negatieve zin zou veranderen, ze binnen de kortste keren de gouden kooi laat voor wat die is en naar haar kind zal gaan. In de aflevering kon je ook zien dat ze veel om haar kinderen geeft, en dat ze ze mist.
Maar soms moet je zo'n kans grijpen en dat heeft zij gedaan.

04-10-2006, 16:44

Citaat door Milamber:
Ja, het was idd niet leuk om te zien, maar het meisje dacht dat dat haar moeder helemaal niet meer terug zou komen. Op een gegeven moment, terwijl haar moeder haar troost zegt ze:"ik wil je niet kwijt".
Natuurlijk is het voor dat kind ook niet leuk om je moeder te missen. Maar ik denk ook dat het kind zo overstuur was omdat het nu echt ging gebeuren. En sommige kinderen reageren nu eenmaal emotioneler als de anderen.
Toch lijkt het me wel leuk als kind zijnde dat je op school komt en iedereen heeft het over jouw moeder die het zo goed doet in de gouden kooi.

Maar het is mijn inziens geen verwaarlozing te noemen als een moeder met pijn in haar hart haar kinderen voor minimaal een jaar achterlaat, om diezelfde kinderen een mooie toekomst te kunnen geven.

trouwens het was niet GL maar de PVDA, maar die kunnen zich ook wel over iets anders druk maken.


Lijkt me helemaal niet leuk voor het kind, je moeder op t.v te kunnen zien, terwijl jij zo graag bij haar had willen zijn. Je moeder,die omringt wordt door luxe en camera's terwijl je als kind gewoon wil dat mams thuis is na schooltijd.

Het is geen verwaarlozing, maar is het ook verantwoord? De tijd zal het leren.

De PVDA, dat had ik kunnen weten, las ik gewoon over het hoofd.


Citaat:
Maar soms moet je zo'n kans grijpen en dat heeft zij gedaan.
Maar is zo'n kans het waard?

04-10-2006, 23:49

Citaat door Rebel_1963:
Lijkt me helemaal niet leuk voor het kind, je moeder op t.v te kunnen zien, terwijl jij zo graag bij haar had willen zijn. Je moeder,die omringt wordt door luxe en camera's terwijl je als kind gewoon wil dat mams thuis is na schooltijd.

Het is geen verwaarlozing, maar is het ook verantwoord? De tijd zal het leren.

De PVDA, dat had ik kunnen weten, las ik gewoon over het hoofd.



Maar is zo'n kans het waard?


Dat ligt aan de situatie. Ik zou die kans nemen, ik heb zelf twee dochters een van 12 en een van 15 die beiden zeiden:"mam, daar had jij met mee moeten doen".

Nu zijn haar kinderen wel wat jonger, maar zij heeft die keus gemaakt, ze is gescreend door de programmamaker en ik denk toch echt dat ze het met haar kinderen heeft besproken, dat ze mee ging doen in de gouden kooi.
Alleen de schok dat ze meteen mee moest heeft die reaktie teweeg gebracht, en misschien was het ook wel beter als ze gewoon tot maandag had gewacht. Dan was het afscheid misschien iets minder erg geweest.
Het is niet leuk voor de kinderen, maar ik gun die Natasia ook wel een kans op een beter leven voor haar en haar kinderen.

Ach ja, wat ik eigenlijk bedoel is dat er zoveel andere kinderen zijn die in grotere nood verkeren dan deze twee kinderen. Ik hoorde net op het journaal dat de jeugdzorg al met een onderzoek is begonnen, en dat terwijl er velen op de wachtlijst van de jeugdzorg staan die nu nog langer moeten wachten.
Dat ze zich daar in Den Haag nu eens bezig houden met de grotere problematiek in de jeugdzorg en te zorgen dat kinderen waarvoor geen plek is in een jeugdinstelling niet meer lukraak in een cel worden gestopt. Dan ben je als politieke partij pas goed bezig.

05-10-2006, 00:05
Ik vind die Natasia een vals kreng met een poeslief stemmetje. Ze wil gewoon een jaar van haar kinderen af. Dan had ze er beter niet aan kunnen beginnen.

05-10-2006, 01:05

Citaat door Milamber:
Dat ligt aan de situatie. Ik zou die kans nemen, ik heb zelf twee dochters een van 12 en een van 15 die beiden zeiden:"mam, daar had jij met mee moeten doen".
Maar in deze is jou situatie niet te vergelijken met die van Natasja. Je dochters zijn ouder en kunnen de periode 'over zien', al vind ik een jaar nogmaals best lang. Natasja's kinderen zijn een stuk jonger, de oudste is schat ik net 9 of 10 jaar, en laten we de jongste vooral niet vergeten die ziek is.


Citaat:

Het is niet leuk voor de kinderen, maar ik gun die Natasia ook wel een kans op een beter leven voor haar en haar kinderen.
Maar wie gunt het haar niet? Laten we hopen dat de omroep het goed gescreend etc. hebben, toch zal de tijd ons leren.


Citaat:
Ach ja, wat ik eigenlijk bedoel is dat er zoveel andere kinderen zijn die in grotere nood verkeren dan deze twee kinderen. Ik hoorde net op het journaal dat de jeugdzorg al met een onderzoek is begonnen, en dat terwijl er velen op de wachtlijst van de jeugdzorg staan die nu nog langer moeten wachten.
Dat ze zich daar in Den Haag nu eens bezig houden met de grotere problematiek in de jeugdzorg en te zorgen dat kinderen waarvoor geen plek is in een jeugdinstelling niet meer lukraak in een cel worden gestopt. Dan ben je als politieke partij pas goed bezig.


En daar heb je gelijk in, er gebeuren vreselijke dingen met kinderen in Nederland, daar zouden kamervragen over moeten worden gesteld, zoals over het programma van Netwerk morgen bijv. waar de voorzitter van de pedofielenpartij nogsteeds kontakten schijnt te hebben met een minderjarige!


Citaat:
Ik vind die Natasia een vals kreng met een poeslief stemmetje. Ze wil gewoon een jaar van haar kinderen af. Dan had ze er beter niet aan kunnen beginnen.
Dat stemmetje en hoe ze praat ja, ik kan er wel om lachen maar mijn man bijv. vind haar afschuwelijk!!