Bekijk volle/desktop versie : Belangrijke lessen van Ramadan



27-09-2006, 19:19
Bismillah-ir Rahman-ir Rahiem
(In de naam van Allah, de Barmhartige, de Meest Genadevolle)


“De maand Ramadan is het waarin de Qoraan is neder gezonden, als Leiding voor de mensheid en als duidelijke bewijzen van de Leiding en de Foerqaan (de onderscheiding tussen de Waarheid en de valsheid). Wie van jullie aanwezig is in de maand, laat die dan vasten, maar wie ziek is of op reis, dan is er een aantal andere dagen (om de vastendagen in te halen). Allah wenst voor jullie het gemakkelijke en hij wenst niet voor jullie het ongemak. En maakt het aantal dagen vol en prijst Allah’s Grootheid omdat hij jullie Leiding schonk, hopelijk zullen jullie dankbaar zijn.”

(Soerah al-Baqarah:185).


Belangrijke lessen van Ramadan

As Salaam Alaikoem wa Rahmathoelahi wa Barakathoe

Broeders en Zusters

Over enkele dagen begint Insha’ Allah de gezegende maand Ramadan.De maand Ramadan is een maand waar in we Insha' Allah extra aanbidding zullen doen door midel van het vasten en het Tarawieh gebed.Ook is het een maand waar in we veel kunnen leren Allah wijst ons in verschillende Qor'aan versen hier op. Ook de profeet heef in vele overlevingen laten zien wat we als moslims kunnen leren van de Ramadan. we zullen nu de belangerijkste 5 bekijken.


1. Het verkrijgen van Taqwa (vrees voor Allah)

Vasten is ons voorgeschreven zodat we taqwa zullen krijgen.

Allah heeft gezegd

“O jullie die geloven! Vasten is jullie voorgeschreven zoals degenen voor jullie was voorgeschreven zodat jullie taqwa zullen krijgen.”
(Soerah al-Baqarah:183).


Talq ibn Habieb zei: “Wanneer fitna (beproevingen en moeilijkheden) verschijnt, doof het dan uit met taqwa.” Zij vroegen hem wat taqwa was en hij zei: “Taqwa is te handelen in gehoorzaamheid aan Allah op een licht (imaan, geloof) van Allah , hopend op de Genade van Allah . En taqwa is het verlaten van handelen in ongehoorzaamheid aan Allah op een licht van Allah , uit angst voor Allah .”

Dit is één van de beste definities van taqwa. Want iedere handeling moet een uitgangspunt en een doel hebben. En een handeling zal niet beschouwd worden als een daad van gehoorzaamheid behalve als het voortkomt vanuit pure, zuivere imaan in Allah . Dus het is zuivere imaan - en geen gewoonte, traditie, verlangen, noch het zoeken naar eer, lofuitingen of faam - dat houdt een oprechte daad daadwerkelijk in. En de voorbereiding die men toont is het proberen te verdienen van de beloning van Allah en Zijn goede Tevredenheid te zoeken.
Vasten is dus een middel om taqwa te verkrijgen, het helpt de persoon af te zien van vele zonden waartoe men geneigd is.

De Profeet heeft gezegd

Vasten is een schild waarmee de dienaar zichzelf beschermt tegen het Vuur.” (Ahmed, hasan)

We moeten ons iedere dag dat we vasten afvragen: “Heeft deze dag ons meer vrees en gehoorzaamheid aan Allah gegeven? Heeft deze dag ons geholpen af te zien van zonden en ongehoorzaamheid?”

Pas als we voor de volle 100% ‘Ja’ kunnen zeggen op deze vragen dan weten we dat we het goede hebben verkregen. Maar hoeveel mankementen vertonen wij wel niet? We vasten! Ja, maar is het niet vaak alleen maar vasten; eten en drinken laten staan. Door de doenja (wereldse leven) vergeten we dat er veel meer te verkrijgen is dan een hongergevoel.


2. Het zoeken naar de nabijheid van Allah .

De Profeet heeft gezegd

“Allah zei: “Al wie vijandigheid toont aan een vriend van Mij, Ik zal in oorlog zijn met hem. Mijn dienaar komt Mij niet naderbij met iets anders meer geliefd door Mij dan de verplichtingen die Ik voor hem heb bepaald. Mijn dienaar komt mij steeds nader met verplichte daden zodat Ik van hem zal houden.” (al-Boechaarie)

Dichter tot Allah komen in deze gezegende maand kan worden bereikt door het naleven van de verplichtingen en door het reciteren van de Qoraan en ernaar handelen. Ook door het laten toenemen van vriendelijkheid en het geven van liefdadigheid, het maken van doe’a, het verrichten van Tarawieh, het zoeken naar Lailat-oel-Qadar (een nacht beter dan duizend maanden), het bezoeken van samenkomsten om kennis op te doen en strijden in alle handelingen die het hart dichter bij zijn Rabb laten komen en Zijn Vergeving verkrijgen. Ons niveau van strijden moet in deze gezegende maand hoger zijn dan ons strijden voor aanbidding van Allah in enige andere maand. Dit is vanwege de uitmuntendheid en de beloningen die Allah heeft geplaatst. Eén van de middelen om Allah’s nabijheid te zoeken in deze maand is i’tikaaf voor wie hiertoe in staat is (i’tikaaf is het afzonderen in de moskee om Allah te aanbidden).

Imaam Ibn al-Qayyim zei: “ Allah schreef hen ook i’tikaaf voor, het doel hiervan is dat het volledig toegewijd is aan Allah, alleen op Hem geconcentreerd is, en afgesneden is van bezig zijn met de schepping. Het hart is alleen verdiept in Allah zodat houden van Hem, herinneren van Hem, zich tot Hem keren, de plaats in het hart inneemt van alle angsten en zorgen, zodat hij deze kan weerstaan. Aldus zijn al zijn zorgen alleen voor Allah, en zijn gedachten zijn alleen gericht op Hem; herinneren en denken hoe Zijn Tevredenheid te verkrijgen, en wat nabijheid zal geven, wat er toe leidt tevreden te zijn met Allah in plaats van met de mensen. Dit bereidt hem voor tevreden te zijn met Allah alleen. Op de dag van eenzaamheid in het graf wanneer er niemand anders is die hem troost kan geven, niemand die hem kan helpen behalve Allah. Dit is dus het hogere doel van i’tikaaf.”



3. Verkrijgen van geduld.

Imaam Ahmed zei: “ Allah heeft sabr (geduld) vermeld op 90 plaatsen in Zijn Boek.”

De Profeet heeft gezegd

“De maand van geduld, en de drie dagen van iedere maand, zijn tijden voor vasten.” (Ahmed, Nasa’i).

Ibn Abdoel-Bar zei: “Wat er wordt bedoeld met de maand van geduld is de maand Ramadan….Dus vasten wordt hier geduld genoemd omdat het de ziel weerhoudt van eten, drinken, echtelijke relaties en sexuele verlangens.”

De Profeet heeft gezegd

“O jeugd! Al wie in staat is te trouwen laat hem dat doen want het houdt de ogen af en beschermt de schaamdelen. Maar al wie niet in staat is laat hem vasten, want vasten zal een schild / bescherming voor hem zijn.” (al-Boechaarie, Moeslim).

Vasten is dus een middel om zelfbeheersing en geduld te leren. Met geduld zijn we in staat ons besluit Allah alleen te aanbidden te sterken en dit met oprechtheid. Ook zijn we dan in staat beter het hoofd te bieden tegen alle ups en downs van het leven. Bijvoorbeeld: Met geduld zijn we in staat onze gebeden kalm en correct te verrichten, zonder gehaast te zijn en zonder alleen maar naar de grond bukken voor een aantal keren. Met geduld zijn we in staat onze nafs (ziel) te bedwingen tegen hebzucht en gierigheid en zo geven we dus een deel van ons teveel aan rijkdom in zakaah . Met geduld zijn we in staat het slechte van de ziel te bedwingen en zo kunnen we de beproevingen en moeilijkheden van bijv. de hadj doorstaan, zonder onze kalmte te verliezen en ons slecht te gedragen. Ook kunnen we met geduld standvastig in djihaad staan en strijden tegen de ongelovigen, huichelaars en dergelijke. We kunnen zo weerstand bieden tegen hun constante aanval zonder te wankelen of te twijfelen en kunnen we doorgaan zonder te wanhopen of zelfvoldaan te worden en zonder gehaast en ongeduldig te worden bij de eerste tekenen van moeilijkheden.

Allah heeft gezegd

“O Profeet, spoor de gelovigen aan tot het gevecht. Als er onder jullie twintig zijn die geduldig zijn, dan zullen zij er tweehonderd verslaan. En als er onder jullie honderd zijn, dan zullen zij er duizend verslaan van degenen die ongelovig zijn, omdat zij een volk zijn dat niet begrijpt. Nu heeft Allah jullie verlichting gegeven, en Hij weet dat er onder jullie zwakken zijn. En als er onder jullie honderd zijn die geduldig zijn dan zullen zij er tweehonderd verslaan. En als er duizend onder jullie zijn dan zullen zij er tweeduizend verslaan, met Allah’s verlof. En Allah is met de geduldigen.” (Soerah al-Anfaal:65-66).

Dus zonder kennis en geduld rest er niets behalve dienstijver en oncontroleerbare emoties, geroep en loze kreten en leuzen, toespraken die geen kracht geven, maar eerder verzwakken en handelingen die niet opbouwen maar eerder verwoesten. In deze maand moeten we ernaar streven een standvastig en krachtig besluit te nemen. Namelijk het besluit daden van gehoorzaamheid te doen en onszelf te sterken met geduld en zeker te zijn van wat de Boodschapper zei: En weet dat overwinning komt met geduld, verlichting met leed, en gemak met moeilijkheden.”

27-09-2006, 19:20


4. Goede manieren aanleren.

De Profeet heeft gezegd

“Al wie niet leugens laat in woorden en daden, dan heeft Allah het niet nodig dat hij zijn eten en drinken laat.”
(al-Boechaarie)

De Profeet heeft gezegd

“Vasten is niet slechts het laten van eten en drinken. Het is ook afzien van onwetende en onfatsoenlijke taal. Als iemand je beledigt of zich slecht gedraagt tegenover jou zeg dan: “Ik vast, ik vast.”
(al-Boechaarie)

Deze overleveringen duiden op de belangrijkheid van waarheidslievendheid en goede manieren. Deze gezegende maand leert ons niet alleen af te zien van eten en drinken, maar ook af te zien van die handelingen en daden die misschien andere mensen kunnen kwetsen en hun rechten schenden.

De Profeet heeft gezegd

over de ware gelovige: “Een moeslim is iemand waar andere moeslims veilig van zijn voor zijn tong en zijn hand.”
(al-Boechaarie en Moeslim)

Ieder individu moet de tekortkomingen in zijn/haar karakter onderkennen, onderzoeken en er dan naar streven deze te verbeteren en het voorbeeld van de Profeet te volgen; dus de Soennah na te leven.

De Profeet heeft gezegd

“Ik sta garant voor een huis in de buitenrand van al-Djennah (voor al wie argumenten verlaat, zelfs als hij gelijk heeft), en een huis in het centrum van al-Djennah (voor al wie leugens verlaat, zelfs al zijn die gezegd voor de grap) en een huis in het bovenste deel van al-Djennah voor wie zijn karakter verbetert.
(Aboe Dawoed, alBayhaqie)

Dus door het vermijden van onderdrukking, schaamteloosheid, haat tegen moeslims aan te wakkeren, roddelen, kwaad spreken en andere slechte handelingen kunnen we gered worden van het teniet doen van onze beloningen voor het vasten, zoals Allah’s Boodschapper zei “Het kan zo zijn dat een persoon die vast niets krijgt voor zijn vasten behalve honger en dorst.” (Ahmed, Ibn Madjah)




5. Voelen van een Moeslim eenheid.

De Profeet heeft gezegd

“Vast wanneer zij vasten en breek je vasten wanneer zij hun vasten breken en offer de dag dat zij offeren.” (at-Tirmidhi)

Imaam at-Tirmidhi zei: Sommige mensen van kennis (geleerden) legden deze hadieth uit door te zeggen: Het betekent te vasten en het vasten te breken samen met de djama’ah (gemeenschap) en de meerderheid van de mensen.”

Dus in deze gezegende maand kunnen we daadwerkelijk een groter gevoel van eenheid voelen en ervaren dat we één oemmah zijn door ons collectieve vasten en breken van het vasten. Ook voelen we een groter besef over de kwestie en toestand van de moeslims en hun moeilijkheden en wat zij moeten doorstaan omdat:
“Gedurende het vasten voelt en ervaart een moeslim wat zijn noodlijdende en hongerige broeders en zusters voelen, die gedwongen zijn zonder eten en drinken te leven voor lange tijd – wat vele moeslims nog overal overkomt.”
De eenheid van de moeslims en hun steun en hulp aan elkaar is één van de grootste fundamenten waarop de islaam is gebouwd zoals Allah heeft gezegd “En houdt vast aan het touw van Allah en wees niet verdeeld….” (Soerat ali-Imraan : 103)

Allah heeft gezegd

“De gelovigen -mannen en vrouwen- zijn vrienden en beschermers van elkaar.” (Soerah at-Taubah:71)

Sjeich ibn Taymiyyah zei: “Het welzijn van de mensen zal niet compleet zijn – noch in deze wereld noch in het Hiernamaals – behalve met idjtimaa (overeenstemming), ta’awoen (onderlinge samenwerking) en tanasoer (onderlinge steun). Onderlinge samenwerking om zo baten te verzekeren en onderlinge steun om leed af te wenden. Daarom wordt er gezegd dat de mens sociaal en beleefd is van nature.”

We zien dus dat de islaam veel waarde hecht aan het samenbrengen van de harten en aanmoedigen van idjtimaa (overeenstemming). Dit niet alleen in de Ramadan maar ook in alle andere vormen van aanbidding. Bijvoorbeeld; de Profeet heeft bevolen vijf keer gezamenlijk te bidden en het 27 keer meer belang gegeven dan alleen te bidden. Deze gezamenlijke geest komt ook tot uiting in de hadj. Zelfs in kennis opdoen en studeren zijn er zegeningen in het gezamenlijk doen zoals

De Profeet heeft gezegd

“ Er zijn geen mensen die samenkomen in een huis van de huizen van Allah, het Boek van Allah reciteren en het bestuderen behalve dat rust op hen neerdaalt, genade hen omsluit, de engelen hen omringen en Allah noemt hen aan degene die bij Hem zijn.” (Moeslim)

Zelfs in onze dagelijkse handelingen zoals eten, leert de Islaam ons om het samen te doen. Toen sommige sahaabah tegen boodschapper zeiden;

“O Boodschapper van Allah, wij eten maar we raken niet voldaan.” Hij antwoordde: “Misschien eten jullie alleen?” Zij antwoordden: “Ja.” Dus zei hij : “Eet gezamenlijk en noem de naam van Allah. Er zullen dan zegeningen in zijn voor jullie.” (Aboe Dawoed)

Ramadan is een tijd waarin we ons gevoel van eenheid in broeder/zusterschap laten toenemen en onze overgave aan Allah en Zijn dien. En er is geen twijfel dat dit gevoel van eenheid noodzaakt dat: “Wij werken allemaal samen zoals voorgeschreven door de islaam als oprechte vrome broeders en zusters - niet door hizbiyyah (onverdraagzame partijgeest) noch door sektevorming, zo realiseren we ons wat van nut is voor de islamitische oemmah en zodat de Shariah zal worden gevestigd en zal worden nageleefd op Zijn aarde.”

Dus moeten we ons eens kritisch bekijken gedurende de maand Ramadan en onszelf afvragen: Wat is mijn rol? Ieder van ons heeft een rol, een taak om deze kostbare oemmah zijn eer te laten herwinnen
En de oemmah te laten terugkeren naar zijn veel omvattende eenheid en kracht en de overwinning die het is beloofd.
Ook moeten we naar onze eigen karakters en handelingen kijken en vragen: Helpen zij het proces van eenheid en broederschap of zijn ze een kwelling, schade en verhinderen ze alleen maar?

We vragen Allah ons de mogelijkheden te geven ons te veranderen naar het goede en onszelf te verbeteren gedurende deze maand en niet tot degenen te behoren die tegengehouden worden in Zijn Genade en Vergeving. Zeker Allah is degene Die Hoort en Hij is degene Die beantwoord.

Moge Allah ons helpen en sterken de grote zegeningen te verkrijgen van deze gezegende maand.


ik wens iedereen een gezegende Ramadan toe