Bekijk volle/desktop versie : Imsaak - Hoe zit het nou?



Pagina's : [1] 2

19-09-2006, 22:57
Asalaam Wahelikoum Warahmatullahi Wabarakatuhu,

Broeders & zusters,

Graag wil ik weten hoe het zit met Imsaak, moet je nou een half uur voor Fadjr stoppen met eten, of mag je totdat Fajr in aanzicht is eten? Heb gehoord totdat je Al-Gaith Al Abyadx ziet dan moet je pas stoppen.

x De zonlicht.

Wallahu Ahlam, misschien dat iemand kan komen met bewijzen uit de Quraan Al Qareem & of een Sahih Hadiht.

Djazaakoum Allahu Gairen.

Wahelikoum Asalaam Warahmatullahi Wabarakatuhu.

22-09-2006, 00:14



Citaat door OuJdAbOyX:
Asalaam Wahelikoum Warahmatullahi Wabarakatuhu,

Broeders & zusters,

Graag wil ik weten hoe het zit met Imsaak, moet je nou een half uur voor Fadjr stoppen met eten, of mag je totdat Fajr in aanzicht is eten? Heb gehoord totdat je Al-Gaith Al Abyadx ziet dan moet je pas stoppen.

x De zonlicht.

Wallahu Ahlam, misschien dat iemand kan komen met bewijzen uit de Quraan Al Qareem & of een Sahih Hadiht.

Djazaakoum Allahu Gairen.

Wahelikoum Asalaam Warahmatullahi Wabarakatuhu.
Al gait el abyad (letterlijk: de witte draad) is geen zonlicht maar daglicht.
En inderdaad, je mag dooreten tot aan het Fajr; zodra de eerste lijn daglicht aan de zwarte nachthemel is te zien. De profeet Mohamed stopte pas met eten wanneer de adhaan van salaat el Fajr werd omgeroepen. Er heeft dus nooit iets als imsak bestaan (en dus bid3a).

AR

22-09-2006, 00:48
Wanneer gaat het vasten in?

Vraag:

Graag wil ik weten waarom op de gebedstijdenlijst van de stichting as-Soennah geen Imsaak-tijden zijn opgenomen. Wanneer moet men dan stoppen met eten voor Salaat al-Fadjr, een kwartier, half uur of langer voor al-Fadjr?

Vraag ontvangen op 31 oktober 2003

Antwoord:

Het vasten dat ons is opgelegd door Allah begint met het aanbreken van al-Fadjr en eindigt met zonsondergang, dit op basis van bewijzen vanuit de Koran en de Soennah. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“En eet en drink totdat voor jullie de witte draad van de zwarte draad te onderscheiden is, het is (dan) Fadjr. Voltooi vervolgens het vasten tot zonsondergang.”

(Soerat al-Baqarah : 187)



De Profeet (vrede zij met hem) zei: “En eet en drink totdat (jullie) ibnoe Maktoem de adhaan (oproep tot het ochtendgebed) horen verrichten. En hij (ibnoe Maktoem) riep niet op tot het gebed totdat er tegen hem werd gezegd: ,,Het is al ochtend, het is ochtend.” (al-Boechari)

Het verbieden van de mensen om te eten en te drinken in de daartoe toegestane tijd is een groot onrecht en het verschijnsel van ‘Imsaak’ is een Bidcah (religieuze innovatie) die in strijd is met de Koran en de Soennah. Er bestaat geen meningsverschil tussen de geleerden dat er gegeten mag worden tot het aanbreken van al-Fadjr.

Sheich Fawaz Jneid



http://www.al-yaqeen.com

22-09-2006, 01:07
Djazaak Allahu Gairen.

22-09-2006, 18:00


Diegene die zeggen dat het Bida3 begrijpen heel het gebeuren om Imsaak niet. Niemand zegt dat je mag eten tot Imsaak, niemand die verbiedt je om na Imsaak nog te eten, dat maken de mensen ervan maar dat is totaal niet zo.

Imsaak is belangrijk, simpel weg omdat het ongeveer 20 minuten verschilt met salaah el Sobh.

Denk eens goed na, wanneer gaan de Moslim 2 rakaahs Sunnah bidden van el Fajr, wanneer moeten de moslimmannen naar de Moskee om met de Djamaha te bidden, is het niet logisch dat het eten een beetje zakt zodat je normaal Roekoeh en Soezoed kan doen, etc. Om deze reden is Imsaak belangrijk, je goed voorbereiden op het gebed.

23-09-2006, 15:01
Is Imsaak nu duidelijk en zien de mensen in die roepen dat het Bida3 is dat ze totaal verkeerd bezig zijn.

23-09-2006, 15:04

Citaat door OuJdAbOyX:
Asalaam Wahelikoum Warahmatullahi Wabarakatuhu,

Broeders & zusters,

Graag wil ik weten hoe het zit met Imsaak, moet je nou een half uur voor Fadjr stoppen met eten, of mag je totdat Fajr in aanzicht is eten? Heb gehoord totdat je Al-Gaith Al Abyadx ziet dan moet je pas stoppen.

x De zonlicht.

Wallahu Ahlam, misschien dat iemand kan komen met bewijzen uit de Quraan Al Qareem & of een Sahih Hadiht.

Djazaakoum Allahu Gairen.

Wahelikoum Asalaam Warahmatullahi Wabarakatuhu.


misschien dat je hier wat aan hebt..

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=1117877

23-09-2006, 15:21

Citaat door Mocrobrains:
Is Imsaak nu duidelijk en zien de mensen in die roepen dat het Bida3 is dat ze totaal verkeerd bezig zijn.


Als er wordt gezegd dat het haraam is om na de imsaak te eten dan is het toch wel een bid3a neem ik aan.

23-09-2006, 15:25

Citaat door Maagdelijk:
Als er wordt gezegd dat het haraam is om na de imsaak te eten dan is het toch wel een bid3a neem ik aan.


De mensen maken ervan dat het haram is om na Imsaak te eten, ga maar eens naar de moskee waar Imsaak op het gebedskalender staat, doe daar navraag.

Niet bij zomaar de eerste de beste maar bij iemand waarvan je weet hij weet wat hij zegt, kijk hoe zijn antwoord zal zijn.

In de Islaam is het algemeen bekend dat het niet haram is om tot el Fajr te eten, niemand kan zeggen dat je 20 minuten van te voren moet stoppen zo niet dan is je vasten overbodig.

We moeten eerst begrijpen waarom men iets doet en dan pas kan men een conclusie maken.

23-09-2006, 15:52

Citaat door Mocrobrains:
De mensen maken ervan dat het haram is om na Imsaak te eten, ga maar eens naar de moskee waar Imsaak op het gebedskalender staat, doe daar navraag.

Niet bij zomaar de eerste de beste maar bij iemand waarvan je weet hij weet wat hij zegt, kijk hoe zijn antwoord zal zijn.

In de Islaam is het algemeen bekend dat het niet haram is om tot el Fajr te eten, niemand kan zeggen dat je 20 minuten van te voren moet stoppen zo niet dan is je vasten overbodig.

We moeten eerst begrijpen waarom men iets doet en dan pas kan men een conclusie maken.


Ik hoorde namelijk dat het haram zou zijn als je na de imsaak nog eten nuttigt.

23-09-2006, 16:17
Goh, dat wist ik helemaal niet.
Dus na Imsaak mag je nog gewoon eten..?

23-09-2006, 20:36

Citaat door Maagdelijk:
Ik hoorde namelijk dat het haram zou zijn als je na de imsaak nog eten nuttigt.


Dat is dus totaal niet zo. Als je het bekijkt dan Imsaak logisch, hoelang duurt het voordat je je tanden poets, de kleine dingetjes regelt, je wudoe verricht, naar de moskee gaat. Ongeveer 15 minuten.

23-09-2006, 22:15



Citaat door Mocrobrains:
Dat is dus totaal niet zo. Als je het bekijkt dan Imsaak logisch, hoelang duurt het voordat je je tanden poets, de kleine dingetjes regelt, je wudoe verricht, naar de moskee gaat. Ongeveer 15 minuten.


Ik heb dus net een discussie met mijn pa die beweert dat je na imsaak niet mag eten en je daarom eigenlijk gewoon geen ramadan hebt.

23-09-2006, 22:24

Citaat door Maagdelijk:
Ik heb dus net een discussie met mijn pa die beweert dat je na imsaak niet mag eten en je daarom eigenlijk gewoon geen ramadan hebt.


jawel hoor, zolang de adhaan nog niet is geweest van salaat al fajr, dan mag je nog wel eten

24-09-2006, 01:50

Citaat door Amanatallah:
jawel hoor, zolang de adhaan nog niet is geweest van salaat al fajr, dan mag je nog wel eten


Juist, begin tijd van salaah el fajr is niet met Imsaak maar na de Adhaan.

Pagina's : [1] 2