Bekijk volle/desktop versie : tanden poetsen in de ramadan



29-09-2006, 00:05
Ik heb een belangrijke vraag.
Ik hoor van veel mensen dat het toegestaan is om tanden te poetsen in de ramadan.
Maar naar mijn weten is het altijd al haram geweest, omdat de tandpasta een smaakje in je mond achterlaat.
Heeft iemand een antwoord op mijn vraag?

Alvast bedankt.

29-09-2006, 01:27


Het islamitische oordeel over het gebruik van de tandenborstel tijdens het vasten.

Vraag: Is het toegestaan om de tanden te poetsen met tandpasta na de eerste zonschemering tijdens het vasten? En als het wel toegestaan is, maakt het bloed wat van de tanden vrij komt tijdens het gebruik van de tandenborstel, het vasten ongeldig?

Antwoord: Het is toegestaan om na de eerste zonschemering, (wanneer men zich onthoudt van het eten, drinken&#8230 gebruik te maken van tandpasta en een tandenborstel om de tanden te poetsen. Sommige geleerden zien het als afkeurenswaardig voor een vastende om de siewaak te gebruiken na de middag, omdat de geur uit de mond van een vastende verdwijnt. Men kan wel de etensresten van zijn tanden verwijderen. Wat betreft het gebruik van tandpasta, het is af te raden om het te gebruiken, dit omdat tandpasta een geur en smaak heeft. Het beste is dat men tandpasta na de sahoer gebruikt, en als het toch noodzakelijk gebruikt moet worden dan moet er rekening gehouden worden met het slikken van de tandenpasta. Het bloed dat vrij komt van de tanden na het poetsen met een tandenborstel maakt het vasten niet ongeldig. Sheikh Ibn Djiebrien

29-09-2006, 10:49
Ik poets altijd mijn tanden. Zolang je het maar niet doorslikt. De geur die uit de mond van een vastende komt vindt Allah swt tig keer beter dan de geur van tandpasta ofzo. Maar het is toegestaan. Siwak is ook toegestaan.