Bekijk volle/desktop versie : De Godsbegoocheling: is religie de oorzaak van de recente terreur?



29-09-2006, 14:01
De Newsnight Bookclub van de BBC heeft het nieuwste boek van Richard Dawkins besproken, The God Delusion (De Godsbegoocheling). In dit boek valt de wetenschapper God aan "in al zijn vormen".

In hoofdstuk 8 ("Wat is er aan de hand met religie? Waarom zo geweldadig?") citeert Dawking de gerespecteerde journalist Muriel Gray, die in The (Glasgow) Herald op 24 juli 2005 over de aanslagen in Londen schrijft:

"Iedereen krijgt de schuld, van het voor de hand liggende duo Bush en Blair tot de passieve moslim "gemeenschap". Maar nooit is het zo duidelijk geweest dat er maar 1 werkelijke plek is waar de schuld gezocht moet worden. De oorzaak van alle misere, oproer, geweld, terreur en onwetendheid is natuurlijk religie zelf. Al lijkt het bizar om zoiets overduidelijks te moeten zeggen, feit is dat de overheid en de media het aardig voor elkaar krijgen om net te doen of dit niet zo is."

Waarna Dawkins concludeert:

"Onze Westerse politici vermijden het R-woord (religie). In plaats daarvan karakteriseren zij hun strijd als oorlog tegen 'terreur'. Alsof terreur is een soort geest of kracht is met een eigen wil. Of zij schilderen terroristen af als gemotiveerd door puur 'kwaad'. Maar zij worden niet gedreven door het kwaad. Ongeacht hoe misleid wij denken dat zij zijn, net zoals de christelijke moordenaars van abortusartsen zijn zij gemotiveerd door wat zij als juist beschouwen, loyaal nastrevend wat hun religie hen vertelt. Zij zijn niet psychotisch. Zij zijn religieuze idealisten die naar hun eigen idee rationeel zijn. Ze beschouwen hun daden als zijnde goed. Niet vanwege een of ander verknipt persoonlijk idee, en niet omdat zij bezeten zijn door de duivel, maar omdat zij van de wieg af aan zijn opgegroeid met het idee totaal en onkritisch te geloven."

Vraag is: Mag het religie worden aangerekend dat mensen hun medemensen terroriseren indien zij hun motivatie halen uit religie?

"Waarom gaven 19 goed opgeleide mannen hun leven op voor het voorrecht om duizenden van onze buren te kunnen vermoorden? Omdat zij geloofde dat zij dan rechtstreeks naar het paradijs zouden gaan. Het is zeldzaam om gedrag van mensen zo volledig en bevredigend beantwoord te zien. Maar waarom zijn wij zo terughoudend geweest om deze verklaring te accepteren?"

Misschien omdat niemand durft te zeggen dat de keizer geen kleren aan heeft?

Aladdin

29-09-2006, 14:05


Ach ja,

Als agnost ben ik erg geneig om hem gelijk te geven.
Maar helaas voor Dawkings ben ik de atheistische ideologien nazisme en communisme nog niet vergeten. Die stonden ook niet heel erg bekend om hun vreedzaamheid.

Ik vrees dat het niet de schuld van God is, maar van ons menszijn.

29-09-2006, 14:10

Citaat door mardin:
Ach ja,

Als agnost ben ik erg geneig om hem gelijk te geven.
Maar helaas voor Dawkings ben ik de atheistische ideologien nazisme en communisme nog niet vergeten. Die stonden ook niet heel erg bekend om hun vreedzaamheid.

Ik vrees dat het niet de schuld van God is, maar van ons menszijn.


Agreed, de hang naar macht en territorium zit in de mens besloten.

29-09-2006, 14:20
Ik kan me in Dawkings redenatie tot op zekere hoogte wel vinden.

Mark Twain:
Man is the religious animal. He is the only religious animal. He is the only animal that has the True Religion – several of them. He is the only animal that loves his neighbor as himself and cuts his throat, if his theology isn't straight. He has made a graveyard of the globe in trying his honest best to smooth his brother's path to happiness and heaven.

29-09-2006, 14:22



Citaat door Aladdin1001:


"Iedereen krijgt de schuld, van het voor de hand liggende duo Bush en Blair tot de passieve moslim "gemeenschap". Maar nooit is het zo duidelijk geweest dat er maar 1 werkelijke plek is waar de schuld gezocht moet worden. De oorzaak van alle misere, oproer, geweld, terreur en onwetendheid is natuurlijk religie zelf. Al lijkt het bizar om zoiets overduidelijks te moeten zeggen, feit is dat de overheid en de media het aardig voor elkaar krijgen om net te doen of dit niet zo is."



Ben ik het aardig mee eens. Als je terugkijkt naar wat religie doorheen heel de geschiedenis heeft aangericht, is dat ook niet zo vreemd. Vandaar dat ik snel neig mensen die beweren dat religie een [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoax]hoax[/url] is, gelijk te geven.

Wie daarentegen beweert dat religie gezien kan worden als medicijn voor de mens en zijn handelen, moet zich toch eens bezinnen op een mogelijk placebo-effect van religie.


Citaat:


Bij wie werkt placebo het sterkst? Een open-minded paradigma en suggestibele mensen. Suggestibileit is een term die gebruikt wordt in de hypnose, om aan te geven hoe open iemand staat voor suggestie, en ook hoe hypnotiseerbaar iemand is.

Placebo en congruentie. In een onderzoek kwam naar voren dat een arts met dezelfde middelen voor MS aanzienlijk betere resultaten had dan andere artsen. De behandelaar moet congruent zijn; hij moet zeggen wat hij doet, en doen wat hij zegt, en hij moet geloven wat hij zegt en doet. Als een arts bewust liegt zal dit minder effectief zijn, hij is niet congruent of echt. Het vertrouwen, zelfvertrouwen, geloof en verwachting van de behandelaar bepalen hoe sterk hij als placebo kan werken.

Hoe vergroot je het placebo-effect? In de tweede eeuw na Christus wist de Griekse arts Galenus al: “Hij in wie de mensen het meest vertrouwen hebben, geneest het beste.” Wees congruent. Zorg voor innerlijke zekerheid en zelfvertrouwen. Wees gezaghebbend. Heb een reputatie. Wees geloofwaardig. Zorg voor motivatie van de klant. Duidelijke ondubbelzinnige diagnose van de behandelaar, verkocht met positieve verwachting en aannemelijke route naar herstel. Geef de klant tijd en aandacht. Wees liefdevol, begripvol en aardig. Zorg voor een dramatisch ritueel bij de interventie. Hoe groter het ritueel, hoe groter het placebo-effect. Verkoop de behandeling geloofwaardig met toewijding, zorg en liefde. Door als arts de praktisch en pragmatische aanpak te nemen: zeg niet ik schrijf u een krachtig placebo voor, maar zeg gerust: ik schrijf u een middel voor waarvan ik heb ervaren dat het werkt (en zo nodig erbij: in circa x procent van de mensen, en evt. We weten alleen nog niet waarom het werkt.) Het voorschrijven van een placebo met een magisch klinkend ingrediënt of plantenextract dient de voorkeur boven het latijn voor gele pil. Van een aantal plantenextracten is ook nog niet duidelijk welk bestandsdeel nu het effectieve is, of dat het de synergie tussen verschillende bestandsdelen is. Voorlichting bevordert het effect van operaties. Wees een lopende placebo, verleen hulp op een zeer menselijke manier. Verkoop de negatieve bijwerkingen als positief.

Conditionering. Conditionering kan het placebo effect vergroten.

Er is een ondezoek gedaan in 1987 door K.B. Thomas waarin blijkt dat een positieve diagnose een placebo effect heeft op het herstel, en een onzeker diagnose en onzekerheid over herstel een nobeco-effect heeft op herstel.

De mate van effectiviteit van placebo is afhankelijk van de klacht of klachtsoort. Hoe meer psychosomatisch, hoe groter het placebo effect, en vice versa, hoe lichamelijker of meer genetisch, hoe minder effectief placebo werkt.

[url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Placebo_%28middel%29]Bron[/url]

Het verklaart tevens waarom sommige personen het in zich hebben door een grote groep als geestelijk leider geaccepteerd te worden.

29-09-2006, 14:33

Citaat door mardin:
Ach ja,

Als agnost ben ik erg geneig om hem gelijk te geven.
Maar helaas voor Dawkings ben ik de atheistische ideologien nazisme en communisme nog niet vergeten. Die stonden ook niet heel erg bekend om hun vreedzaamheid.

Ik vrees dat het niet de schuld van God is, maar van ons menszijn.

Hier ben ik het volledig mee eens.

29-09-2006, 17:10

Citaat door mardin:
Ach ja,

Als agnost ben ik erg geneig om hem gelijk te geven.
Maar helaas voor Dawkings ben ik de atheistische ideologien nazisme en communisme nog niet vergeten. Die stonden ook niet heel erg bekend om hun vreedzaamheid.


Ik denk dat alle ideologieen (dus inclusief religies met een "politieke" tak) waarin kritiek verboden is onze bijzondere aandacht verdienen...

Aladdin

29-09-2006, 18:09

Citaat door Aladdin1001:
Ik denk dat alle ideologieen (dus inclusief religies met een "politieke" tak) waarin kritiek verboden is onze bijzondere aandacht verdienen...

Aladdin


elk systeem waarin een alleenheerser met afstand over de gewone mens weet te regeren, is er 1 waar bijzonder veel kans bestaat op misbruik.