Bekijk volle/desktop versie : dajaj m'hammar



20-09-2006, 01:46
Hallo allemaal,
Wie zou me kunnen helpen, ik wil graag weten hoe je dajaj m'hammar maakt.. en met name de vulling (chermoula)? In Marokko had ik zooo'n lekkere dajaj gegeten het vlees was lekker zacht en ik weet dat in de vulling iedergeval kosbar,madnous,knoflook ,(citroen) en hete peper moet maar weet niet in welke hoeveelheden en hoe je de kip verder moet bereiden..? Moet je 'm steeds insmeren met olie of boter en hoe kun je 'm het beste bereiden, aan een spit of gewoon in een ovenschaal.. Ik wil het graag zelf leren maken..
Alvast bedankt !
Besslama

20-09-2006, 21:40


voor 1 a 2 kippen:

kip schoonmaken:
verwijder de puntige uitsteeksels bij de vleugels, het laatste stukje ervan
verwijder overtollig vel bij de nek en tussen de benen
verwijder het eeltachtig velletje onderaan de drumsticks
verwijder het "kontje" , aan de achterkant een driehoekachtige stukje vlees, dit in zijn geheel verwijderen
verwijder evt. haartjes

marinade:

halve bos peterselie, fijngehakt
halve bos koriander, fijngehakt
4 teentjes knoflook
2 uien, fijngehakt

kruiden:
zout naar smaak
1 thl. paprikapoeder
1 thl. gemberpoeder
1 thl. peper
1 thl. korianderpoeder
1 zakje saffraan, plus evt wat saffraandraadjes
een paar fenegriekzaadjes (optioneel)
flinke scheut olie

dit alles goed mengen en de schoongemaakte kip erin doen, goed inwrijven ermee.

kip samen met de marinade in een pan op het vuur zetten, zodra deze een beetje bakt gekookt water langs de rand van de pan bijvullen tot ongeveer de kip voor de helft bedekt is.

zodra deze kookt, het vuur op zijn zachts zetten, elke 15 minuten de kip omdraaien, tot deze helemaal gaar is, met name de borst en karbonaadjes moeten goed gaar zijn wanneer je deze prikt met de vork.

zodra deze gaar is in een voorverwarmde oven in een bakblik met bakpapier bekleed zodat deze niet plakt. een beetje olie eroverheen en bruin laten worden langs beide kanten.

succes!

22-09-2006, 22:20
bedankt voor 't recept noona, dit lijkt me erg lekker
maar wat ik eigenlijk bedoelde is een kip die gevuld is met chermoula..
in marokko kochten we dat bij zo'n kraampje, daar zitten ze aan een spit..dus wordt het volgens mij niet eerst gekookt. dan geven ze er nog zo'n lekker sausje bij heb je daar misschien het recept van..?
of iemand anders...? ik zou er erg blij mee zijn (en mijn man ook) dan kan ik het eens voor hem maken

25-09-2006, 09:41
Je kunt de kip met dezelfde marinade vullen binnenin, en inkepingen maken in de borst en die ook vullen. Ik denk dat ze in een zaak de saus er apart bij maken.

Wil je hem niet koken maar aan een spit in de oven dan moet je de oven op maximaal 150 graden zetten totdat ie gaar is en als ie niet bruin genoeg is aan de buitenkant dat je de oven dan wat hoger zet.

Wil je hem in een ovenschaal zetten dan kan dat ook, bedek hem dan eerst goed met aluminiumfolie en laat hem het eerste uur op de hoogste stand in de oven en daarna de folie eraf zodat ie bruin bakt.

Je kunt bij de sharmoula ook gekookte rijst bij doen en hiermee de kip vullen.

25-09-2006, 21:08


thanks ik ga het een keer proberen te maken

02-10-2006, 14:42
zijn er dames die het op een andere manier maken? en hun recept willen plaatsen

02-10-2006, 16:22
heb je het al een keer geporbeerd?

02-10-2006, 16:31
nee nog niet mijn moeder kookt meestal

02-10-2006, 18:22
Dit ga ik ook maken inchallah

02-10-2006, 19:52

Citaat door Maagdelijk:
Dit ga ik ook maken inchallah


succes laat je weten of het goed is gelukt?