Bekijk volle/desktop versie : Adviezen voor in de Ramadan



Pagina's : [1] 2

19-09-2006, 10:34
Beste broeders en zusters,

1. Vast de maand ramadan oprecht en met intentie verlangend naar de beloning van Allah Subhana Wa Ta'ala zodat Hij jou voorgaande zonden vergeeft.

2. Kijk uit dat je niet je vasten verbreekt tijdens de dagen van ramadan zonder een geldig islamitisch excuus, omdat het één van de grote zonden is.

3. Doe de Taraweeh gebeden en het nacht gebed in de nachten van de ramadan en vooral op Layatul-Qadr - (gebaseerd op oprechtheid en met intentie verlangend naar de beloning van Allah Subhana Wa Ta'ala zodat Hij jou voorgaande zonden vergeeft.)

4. Zorg ervoor dat jouw eten, jouw drinken en jouw kleding halal is (eerlijk
verkregen), zodat jouw daden geaccepteerd worden, en jouw smeekgebed verhoord wordt. Kijk uit voor het onthouden van het halal terwijl je aan het vasten ben en het verbreken van het vasten met het niet toegestane (haram).

5. Geef voedsel aan de vastende (bij het verbreken van het vasten) om een
beloning te ontvangen hetzelfde als degene waaraan je het voedsel geeft.

6. Doe je 5 gebeden op tijd en gemeenschappelijk om de beloning te ontvangen en Allah Subhana Wa Ta'ala zijn bescherming.

7. Geef veel liefdadigheid want de beste liefdadigheid is dat gegeven wordt in de Ramadhaan.

8. Kijk uit voor het verspillen van tijd zonder het doen van oprechte goede
daden, want je zal verantwoordelijk zijn en alles wordt opgeschreven wat je doet met jouw tijd.

9. Ga op `umrah tijdens de ramadan want `umrah in ramadan is gelijk aan Hajj.

10. Belangrijk is het eten van de sahoor maaltijd in de laatste gedeelte van de nacht net voor de Fajr-tijdstip.

11. Haast je met het verbreken van het vasten nadat de zon onder gaat om de liefde van Allah Subhana Wa Ta'ala te verkrijgen

12. Doe ghusl (wassing) voor Fajr en als je weer wudu moet doen stel het dan niet uit zodat je de gehele dag in staat ben van reinheid zodat je daden van aanbidding kan doen in staat van reinheid.

13. Wees blij dat je een Ramadhaan kan meemaken en spendeer je tijd in hetgeen dat geopenbaard is - doormiddel van het reciteren in de Heilige Koran en denk na over de betekenis zodat het een bewijs is en de Koran een bemiddelaar wordt op de dag des oordeels.

14. Houd je tong onder controle, ga niet liegen, roddelen en slechte woorden uitspreken want dat verminderd de beloning van het vasten.

15. Laat je niet door het vasten negatief beïnvloeden door het snel boos worden, in plaats daarvan is het vasten juist de rust die moet uitstralen en kalmte in jouw ziel. Het mooiste is dat je bij een vastende niet kan zien dat hij aan het vasten is.

16. Wees altijd in staat van Taqwa, en weet dat Allah Subhana Wa Ta'ala jou altijd ziet, en wees gehoorzaam aan Allah Subhana Wa Ta'ala door het doen wat hij heeft bevolen en blijf weg van hetgeen Hij heeft verboden.

17. Probeer zoveel mogelijk Allah Subhana Wa Ta'ala te gedenken, zoekend naar vergeving, en vragend naar het paradijs en bescherming zoekend tegen het vuur, vooral tijdens het vasten, en tijdens het verbreken van het vasten en tijdens de suhoor, want deze daden zijn één van de grootste oorzaken om Allah Subhana Wa Ta'ala zijn vergeving te verkrijgen

18. Doe zoveel mogelijk smeekgebeden voor jezelf, jouw ouders, en broeders en zuster, deze Aya in Surah Baqarah staat tussen twee ayas die over Ramadhaan gaan 186:"En wanneer Mijn dienaren u over Mij vragen, zeg dan: "Ik ben nabij. Ik verhoor het gebed van de smekeling, wanneer hij Mij aanroept."

19. Vraag oprecht om vergeving bij Allah Subhana Wa Ta'ala voor alle voorgaande zonden, en heb spijt van deze zonden en wees vastberaden om niet meet terug te keren naar deze zonden, want Allah Subhana Wa Ta'ala vergeeft degene die vergeving vraagt.

20. Vast de zes dagen van Shawwal, want degene die ramadan vast en dan zes dagen Shawwal vast is alsof hij een heel jaar heeft gevast.

21. Vast op de dag van `Arafah, de 9de van Dhul Hijjah, om succes te verkrijgen door het vergeven worden van de zonden van het afgelopen jaar en het aankomend jaar.

22. Vast op de dag van `Aashuraa, de 10de van Muharram, samen met de 9de, om succes te verkrijgen door het vergeven worden van de zonden van het afgelopen jaar.

23. Blijf in de staat van imaan en taqwa en verricht goede daden na de Ramadhaan en de rest van je leven. "En aanbid uw Heer totdat de dood u bereikt." 15:99

24. Doe kennis op en blijf kennis opdoen de eerste dat geopenbaard werd was het woordje "Iqraa" lees leer bestudeer etc

25. Vraag aan Allah Subhana Wa Ta'ala om veel vrede zegeningen voor de
boodschapper van Allah (vrede zij met hem) en zijn metgezellen en allen die hem volgen tot de dag des oordeels.

-----------------------------------------------------------------------------------------
extra veel gebeden en goede daden seizoen- is aangebroken
de deuren van de moskee's weer wagenwijd open
shaitans vast aan kettingen en opgesloten
de maan is zichtbaar, whollahie deze maand is zo kostbaar
Ibadah Istigfar Tauwba en Dhiker Allah
de soep is zoo lekker van ma
heerlijk die zoete chebekia
kijkend naar de beelden van Mekka op Iqra
tranen van heimwee
papa die opstaat betekend het is tijd voor de moskee
heerlijk die Tarawieh gebeden
het is alweer een jaar geleden
zie vele blije gezichten, zo MashAllah dat we het gebed gezamenlijk verrichten
koran voor het slapen gaan
dan weer vroeg opstaan
slaapwandelend door de gang
ma zegt, "eet wat, want de dag is lang'
daarna het Fajr gebed daarna koran reciterend in bed
wat zou het mooi zijn, opstaan door de Adaan
meer gebeden en goede daden seizoen is dichtbij
wees blij met deze zegening, genaamd vasten
de Hadith verteld over twee momenten van speciale blijheid
de eerste moment is bij het verbreken van het vasten
de tweede moment is wanneer men wordt gepresenteerd bij Allah
beste broeders en zusters
de geur uit onze mond is bij Allah beter dan muskus
de maand van Sakina en Baraka
dus geef extra Sadaqa en een goed woord
moge Allah ons zegenen met een streven naar een ramadan zoals het hoort

"De maand Ramadaan is die, waarin de Koran als een richtsnoer voor de mensen werd nedergezonden en als duidelijke bewijzen van leiding en onderscheid. Wie onder u daarom deze maand beleeft, laat hem daarin vasten."[2:185]

19-09-2006, 11:11


Masha allah echt mooi zuster hoe je dat zo mooi kunt verwoorden

19-09-2006, 11:32

Citaat door sihemoes_88:
Masha allah echt mooi zuster hoe je dat zo mooi kunt verwoorden


Baraka Allahou fiekie.. Maar het is niet van mij hoor, ik wou dta ik het zo mooi kon.. Ik heb het gekregen van een zuster

24-09-2006, 15:59

Citaat door zailashia:
....


masha-allah ik vindt het echt mooie

24-09-2006, 16:34



Citaat door mariwa:
masha-allah ik vindt het echt mooie



Baraka Allahou fiekie!

25-09-2006, 11:55
20. Vast de zes dagen van Shawwal, want degene die ramadan vast en dan zes dagen Shawwal vast is alsof hij een heel jaar heeft gevast.

21. Vast op de dag van `Arafah, de 9de van Dhul Hijjah, om succes te verkrijgen door het vergeven worden van de zonden van het afgelopen jaar en het aankomend jaar


Welke dagen zijn dat???

25-09-2006, 12:41

Citaat door loebje:
20. Vast de zes dagen van Shawwal, want degene die ramadan vast en dan zes dagen Shawwal vast is alsof hij een heel jaar heeft gevast.

21. Vast op de dag van `Arafah, de 9de van Dhul Hijjah, om succes te verkrijgen door het vergeven worden van de zonden van het afgelopen jaar en het aankomend jaar


Welke dagen zijn dat???



Shawwal is de maand na ramadan. Daar moet je 6 dagen van vasten.
Dhul hijjah is de bedevaarts maand (3de maand na ramadan)

1 Muharram heilige maand
2 Safar maand die leeg is
3 Rabi‘ al-Awwal eerste lentemaand
4 Rabi‘ al-Akhir tweede lentemaand
5 Jumada ’l-Ula eerste droge maand
6 Jumada ’l-Akhira tweede droge maand
7 Rajab vereerde maand
8 Sha‘ban maand der verdeeldheid
9 Ramadan maand van de grote hitte
10 Shawwal jachtmaand
11 Dhu ’l-Qa‘da rustmaand
12 Dhu ’l-Hijja bedevaartsmaand

25-09-2006, 12:59

Citaat door nasima30:
Shawwal is de maand na ramadan. Daar moet je 6 dagen van vasten.
Dhul hijjah is de bedevaarts maand (3de maand na ramadan)

1 Muharram heilige maand
2 Safar maand die leeg is
3 Rabi‘ al-Awwal eerste lentemaand
4 Rabi‘ al-Akhir tweede lentemaand
5 Jumada ’l-Ula eerste droge maand
6 Jumada ’l-Akhira tweede droge maand
7 Rajab vereerde maand
8 Sha‘ban maand der verdeeldheid
9 Ramadan maand van de grote hitte
10 Shawwal jachtmaand
11 Dhu ’l-Qa‘da rustmaand
12 Dhu ’l-Hijja bedevaartsmaand


Dus al ik het goed begrijp. Shawwal dan vast je 6 dagen gelijk na de ramadan.
Dhul hijjah is dan op januari of niert??? Hoeveel dagen moet je dan vasten???

25-09-2006, 13:24
Djazaak Allah oe Ghairan lieve zuster

25-09-2006, 13:33

Citaat door loebje:
Dus al ik het goed begrijp. Shawwal dan vast je 6 dagen gelijk na de ramadan.
Dhul hijjah is dan op januari of niert??? Hoeveel dagen moet je dan vasten???


Je mag gelijk na de ramadan vasten, maar als je tijdens de ramadan dagen hebt gegeten wegens ziekte of dergelijke moet je die eerst in halen. Het gaat er om dat je 6 dagen in die maand vast, natuurlijk is het makkelijker als je direct na el3ied begint, want dan zit je nog in het ritme.

Bedevaart zal dit jaar in de maand december zijn.
De negende dag van dhul-hijja wordt de Dag van ‘Arafah genoemd, omdat de pelgrims dan in aanbidding op de berg van ‘Arafah staan. Deze dag is de beste dag van het hele jaar. Aboe Qataadah overleverde dat de Boodschapper zei: “Het vasten op de Dag van ‘Arafah wist de zonden van twee jaren uit: van het voorbije en van het komende jaar. En vasten op de dag van Asjoera wist de zonden van het voorbije jaar uit. “ (Moeslim e.a.).

25-09-2006, 14:03

Citaat door nasima30:
Je mag gelijk na de ramadan vasten, maar als je tijdens de ramadan dagen hebt gegeten wegens ziekte of dergelijke moet je die eerst in halen. Het gaat er om dat je 6 dagen in die maand vast, natuurlijk is het makkelijker als je direct na el3ied begint, want dan zit je nog in het ritme.

Bedevaart zal dit jaar in de maand december zijn.
De negende dag van dhul-hijja wordt de Dag van ‘Arafah genoemd, omdat de pelgrims dan in aanbidding op de berg van ‘Arafah staan. Deze dag is de beste dag van het hele jaar. Aboe Qataadah overleverde dat de Boodschapper zei: “Het vasten op de Dag van ‘Arafah wist de zonden van twee jaren uit: van het voorbije en van het komende jaar. En vasten op de dag van Asjoera wist de zonden van het voorbije jaar uit. “ (Moeslim e.a.).



Soekran

25-09-2006, 14:22
djazakalahoe gairan oeght.

25-09-2006, 14:43



Citaat door loebje:
Soekran



La shoukran 3la wajib

25-09-2006, 15:19

Citaat door zailashia:
Beste broeders en zusters,

1. Vast de maand ramadan oprecht en met intentie verlangend naar de beloning van Allah Subhana Wa Ta'ala zodat Hij jou voorgaande zonden vergeeft.

2. Kijk uit dat je niet je vasten verbreekt tijdens de dagen van ramadan zonder een geldig islamitisch excuus, omdat het één van de grote zonden is.

3. Doe de Taraweeh gebeden en het nacht gebed in de nachten van de ramadan en vooral op Layatul-Qadr - (gebaseerd op oprechtheid en met intentie verlangend naar de beloning van Allah Subhana Wa Ta'ala zodat Hij jou voorgaande zonden vergeeft.)

4. Zorg ervoor dat jouw eten, jouw drinken en jouw kleding halal is (eerlijk
verkregen), zodat jouw daden geaccepteerd worden, en jouw smeekgebed verhoord wordt. Kijk uit voor het onthouden van het halal terwijl je aan het vasten ben en het verbreken van het vasten met het niet toegestane (haram).

5. Geef voedsel aan de vastende (bij het verbreken van het vasten) om een
beloning te ontvangen hetzelfde als degene waaraan je het voedsel geeft.

6. Doe je 5 gebeden op tijd en gemeenschappelijk om de beloning te ontvangen en Allah Subhana Wa Ta'ala zijn bescherming.

7. Geef veel liefdadigheid want de beste liefdadigheid is dat gegeven wordt in de Ramadhaan.

8. Kijk uit voor het verspillen van tijd zonder het doen van oprechte goede
daden, want je zal verantwoordelijk zijn en alles wordt opgeschreven wat je doet met jouw tijd.

9. Ga op `umrah tijdens de ramadan want `umrah in ramadan is gelijk aan Hajj.

10. Belangrijk is het eten van de sahoor maaltijd in de laatste gedeelte van de nacht net voor de Fajr-tijdstip.

11. Haast je met het verbreken van het vasten nadat de zon onder gaat om de liefde van Allah Subhana Wa Ta'ala te verkrijgen

12. Doe ghusl (wassing) voor Fajr en als je weer wudu moet doen stel het dan niet uit zodat je de gehele dag in staat ben van reinheid zodat je daden van aanbidding kan doen in staat van reinheid.

13. Wees blij dat je een Ramadhaan kan meemaken en spendeer je tijd in hetgeen dat geopenbaard is - doormiddel van het reciteren in de Heilige Koran en denk na over de betekenis zodat het een bewijs is en de Koran een bemiddelaar wordt op de dag des oordeels.

14. Houd je tong onder controle, ga niet liegen, roddelen en slechte woorden uitspreken want dat verminderd de beloning van het vasten.

15. Laat je niet door het vasten negatief beïnvloeden door het snel boos worden, in plaats daarvan is het vasten juist de rust die moet uitstralen en kalmte in jouw ziel. Het mooiste is dat je bij een vastende niet kan zien dat hij aan het vasten is.

16. Wees altijd in staat van Taqwa, en weet dat Allah Subhana Wa Ta'ala jou altijd ziet, en wees gehoorzaam aan Allah Subhana Wa Ta'ala door het doen wat hij heeft bevolen en blijf weg van hetgeen Hij heeft verboden.

17. Probeer zoveel mogelijk Allah Subhana Wa Ta'ala te gedenken, zoekend naar vergeving, en vragend naar het paradijs en bescherming zoekend tegen het vuur, vooral tijdens het vasten, en tijdens het verbreken van het vasten en tijdens de suhoor, want deze daden zijn één van de grootste oorzaken om Allah Subhana Wa Ta'ala zijn vergeving te verkrijgen

18. Doe zoveel mogelijk smeekgebeden voor jezelf, jouw ouders, en broeders en zuster, deze Aya in Surah Baqarah staat tussen twee ayas die over Ramadhaan gaan 186:"En wanneer Mijn dienaren u over Mij vragen, zeg dan: "Ik ben nabij. Ik verhoor het gebed van de smekeling, wanneer hij Mij aanroept."

19. Vraag oprecht om vergeving bij Allah Subhana Wa Ta'ala voor alle voorgaande zonden, en heb spijt van deze zonden en wees vastberaden om niet meet terug te keren naar deze zonden, want Allah Subhana Wa Ta'ala vergeeft degene die vergeving vraagt.

20. Vast de zes dagen van Shawwal, want degene die ramadan vast en dan zes dagen Shawwal vast is alsof hij een heel jaar heeft gevast.

21. Vast op de dag van `Arafah, de 9de van Dhul Hijjah, om succes te verkrijgen door het vergeven worden van de zonden van het afgelopen jaar en het aankomend jaar.

22. Vast op de dag van `Aashuraa, de 10de van Muharram, samen met de 9de, om succes te verkrijgen door het vergeven worden van de zonden van het afgelopen jaar.

23. Blijf in de staat van imaan en taqwa en verricht goede daden na de Ramadhaan en de rest van je leven. "En aanbid uw Heer totdat de dood u bereikt." 15:99

24. Doe kennis op en blijf kennis opdoen de eerste dat geopenbaard werd was het woordje "Iqraa" lees leer bestudeer etc

25. Vraag aan Allah Subhana Wa Ta'ala om veel vrede zegeningen voor de
boodschapper van Allah (vrede zij met hem) en zijn metgezellen en allen die hem volgen tot de dag des oordeels.

-----------------------------------------------------------------------------------------
extra veel gebeden en goede daden seizoen- is aangebroken
de deuren van de moskee's weer wagenwijd open
shaitans vast aan kettingen en opgesloten
de maan is zichtbaar, whollahie deze maand is zo kostbaar
Ibadah Istigfar Tauwba en Dhiker Allah
de soep is zoo lekker van ma
heerlijk die zoete chebekia
kijkend naar de beelden van Mekka op Iqra
tranen van heimwee
papa die opstaat betekend het is tijd voor de moskee
heerlijk die Tarawieh gebeden
het is alweer een jaar geleden
zie vele blije gezichten, zo MashAllah dat we het gebed gezamenlijk verrichten
koran voor het slapen gaan
dan weer vroeg opstaan
slaapwandelend door de gang
ma zegt, "eet wat, want de dag is lang'
daarna het Fajr gebed daarna koran reciterend in bed
wat zou het mooi zijn, opstaan door de Adaan
meer gebeden en goede daden seizoen is dichtbij
wees blij met deze zegening, genaamd vasten
de Hadith verteld over twee momenten van speciale blijheid
de eerste moment is bij het verbreken van het vasten
de tweede moment is wanneer men wordt gepresenteerd bij Allah
beste broeders en zusters
de geur uit onze mond is bij Allah beter dan muskus
de maand van Sakina en Baraka
dus geef extra Sadaqa en een goed woord
moge Allah ons zegenen met een streven naar een ramadan zoals het hoort

"De maand Ramadaan is die, waarin de Koran als een richtsnoer voor de mensen werd nedergezonden en als duidelijke bewijzen van leiding en onderscheid. Wie onder u daarom deze maand beleeft, laat hem daarin vasten."[2:185]



Ja mooi verhaal, maar heb je ook tips om de honger te stillen. Ik zit nu op mijn werk en kan me echt niet concentreren. Ik voel me ook zo slap...

Ik ben een zeikerd ja, maar ff serieus ....misschien zijn hier ook oplossingen voor?

25-09-2006, 15:27
Laat maar mensen in heb de oplossing al gevonden: zie topic "Te erg voor woorden".....moge allah hun belonen met het paradijs

Pagina's : [1] 2