In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle
WAAR IS ALLAH?
Allah die ons heeft geschapen, heeft ons verplicht te weten waar Hij is, zodat wij ons met onze harten, aanroepingen en gebeden tot Hem richten. Wie niet weet waar zijn Rabb is zal in dwaling verkeren, de richting van wie hij aanbidt niet kennen en hij zal Hem dus ook niet op de juiste manier aanbidden. De eigenschap van Verhevenheid van Allah over Zijn schepping is net als de andere eigenschappen die in de Qor'aan en Sunnah voorkomen (zoals: horen, zien, spreken, neerdalen en de andere eigenschappen). De Salaf-us-Salih (vrome voorgangers) en de groepering die gespaard blijft (Alfirqat-un-Naajiyah) de Ahl-us-Sunnah Wal Jamaa'ah, geloven in dat wat Allah vertelt in de Qor'aan of de Profeet (s.a.w.) in de Ahadith, zonder interpretatie (Ta'wil), verloochening (Ta'til) of vergelijking (Tashbih).
Allah zegt:
(Niets is aan Hem gelijk. Hij is de Alhorende, de Alziende.) (42:11)
Omdat deze eigenschappen, en dus ook het eigenschap van Verhevenheid van Allah boven Zijn schepselen, een onderdeel vormen van Allah, moeten wij hierin geloven net zoals wij geloven in Allah Zelf. Toen Imam Malik werd gevraagd over de betekenis van Allah's woorden:
(De Erbarmer. Hij is boven de Troon verheven) (20:5)
Antwoordde hij daarom ook als volgt: (de betekenis van) verheven (Istiwaa) is bekend, maar de hoedanigheid is onbekend en het geloof erin is verplicht.
Let dus goed op de woorden van Imam Malik; hij stelt dat geloven in Istiwaa verplicht is, en elke moslim moet dit weten. De hoedanigheid is echter alleen bekend bij Allah.
Een ieder die een, in de Qor'aan en authentieke Sunnah genoemde, eigenschap van de eigenschappen van Allah ontkent (hieronder valt dus ook de absolute Verhevenheid van Allah boven de hemelen), ontkent hiermee dus de verzen en Ahadith die dit vaststellen. Dit zijn eigenschappen van perfectie, hoogheid en verhevenheid, die niet ontkend mogen worden.
Sommige van de latere generaties zijn zodanig beïnvloed door filosofie, dat zij hebben geprobeerd om de verzen en eigenschappen te interpreteren. Dit heeft het geloof van veel moslims vervormd, waardoor zij deze eigenschappen van perfectie van Allah hebben ontkend. Zij spreken dus de uitleg van de voorgangers tegen, terwijl hun uitleg zondermeer veiliger is, meer kennis bevat en wijzer is.
Een wijze heeft ooit gezegd:
Al het goede zit in navolging van de voorgangers xxx En al het slechte zit in de innovaties van de latere generaties.
bron: boek ISLAMITISCHE RICHTLIJNEN voor individuele en sociale verbetering