Bekijk volle/desktop versie : Reinheid en wassingen..

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

MueZli
29-06-2003, 03:33

Al Wudu[/glow][/SIZE]

[size=2]Wat is al-Wudu en wat is haar verdienste ?[/size]

Alvorens met het gebed te beginnen moet men de woedoe (kleine wassing) verrichten. Een vereiste voor het verrichten van het gebed is dat men zich in een reine staat bevind. Dit doet men door de woedoe. De middel waarmee gereinigd wordt is uiteraard rein water. In geval van afwezigheid dient men een andere prodecure te volgen, maar deze bewaren we nog voor een latere tijdstip inshaALLAH. De woedoe (kleine wassing) wordt gedaan naar het voorbeeld van de profeet Mohammed (vzmh).

[size=1] "Wanneer de moslim zijn wassing verricht en zijn gezicht wast, dan vervallen alle zonden, die door zijn ogen zijn begaan, met het water ( of met de laatste druppel water). Wast hij zijn handen, dan vervallen alle zonden, die daarmee zijn begaan, met het water ( of met de laatste druppel water). Aldus verschijnt hij verschoond van zonden. Malik. De weg vd Moslim, deel 2, blz 64. [/size]

Een vers waaruit blijkt dat al Wudu of reiniging na een onreine staat verricht dient te worden ( Indien meer verzen enof overleveringen gewenst zijn dan zal dat tezijnertijd bi idni llah toegevoegd worden) :

[size=1]Allah Zegt in al-Maa-idah: "O jullie die geloven! Wanneer jullie je voorbereiden op de Salaah, was dan jullie gezichten en jullie handen tot de ellebogen en wrijf over jullie hoofden en was jullie voeten tot de enkels. Indien jullie Djoenoeb (onreine staat: na seksuele gemeenschap, zaadlozing etc.) zijn, reinig jullie dan. En indien jullie ziek zijn, of op reis, of als een van jullie van het toilet gekomen is, of jullie hebben jullie vrouwen aangeraakt (in de vorm van geslachtsgemeenschap), en jullie kunnen geen water vinden: verricht dan tayammoem met schone aarde en wrijf ermee over jullie gezichten en over jullie handen..." [al-Maa’idah 5:6] [/size]

x Het opheffen vd staat van onreinheid
x Vervalling van de zonden begaan met de ledematen die gereinigd worden

[size=2]Wanneer dien je de Wudu te verrichten of wat heft de staat van reinheid op ?

~> Ontlasting of urine.

~> Windjes.

~> Na een ‘stilstand van de mentale activiteit’ door

gekte,
bewusteloosheid,
bedwelming
diepe slaap

waarbij men niet voelt wat er uit zijn natuurlijke openingen vrijkomt.

~> Het aanraken van het geslachtsdeel

Extra aanvulling : Zie onderstaande citaat.

~> Het eten van kamelenvlees.

Citaat:
Origineel gepost door Khalid1980

Ten eerste:

Weet wel beste zuster dat daar 'ichtilaaf' (meningsverschillen) zijn:
Volgens ibn Taymiyyah, rahimoeAllah, en sheigh al-Albaani, rahimoeAllah, wordt je wudu alleen verbroken als het met wellust aangeraakt wordt en andere geleerden delen deze mening ook.

Ten tweede: je vergeet nog, misschien onbewust, het stromen van Madhy (prostaatafscheiding) of Wady (vloeisel dat uit het geslachtsdeel komt, na het urineren, zonder wellust) uit het geslachtsorgaan.
Toen de profeet, vrede zij met hem, werd gevraagd over Madhy zei hij: "hij wast zijn geslachtsdeel en verricht de wudu' (boecharie en moeslim)

MueZli
29-06-2003, 03:35
Al Wudu[/glow][/SIZE]

Vanwege de grootte aan de plaatjes, zullen we de handelingen in 2 delen van de kleine wassing of wel de woedoe behandelen. Dat heeft inshaALLAH zijn voordelen opdat het makkelijk te volgen zal zijn en men de tijd heeft om alles rustig te bestuderen.

[size=2]Welke handelingen dien je tijdens de Wudu te verrichten ?[/size]

Indien men 1 van de eerder genoemde zaken overkomt wat haar/zijn woedoe verbreekt dient men over te gaan op de volgende handelingen.

Wanneer je woedoe verbroken wordt door het uitvloeien van urine of ontlasting als gevolg van toiletbezoek of winderigheid dan dien je je intieme delen te reinigen met rein water (wat voorkeur heeft maar bij afwezigheid papier/steen). Ook dient dit te gebeuren met je linkerhand. Dit heet al-istindja' en in geval van papier enof steen heet dit al istidjmaar. Het reinigen van je geslachtsdelen dient elke keer na je bezoek naar het toilet te gebeuren. Dit is geen specifiek onderdeel van de Wudu, maar dient wel te gebeuren indien de geslachtsdelen onrein zijn.

[size=1] Tip schrijver : Neem altijd n flesje water mee als je naar het toilet gaat.

MueZli
29-06-2003, 03:37
Al Wudu[/glow][/SIZE]

Eerst maakt men de intentie (voornemen van gehoorzaamheid aan de wil van Allah)

Spreek uit Bismillah ( In naam van Allah)

x Daarna begint men drie keer grondig de handen te wassen

x Daarna wordt drie keer de mond gespoeld.

[size=1] Plaatje ontbreekt. Alternatief : Klik

x Daarna worden drie keer de neusgaten gewassen door snuiven van water door adem in te halen via de neusgaten. Vervolgens snuit men dit water uit.

x Daarna wordt het gezicht gewassen, van voorhoofd tot kin en oor met beide handen.

x In geval van onze broeders die n baard hebben. Ook het gedeelte van het gezicht onder de baard dient gereinigd te worden.

Sensje
30-06-2003, 10:23
Djazakkallaahoe Ghairan

BENTGHATAR
30-06-2003, 10:25

Tbarkellah alik.
Inshallah zullen de mensen dit gaan gebruiken.

MueZli
30-06-2003, 22:01
Al Wudu[/glow]

x Daarna worden de armen tot aan de ellebogen gewassen.
(de rechterarm eerst). Driemaal.

x Daarna veegt men één maal met zijn handpalmen over het hoofd en de beide oren. Bij deze handeling begint men bij het voorhoofd en eindigt men bij het einde van de haargroei op de nek. Vervolgens komt men weer terug met de handenpalmen tot het voorhoofd. Deze handeling dient men één keer uit te voeren.

x Vervolgens reinigt men de oren met wat er over is aan vocht (dat van het vegen over het hoofd is gebleven) op de handen. Met de wijsvinger wordt de binnenkant van het oor gereinigd. Hierna wrijft men met de duim één keer, van onder naar boven over de achterkant van het oor.

x Tenslotte wast men drie maal de voeten tot de enkels.
(de rechter voet eerst)

Najat_the_Don
02-07-2003, 14:40
MüeZli jij bent toppie

majid_21
04-07-2003, 23:13
Wallahi jij bent nog erger dan een virus!!
Kan je dan ook geen een topic met rust laten?
Zo een mooie leerzame topic moet jij weer verpesten met je onzin.

Hoelang wil je nog doorgaan met het zwart maken van de Islaam?

Wasalaamoe alaikoem

GangstaLovin
06-07-2003, 15:39
Ik snap iets niet ...dus als je je vagina aanraakt moet je meteen weer wassen?

redcat
15-07-2003, 17:37
Dus elke keer als je naar het toilet bent geweest of hebt geslapen moet je al deze handelingen verrichten?

unamoslima
17-07-2003, 05:47

Citaat:
Origineel gepost door redcat
Dus elke keer als je naar het toilet bent geweest of hebt geslapen moet je al deze handelingen verrichten?
voor het bidden JA.

unamoslima
17-07-2003, 05:50

Citaat:
Origineel gepost door berbermeisje24
Hoi allemaal,

ik heb net de volgorde van het wassen voor het bidden gezien, maar er ontbreekt iets!! op welk moment moet je je geslachtsdeel reinigen?? Na het wassen van je handen in het begin??

ik zou daar heel graag serieus antwoord op willen!!
blijkbaar heb je niet goed genoeg gezien of heb je 't over het hoofd gezien maar het staat er wel degelijk bij.
kijk maar eens terug...
antwoord: eerst was je je intieme delen, dan zeg je bismillah en dan handjes wassen..

wa salaam

Esau
17-07-2003, 18:00

hehe dit zou ik op nederlandse forums willen zien. als ik 1 soort sterk gevoel heb is het wel die constante onreinheid van mijn ongelovige soort. (ik kom uit een hol land )

ik ben bang dat rein water onrein word op het moment dat ik mijn (?) tuin binnenstap. of vooral mijn moeders huis.

Esau
25-07-2003, 08:48
waar heb je het over schmausi?

natuurlijk wil ik absoluut geen antiislamreactie, waar haal je het in je domme kop vandaan dat ik de boel zit te stangen omdat ik toevallig heel erg houd van reinheid, ook al ben ikzelf onrein,

kan je soms niet van je pik afblijven? keis je daarom christendom? lekker als een mietje zwak zitten zijn aan je pik xxxxxx en dan zeggen ach boeie christus word wel geslagen voor me, ik hoef nu lekker niet gestraft te worden ofzo?

dat zie ik vaak bij christenen namelijk.
alle homos in kampen opsluiten, terwijl zi zelf de mietjes zijn die zonodig een prins op een wit paard aanbidden en zondigen naar hartelust onder het mom dat christ hem toch wel aanvaard en dat hij ervoor gestraft word.

ja sorry hoor als ik agress. overkom maar dit soort onzin maakt me echt boos ware het niet dat ik er geen aandacht aan geef en je gewoon als een onwetende beschouw.

MELILLENSE
29-07-2003, 12:36

Citaat:
Origineel gepost door GanstaLovin
Ik snap iets niet ...dus als je je vagina aanraakt moet je meteen weer wassen?

Beste GangstaLovin,

You got the picture....congratulations.

Niet meer als normaal zou men zeggen, immers om welke redenen zou jij je vagina moeten aanraken, tenzij....

(a) je naar het toilet moet gaan om je behoefte te doen,
(b) je geslachtsgemeenschap hebt,
(c) het jeukt omdat ze niet gewassen is,
(d) je ongesteld bent en om een of andere daar moet zijn met je hand,
(e) zelfbevrediging,
(f) .....

Deze handelingen brengen je in een staat van onreinheid, onwaardig en onaanvaardbaar om zich te presenteren [lees: bidden] tegenover Allah .

Dat is immers het basisprincipe van de Islam en het gebed....reinheid van geest en lichaam.
De 'wudu' of kleine wassing is niet enkel een puur fysische reiniging maar ook een symbolische; de reiniging van alle slechte daden die je met de desbetreffende lichaamsdelen hebt verricht.

Bijvoorbeeld,
- met je mond heb je geroddeld of kwaad gesproken over anderen,
- met je ogen heb je slechte of perverse zaken gezien,
- met je oren heb je geluisterd naar geroddel of kwaadsprekerij,
- met je hoofd zat je met onreine of slechte gedachten,
- met je voeten heb je wegen afgelegd die naar slechte zaken leiden,
- met je handen heb je slechte handelingen verricht,
- ......

Door de wassing met rein water spoel je deze slechte daden gelijk weg.

Het is misschien erg voor sommige mensen, maar Allah houdt alleen maar van reinheid en netheid. Je verschijnt toch ook niet voor een koning in een toestand waar de rottingsbacteriën in je mond de nationale feestdag vieren, laat staan in je broek.

Hopelijk begrijp je nu een beetje de functie van de verplichte wassing die moslims moeten verrichten telkenmale zij zich tot Allah richten.

Het ga je goed, beste GangstaLovin,

Respectfully,

MELILLENSE

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12