Bekijk volle/desktop versie : elkaar vergeven



26-09-2006, 23:53
Ik heb dit al eerder geplaatst en wil dit nog een keer onder jullie en mijn aandacht brengen.


Vergeving

Iemand vergeving is heel moeilijk in sommige situaties, maar ook vergeving vragen is moeilijk.
Het goed maken met iemand anders is ook een moeilijke zaak.

Daarom dit stukje nogmaals en misschien zal het sommigen onder ons helpen een stap te zetten in de goede richting insha allah.




Onze situatie

Hoe is het met ons gesteld? Zijn ook wij in staat en bereid te vergeven, zoals de Profeet zijn vijanden vergaf? Of zijn wij mensen die eeuwige vijandschap in acht nemen met degenen, met wie we in onmin leven?

Twee moslims mogen niet in ruzie met elkaar blijven leven. Beiden wordt voorgeschreven verzoening tot stand te brengen tussen elkaar, zowel degene die onrechtvaardig heeft gehandeld als degene die onrechtvaardig is behandeld. De Koran is hieromtrent zeer duidelijk: "De gelovigen zijn slechts broeders, breng daarom verzoening tussen uw broeders tot stand" (49:10).

Zo zei ook de Profeet Mohammed (vzmh) dat een gelovige niet langer dan drie dagen bij een andere gelovige weg mag blijven. Als die periode is verstreken, dient hij naar de ander toe te gaan en hem de vredesgroet te geven. Groet de ander terug, dan ontvangen beiden de beloning van de verzoening. Groet hij niet terug, dan rust de schuld slechts op hemzelf.



De andere kant

Maar wat, als u zich nu aan de andere kant bevindt? Misschien bent u niet degene die moet vergeven, maar degene die om verzoening vraagt; degene die oprecht vrede wenst; degene die als eerst de hand uitsteekt. Wat nu, als de andere partij dit niet accepteert?

Wees in dat geval geduldig, zoals de Koran zegt in 39:10: "Slechts degenen die geduldig zijn, zullen hun volledige beloning ontvangen, zonder maat". Troost uzelf met het feit, dat de Almachtige de ware gelovigen zal blijven beproeven, zoals de Profeet Mohammed heeft gezegd: "De personen die het meest gekweld zullen worden, zijn de profeten, daarna de rechtschapenen en vervolgens de beste mensen, naar gelang hun goedheid". Weet, dat Allah uw oprechte intentie zal belonen en dat de onderdrukkers niet aan Hem zullen ontkomen. Zoals de Profeet Mohammed zei: "Wees op uw hoede voor het onderdrukken, want onderdrukking is het duister op de Dag des Oordeels." En in een hadies Qudsi zegt Allah aan de Profeet: "Ik zal revanche nemen op de onderdrukker in dit leven en in het volgende. Ik zal revanche nemen op degene die zag dat iemand werd onderdrukt en kon helpen, maar geen hulp verleende." Heb dus geduld en blijf goed doen.

Tot slot


Vrede en vergeving zijn de basis voor elke soort van vooruitgang. Als u binnen uw gezin, bedrijf, vriendenkring, enz. niet in staat bent te vergeven, zult u nimmer een goede, vredige atmosfeer hebben en zal het grote succes uitblijven. Door te vergeven verandert de houding van de ander tegenover u misschien niet, maar uw eigen innerlijk wordt er rustig en vredig door. Door niet te vergeven, blijft u echter altijd met wrok in uzelf zitten; wrok, die de basis kan vormen voor allerlei ziekten. Vergeving is dus de basis voor vrede; in de eerste plaats vrede in uzelf, daarna vrede met uw medemens, en tenslotte vrede met de Almachtige. Deze maand Ramadan is bij uitstek de maand om degenen, met wie u in onmin leeft, te vergeven. Het is immers de maand waarin wij moeten proberen een hogere geestelijke graad te bereiken. Laten wij deze kans met beide handen aangrijpen en laten we geen obstakel voor onze eigen geestelijke ontwikkeling zijn, door eeuwige haat en wrok tegenover anderen te blijven koesteren! Als wij willen dat Allah ons vergeeft, zullen ook wij in staat moeten zijn onze medemensen te vergeven (Koran 24:22).

http://www.abubakker.nl/0207.htm

27-09-2006, 14:15


dit vind ik nu een heel interessante topic

het is waar ook

27-09-2006, 14:24
Jammer genoeg denken mensen pas aan vergeving als het te laat is.
Men denkt er vaak pas aan wanneer ze op het sterfbed liggen.

Vergeven en om vergeving vragen is een moeilijk proces omdat er meestal meerdere mensen bij betrokken zijn.
Het is makkelijker iemand te kwetsen dan het met iemand uit te praten.

27-09-2006, 14:43
wat als het je eigen zus is die je diep heeft gekwetst waardoor je de goedheid van andere mensen niet meer gelooft.


Zemouria, Lkemisset

27-09-2006, 15:01


vergeving moet je wel hebben vind ik ook al vergeef je iemand niet wat heb jij er later aan ik bedoel maar zo iedereen heeft het recht erop als jij er maar goed mee kan leven toch

27-09-2006, 15:08

Citaat door oubenqassou:
wat als het je eigen zus is die je diep heeft gekwetst waardoor je de goedheid van andere mensen niet meer gelooft.


Zemouria, Lkemisset



Twee moslims mogen niet in ruzie met elkaar blijven leven. Beiden wordt voorgeschreven verzoening tot stand te brengen tussen elkaar, zowel degene die onrechtvaardig heeft gehandeld als degene die onrechtvaardig is behandeld. De Koran is hieromtrent zeer duidelijk: "De gelovigen zijn slechts broeders, breng daarom verzoening tussen uw broeders tot stand" (49:10).


Iemand (onafhankelijk persoon)kan tussen jullie helpen het uit te praten. schrijf een brief waarin je je gevoelens duidelijk verwoordt.
Verwerk in je brief hadieth of aya's....wellicht zal het haar hart raken..
Ik geloof ook niet meer in de goedheid van mensen , maar ik probeer met man en macht al een paar jaar toenadering te zoeken om verzoening tot stand te brengen.
Sommige beweren geen hart van steen te hebben..beweren niet haatdragend te zijn,maar dat zijn ze helaas wel omdat ze ..ík vergeef je in dunja el ageera zeggen'', maar in hun hart hebben ze je niet echt vergeven.

Probeer het en insha allah zullen jullie weer zussen zijn zoals het hoort.




Smeekbede voor wanneer u iets te moeilijk wordt.
139. O Allah, er is niets makkelijker dan hetgeen wat U vergemakkelijkt. Als het U behaagt, dan maakt U zelfs bezorgdheid makkelijk. [1].

"اللّهُـ& #1605;َّ لا سَـهْل&#161 4; إِلاّ ما جَعَلـت& #1614;هُ سَهـلاً& #1548; وَأَنْت& #1614; تَجْـعَ& #1604;ُ الْحَـز& #1614;نَ إِذا شِـئْت&#161 4; سَهـْلا& #1611;."

"Allaahoemma laa sahla iella maa dja'altahoe sahlan wa anta tadj'aloe al-h'azena iedhaa shie-ta sahlan".

27-09-2006, 15:45
goede topic

vergeven is zoveel mooier en grootser dan haten

als je kan vergeven kan je hopelijk ook met een rein hart leven

27-09-2006, 16:03
Dit is mooi gezegd. Allah vergeeft zelfs onze grote zonden, wie zijn wij dan elkaar niet te vergeven.

27-09-2006, 16:28

Citaat door Mind_Body_Soul:
Dit is mooi gezegd. Allah vergeeft zelfs onze grote zonden, wie zijn wij dan elkaar niet te vergeven.


inderdaad
en weet oprecht vergeven maakt je blij en lichthartig
haat maakt je zwaar en depressief

ik heb geen bewijs , maar haten is meer iets van de sjaitaan lijkt me, die zaait haat onder ons zodat wij ons afkeren van Allah (wat sjaitaan natuurlijk wil he)

heeft iemand hier een daliel voor??

09-09-2012, 11:01
Bismillah Arrahman Arrahim, mooie topic.. Vergeven is slechts 1 ding. Het ongewenste gedrag veranderen en zo houden is de ware beproeving.