Bekijk volle/desktop versie : waarom zijn we geschapen ?



02-07-2003, 16:24

Citaat door IsDitWaarJaOfNe:
Assalam-o-Alaikum,

Ik had een vraagje...Als onze lot al eenmaal vast staat, Allah swt weet wat ons lot is. Waarom zijn we dan toch naar aarde gestuurd??? Wat is het nut daarvan als we uiteindelijk toch daar terecht komen wat in onze lot staat??? En waarom zijn wij mensen geschapen???
.

02-07-2003, 16:25


In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle
WAAR IS ALLAH?
Allah die ons heeft geschapen, heeft ons verplicht te weten waar Hij is, zodat wij ons met onze harten, aanroepingen en gebeden tot Hem richten. Wie niet weet waar zijn Rabb is zal in dwaling verkeren, de richting van wie hij aanbidt niet kennen en hij zal Hem dus ook niet op de juiste manier aanbidden. De eigenschap van Verhevenheid van Allah over Zijn schepping is net als de andere eigenschappen die in de Qor'aan en Sunnah voorkomen (zoals: horen, zien, spreken, neerdalen en de andere eigenschappen). De Salaf-us-Salih (vrome voorgangers) en de groepering die gespaard blijft (Alfirqat-un-Naajiyah) de Ahl-us-Sunnah Wal Jamaa'ah, geloven in dat wat Allah vertelt in de Qor'aan of de Profeet (s.a.w.) in de Ahadith, zonder interpretatie (Ta'wil), verloochening (Ta'til) of vergelijking (Tashbih).
Allah zegt:
(Niets is aan Hem gelijk. Hij is de Alhorende, de Alziende.) (42:11)
Omdat deze eigenschappen, en dus ook het eigenschap van Verhevenheid van Allah boven Zijn schepselen, een onderdeel vormen van Allah, moeten wij hierin geloven net zoals wij geloven in Allah Zelf. Toen Imam Malik werd gevraagd over de betekenis van Allah's woorden:
(De Erbarmer. Hij is boven de Troon verheven) (20:5)
Antwoordde hij daarom ook als volgt: (de betekenis van) verheven (Istiwaa) is bekend, maar de hoedanigheid is onbekend en het geloof erin is verplicht.
Let dus goed op de woorden van Imam Malik; hij stelt dat geloven in Istiwaa verplicht is, en elke moslim moet dit weten. De hoedanigheid is echter alleen bekend bij Allah.
Een ieder die een, in de Qor'aan en authentieke Sunnah genoemde, eigenschap van de eigenschappen van Allah ontkent (hieronder valt dus ook de absolute Verhevenheid van Allah boven de hemelen), ontkent hiermee dus de verzen en Ahadith die dit vaststellen. Dit zijn eigenschappen van perfectie, hoogheid en verhevenheid, die niet ontkend mogen worden.
Sommige van de latere generaties zijn zodanig beïnvloed door filosofie, dat zij hebben geprobeerd om de verzen en eigenschappen te interpreteren. Dit heeft het geloof van veel moslims vervormd, waardoor zij deze eigenschappen van perfectie van Allah hebben ontkend. Zij spreken dus de uitleg van de voorgangers tegen, terwijl hun uitleg zondermeer veiliger is, meer kennis bevat en wijzer is.
Een wijze heeft ooit gezegd:
Al het goede zit in navolging van de voorgangers xxx En al het slechte zit in de innovaties van de latere generaties.
bron: boek ISLAMITISCHE RICHTLIJNEN voor individuele en sociale verbetering

02-07-2003, 16:26
ik geloof dat Miriammetje alles al zo een beetje heeft verteld....

02-07-2003, 16:28

Citaat:
Origineel gepost door IsDitWaarJaOfNe
Assalam-o-Alaikum,

Ik had een vraagje...Als onze lot al eenmaal vast staat, Allah swt weet wat ons lot is. Waarom zijn we dan toch naar aarde gestuurd??? Wat is het nut daarvan als we uiteindelijk toch daar terecht komen wat in onze lot staat??? En waarom zijn wij mensen geschapen???
Allah ghalaqa eliens wa eldjien ila liya3boedoeh(=Allah schiep de mens en geest om Hem te aanbidden)

02-07-2003, 16:28


hamdoleialh toch

02-07-2003, 16:42

Citaat:
Origineel gepost door IsDitWaarJaOfNe
voordat de wereld er bestonden onze ruhs er al, dus deze waren al geschapen en bevonden zich in de nabijheid van hun Schepper. Op Allah s vraag: Ben ik jullie Schepper?, zei elk ruh met volle overtuiging JA.
En nadat de wereld geschapen werd kwamen deze ruhs (zielen) op aarde. Nu zien ze hun Schepper niet meer en het is dan ook de vraag of ze nog steeds op die gestelde vraag JA zouden zeggen. We worden als het ware getest op onze toen gedane belofte door middel van tests en de voortdurende keuzes die we in onze life moeten maken, die een persoon dichter bij of verder af van Allah swt brengen.

dit is waar
sluit dat niet aan op mijn verhaal??

02-07-2003, 17:37
ASalaam ulaikoem wr wb.

Het lot staats vast ?

Ik kan hier op zeggen: Allah swt is Alwetend. Het lot staat bekend bij Allah swt en bij niemand anders. Het lot is iets van de Alamchtige en niet van ons.

Allah swt heeft ons een vrije wil gegeven maar omdat Allah swt Almachtig en Alwetend is, weet Hij al wat je met je vrije wil gaat doen.
Zodra Allah swt het lot niet kan weten, dan zou Hij niet meer Almachtig zijn, want hij weet niet wat wij gaan doen [staghfiroellah ].

Ten tweede Allah swt staat buiten de tijd. Allah swt heeft geen tijd.
Hij heeft geen tijd en staat buiten de natuurwetten, die Hij ons gegeven heeft. Dus Allah swt heeft noch een toekomst noch een verleden en noch een heden, en dit verklaart het feit dat het lot bij Hem bekend staat [ Hij is alwetend ].

Allahu Akbar

Ps: Ik heb het kort gehouden zodat men het wil en kan lezen.
Ik hoop dat het duidelijk overkomt, zo niet dan lees ik het wel.

Moge Allah swt mij vergeven voor mijn fouten

Wasalaam ulaikoem wr wb

02-07-2003, 17:40
Domme vraag misschien ...maar waarom HEM en HIJ ..dus mannelijk? Waarom niet Haar en Zij?

Hoe is dat zo tot stand gekomen ...?

02-07-2003, 17:44
juffrouw _miepie en tombraider zijn mijn habbibat!!! en just fouad is ook lief en atlas_gebergte en NOURD1N zijn ook mijn lieverdjes...en dawud (iDawud_afghani )is mijn stoute broertje



Dus je bent afgaans??