Bekijk volle/desktop versie : Een onbetaalbare baan



26-09-2006, 00:14
Een onbetaalbare baan


Voor een moslim is Allah de Verhevene het absolute centrum van alles; de leermeesters zijn de profeten (vrede zij met hen allen); de meest betrouwbare handleiding voor het leven is de Heilige Qor-aan en binnen de mensengemeenschap ligt het rustpunt in het gezin.
Echtgenote-en-moeder zijn, is door Allah de Verhevene het allerhoogst gewaardeerde beroep, zo hoog dat het onbetaalbaar is. Het is om haar bereidheid deze roeping te volgen dat de vrouw in de islamitische wet, een geboorterecht heeft op levensonderhoud en studie.
Daarnaast kan zij ook een betaald beroep uitoefenen maar mag nooit ten koste gaan van haar unieke taak binnen het gezin. De vrouw die de kracht, het godsvrucht en de vaardigheid heeft om het werkelijke centrum en rustpunt te zijn voor haar gezin is een zegening voor de hele gemeenschap en een natuurlijke welzijnswerkster. Bij zo'n moeder thuis kan iedereen zichzelf zijn, tot rust komen, stress afbouwen, zich veilig en verzorgd weten en de lichamelijke en geestelijke voeding ontvangen die hij of zij nodig heeft. Zoals Allah de Verhevene zegt:

"En onder Zijn Tekenen is het volgende: dat Hij voor jullie echtgenotes heeft geschapen uit jullie zelf en dat jullie rust bij hen zullen vinden en Hij heeft tussen jullie genegenheid en genade geplaatst." (Soerat 30:21)

Binnen het huisgezin, waar de vrouw voor haar beschermelingen zorgt, ligt de basis van welzijn en gezondheid. Of het nu gaat om het aanleren en handhaven van lichaamshygiëne, gezonde voeding, waarachtige ontspanning of eerste hulp, het zou te vinden moeten zijn bij moeder de vrouw. Zo heeft Aisha , de echtgenote van profeet Mohammed, (Allah’s vrede en zegen zij met hem) (Moge Allaah welbehagen hebben in haar) een blijvende invloed achtergelaten in de geschiedenis van de Islaam. Niet alleen lag haar kennis op het vlak van religie, maar onder andere ook in dichtkunst, fiqh (islamitische jurisprudentie), geneeskunde, de Arabische geschiedenis en ze was zeer bekwaam in het onderscheiden van halal (wettig) en haraam (onwettig). Zij heeft voor de oemmah (islamitische gemeenschap) een groot deel van hikmah (wijsheid) van de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) overgeleverd.
Hierdoor werd zij een van de grootste geleerden van de Islaam en had ze een hoog niveau van kennis en wijsheid. Haar leven is een bron van inspiratie voor zowel vrouwen als mannen. Ze is nooit afgestudeerd voor enige universitaire opleiding (dergelijke opleidingen waren niet aanwezig in haar periode), maar ondanks dit gegeven worden haar uitspraken, gebaseerd op de Soennah bestudeerd op universiteiten op de faculteit voor literatuur. Deze juridische uitspraken worden bestudeerd tijdens wets-college's, en haar leven en werken worden bestudeerd en onderzocht door studenten en leraren van de geschiedenis van de Islaam, voor al meer dan 1000 jaar.
De jaren die zij gehuwd was met de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) waren toereikend voor haar om zich alle kennis en discipline eigen te maken, zodat ze uiteindelijk uitgroeide tot een van de meest geleerde personen, die vele ahadith overgeleverd hebben. Een van haar grootste verdiensten lag in haar onfeilbare, onzelfzuchtige toewijding aan de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) , zowel als moslim en als zijn echtgenote. Ze waardeerde zeer de eer en het voorrecht welke Allah haar had verleend in de rol van de vrouw van de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) , en als moeder van de gelovigen. Toen ze werd geconfronteerd met de keuze tussen voortzetting van een leven in soberheid en eenvoud als vrouw van de profeet of een leven in luxe en gemak, afzonderlijk van , koos ze, zonder enige aarzeling, voor het eerste.
JOUW MOEDER! JOUW MOEDER! JOUW MOEDER!

"Een man kwam bij Gods boodschapper Mohammed (Allah’s vrede en zegen zij met hem) en zei: "O boodschapper van God! Wie heeft het meeste recht om door mij het beste behandeld te worden?"
De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) antwoordde hem: "Jouw moeder."
De man zei: "Wie is de volgende?"
Het antwoord van de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) verbaasd de man. "Jouw moeder", zegt de profeet weer.
"Wie is de volgende?", vraagt de man nogmaals.
"Jouw moeder", zo gaf de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) voor de derde maal ten antwoord.
De man begrijpt hierdoor dat zijn moeder heel belangrijk is, daarom stelt hij zijn vraag nu anders: Als ik mijn plicht tegenover mijn moeder gedaan heb, wie komt er dan na haar?", informeert hij.
Gods boodschapper (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei:"Jouw vader."
(Hadith verzameld door Boekharie en Moeslim)

SPREEK HEN VRIENDELIJK TOE

"Uw Heer heeft bevolen slechts Hem te aanbidden en goed te zijn voor de ouders. Wanneer een van hen of beiden bij u een hoge leeftijd bereikt, zeg dan geen "pff" tegen hen en wijs hen niet af, maar spreek hen vriendelijk toe. Toon u nederig jegens hen als blijk van uw toewijding en zeg: Mijn Heer! Wees hen genadig zoals zij zijn geweest voor mij, toen ik nog klein was " (Heilige Qor-aan 17:23)

Profeet Mohammed (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd:
"Geen kind kan voor zijn ouders hetzelfde terugdoen behalve wanneer hij ze in slavernij aantreft en ze terugkoopt om ze te bevrijden." (Hadith verzameld door Boekharie en Moslim)

Het belang van een moeder en echtgenote is enorm groot, elk kind, volwassen of niet heeft die enorme liefde voor zijn moeder, die hem grootbracht en er was voor hem wanneer hij het nodig had en sympathisant was wanneer hij verdriet had.

Ik zie het al bij mij echtgenoot hoe belangrijk zijn moeder is, hij droomt over haar, denkt aan haar, voedt haar en laat zijn ogen vloeien met tranen voor haar ook al is zij ver van hem vandaan. Hij kan uren praten over zijn moeder met een tevreden gezicht, het heeft ook te maken natuurlijk dat zijn moeder hem liefdevol en verzorgend heeft groot gebracht. Als een moeder haar kinderen niet liefdevol en verzorgend groot brengt zal de liefde voor de moeder zeker minder zijn.

Dus laten we stil staan als moeder en/of echtgenote en inzien wat een mooie waardevolle onbetaalbare baan Allah de Verhevene ons gegeven heeft, en inshaa Allah is voor deze onbetaalbare baan zeker een geweldige beloning weggelegd.

Moge Allah de verhevene ons standvastig maken en onze waarvolle taak zo goed mogelijk vervullen en ons laten behoren tot de vrouwen van het wenselijke gelukzalige PARADIJS....

26-09-2006, 18:07


Komop reacties graag?
Wie wilt er nu nog geen moeder meer zijn???

26-09-2006, 21:28

Citaat door sheikhalalbani:
Komop reacties graag?
Wie wilt er nu nog geen moeder meer zijn???



Ik denk dat alle vrouwen dat wel wilen zeker de moslimvrouwen, alleen heb je het niet zelf voor het zeggen.
Alles ligt in de handen van Allah sws.

26-09-2006, 23:45
Allahoumma Amien. Djazak Allahou Khairan.

Mooiste stukje vond ik toch wel dit:

De vrouw die de kracht, het godsvrucht en de vaardigheid heeft om het werkelijke centrum en rustpunt te zijn voor haar gezin is een zegening voor de hele gemeenschap en een natuurlijke welzijnswerkster. Bij zo'n moeder thuis kan iedereen zichzelf zijn, tot rust komen, stress afbouwen, zich veilig en verzorgd weten en de lichamelijke en geestelijke voeding ontvangen die hij of zij nodig heeft.