Bekijk volle/desktop versie : Ramadan, meer dan vasten



Pagina's : [1] 2

23-09-2006, 15:41
Salam iedereen,

Ik heb een paar regels gevonden op een site..

23-09-2006, 15:42


DE VOORDELEN VAN HET VASTEN

Pas in dit tijdperk van dieet wordt het ook voor niet-moslims duidelijk dat het vasten iets heilzaams is. Het vasten zuivert de darmen, herstelt de maag, ontdoet het lichaam van achtergebleven schadelijke stoffen en helpt het overtollige vocht dat opgeslagen is kwijt te raken. Het geeft rust aan het hart, bevorderd de bloedsomloop en helpt om van eventuele gezetheid af te komen. Mensen die vertrouwd zijn met het vasten heeft zichzelf leren bedwingen. Door het jaarlijkse vasten kan een moslim eigenschappen aanleren als dicipline, uithoudingsvermogen, zelfbeheersing en respect ten aanzien van de medemens en de schepper. Elke dag dat men vast is een overwinning over begeerten en lusten.

Het vasten sterkt ook de geloofsgemeenschap. Alle moslims in de wereld vasten in deze maand. Juist in de ramadan leert de mens liefde en barmhartigheid kennen.

23-09-2006, 15:43
WANNEER BEGIN IK

Kinderen zijn vrijgesteld van de ramadan. Als een haar eerste menstruatie heeft gehad of een jongen zijn eerste zaadlozing zijn zij, net als iedereen die geestelijk en lichamelijk gezond is (en niet op reis) verplicht de ramadan te houden.

Om te vasten dient men rein te zijn. Menstruerende vrouwen mogen niet vasten. Voor vrouwen die zwanger zijn en/of borstvoeding geven, geldt een afzonderlijk regel:
Wanneer het vasten de gezondheid van het kind (kinderen) kan schaden, zijn zij vrijgesteld, maar moeten hun vasten later inhalen en ook een maaldtijd geven aan een arme voor iedere dag die niet is gevast. Wanneer hun kind en eigen gezondheid gevaar loopt, moet wel het vasten worden ingehaald, maar is het niet verplicht de maaltijden voor de armen te betalen. Als de kraambloeding is gestopt (nifaas) en men gereinigd is, geld de volle vastenplicht. Hetzelfde geld voor vrouwen na menstruatie (haid).

23-09-2006, 15:44
MashAllah..

23-09-2006, 15:47


VRIJSTELLING RAMADAN

Er zijn twee soorten vrijstelling van het vasten: De vrijstelling waarbij het niet verplicht is om het vasten in te halen, maar wel een aflossing (fidyah) geldt. Dat is wanneer iemand door ouderdom niet in staat is om te vasten, in geval van ernstige ziekte waarbij geen hoop op genezing bestaat, wanneer iemand het hele jaar door zware arbeid verricht, terwijl hij zichzelf en zijn gezin niet in levensonderhoud kan voorzien als hij stopt met deze arbeid. De aflossing in deze gevallen is het geven van een maaltijd aan een persoon voor elke dag waarop niet is gevast.

Bij de tweede soort vrijstelling moet het vasten ingehaald, terwijl er geen aflossing geldt. Dit is van toepassing voor de reiziger die een afstand van minstens 70 km aflegt en de zieke die nog hoop heeft op genezing.

In de koran treffen we hierover de volgende vers aan:
De Ramadan is de maand waarin de koran werd neergezonden als gids voor de mensen en als bewijs van leiding en onderscheid. Wie van jullie aanwezig is, laat hem daarin vasten, maar wie van jullie ziek is, of op reis, een aantal andere dagen (vasten).
(Hoofdstuk 2:185)

23-09-2006, 15:48
Bedankt voor dit !

23-09-2006, 15:50
HET VASTEN ONGELDIG

Als je bewust eet, drinkt (of rookt) tussen ochtendschemering en zonsondergang, is het vasten ongeldig geworden. Als dit gebeurt omdat men het vergeten was dat men vastte, moet je gewoon doorgaan met vasten. Het vasten is in dat geval nog geldig

Het vasten wordt eveneens ongeldig bij opzettelijk braken, bij tijdelijk verlies van verstand, bij een bevalling, wanneer de menstruatie zich voordoet tussen de ochtendschemering en zonsondergang en bij het hebben van geslachtsgemeenschap tussen ochtendschemering en zonsondergang.

Indien bewust de ramadan wordt verbroken moet men als boete de verbroken dag inhalen en 60 dagen als straf inhalen. Dus in totaal 61 dagen vasten. Dit moet vóór de volgende ramadan gebeuren, behalve wanneer dat niet mogelijk is door ziekte of een voortdurende reis.

Wanneer je wel in staat is om te vasten voor de volgende ramadan, maar dit niet doet, dan ben je alsnog verplicht om het in te halen. Er diend dan tevens een maaltijd aan een behoeftige te worden geven voor elke niet gevaste dag.

Voor het hebben van geslachtsgemeenschap in de ramadan tijdens de ochtendschemering en de zonsondergang (na zonsondergang is gemeenschap toegestaan) moet de niet gevaste dag worden ingehaald en volgens de koran een slaaf slaaf vrijlaten. Nu is het vrijlaten van een slaaf tegenwoordig nogal moeilijk. In plaats daarvan voldoet 60 dagen vasten, en indien dit niet gebeurd mag je ook 60 behoeftigen van een maaltijd voorzien

23-09-2006, 15:51

Citaat door Sima_4_leven:
Bedankt voor dit !


Geen dank a ghay

23-09-2006, 15:51
VASTEN MAAR NIET BIDDEN

Wordt het vasten geaccepteerd wanneer men niet bid?
Daarover verschillen de gelovigen van mening. Het vasten en het gebed zijn twee vormen van ibadah (aanbidding). Zelfs wanneer men niet bidt is het goed toch te vasten, want als god het wil wordt dit vasten geaccepteerd en zal het nalaten van het gebed apart gestraft worden.

23-09-2006, 15:55

Citaat door TaNgAoUiAYoUsRa:
Geen dank a ghay



Ben een meisje

23-09-2006, 16:00

Citaat door Sima_4_leven:
Ben een meisje


Oh hahah ik dacht man want er staat nml.man
Maare geen dank Ghti

23-09-2006, 16:01
VASTEN EN ZIEKTE

Wanneer men door het vasten ziek wordt of wanneer het vasten de ziekte verergert is men vrijgesteld om te vasten.

23-09-2006, 16:02


TANDENSTOKER OF TANDENBORSTEL

Het gebruik van een siwak (ook miswak genoemd, een speciaal stokje dat de profeet gebruikte om zijn tanden mee te reinigen) en het gebruik van een tandenborstel verbreekt het vasten niet. Volgens sommige geleerden mag men tussen zonsschemering en zonsondergang geen tandpasta gebruiken omdat ze dit als parfum voor de mond beschouwen.

23-09-2006, 16:03
DE TARAWIH

Tarawih betekent letterlijk "uitrusten" en is de naam van het gebed dat tussen de isja (nachtgebed) en de fadjr (ochtendgebed) wordt verricht. Dit in overeenstemming met een uitspraak van de profeet Mohamed:

"Wanneer iemand de qiyam-ramadan (het tarawih gebed) verricht vanwege zijn geloof in god en in de hoop op het welbehagen van god, zal god de zonden die hij in het verleden heeft gedaan, vergeven".

Het tarawih-gebed begint op de avond voor de eerste vastendag, en eindigt de avond voor de laatste vastendag.

23-09-2006, 16:03
DE KADR-NACHT

Op de 27ste ramadan valt de Lailat el-Kadr, de waardevolle nacht. Dan herdenken we de nacht waarin voor het eerst de koran werd geopenbaard.

In het hoofdstuk 97, sura el-Kadr, zegt de koran hierover:
"Waarlijk, wij hebben hem (de koran) neergezonden in de Waardevolle Nacht. En wat doet jullie weten wat de waardevolle nacht is? De Waardevolle Nacht is beter dan duizend maanden. De engelen en de geest (de engel Gabriel) dalen in haar neder met de toestemming van hun Heer, voor elke beschikking. Vrede heerst in deze nacht, tot aan de ochtend schemering".

De maand ramadan is waardevoller dan de andere maanden en de lailat el-Kadr is waardevoller dan duizend maanden. In deze nacht zendt god de beschikking neer van alle heilzame en goede zaken. Wanneer je een smeekbede doet in deze uitzonderlijke nacht, zal deze met gods wil geaccepteerd worden.

Pagina's : [1] 2