Bekijk volle/desktop versie : Varkenshaar in BROOD??



03-10-2006, 15:10
Ik heb dit laatst gehoord.

Is dit echt waar?

Zit dit in alle broden van alle supermarkten en bakkerijen??

03-10-2006, 15:15



Citaat door komkommer:
Ik heb dit laatst gehoord.

Is dit echt waar?

Zit dit in alle broden van alle supermarkten en bakkerijen??



Dat klopt meid smerig gewoon

Bak zelf je brood of koop het bij marokkaanse winkel

Wat zit er in het brood, dat je bij de supermarkt of bakker koopt? Soms zit er gemalen varkenshaar in als broodverbeteraar. Dit bevat enzymen dat het deeg beter laat rijzen. Ik heb liever brood zonder varkenshaar.


03-10-2006, 15:19

Citaat door DjNoenoe:

Dat klopt meid smerig gewoon

Bak zelf je brood of koop het bij marokkaanse winkel

Wat zit er in het brood, dat je bij de supermarkt of bakker koopt? Soms zit er gemalen varkenshaar in als broodverbeteraar. Dit bevat enzymen dat het deeg beter laat rijzen. Ik heb liever brood zonder varkenshaar.




MEEN JE DAT ECHT??

03-10-2006, 15:26

Citaat door DjNoenoe:

Dat klopt meid smerig gewoon

Bak zelf je brood of koop het bij marokkaanse winkel

Wat zit er in het brood, dat je bij de supermarkt of bakker koopt? Soms zit er gemalen varkenshaar in als broodverbeteraar. Dit bevat enzymen dat het deeg beter laat rijzen. Ik heb liever brood zonder varkenshaar.




zijn er geen bakkerijen die dit niet gebruiken???

Ik vind dat bruinbrood zo lekker!

03-10-2006, 15:56


Asalaamoe aleykoum,

van varkenshaar in brood heb ik nog nooit gehoord, vanwaar weten jullie dit?
wat ik wel weet is dat er in alle voorverpakte brood dat je bij de supermarkt vind reuzel zit en dit is varkensvet om het brood langer vers te houden, dus ook bij voorverpakte taarten en koffiekoeken ed die lang houdbaar zijn
dus als je brood ziet in de winkel met een vervaldatum op van over pakweg 2 weken weet je zeker dat er reuzel in verwerkt zit dus niet kopen
bij de gewone bakkerij word dat meestal niet gebruikt: dat brood is ook maar 2 daagjes ofzo goed dus daar word niks in gedaan van reuzel ofzo
bij taarten en gebak ed word er dan weer gelatine gebruikt..

ma'a salama

03-10-2006, 16:01
De opmerking over 'gemalen varkenshaar' in brood is voor rekening van bakker Menno 't Hoen en gaat in principe over het broodverbetermiddel E 921 L-Cystine en E 920 L-cysteine.

Dit zijn aminozuren die uit eiwitten worden gewonnen. Deze eiwitten komen
bijzonder veel voor in haar, maar eigenlijk zitten ze overal in - ook in
soja. De goedkoopste en meest beschikbare bron is echter haar.

Door middel van zuur worden de haren opgelost en breekt het af en kunnen er bepaalde aminozuren uit worden gehaald - zogenaamde 'zwavelbruggen'. Deze zwavelbruggen geven het brood extra stevigheid, want om een levensmiddelentechnoloog te citeren: "Brood is schuim - luchtbelletjes in een eiwit-matrix".

De grote meelproducenten Zeelandia en Meneba zeggen vooral andere
broodverbetermiddelen te gebruiken. En ALS ze e920 en e921 gebruiken, dan halen ze het niet meer uit haar, maar uit andere grondstoffen.

03-10-2006, 16:02
[COLOR="Sienna"]word hier lid http://www.bakkerswereld.org en ga kijken op de volgende link

http://www.bakkerswereld.org/forum/invision/index.php?showtopic=5366&hl=varkenshaar[/COLOR]

03-10-2006, 18:00
Hier heb je ee lijst met e-nummers

En ja het is echt waar er zit mogelijk varkenshaar in witbrood het kan ook paardenhaar zijn of veren.

Check de enummer E920

http://www.voedingscentrum.nl/NR/rdonlyres/A4CD535D-C278-4149-B735-9F2CD1661172/0/Enummerlijstupd13032006.pdf