Bekijk volle/desktop versie : Christenen, een wereld van verschillen onderling.....



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

22-09-2006, 13:10
'Nederlandse predikanten twijfelen aan God'

Uitgegeven: 22 september 2006 12:36
Laatst gewijzigd: 22 september 2006 12:36

HILVERSUM - Een op de zes predikanten weet niet of er een God of hogere macht bestaat of gelooft er zelfs helemaal niet in. Dat blijkt uit een vrijdag gepresenteerd onderzoek van godsdienstsocioloog Hijme Stoffels van de Vrije Universiteit. Het onderzoek is in opdracht van de IKON verricht onder de bij die omroep aangesloten kerken. Aanleiding is het 60-jarige bestaan van de IKON.

Ruim achthonderd voorgangers werd gevraagd naar hun godsbeeld.


De verschillen tussen de kerken zijn erg groot. Voorgangers van het Leger des Heils en de Gereformeerde Bond twijfelen helemaal niet aan het bestaan van God terwijl 42 procent van Remonstrantse Broederschap zegt te twijfelen.

Bron: http://www.nu.nl/news/831711/10/%27Nederlandse_predikanten_twijfelen_aan_God%27.ht ml

Mijn reactie;
Ten eerste; Het lijkt me moeilijk predikant te zijn en niet zeker te weten of je er in geloofd of niet?? Hmm, lijkt me verwarrend.
Ten tweede; Ik plaats dit stukje ook als is dit een marokkaanse site met voornamelijk moslims, omdat ik er vaak tegenop loop dat men alle christenen op één hoop gooit. Christenen verschillen nogal in interpretatie van de Bijbel.
Wat ik hiermee wil zeggen? christenen verschillen onderling erg. Net als moslim trouwens....

22-09-2006, 13:27


waarom zijn ze dan predikant???????

22-09-2006, 14:04

Citaat door chanelamela:
waarom zijn ze dan predikant???????


Goede vraag. Misschien om alleen 'positieve normen en waarden' te verspreiden? I dunno. Ik vind het in elk geval als atheist wel realistisch dat er zoveel mensen twijfelen.

22-09-2006, 14:24
als je twijfelt geloof je niet

22-09-2006, 17:41


Zie jij christenen elkaar uitmoorden ???? ik niet !

wel moslims die elkaar de nek afsnijden....

22-09-2006, 17:47

Citaat door Hoelahoep:
Zie jij christenen elkaar uitmoorden ???? ik niet !

wel moslims die elkaar de nek afsnijden....


Noord-Ierland
Baskenland
WOI
WOII
en iets langer geleden zijn er vele, vele, vele oorlogen geweest.

http://nl.wikipedia.org/wiki/30_jarige_oorlog
was een extreem bloederige godsdienstoorlog, zo heftig dat het geleid heeft tot onze seculiere overheid.

22-09-2006, 17:58

Citaat door najibsri:
Het is niet overbodig om te zeggen dat elke interpretatie, elke beleving en elke idealogie van de bijbel, tegenstrijdig is met eigenlijk alles.


is dat enkel aan de bijbel voorbehouden? of is wellicht iets dat bestaat zodra er geloof beleden wordt? zoals dat ook voor jouw geloof geldt (ervan uitgaande dat jij gelovig bent)

22-09-2006, 18:00

Citaat door Perez:
Wat ik hiermee wil zeggen? christenen verschillen onderling erg. Net als moslim trouwens....


Jezus, welke idioot denkt daar anders over?

22-09-2006, 19:42

Citaat door Perez:

Mijn reactie;
Ten eerste; Het lijkt me moeilijk predikant te zijn en niet zeker te weten of je er in geloofd of niet?? Hmm, lijkt me verwarrend.
Ten tweede; Ik plaats dit stukje ook als is dit een marokkaanse site met voornamelijk moslims, omdat ik er vaak tegenop loop dat men alle christenen op één hoop gooit. Christenen verschillen nogal in interpretatie van de Bijbel.
Wat ik hiermee wil zeggen? christenen verschillen onderling erg. Net als moslim trouwens....


We zijn allemaal mensen, en geloven in, of twijfelen aan heel veel zaken. Ik zie een bijbel of koran ook niet als een wetboek, die ons voorschrijgt hoe we moeten leven. Maar meer als een gegeven waar we zelf mee aan de slag moeten gaan.

Een predikant die twijfelt, is eigenlijk heel erg logisch. Hij is op zoek en heeft het nog niet gevonden.

22-09-2006, 19:44

Citaat door Perez:
'Nederlandse predikanten twijfelen aan God'

Uitgegeven: 22 september 2006 12:36
Laatst gewijzigd: 22 september 2006 12:36

HILVERSUM - Een op de zes predikanten weet niet of er een God of hogere macht bestaat of gelooft er zelfs helemaal niet in. Dat blijkt uit een vrijdag gepresenteerd onderzoek van godsdienstsocioloog Hijme Stoffels van de Vrije Universiteit. Het onderzoek is in opdracht van de IKON verricht onder de bij die omroep aangesloten kerken. Aanleiding is het 60-jarige bestaan van de IKON.

Ruim achthonderd voorgangers werd gevraagd naar hun godsbeeld.


De verschillen tussen de kerken zijn erg groot. Voorgangers van het Leger des Heils en de Gereformeerde Bond twijfelen helemaal niet aan het bestaan van God terwijl 42 procent van Remonstrantse Broederschap zegt te twijfelen.

Bron: http://www.nu.nl/news/831711/10/%27Nederlandse_predikanten_twijfelen_aan_God%27.ht ml

Mijn reactie;
Ten eerste; Het lijkt me moeilijk predikant te zijn en niet zeker te weten of je er in geloofd of niet?? Hmm, lijkt me verwarrend.
Ten tweede; Ik plaats dit stukje ook als is dit een marokkaanse site met voornamelijk moslims, omdat ik er vaak tegenop loop dat men alle christenen op één hoop gooit. Christenen verschillen nogal in interpretatie van de Bijbel.
Wat ik hiermee wil zeggen? christenen verschillen onderling erg.
Dit is geen verassing, aangezien het GristenDOM tot aan het BOT is verdeeld.

22-09-2006, 19:48

Citaat door bambam:
Hele goeie vraag, werkelijk.

Ik kan het aan niet-moslims makkelijk uitleggen, maar merk dat moslims een, laat ik zeggen, bijzonder beeld hebben van religie: iets dat alles verklaart, benoemt, overal over gaat en boven elke twijfel verheven dient te zijn.
Uitgangspunt is de koran die als onbetwijfelbare openbaring gezien MOET worden.



Niet zo in het christendom. Zo als ook de Paus zei in zijn gewraakte toespraak zien de meeste christenen de bijbel niet als door God geschreven of gedicteerd. De bijbel is een duizenden jaren overspannend verslag van de zoektocht van de mens naar God. Wij geloven dat God zich wil laten kennen als onze Hemelse Vader, maar niet door weten doch door geloven. De bijbel is geïnspireerd door God, een inspiratie welke de Heilige Geest is gaan heten.

Daarbij is niks zeker: Mozes en al de profeten kenden twijfel, ja zelfs Jezus was is Zijn mens-zijn net als wij: ook Hij twijfelde.

Wel geloven we uit de bijbel dat God zich aan mensen (profeten) geopenbaard heeft, maar natuurlijk kan een dergelijke openbaring niet gevangen worden in zoiets on-Goddelijks als een mensentaal. Hooguit een samenvatting.
God kennen is namelijk een zeer persoonlijk iets.

Dit gedicht drukt m.i. het christendom uit:

"Wij moeten soms Gods diepste diepten door
langs lange wegen komen wij Hem nader.
Ik laat een hele wereld los en val
Uw Vaderarmen toe.
God, weest genadig... "


Wij zoeken God en weten dat Hij ons daartoe uitnodigt. Geloof is een gunst die Hij aan sommigen gunt, maar niet een noodzaak.
Want wat wij ook weten of geloven, het mysterie van Zijn bestaan valt voor de mens toch niet te bevatten.

Dus als je gelovig bent en theologie gaat studeren om dominee of priester te worden, leer je waarom geloof geloof genoemd wordt waar je wetenschap over kan hebben, maar weten wie God is, dat kan je niet.
Dat moet je maar geloven. Als je kan.


Hé, bambam, mijn complimenten! Geweldig onder woorden gebracht. SUPERRRRR!!!



Groetjes,
BeertjeBee

22-09-2006, 19:49

Citaat door najibsri:
Het is niet overbodig om te zeggen dat elke interpretatie, elke beleving en elke idealogie van de bijbel, tegenstrijdig is met eigenlijk alles.


Onzin. Dit is weer typisch zo'n tékortdoordebochtredenering ...

22-09-2006, 19:53



Citaat door Oujda_SEC_sec:
Dit is geen verassing, aangezien het GristenDOM tot aan het BOT is verdeeld.


Net als de islam.

De mens is op zoek, en de een gaat daar wat beter mee om als de ander.

22-09-2006, 21:04

Citaat door Perez:
'Nederlandse predikanten twijfelen aan God'

Uitgegeven: 22 september 2006 12:36
Laatst gewijzigd: 22 september 2006 12:36

HILVERSUM - Een op de zes predikanten weet niet of er een God of hogere macht bestaat of gelooft er zelfs helemaal niet in. Dat blijkt uit een vrijdag gepresenteerd onderzoek van godsdienstsocioloog Hijme Stoffels van de Vrije Universiteit. Het onderzoek is in opdracht van de IKON verricht onder de bij die omroep aangesloten kerken. Aanleiding is het 60-jarige bestaan van de IKON.

Ruim achthonderd voorgangers werd gevraagd naar hun godsbeeld.


De verschillen tussen de kerken zijn erg groot. Voorgangers van het Leger des Heils en de Gereformeerde Bond twijfelen helemaal niet aan het bestaan van God terwijl 42 procent van Remonstrantse Broederschap zegt te twijfelen.

Bron: http://www.nu.nl/news/831711/10/%27Nederlandse_predikanten_twijfelen_aan_God%27.ht ml

Mijn reactie;
Ten eerste; Het lijkt me moeilijk predikant te zijn en niet zeker te weten of je er in geloofd of niet?? Hmm, lijkt me verwarrend.
Ten tweede; Ik plaats dit stukje ook als is dit een marokkaanse site met voornamelijk moslims, omdat ik er vaak tegenop loop dat men alle christenen op één hoop gooit. Christenen verschillen nogal in interpretatie van de Bijbel.
Wat ik hiermee wil zeggen? christenen verschillen onderling erg. Net als moslim trouwens....


In feite: gelovigen - een wereld van verschil.
Bestaat de standaard-gelovige wel ?
Is geloof standaard ?

Je kunt het geloof niet vastleggen in regeltjes.
En degene die deze regeltjes het beste opvolgt, zou dan de ware gelovige zijn.

Maar zo werkt het niet.
Geloven heeft te maken met zoeken. Niet met vinden.

22-09-2006, 21:11
Met al die goden die ze in het Christendom aanbidden, verbaast het mij niet dat al die dominees beginnen te twijfelen.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10